Historian havinaa

  • 136 607
  • 476

Koffi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Muistan kun silloinen pomoni Tampereelta oli kateellinen, kun kaupunkikuvassa näkyi aina Kärppien pipoja, kaulaliinaa ja jopa fanipaitaa.
Sama kaveri soitti tänään ja kertoi, että Tampereella on yksi raitsikka maalattu tai teipattu Tapparan väreihin. Ja kuvassa mm. Veli-Matti Savinainen ja Kristian Heljanko. Samoin yksi paikallisliikenteen bussi on taas teipattu täysin Ilveksen mukaan. Ei näy meillä tällaista?
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters

RIP Jööke. Sai kokea hirtoriallisen nousun ja ensimmäisen mestaruuden. Lätkäkaukalosta suoraan jääpallokentille ja menestystä sielläkin.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät

RIP Jööke. Sai kokea hirtoriallisen nousun ja ensimmäisen mestaruuden. Lätkäkaukalosta suoraan jääpallokentille ja menestystä sielläkin.
Jööke oli erinomainen luistelija ja sen vuoksi pärjäsi myös jääpallossa kiekkouran jälkeen. Tulisieluinen pelaaja.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen

RIP Jööke. Sai kokea hirtoriallisen nousun ja ensimmäisen mestaruuden. Lätkäkaukalosta suoraan jääpallokentille ja menestystä sielläkin.
Tuli kerran Jööken kantapaikassa juteltua perusteellisesti kulttihahmo Bob Milleristä, ja siinä samalla kertoili millaista meno muutenkin sillä kaudella oli. Päävalmentajanahan Kärpissä oli silloin kaudella 1983-1984 Pentti Matikainen.

Sympaattinen ja nöyrä oli Jouko Kämäräinen.

Nyt ovat edesmenneitä Miller ja Jööke. Rauhaisat levot molemmille.
 

Kärppäpappa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Millä kaudella aloitte seuraamaan Kärppiä?
Minulle se oli kausi SM-sarjassa 1965 - 1966. Pelipaikka oli Pakkalan tekojäärata. Muistan vieläkin kun Oulun voimassa oleva yli 40 asteen pakkasennätys mitattiin helmikuussa 1966. Oli vilpoisia pelipäiviä. Ainoasta pienestä grillistä ostin tulikuumaa mehua valkoiseen lasimukiin ja makkara lisukkeeksi . Kohta noista ajoista on jo 60 vuotta. Oi niitä Kärppäurani pioneeriaikoja!
Seuraava tauko peleistä tuli v 1992 jolloin karsinnoissa hävittiin Tapparalle. Edes säkkipineä halli ja käyttöönotetut kirkonkellot Tapparan luistellessa alussa sisään eivät tuoneet liigapaikkaa .
Jatkoa peleissäkäyntiin tuli taas keväällä 1997 JoKP vastaan Siitä tulikin hirmuinen buumi jota ei lannistanut edes TuTo katastrofi v 1999. Sitten 11.4.2000 tapahtui se ikimuistoinen liiganousu. Minulle se on yhä kaikkien aikojen Top1 kärppäpeli. Toisena sitten 2004 mestaruus jatkoajalla jonka Ari Wallin tatkaisi . Ja sillä tiellä yhä edelleen ollaan. Kerran Kärppä, aina Kärppä!
 

Overdoze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ensimmäiset pelini Raksilassa taisivat olla kaudella 82-83. 4- tai 5-vuotiaana aloin itkemään kun Kärpät teki maalin ja Raksila räjähti. Yhdessä pelissä meidän piti isäni kanssa lähteä kesken pelin kotiin. Mutta kai siitä joku muistijälki kuitenkin jäi, kun minusta kannattaja tuli. Voimakas kokemus joka tapauksessa. Aikuisiälläkin on kyyneleitä vuodatettu Kärppien vuoksi, mutta tällä kertaa mestaruuksien vuoksi. Myöskin isäni kanssa olen lukemattomia pelejä katsonut yhdessä, joten jospa se kompensoisi tuon että häneltä jäi silloin tuo kyseinen peli minun takiani näkemättä.

Itse aloin sitten ravata Raksilassa luokkakavereideni kanssa 88-89 kaudella, kun Kärpät tippui pääsarjasta. Liput eivät silloin lapsille maksaneet juuri mitään. Nautin korpivaelluksestakin, koska tehtiin paljon maaleja. Joku voitto 12-1 Hokista tai Karhukissoista oli ihan parhautta. Sen jälkeen kun pelejä alettiin televisioida, en ole missannut juurikaan yhtään ottelua vaikken paikanpäällä kovin usein enää käy.

Riihijärvi-Lapinkoski olivat minulle ensimmäisiä Kärppätähtiä. Matti Veivon loukkaantumisen todistin jonain Oulu-TV:n yhdellä kameralla kuvatulla epäselvällä kuvalla putkitelevision välityksellä. Kai Suikkasen ja Tommi Virkkusenkin olen nähnyt selkä kyyryssä viilettävän livenä Kärppäpaidassa (oli muuten sama tyyli luistella heillä kuin Marko Anttilalla). Vallinin maalin näin livenä, kuten myös 2005 mestaruuden. Eräs Kärppien pelaaja oli luokkakaverini, oli huikeaa seurata itseni ikäisen tyypin nousua pelaavaan kokoonpanoon, siitä liigatähdeksi ja lopulta NHL:ään saakka. Ja sitten nähdä hänen palaavan Kärppiin, ratkovan uransa ehtoopuolella meille taas mestaruuksia ja lopulta lopettavan uransa. Melkoinen kaari siinäkin. Kyllä kai näitä muistoja löytyisi vaikka miten.
 

Beukeboom

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät / Mamba!
Joskus 90-luvun alussa Kärpät nousi tajuntaani Iiro Itämiehen ollessa pienelle Beukeboomille se näkyvin hahmo.

Pelistä toiseen -ramppaus alkoi joskus 90-luvun puolivälin kieppeillä, ja noilta ajoilta tarttui mukaan mm kausikirja 97-98 Risto Dufvan nimmarilla. Nuo vuodet ovat kovakoodattu loppuelämäksi ja olen iloinen että sain ne elää hallissa paikan päällä - myös TuTostrofin N-katsomon ylimmältä riviltä.

Liiganousu paikan päällä, E-katsomossa on se merkittävin kärppämuisto.

Pelaajia voisi muistella vaikka loppuillan, mutta säästetään toiseen kertaan.
 

Haywire

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Chicago Blackhawks
On siinä konkarit pikkuisen eri vuosikymmenillä kuin meikäläinen.

Oma seuraaminen alkoi vasta Liiganousun jälkeen 2000-luvun alkuvuosina. Siihen aikaan kaverilla oli Kärppien juliste jossa oli Kristian Taubert, jonka oli pakko olla raju äijä kun kaverini sitä niin fanitti. Koska en muita pelaajia tiennyt ja koko Kärpät oli ihan uusi ilmiö niin Taubert oli minunkin lempipelaajani.

Ensimmäinen kerta hallilla on ollut varmaan 03-04 pleijareissa, kun kavereiden kanssa pyörillä poljettiin ympäryspitäjästä hallille ja voitonhurmassa polkiessa takasin huudeltiin Kärppiä kaikille vastaantuleville. Ari Vallinin maalia tuuletettiin raivolla television välityksellä, ja koko finaalisarjasta on parhaiten jäänyt mieleen, kun oranssi Hockey Night studio oli koko sarjan ajan varma tepsin voitosta, mutta niin vain Kärpät paineli mestaruuteen asti.
 

Kärppäpappa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Stenkan ja Pepe Hakalan Kärppäpelien selostuksista :
Vastauksista kävi selville mitä itsekin muistelin mutta en ollut varma.
Pepe selosti Kärppäpelit divarissa aloittaen radio Megassa syksyllä 1989 teemakaudella "Paha palaa takaisin" ja lopettaen kevääseen 1994 jolloin Kärpät meni konkurssiin.
2. divarikaudella 1994 -1995 ei selostettu Kärppäpelejä missään. Keväällä 1995 pelatussa divarin nousukarsintasarjassa Kärpät oli neljäs ja nousi niukasti viimeisenä 1. divariin.

Stenka aloitti syksyllä 1995 mittavan selostajaurakkansa divarissa ja selosti joka vuosi Kärppien pelejä tähän kevääseen 2023. Vuodesta 2000 Stenka selosti Kärppien SM-liigapelejä. Radio Mega lopetti kesäkuussa 2012 mutta Stenka jatkoi uraansa selostajana.
Kaudet 1990 -1991 ja 1991 -1992 Stenka selosti Oulu TV:ssä ja kausilla 1992 -1993, 1993 -1994 ja 1994 -1995 ei selstanut missään. Näin ollen vuodet 1993 ja 1994 olivat ainoat 1990 -luvulla jolloin Stenkan selostusta ei kuultu.
Mutta miten olivat 1980 -luvun loput vuodet? Itse muistelen ja on täälläkin aikaisemmin kerrottu Stenkan selostaneen Oulu - radioon tuolloin Kärppien pelejä. En ainakaan muista että olisi selostanut Megaan tai Oulu TV:hen 1980 -luvulla.
Muistaako kukaan varmasti että tuliko radiosta selostus Kärpät - Jokerit pelistä 1.3.1989 jolloin Kärpät putosi divariin?
Joka tapauksessa Stenka selosti vuodesta 1987 tai 1988 Kärppien liigapelejä kevääseen 1989 asti ja siis Oulu-radiossa.
Näin nuo selostukset menivät melko varmasti. Pepen osuus on selvä mutta Stenkan vähän vielä epävarma. Olisi mukava jos joku pääsisi kysymään Stenkalta itseltään ja kirjoittaisi tänne. Onhan sentään kyseessä Kärppäpelien selostajalegenda.
Mitä olette .mieltä nykyisestä Kärppäpelien selostuksista radio Kalevassa? Itse kyllä tykkään mutta silti legendaariset Stenkan selostukset ovat parhaita Varsinkin se liiganousupeli 11.4.2000.
 

Siniviiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, sympatiat JYP
Olenpa tuota Kalevan selostusta jonkun kerran kopassut jos tv-selostaja ei ole miellyttänyt. Ongelma tuntui jossain vieraspelissä olevan, ettei selostaja näe kunnolla kaukaloon, jossain oli katvetta ja olipa joku tv-kamerakin häiritsemässä eikä kommentaattorikaan voinut auttaa. Muutoin ulosanti ihan hyvää. Kotipeleissä varsinkin kaipaisi kaukalo/katsomoääniä paremmin taustalle, ne toteutuvat tv:n kautta aika hyvin..
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: 1971

lemponen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Parastahan noissa 90-luvun alun Kärppien peleissä oli se, että halliin mahtui aina (muutamaa peliä lukuunottamatta). Itse tykkäsin silloin katsella pelejä pitkän sivun seisomakatsomosta keskiviivan kohdalla (radio-/tv-koppeja vastapäätä). Aina pääsi seisomapaikoilla istumaan (muutamaa peliä lukuunottamatta). Katsojia oli silloin keskimäärin noin 3500 katsojaa per peli, eli halli puolillaan. 90-luvun lopulla alkoi hallissa näkymään sitten sen näköistä porukkaa (tuttuakin porukkaa), joita ei näkynyt kyllä ennen konkurssia. Yksikin kaveri, joka oli 90-luvun alussa kova Jokereiden kannattaja (eikä varmasti käynyt Raksilassa pelejä katsomassa), olikin yhtäkkiä 90-luvun lopulla kova Kärppien kannattaja buumin alkaessa. Huh huh, Jokeri-Jakelle terkkuja jos lukee :-) Itselläni meni muutama kausi buumin käynnistyttyä, että kausikortilla kävin pelejä Raksilassa katsomassa, mutta nyt on mennyt 20 vuotta, etten ole nähnyt Raksilassa peliäkään. Sitten kun on uusi areena, palaan "rikospaikalle" uudelle areenalle.

Ensimmäinen näkemäni Kärppien peli Raksilassa oli joskus v. 1977 tienoilla Kärpät-Lahden Kiekkoreipas. Mestaruuskaudella 1980-1981 sain enolta lahjaksi playoffs-kausikortin ja kausaripaikoilta seurattiin nuo ikimuistoiset playoffsit silloin. Muutenkin 80-luvulla pääsin peleihin, kun vaan joku rahottaja sukulaisista löytyi... 80-90-luvun taitteessa sitten omalla kustannuksellani. Kevään 1989 karmeat tapahtumat "todistin" sitten jossain Sodankylän perämettissä jollain intin mettäkeikalla! Aika pahat fibat jäi kyllä noilta ajoilta, koska meillä oli alikessuina jotain helsinkiläisiä heeboja, jotka ottivat kyllä sitten kaiken irti Jokereiden ja Botnian menestyksestä oululaisten kustannuksella. Onneksi aika kultaa muistot... :-) Intin jälkeen tuli kyllä seurattua melkoisen intensiivisesti divarikiekkoilua monen vuoden ajan.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Millä kaudella aloitte seuraamaan Kärppiä?

Huomenna tulee kuluneeksi 41 vuotta siitä kun isävainaa vei minut ensimmäistä kertaa Raksilaan omasta tahdostani, olin tuolloin kuusivuotias. Olin minä kerran aikaisemminkin 3-vuotiaana käynyt siellä mutta olin alkanut itkemään jo ensimmäinen erän aikana niin paljon että minut oli pitänyt viedä sieltä pois. Mutta tosiaan talvella 1982-83 olin alkanut kiinnostumaan urheilusta ja 6.2.1983 oli sitten se suuri päivä. Ottelu oli Kärpät-Ilves ja tulos 6-3. Ensimmäiseksi suosikkipelaajaksi valikoitui Pekka Tuomisto ja järkytys oli suuri keväällä 1987 kun Tuomisto teki epäpyhän liikkeen ja siirtyi HIFK:n riveihin.

Kasarilla tuli käytyä peleissä aina silloin kun sain isän tai jonkun kaverin vanhempineen lähtemään peliin mukaan. Ensimmäinen divarikausi 1989-90 oli sitten sellainen jolloin aloin käymään peleissä pelkästään kaverien kanssa ja eipä ysärillä jäänyt kovinkaan montaa peliä näkemättä ilman todella pätevää syytä. Liiga-aikana tahti hieman hiljeni kun asuin muutaman vuoden Kemissä eikä sieltä tultu katsomaan viikkopelejä, viikonloppuisin kylläkin. Mestaruuden jälkeen tuli henkinen ulospuhallus ja pelitahti hiljeni entisestään johonkin 12-15 peliin kaudessa. 2006 muutin Helsinkiin ja siitä lähtien täällä on tullut käytyä katsomassa valtaosa pk-seudun peleistä. Nyt kun K-Espoo ja Jokerit ovat olleet kuvioista jonkin aikaa sivussa niin silloin tällöin tulee lähdettyä Etisbussin mukana maakuntiin jos työ- ja ihmissuhdeaikataulut antavat myöten. Ja Raksilassa pitää käydä pyörähtämässä vähintään kerran kaudessa. Onhan tämä sellainen elämänpituinen rakkaussuhde ollut että kai tämän seuran kohtaloissa tulee oltua loppuun asti.
 

Arbelius

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Ketut, Oulun Kärpät
Näitkö aikoinaan livenä Vladimir Kamesin pelaavan? Oliko keviät pirra kintaat?
Vastataan tänne kun sopii paremmin kuin huhuketjuun.

Minä näin (vaikket minulta kysynytkään :D) pikku räkänokkana Kamesin kaukalossa. Verkkokalvolle on piirtynyt muisto kun seurasin peliä jostain kaukalon laidalta ja Kames kurvasi vierestä, polki vauhtia niin että oli ilmassa hetken potkujen voimasta. Hämmästytti ja innostutti pientä kiekon seuraajaa.

Oli myös todella tehokas kentällä. Minulle hän on se ensimmäinen ulkomainen kova jätkä Kärpissä.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät, ManU, Exeter City, TP-47
Urheilun seuraaminen on aina ollut lähellä sydäntä, jääkiekko jalkapallo. 1965 avattiin Tampereella Suomen ensimmäinen jäähalli. Avajaisottelu Tampere-Muu Suomi veti kansaa TV:n ääreen. Isäukon kanssa ottelua mustavalkoisesta Asavisiosta katsottiin. Ottelu päättyi muuten 4-4.
1965 pelattiin myös jääkiekon MM-kisat Tampereella. Suomen pelit tulivat telkkarista. Suomi hullaannutti valtakunnan pelaamalla Ruotsia vastaan 2-2. Matti "Mölli" Keinonen lapioi kaksi vanhanaikaista sisään. Oli varmaan aikansa ensimmäinen agitaattori, hymy virnistys korvista korviin, kiekon pyörittely lavassa teki Möllistä kansan suosikin ja hermostutti vastustajia.
Sen jälkeen jokavuotiset MM-kisat ja joulun aikaan pelattu Izvestija turnaus veti kansaa TV:n ääreen ja jääkiekon seuraaminen toi lajia suuren yleisön tietoon. Jääkiekosta oli kehittymässä koko kansan hupia.
1975 aloitti myös jääkiekon liiga.

Aloitin opiskelut Oulussa 1975. Paluumatkalla pohjosesta tapasin lättähatussa puoli tutun kaverin. Ystäväni kertoi käyneensä uudessa Raksilan hallissa katsomassa Kärppien pelin. Kehui hallia ja tunnelmaa. Tovi tästä Kärpillä oli toinen kotipeli. Niinpä aikaisemmalla lättähatulla Ouluun ja peliin. Jännitystä oli ilmassa, kun astelin kohti Raksilaa, näkisin ja kokisin aivan oikean jäähallin, sellaisen mitä olin nähnyt aikaisemmin vain TV:stä.

Henki salpaantui, siinä se oli silmien edessä. Mahtavan kokoinen uututtaan kiiltelevä aivan oikea jäähalli.
Aukaisin oven ja astelin halliin. Puheen sorina, kahvin ja makkaran tuoksu, kaveri porukat jutteli keskenään, ihmisten odottavat ilmeet. Kurkkasin oviaukolta vielä maalin tuoksuiseen uututtaan kiiltelevään halliin.
Kirkkaat valot ja valtavan kokoinen halli. Voiko maailmassa ollaan mitään näin hienoa.
Hain paikkani. Huoltaja ravisteli muovisangosta kiekot jäälle ja Kärppä joukkue aloitti lämmittelyt.
Se oli menoa. Luistimien skraapaisut, lämäreiden kopina. Tunsin kuinka kohtalon nuoli osui minuun. Tämä peli ja tuo joukkue on minun joukkue. Kärpät.
Sillä kaudella kävin katsomassa jokaisen Kärppien kotipelin.
Pian minulle tulee 50 vuotta ensimmäisestä pelistä Raksilassa. Ikä on tietenkin tasannut suurimpia testoteroni höyryjä. Kuitenkin rinnassa vielä läikähtää, kun pelipäivänä avaan Raksilan hallin oven. Edelleen peli paikan päällä on parasta Raksilan halli vanhuksessa.
Kärpät on joukkueeni ja Raksila on kotimme.
 

Jippikaijee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Aukaisin oven ja astelin halliin. Puheen sorina, kahvin ja makkaran tuoksu,
I'll be back!

Olen ollut samoihin aikoihin ensimmäistä kertaa Katsomassa Kärppien pelejä raksilassa, tosin hiukan nuorempana. Sen muistan, että hallin käytävillä oli helvetillisen kylmä...

Mutta, muistatko sinä tarkemmin missä/mistä myytiin makkarat?
Omasta mielestä silloin ei ollut vielä nykyisiä kioskeja.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät, ManU, Exeter City, TP-47
I'll be back!

Olen ollut samoihin aikoihin ensimmäistä kertaa Katsomassa Kärppien pelejä raksilassa, tosin hiukan nuorempana. Sen muistan, että hallin käytävillä oli helvetillisen kylmä...

Mutta, muistatko sinä tarkemmin missä/mistä myytiin makkarat?
Omasta mielestä silloin ei ollut vielä nykyisiä kioskeja.
Nyt on aukko tässä kohtaa, paljon on vettä virrannut Laanaojassa ensimmäisen käynnin jälkeen ja muisti voi pettää. Olen vain aina yhdistänyt tuon makkaran ja kahvin tuoksun Raksilaan. Tunnen sen tuoksun tänä päivänäkin, hallin käytävillä on se oma tuoksunsa.
Olisi mukava kuulla tosiaan millaisia palveluja silloin oli. Mieleeni on jäänyt sellainen, hallin palokunnan puoleisessa päässä kulmassa oli puhelin kioski.
Sekin on häipynyt johonkin muistin kätköihin, mikä oli joukkue jota vastaan Kärpät pelasi toisen divari pelinsä.
 
Viimeksi muokattu:

Kärppäpappa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tuli tuossa katseltua vanhoja lehtileikkeitäni. Osui silmääni iso kuva Kalevassa 23.3.1977. Kuvassa vauhdissa Markku Kiimalainen ja teksti Kimu matkalla SM-liigaan .Näin kävi ja Forssa kaatui 9 - 3
Kimu oli nuoruuteni idoleja ja paita ansaitusti Raksilan hallin katossa. Muistan lehtijutun Pertti Huhtelasta ja hän nosti Kimun omassa arvostuksessaan ihan Kärppien huipulle. Sama juttu minulla .
Hieno mies ja hieno pelaaja ! Paidannosto video tuo kyllä tunteet pintaan vieläkin
 

Kärppäpappa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Millä kaudella aloitte seuraamaan Kärppiä?
Minulle se oli kausi SM-sarjassa 1965 - 1966. Pelipaikka oli Pakkalan tekojäärata. Muistan vieläkin kun Oulun voimassa oleva yli 40 asteen pakkasennätys mitattiin helmikuussa 1966. Oli vilpoisia pelipäiviä. Ainoasta pienestä grillistä ostin tulikuumaa mehua valkoiseen lasimukiin ja makkara lisukkeeksi . Kohta noista ajoista on jo 60 vuotta. Oi niitä Kärppäurani pioneeriaikoja!
Seuraava tauko peleistä tuli v 1992 jolloin karsinnoissa hävittiin Tapparalle. Edes säkkipineä halli ja käyttöönotetut kirkonkellot Tapparan luistellessa alussa sisään eivät tuoneet liigapaikkaa .
Jatkoa peleissäkäyntiin tuli taas keväällä 1997 JoKP vastaan Siitä tulikin hirmuinen buumi jota ei lannistanut edes TuTo katastrofi v 1999. Sitten 11.4.2000 tapahtui se ikimuistoinen liiganousu. Minulle se on yhä kaikkien aikojen Top1 kärppäpeli. Toisena sitten 2004 mestaruus jatkoajalla jonka Ari Wallin tatkaisi . Ja sillä tiellä yhä edelleen ollaan. Kerran Kärppä, aina Kärppä!
Onko muita palstalaisia jotka aloittivat Kärppäpelien seuraamisen 1960 -luvulla? Olenkohan harvoja jotka aloittivat jo 1960 -luvun puolivälissä Pakkalan tekojäällä Kärppien seuraamisen kun pakkasta oli -41,5 v 1966 joka on vieläkin ennätys Oulussa. Varmaan niitä on jotka lukevat tätä palstaa ja aloittaneet jopa 1950 -luvulla.
 

Jippikaijee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Onko muita palstalaisia jotka aloittivat Kärppäpelien seuraamisen 1960 -luvulla? Olenkohan harvoja jotka aloittivat jo 1960 -luvun puolivälissä Pakkalan tekojäällä Kärppien seuraamisen kun pakkasta oli -41,5 v 1966 joka on vieläkin ennätys Oulussa. Varmaan niitä on jotka lukevat tätä palstaa ja aloittaneet jopa 1950 -luvulla.
Lihavoitu minun toimesta.
Miksihän minulla olisi se tieto, että kärpät pelasi ensin keskuskentällä siihen asti kun tekojää avattiin raksilaan joskus -60 puolivälissä. ( tekojäällä pelattiin myös maaottelu, muistaako / tietääkö kuka oli suomea vastassa?). Tekojään avattua kärpät siirtyi raksilaan joksikin aikaan, mutta siirtyi jossain vaiheessa takaisin keskuskentälle ennen kuin siirtivät uuteen raksilan jäähalliin 1975. Onkohan muistikuvani oikea, että kärpät olisi siirtynyt takaisin keskuskentälle?
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Onko muita palstalaisia jotka aloittivat Kärppäpelien seuraamisen 1960 -luvulla? Olenkohan harvoja jotka aloittivat jo 1960 -luvun puolivälissä Pakkalan tekojäällä Kärppien seuraamisen kun pakkasta oli -41,5 v 1966 joka on vieläkin ennätys Oulussa. Varmaan niitä on jotka lukevat tätä palstaa ja aloittaneet jopa 1950 -luvulla.

Lihavoitu minun toimesta.
Miksihän minulla olisi se tieto, että kärpät pelasi ensin keskuskentällä siihen asti kun tekojää avattiin raksilaan joskus -60 puolivälissä. ( tekojäällä pelattiin myös maaottelu, muistaako / tietääkö kuka oli suomea vastassa?). Tekojään avattua kärpät siirtyi raksilaan joksikin aikaan, mutta siirtyi jossain vaiheessa takaisin keskuskentälle ennen kuin siirtivät uuteen raksilan jäähalliin 1975. Onkohan muistikuvani oikea, että kärpät olisi siirtynyt takaisin keskuskentälle?
Sen verran muistan, että Kärpät siirtyi pelaamaan pelinsä Pakkalasta Keskuskentälle ennenkuin uusi halli valmistui -75. Siitä, pelasivatko Keskuskentällä ennen Pakkalan tekojäätä, ei ole mulla(-kaan) muistikuvaa.

Kävin katsomassa pelejä aika tiuhaan jo Keskuskentän lisäalueella, jossa kiinteä katsomorakenne tarjosi edes jonkinlaisen suojan mereltä puhaltaville puhureille, mutta kylmää ja lumisadetta oli kyllä ihan riittävän usein.
Tuosta ajasta jäi parhaiten mieleen Torkkelin Veikko ja nuori puolustajalupaus Kukkolan Ilpo, joka aloitteli uraansa tuolloin.
 

Frank McKee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, T. Arima
Onko muita palstalaisia jotka aloittivat Kärppäpelien seuraamisen 1960 -luvulla? Olenkohan harvoja jotka aloittivat jo 1960 -luvun puolivälissä Pakkalan tekojäällä Kärppien seuraamisen kun pakkasta oli -41,5 v 1966 joka on vieläkin ennätys Oulussa. Varmaan niitä on jotka lukevat tätä palstaa ja aloittaneet jopa 1950 -luvulla.
En seurannut. Meni tuosta mainitsemastasi -60 luvusta se - 20-25 vuotta ennenkuin homma iski.
Eli joskus hyvällä kasikymmenluvusta lähtien on tullu enemmän tai vähemmän seurattua.

Mutta hienoa @Kärppäpappa että täällä on Teitäkin!
 

LarZu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun pisteautomaatit
Kärpät on harvoin ollut sijalla 4 runkosarjassa.

Tämä on liigassa vasta toinen kerta kun näin tapahtuu. Ensimmäinen kerta oli kaudella 1985-1986. Kausi päättyi lopulta pronssimitaliin.


OVTHTMPMMEP
362169179125+5448
HIFK
3623112178134+4447
TPS
3618513153139+1441
3619314138139-141
3619116143135+839
3617415159143+1638
3617316186168+1837
3615120160192-3231
3610224131181-5022
36722798169-7116

  • Pronssiottelut: Kärpät - TPS 4-3 , TPS - Kärpät 3-7. Kärpille pronssia voitoin 2–0.
Lähde: Wikipedia
 

Vyuola

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Roki
Kärpät on harvoin ollut sijalla 4 runkosarjassa.

Tämä on liigassa vasta toinen kerta kun näin tapahtuu. Ensimmäinen kerta oli kaudella 1985-1986. Kausi päättyi lopulta pronssimitaliin.


OVTHTMPMMEP
362169179125+5448
HIFK
3623112178134+4447
TPS
3618513153139+1441
3619314138139-141
3619116143135+839
3617415159143+1638
3617316186168+1837
3615120160192-3231
3610224131181-5022
36722798169-7116

  • Pronssiottelut: Kärpät - TPS 4-3 , TPS - Kärpät 3-7. Kärpille pronssia voitoin 2–0.
Lähde: Wikipedia
Saipa ollu vähemmän yllättäen viiminen.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Katkerimmat muistot on kaudelta 2005-2006, jolloin Kärpillä oli todella kova joukkue ja voitti runkosarjan ylivoimaisesti. Puolivälieräsarjassa Bluesin Erkki Rajamäki ajoi Bäckströmin sileäksi ja loppupelit pelasi silloin ehkä liigan heikoin kakkosmokke Mika Pietilä. Pietilä oli sellanen pappilan hätävara Nikelle. Kärpät ei enää kyennyt omaan peliin, mikä pohjautui paljon Bäckströmiin maalilla ja Ässät vei hurmoksessa välierät. Tuloksena pronssia kahden mestaruuden jälkeen. Sen jälkeen taas kaksi kultaa, eli veikö Rajamäen lanaus viiden mestaruuden putken, kuka tietää?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös