Itse tykkään näitä pohdiskella välillä, vaikka oma mielipide HOF:n pääsyvaatimuksista tuntuukin olevan tiukempi kuin heidän oman komiteansa. Voisin huvikseni tähän lokeroida nykyisiä pelaajia sekä lopettaneita, jos heillä koen olevan jonkinlaisia mahdollisuuksia. Nämä siis aikaisempiin HOF valintoihin peilaten.
OIKEALLA REITILLÄ
Artemi Panarin, Mark Stone, Jonathan Huberdeau, Andrei Vasilevski, Nathan MacKinnon, Sasha Barkov, Leon Draisaitl, David Pastrnak, Connor McDavid, Auston Matthews
TODENNÄKÖISESTI
Sedinit, Henrik Zetterberg, Marc-Andre Fleury, Corey Perry, Carey Price, Steven Stamkos, John Tavares, Nikita Kucherov
Pelaajat, joiden näytöt ovat huippuvuosina erinomaisia, mutta kärsivät epätasaisuudesta (Sedinit, Perry, Fleury ja Price), loukkaantumiset sabotoivat kestävyyttä (Zetterberg), tai ura on vielä räikeästi kesken (Stamkos, Tavares, Kucherov).
HALL OF FAME, MISSÄ PELAA?
Theoren Fleury, Curtis Joseph, Daniel Alfredsson
Niin. Missä luuraa herrojen valinnat? Joku vitun Kevin Lowe valitaan näitä ennen, nyt tsemppiä.
Itse näkisin erot seuraavasti:Onneksi ei tarvitse olla itse päättämässä.
Viimeisen kohdalla pitää taas pohtia missä menee se viiva joka rajaa sisälle pääsyn.
Huolimatta Alfin uskollisuudesta Sensiä kohtaan pitää keskusteluun nostaa tämän myötä Pierre Turgeon (lähes 200pinnaa enemmän NHL:ssä kuin Alf) vaikkakin maajoukkuemenestys ei tietenkään ollut kummoista. Ruotsalaiset nyt toki päihittää menestyksessä Crosbya vanhemman sukupolven mennen tullen. Turgeon on myös tehokkain ex-pelaaja joka ei ole valituksi tullut. Huolimatta tehoilustaan Turgeon ei ikinä onnistunut voittamaan Stanley Cupia, joka varmasti on se syy miksi valintaa ei ole kuulunut.
Sekä tietenkin Vincent Damphousse jonka numerot ovat melko identtiset Alfin kanssa. Tietenkin kansainvälinen menestys puuttuu, mutta sitten taas vastapainona tililtä löytyy se kaikkein kirkkain voitto joka on pohjoisamerikan sarjalle tyypillisesti tärkeintä.
McDavid on nyt jo takuuvarma HHOF-pelaajaa, vaikkei enää pelaisi peliäkään NHL:ssä. 3 Art Rossia, 3 Pearsonia, 2 Hartia, 4x1 All-Star keskushyökkääjän pelipaikalta. Nuo saavutukset päihittävät 99% HHOF:ään sisään päässeiden pelaajien saavutukset. Ilman minkäänlaista playoff-menestystäkin McDavid on siten jo antanut kuudessa kaudessa HHOF-valintaan riittävät näytöt.
Tästä kategiorasta laskisin Tavareksen pois ja alempaan kategoriaan. Kaikilta muilta löytyy henkilökohtaisia palkintoja ja suurimmalta osalta Stanley Cup-voittoja. Tavarekselta nuo puuttuvat täysin ja parhaat saavutukset "vain" pari kolmossijaa Hart-äänestyksessä. Menisi siten enemmänkin sinne Letangin, Marchandin ja kumppanien seuraan mahdolliseksi valinnaksi kuin todennäköiseksi.
Hyvää pohdintaa kuitenkin.
Onneksi ei tarvitse olla itse päättämässä.
Viimeisen kohdalla pitää taas pohtia missä menee se viiva joka rajaa sisälle pääsyn.
Huolimatta Alfin uskollisuudesta Sensiä kohtaan pitää keskusteluun nostaa tämän myötä Pierre Turgeon (lähes 200pinnaa enemmän NHL:ssä kuin Alf) vaikkakin maajoukkuemenestys ei tietenkään ollut kummoista. Ruotsalaiset nyt toki päihittää menestyksessä Crosbya vanhemman sukupolven mennen tullen. Turgeon on myös tehokkain ex-pelaaja joka ei ole valituksi tullut. Huolimatta tehoilustaan Turgeon ei ikinä onnistunut voittamaan Stanley Cupia, joka varmasti on se syy miksi valintaa ei ole kuulunut.
Sekä tietenkin Vincent Damphousse jonka numerot ovat melko identtiset Alfin kanssa. Tietenkin kansainvälinen menestys puuttuu, mutta sitten taas vastapainona tililtä löytyy se kaikkein kirkkain voitto joka on pohjoisamerikan sarjalle tyypillisesti tärkeintä.
Itsehän valitsisin lähes kaikki edellä nimetyt. Mutta onneksi näistä päättävät muut.
Mun mielestä esimerkiksi Marleau ei todellakaan kuuluisi Hall of Fameen, mutta mun on hyvin hankala nähdä etteikö häntä jossain vaihteessa sinne valittaisi.
Marleau on kuitenkin voittanut maailmanmestaruuden, Olympiakultaa ja Word Cupin kansainvälisillä areenoilla ja pelannut enemmän NHL-pelejä kuin kukaan muu, eikä pisteetkään uralta ole huonot, joskaan ei superstara tasoa. Näkisin kyllä että kuuluisi kuuluisuuden halliin todellakin.
Ja täytyy sanoa, että olen muutaman nimimerkin kanssa samaa mieltä, että rima tuonne pääsemiseen on pudonnut rajusti. Ei voi kohta enää edes puhua "Hall of Famesta", vaan enemmänkin paikasta jonne pääsee poikkeuslahjakkuuksien/menestyjien lisäksi ihan vaan hyvät pelaajat.
Mun mielestä Marleau menee juuriin tonne osastoon ”vaan hyvät pelaajat”, vaikka kiitettävän pitkän uran onkin tehnyt. Ei ole oikein ikinä iskenyt sellaisia näyttöjä pöytään - edes parhaina vuosinaan - että mielestäni ansaitsi paikan, puhumattakaan niistä jämävuosista (jotka ovat olleet yleisesti ihan hyviä, muttei tuo mun silmissä mitään painoarvoa hänen puoltamiseen.)
Eiköhän se sinne silti päädy.
Vaikka Marleun itse arvostan ihan primensa otteiden puolesta korkealla, mikäli kaveri olisi lopettanut uransa ~4 vuotta sitten, tuskin juuri kukaan ottaisi häntä mukaan HOF-keskusteluihin. Huippupelaaja, mutta niin oli OJ Jokinen, Tikkas-Esa, Ruslan Fedotenko ja Darren McCarthy, mutta ei kukaan heistä ole ainakaan eturivissä seuraaviksi jäseniksi.
Mutta.
Niin ovat lajilegendat Messier ja Jagr tulleet lähelle "Herra Jääkiekon" Gordie Howen otteluennätystä, kuitenkin jäädessä niukahkosti taakse. Joskus olenkin miettinyt, että niinköhän tämä ennätys jää koskaan rikkomatta, mutta niin vain Herra Marleau tasaisella suorittamisella ja kestävyydellään tuli vuosi vuodelta lähemmäksi, lopulta ottaen ennätyksen nimiinsä. On liki "mystistä", että kaveri on vedellyt jääkiekon absoluuttisella huipulla vuodesta 1997 lähtien, milloin Lewinsky-skandaali riepotteli tuolloista "vapaan maailman johtajaa" ja Suomen presidenttinä toimi tuleva nobelisti Martti Ahtisaari.
En ole hatunkäyttäjä, mutta teen kuitenkin vasemmalla kädellä kunnioittavan eleen Patrick Marleaun kunniaksi ja nostan toisella lasin. Hän jos joku ansaitsee paikan Hall of Famessa.
Otteluennätys kertoo HHOF-valintaan oikeuttavasta poikkeuksellisesta osaamisesta, ja on vaikea uskoa, että alati kehittyvässä lajissa Marleaun ennätystä enää rikotaan.
Aika paksua väittää, ettei Andreychukilla ollut erottuvaa ominaisuutta. Herrahan oli legendaarisen hidas ainakin EA:n mittakaavassa.
Itselle pistää silmään Newsy Lalonden (43) pääsy listalle. Kukaan ei kiistäne hänen asemaansa lajin legendana, mutta ajalta "miekka ja kirves" olisin kelpuuttanut listalle hyökkääjistä mielummin vaikka Cy Dennenyn, Frank Nigbourin, Aurele Joliatin, Toe Blaken, Elmer Lachin tai Marty Barryn.
- Lidström top-10:ssä ja Bourquen edellä - en pysty allekirjoittamaan sitä.
- Bossy sijalla 27. ja Trottier sijalla 41. Näistä kenttäkavereista Trottier oli heidän pelatessa yhdessä kuitenkin se arvokkaampi ja kokonaisvaltaisesti parempi pelaaja. Tässä näkyy se että Trottier kärsii koska pelasi pitkään uransa huippuvuosien jälkeen selvästi parhaita vuosiaan alemmalla tasolla, ja Bossy taasen hyötyy että ura loppui vielä huipputasolla ollessa.
- Kane Malkinin edellä ja Malkin top-50 sijojen ulkopuolella - taas kerran Malkinia aliarvostetaan.
Malkinin tilanne on verrattavissa jollain tapaa Draisaitliin. Viime aikoina monesti miettinyt, että mikä on Draisaitlin oikea taso. Siis todella hyvä toki, mutta joukkueen toiseksi parhaana sentterinä hyötyy siitä parhaasta usein paljon, kun katsotaan tilastoja ja mietitään sen hetken parhaita pelaajia ja toisaalta sitten kärsii näissä historialistauksissa, kun ei ole joukkueensa paras. Malkin toki päätynyt pelaamaan paljon enemmän ilman Crosbya kuin Draisaitl ilman McDavidia.
Nuo pakit Orrin takana ovat melkoinen ongelma aina. Shore ja Harvey pelasivat niin eri peliä kuin nykyään, että miten sitä verrata Lidströmiin ja Bourqueen. Bourque kohtasi aikanaan myös enemmän kovia pakkeja kuin Lidström huippuvuosinaan, vaikka Pronger ja Niedermayer kovia ovatkin. Olisin sun kanssa samoilla linjoilla, mutta en mä noita pakkeja osaisi ekan jälkeen järjestykseen laittaa. Ja toki mun mielestä Orrin pitäisi sen lisäksi olla listan ykkönen.
Normaalisti Mogilny olisi aina eräs vakiotyrkky, mutta tässä maailmantilanteessa tuskin tullaan venäläisiä valitsemaan.Maanantaina 27.6 julkaistaan tänä vuonna Hall of Fameen valittavat pelaajat. Täältä näkee ketä kaikkia on tarjolla valittaviksi pelaajiksi:
HHOF | 2022 Induction Eligible Players
The annual meeting of the Selection Committee will be held on June 27 to select and announce the 2022 Hockey Hall of Fame inductees. The selection announcement will be made live on June 27 on TSN (time TBC).www.hhof.com
Mikäli sinne valitaan neljä miespelaajaa niin nostaisin kärkiehdokkaiksi Henrik Zetterbergin, Sedinin veljekset sekä Roberto Luongon. Noista tosin kukaan ei ole sellainen että ihan ehdottomasti pitäisi ensimmäisellä kertaa tulla valituksi, joten aiemmin valitsematta jääneistä esimerkiksi Patrik Elias, Daniel Alfredsson tai jokunen muu voisi hyvin ajaa siitä heidän edelleen. Etenkin Zetterberg jonkin verran aliarvostettuna pelaajana voi hyvin kokea Alfien ja Eliaksen kohtalon ja jäädä odottamaan omaa vuoroaan. Sedinit yhtenä NHL-historian tehokkaimpana tutkaparina ja Art Ross-voittajina ovat sen verran maineikas kaksikko että he tullevat valituiksi ensimmäisenä kelpoisuusvuotenaan. Luongokin yhtenä oman aikansa parhaista maalivahdeista ja maalivahtien peli- sekä voittotilastojen kärkipään sijoituksillaan tullee nopeaan tahtiin valituksi sisään, vaikka maalivahdeilla yleisesti korkeat nuo sisäänpääsykriteerit ovatkin. Luongo ilman Stanley Cup-voittoakin kuitenkin täyttää ne kriteerit heittämällä.