MustatKortit
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Näin vuosikymmen myöhässä täytyy ottaa vähän kantaa tuohon Balkanin ruutitynnyrin räjähtämiseen. Olen nimittäin sitä mieltä, että suuri sota oli ajan kysymys, jossa kruununperillisen salamurha nyt vain sattui olemaan se triggeri...
Niin, kyllähän myös historiatieteissä vallitsee jonkin sortin konsensus tästä asiasta. Poliittisen historian ja modernin diplomatian kehityksen kursseilla opetetaan yleensä (yleistys, mutta kuitenkin), että ensimmäisen maailmansodan laukaisijana toimi jo Saksan yhdistyminen, Preussin voitokkaat sodat 1800-luvulla sekä erityisesti Bismarckin luoman liittoutumisoppi...
Nämä on sinällään aina hauskoja mietittäviä, nämä syy-seuraussuhteet. A.Beevorhan kirjoittaa lavealti siitä, että toisen maailmansodan alun ajoittaminen syksyyn 1939 on hivenen heikolla pohjalla, paremminkin voisi mennä 30-luvun puoleen väliin ja pohtia sitä, kuinka Japani rupesi aggressiivisella ekpansio-politiikallaan epävakauttamaan Aasian herkkää geopoliittista tasapainoa... ja sitten olen itse sitä mieltä, että jos mennään vielä pidemmälle, niin voidaan pohtia Japanin suurvallaksi nousemisen syitä, teollistumisen ja erityisesti Venäjän-Japanin sodan merkityksen sen illuusion luojana, että Japani on kykeneväinen mihin vain.
Vaihtoehtohistorian pohtiminen voi olla hauskaa ja opettavaista, mutta silti täysin turhaa. Jossittelu ei kuulunen historiaan.
Onhan tuo tosiaan tavattoman hauskaa, mielenkiintoisia kirjoja on kirjoitettu mm. maailmanhistorian merkittävimpien taisteluiden lopputuloksiin liittyen, siis vaihtoehtoisiin sellaisiin. Tavallaan jossittelu kyllä kuuluu historiantutkimukseen käytännössä, tämä riippuu aika paljon myös siitä, mihin koulukuntaan kukin tutkija kuuluu...
Jos nyt vaikka mietitään Normandian maihinnousua, niin lähialueilla taisi olla isoin SS-divisioonien keskittymä määrällisesti mitattuna, sitten Kurskin taistelun. Jos joukkoja olisi käytetty toisin, eli ei ripotellen, on mm. Beevor sitä mieltä, että taistelu olisi saanut eri kulun. Tämä ei tosin olisi koko sodan lopputulosta muuttanut, mutta pitkittänyt sitä.