Lukematta muiden kommentteja omat fiilikset eilisestä jaksosta. Huomautan, että olin osan aikaa puhelimessa, joten focus ohjelman seuraamiseen ei ehkä ollut joka hetki 100%, mutta käsittääkseni tuli kuitenkin selväksi, mistä siellä oli kysymys.
Kilpailijoita on haukuttu vaikka kuinka paljon, mutta mielestäni suurin ongelma ovat kuitenkin tuottaja ja ohjaaja, jotka ovat aivan aliarvoisia. Käydään läpi nyt muutamia ongelmia tuossa versiossa verrattuna alkuperäiseen:
- toimistotilojen puute: vaaditaan ideoita, mutta ei anneta ideointihuonetta, jossa konseptin voisi rakentaa. Helvetti, siitä ei edelleenkään tule yhtään mitään, että istutaan jossain terassilla. Omissa tiloissa voi myöskin sitten tehdä tarvittaessa hommia vaikka läpi yön, jos joku on kesken
- neuvonantajien rooli: neuvonantajien on syytä käydä joukkueen parissa ideointivaiheessa ja esittää sellaisia kysymyksiä, mitkä saavat joukkueen tekemisen nytkähtämään eteenpäin. Tehdä siis kunnollisia kysymyksiä, mitä Don jr., George, Ivanka jne. tekevät alkuperäisessä
- ohjelma on kuvattu tai leikattu niin että jää täysin epäselväksi, mikä tehtävän luonne on. Katsojien ei tarvitse kuulla mitään tehtävän sääntöjä, sen sijaan olisi hyvä näyttää paljon enemmän sitä, kuinka edellinen päivä ennen myyntiä on käytetty
- DNA-johtajien rooli: jos yritys haluaa jotain niin silloin siinä meetingissä ryhmän kanssa pitää sanoa, että nyt tehdään täysin aliarvoista hommaa. Niinhän se on Jenkeissäkin
Mitä tulee sitten itse tuloksiin ja henkilöihin niin en tiedä vaikuttiko puheluni osittain siihen, että mulle jäi osan henkilöiden panos hyvin epäselväksi, mitä ei yleensä amerikkalaista ohjelmaa katsoessani tapahdu. Mua ihmetyttää suunnattomasti se, ettei ole vielä minkäänlaista kunnollista projektinjohtamista esiintynyt yhdelläkään kerralla. Se on ihan älytöntä tehdä ruotsalaisittain kuusi henkilöä kimpassa jotain juttua, vaan pitää jakaa kunnolla ne vastuut ja tehdä päätöksiä. Aivan käsittämätöntä laittaa se Essi yksikseen puuhaamaan jotain ja muut tekevät sitten ryhmässä. On se sitten kuinka mitätöntä hommaa tahansa niin olisi pitänyt sanoa, että Essi ja "liisa" vastaavat nyt siitä ja siitä. Silloin olisivat voineet tehdä pienen asian hyvin, jos projektipäällikkö ei luota, että voivat tehdä isompaa tai tärkeämpää osaa. Seuraavalla kerralla sitten enemmän vastuuta jne.
Miesten porukassa puolestaan on kummallista luovuttamista. Joka hemmetin tehtävässä joku väittää, että häntä ei kuunnella ja lyö hanskat tiskiin. Ideointivaiheessa pitää osata ajaa omia ajatuksia läpi ja jos ei saa ketään niitä tukemaan, niin ei joko ole liideri tai on väärässä porukassa. Se on aivan turha luovuttaa noin helpolla ja vielä vähemmän pitää luovuttaa siellä pudotustaistelussa johtoryhmän edessä. Hemmetti se Saku oli eilen lapanen. Kun Hjallis kysyi, monettako kertaa hän on siellä niin kun vastasi kaksi niin hänellä olisi pitänyt olla munaa sanoa, että ensimmäisellä kerralla hän oli siellä väärin perustein ja eilisen tehtävän osalta hänen olisi pitänyt pelata joku toinen ulos. Siis niistä ei kukaan edes yrittänyt puolustautua. Jos mä olisin ollut projektin johtaja niin kyllä mä ainakin olisin tiennyt, mistä tappio johtuu. Jos se johtuu siitä, että molemmat joukkueet olivat hyviä niin ok, silloin voi olla vaikea sanoa. Jos taas johtui selkeästä virheestä konseptissa niin sitten projektipäällikkö vastaa siitä, mutta usein on kyllä niin, että joku ryhmässä on ollut surkea ja hänet on helppo pelata ulos. Nyt eivät tehneet mitään, kukaan ei puolustautunut. Muutenkaan johtoryhmän edessä ei keskusteltu siitä, miksi he hävisivät, mikä heidän konseptissaan oli huonompaa kuin Greipillä. Siis ne hemmetin Hjalliksen apurit istuivat siinä vieressä hiljaa, eivätkä myöskään sanoneet mitään.
Se oli aliarvoista kertakaikkiaan kaikkien puolelta tuo touhu eilen.