Homous ja jääkiekko!

  • 70 528
  • 457

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Eiköhän tässä Puhakalla ollut oma lehmä ojassa. "Ura" on ohi niin pitää tuoda itseään julki. En ollut ikinä edes kuullutkaan kaverista ennen. Ilmeisesti hakee jotain hyötyä tulevaisuuteen. Asia kun on niin kovin In nykyään.

Eniten Puhakan ulostulosta hyötyvät luultavasti ne aktiivipelaajat, jotka ovat vielä kaapissa ja miettivät ulostuloa. Jotain mielipideilmastosta kertoo se, että Puhakka tuli ulos kaapista vasta aktiiviuran jälkeen. Mutta tämän jälkeen ollaan taas vähän lähempänä sitä päivää, kun joku aktiivipelaaja tulee kaapista.

Tottahan Puhakka tästä itsekin hyötyy. Saa olla oma itsensä. Kaikille se ei ole itsestään selvää.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Kyllä, kohta tulee Puhakalle rahaa ovista (kaapin ovista ha ha) ja ikkunoista, kun outtaantui. Ketku hintti kun noin meni tekemään, vaikka setämiesten kanssa on yhdessä sovittu, että jääkiekossa ei heiveröisiä homoja ole. Sinänsä siellä osastolla ei ole mielipiteet muuttuneet mihinkään, ainakin jos tarkkailujaksoksi otetaan se hetki, kun eräs palstalainen tatti pystyssä fanitti väkivaltaisesti sateenkaarimielenosoituksen hajoittanutta miliisiä Venäjällä. Ja outtasi itsensä ulos palstalta.
 

ZZZamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
”HYVÄ.” (Pääomistaja Kurri)
Eiköhän tässä Puhakalla ollut oma lehmä ojassa. "Ura" on ohi niin pitää tuoda itseään julki. En ollut ikinä edes kuullutkaan kaverista ennen. Ilmeisesti hakee jotain hyötyä tulevaisuuteen. Asia kun on niin kovin In nykyään.

Sarkasmia vai persujuntti?
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jotain mielipideilmastosta kertoo se, että Puhakka tuli ulos kaapista vasta aktiiviuran jälkeen.
Kertooko? Näin tietysti moni haluaa sanoa asian olevan, mutta ainakaan Hesarin jutussa ei ilmaantunut mitään sellaista, että minkä takia Puhakka ei oikeasti olisi voinut kertoa asiasta jo aktiiviuransa aikana.
 

Varis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KiVa, EK65
Kertooko? Näin tietysti moni haluaa sanoa asian olevan, mutta ainakaan Hesarin jutussa ei ilmaantunut mitään sellaista, että minkä takia Puhakka ei oikeasti olisi voinut kertoa asiasta jo aktiiviuransa aikana.
Olihan siellä useampiakin perusteita. Selkeimpänä tämä:
”Voisin kuvitella, että on pelaajia, jotka haluaisivat puhua asiasta, mutta eivät uskalla, koska pelkäävät työpaikkansa puolesta. Etenkin kärkiketjujen ulkopuolelle jäävät pelaajat saattavat olla epävarmoja.”

Puhakka olisi itsekin halunnut kertoa homoudestaan jo aktiivi-uransa aikana. Hän haaveili, että löisi läpi, saisi nimeä ja tulisi sitten julkisuuteen. Hän mietti asiaa kolme vuotta.

”Mutta minä en ollut niin hyvä pelaaja, että olisin voinut olla varma työpaikastani. Se toi epävarmuutta.”

Vähän kyllä harmittaa puhua näin tärkeästä asiasta näin turhan hahmon ketjussa. Puhakalle kuitenkin sanon Chapéau! Ensimmäisellä ei ole koskaan helppoa. Julkisina salaisuuksina pidettyjä seksuaalivähemmistöjen edustajia on tainnut Liigassa ennenkin pelata, mutta kukaan ei ole vielä suoraan tullut ulos omalla naamallaan. Rohkea veto.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olihan siellä useampiakin perusteita. Selkeimpänä tämä:
Eli hän itse kuvitteli, että se voisi vaikuttaa työpaikan saantiin. Se oli hänen oma näkemys, mutta kuten kirjoitin, ei ilmennyt mitään sellaista, joka oikeasti olisi estänyt kertomisen.

Vähättelemättä teon rohkeutta, olisi se ollut eri asia kertoa uran aikana. Nyt Puhakka on kuin kuka tansa nobody, joka kertoo jälkikäteen asiasta, joka ei enää vuonna 2019 ole mikään uutinen.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Eihän tää nyt Kuninkaan ketjuun kuulu, mutta on ihan hyvä että tuli edes nyt julkisesti ulos. Nostan virtuaalista hattua.
Kyllä mä tunnistan nuo Puhakan mainitsemat epäkohdat (tms) ihan omakohtaisesti, ei sillä että olisin aikoinani ollut lähellekään edes Puhakan tasoinen pelaaja. Ja aikakin oli ihan eri kuin nyt.

Jos tää nyt edistää sitä ettei olisi mitään väliä paneeko Lissua, Liisaa, Tommia tai Teppoa ja kenen kanssa elää elämäänsä, niin hyvä. Kun siitä ei pitäisi edes keskustella muuten kuin ihan normaalina asiana - pääasia on että kaukalossa peli kulkee.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Mutta Puhakka on jotain, mille Tamikaan ei mahda mitään: jääkiekkoa pelaava homo. Eihän sellaisia pitänyt olla olemassakaan.
Koska Tamminen on valmentanut Puhakkaa? Tammisen verifoitu kommentti oli että ei ole tiettävästi törmännyt homoihin toimiessaan ammattikiekon parissa.

Jännä juttu että koko Puhakan kaapista-ulostuloa ei käsitellä olemassaolevassa "Voiko homo olla kannustamisen arvoinen" vaan "Juhani Tamminen" ketjussa. Väittäisin että koska taas keskustelemme Roope Salmisesta on homous ei itsessään ole kovin mieliäkuohuvattava asia jääkiekossa(kaan).

Jutussahan kerrotaan Puhakan pään sisäisistä prosesseista. Kaikki ne tahot joille hän kertoi suhtautuivat asioihin pahimmillaan neutraalisti.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: VT

Varis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KiVa, EK65
Eli hän itse kuvitteli, että se voisi vaikuttaa työpaikan saantiin. Se oli hänen oma näkemys, mutta kuten kirjoitin, ei ilmennyt mitään sellaista, joka oikeasti olisi estänyt kertomisen.

Vähättelemättä teon rohkeutta, olisi se ollut eri asia kertoa uran aikana. Nyt Puhakka on kuin kuka tansa nobody, joka kertoo jälkikäteen asiasta, joka ei enää vuonna 2019 ole mikään uutinen.
Okei. Ehkä ihmisen oma kokemus mahdollisuudesta menettää työpaikka ei sitten ole oikea syy.

Taisi Valavuori twiittailla Puhakan Blues-aikoina, että seuraanhan ei mitään homoja palkata. Varmasti lämmitti mieltä ja tuli hyväksytty ja turvallinen olo olla kopissa oma itsensä.

Se on totta, ettei tämän pitäisi olla mikään uutinen mutta lätkä on asenteiltaan jämähtänyt vähän menneisyyteen, kuten tuossa jutussakin sanotaan. Se jumi ei hellitä ennen kuin asiasta keskustellaan ja tehdään siitä yhtä normaalia kuin muuallakin yhteiskunnassa. Puhakka on nykyään ehkä "nobody" mutta eipä ole kukaan nobody häntä ennen tehnyt samaa, eli joku kynnys siinäkin on oltava.
 

redpecka

Jäsen
TPS kutsui Ilveksen sateenkaariotteluun: Ilves ja TPS ottavat kantaa ja pelaavat pelin sateenkaaren väreissä: "Jääkiekkoon ei kuulu minkäänlainen syrjintä ja poissulkeminen" Joillakin tepsiläisillähän on vissiin tämä pride-öyhötys mennyt vahvasti tunteisiin vuosien varrella, saa nähdä mitä nyt käy.

Ex-Liiga-kiekkoilija Janne Puhakka olla tullut siis boxin ulkopuolelle ja nyt on aihe isosti taas tapetilla.

Lisää Yle-hölötystä: Voiko jääkiekkoilijan homoseksuaalisuus olla este urahaaveille? Homoudestaan kertonut Janne Puhakka: "Pelkäsin, että voin sulkea joitain ovia itseltäni"

Jatkiksen mölinää: Näkemys: Toksinen mölinä jääkiekossa hiljenee ja hiljenee − Kiitos jo nyt, Janne Puhakka

Paetkaa kaikki te jotka vielä voitte. Lähtekää menee vielä ku ehditte. Tasa-arvo ja suvaitsevaisuus on täällä!

Edit: Okei, nyt on yhdistelty ketjuja...
 
Viimeksi muokattu:

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Jatkoaika liittyi v. 2013 tahdon-kampanjaan haastaen liigaseurat mukaan. Ehdotin KooKoolle liittymistä, mutta siellä katsottiiin ettei aika ole kypsä, vaan aihe on liian jakava.

Onneksi muut liigaseurat ovat sittemmin suostuneet ratkaisemaan ilmastonmuutoksen ja homouden.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Okei. Ehkä ihmisen oma kokemus mahdollisuudesta menettää työpaikka ei sitten ole oikea syy.
Jutussa ei ole mitään viitteitä siitä että Puhakalla olisi edes toisenkäden tietoa aktuaalisista tapahtumista missä työpaikka on menetetty kaapistaulostulon seurauksena.

Hän puhuu henkisistä blokeista ja käyttää termiä "voisi kuvitella että homous..." ja näiden vaatii että lajin pitäisi muuttaa kulttuuriaan.

HS:n featuretoimittaja Esa Liljan juttu on journalistisesti hieman arveluttava ja sotii journalistin ohjeita vastaan. Perinteisen Roope Salmisen väitteen - jonka Tamminen on kiistänyt - toistaminen faktana on nyt ollut arkipäivää siitä asti kun Salmisen poika tuon väitteen ulos toi se kertoo toisenkin esimerkin joka on selvästi uutisankka - Sinuhe Wallinheimon väitteet:

"Maalivahti Sinuhe Wallinheimo sanoi helmikuussa 2014, että homon pelaajan kannattaisi kätkeä homoutensa kopissa, ettei asia rikkoisi joukkueen kemiaa ja kääntyisi joukkuetta vastaan "

Tuo on valhetta. Ensinnäkin se vanha lööppi joka oli sekin itseasiassa väärin oli että Wallinheimo puhui homouden piilottamista joukkueen sisälle. Eli että sitä ei kerrottaisi kopin ULKOPUOLELLE:


Joka tosin oli sekin väärin. Olen käsitellyt tuota journalista helmeä mm. tässä postauksessani.

Puhakalle pitää antaa propsit myös siitä että hänkin ilmeisesti tunnisti Tammisen lausuntoon liittyvät epäselvyydet vastauksesta päätellen, mutta Wallinheimon jo kahden vääristelymyllyn läpikäynyt lausunto meni täydestä.

Onko Journalistin ohjeissa joku alaviite että ne eivät päde kun puhutaan lätkästä ja homoseksuaalisuudesta? Tämän takia lajin ei tule reagoida mitenkään journalistien "onks homoja näkyny" uteluihin. Tämä uusin versio Wallinheimon sanomisista on kyllä karuin esimerkki median halusta luoda tietty narratiivi.
 

PetriVaris

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit

Hieman ikäänkuin Tamille suunnattua viestiä.

Jaaa, onneksi ei lähde yhtään lapasesta tämäkään touhu...
 

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mä oon vähän ihmeissäni että mikä uutinen tämä nyt on, eihän Puhakka nyt mikään ensimmäinen jääkiekkoileva homo ole. Vaikka minulla ei ole mitään sisäpiirin tietolähdettä enkä oo koskaan lätkää itse pelannut, niin silti tiedän ainakin kaksi Liigassa kiekkoillutta pelaajaa, jotka ovat homoja, tosin ei ne nyt sitten vissiin ole lehtiin soittaneet että hei, mä oon homo, tehkää juttu tästä.

Mutta ois vissiin ollut hyvä jos olisivat soittaneet, koska nyt tästä on tämmönen rumba tullut. Olen pitänyt ainakin noiden kahden osalta että heidän homoutensa on ollut aika julkista tietoa, koska miten vitussa minä muuten voisin sitä tietää jos se ei olisi. Ja jos minäkin näillä olemattomilla kytköksilläni tiedän kaksi homoa ammattijääkiekkoilijaa, niin onhan niitä nyt takuulla paljon enemmänkin tuolla pyörimässä. Mutta nyt jotenkin ihmiset meuhkaa että tässä se on, ensimmäinen homo jääkiekkoilija Suomessa, ei oo tämmösiä ennen ollut missään, viedään Puhakka oitis museoon dinosaurusten luiden ja ensimmäisen kirjapainokoneen viereen. Tulkaa nyt saatana pois sieltä meteoriittien ja muumioiden ääreltä ja kattokaa hei, tää on homo joka on pelannut ammatikseen jääkiekkoa!

Tulisi nyt joku 40 homoa jääkiekkoilijaa kertarysäyksellä sieltä kaapista ulos niin voitaisiin Tamia myöten todeta että jaa kyllä siellä sit niitä homoja taiskin pukukopeissa olla, ja sit vois antaa asian olla. Ihme muinaishistoriaa tämmönen touhu.
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Harva aktiivipelaaja tuskin tulee kaapista ulos ja ihan järkevistä syistä.

Puhakka on siinä mielessä piristävä poikkeus kun haluaa näyttää esimerkkiä vaikka onkin aktiiviura ohitse vaikka vuosia olis jäljellä. Kyllä tämän myötä pitäisi usean urheilijan uskaltaa vapauttaa nämä asiat mieleltään koska nykyinen ilmapiiri on valmis.

Ulostulijaa ei lynkata vaan se joka ei hyväksy sitä.

Jos mä Jannen jossain tapaan niin tarjoan kaljat kyllä jos äijälle maistuu.

Rohkeudesta 10 pistettä.
 

redpecka

Jäsen
@FASlapsi Joo ei oo Puhakka varmaan eka ja sinäkin tiedät ilmeisesti pari, mutta kuten itse sanoit, ne muut eivät ole soitelleet lehteen ja tässä kasessa nimenomaan siis puhutaan ensimmäisestä julkikiekkohomosta, joskin ex-sellaisesta. Vielä jäämme odottamaan sitä aktiivikiekkoilijaa ja jolla on niin iso liksa ettei sitä voi potkia joukkueesta veks.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Eli hän itse kuvitteli, että se voisi vaikuttaa työpaikan saantiin. Se oli hänen oma näkemys, mutta kuten kirjoitin, ei ilmennyt mitään sellaista, joka oikeasti olisi estänyt kertomisen.

Lentopallon puoleltahan tällainen tapaus löytyy ihan faktisesti. En tiedä, miksi jääkiekko sitten lajina poikkeaisi jotenkin vapaamielisempään suuntaan asiassa. Ainakaan näiden ja esimerkiksi Jatkoajan faboon tulleiden juttukommenttien perusteella lähinnä sinne juntimpaan suuntaan.
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Etkö sä vielä lukenut, että se on homo. Eli kokeile ennemmin tarjota päärynäsiideri tai joku värikäs drinkki. (Tähän sitten hymiö perään)

Luin toki. Värikkäät drinkit on hyviä paitsi keltaiset.
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
@FASlapsi Joo ei oo Puhakka varmaan eka ja sinäkin tiedät ilmeisesti pari, mutta kuten itse sanoit, ne muut eivät ole soitelleet lehteen ja tässä kasessa nimenomaan siis puhutaan ensimmäisestä julkikiekkohomosta, joskin ex-sellaisesta. Vielä jäämme odottamaan sitä aktiivikiekkoilijaa ja jolla on niin iso liksa ettei sitä voi potkia joukkueesta veks.

Mä oon sen reilu 30v seurannu suomalaista kiekkoo niin Puhakka on eka joka on virallisesti tullu kaapista. Jännää etten mä tiedä niitä kahta 'salettia'
 
Ei tää Puhakka vielä mitään, haluaisin kuulla jonkun Jokeripelaajan tulevan ulos kaapista: KHL:län ensimmäinen julkinen homoseksuaali.

Pääsisi vieraskiertueella edistämään tätä tasavertaisuusasiaa oikein otolliselle maaperälle.

Siitä voisi jo jonkun ihmisoikeuspränikän tai palkinnon myöntää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös