Historia-visa

  • 45 687
  • 616

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Laskujeni mukaan tähän mennessä on tullut Historia-visaan 36 vastausta. Otetaan Deadline vastausten lähettämiseksi huomiseen kello 21.00 mennessä. Alan varmaan tiistaina lukemaan vastauksia ja antamaan pisteitä, mutta mitään tarkkaa päivää en osaa vielä antaa, koska julkistan tulokset ja oikeat vastaukset.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Vielä noin tunti aikaa lähettää vastaukset ensimmäiseen Historia-visaan! Hopihopi, viimeisetkin miettijät!
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Tuleeko jatkossa lisää visoja? Nää on varsin mukavia joten toivon, että tulee.

Muutama historia-visa lisää tulee tämän jälkeen: seuraavan viikon maanantaille olen suunnitellut seuraavan visan ilmestymistä. Katsotaan, miten motivaationi ja aika tähän riittää tai ottaako joku muu vetovastuun minun jälkeeni historia-visan pitäjänä:).
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Vastausaika on päättynyt! Yhteensä vastauksia tuli laskujeni mukaan 35 kappaletta. Pyrin tarkistamaan vastaukset joko tämän viikon perjantaihin tai lauantaihin mennessä. Oikeat vastaukset tulevat sitten siinä samassa viestissä, missä on kunkin saamat pisteet ensimmäisestä historia-visasta.
 
Viimeksi muokattu:

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Olen tarkistanut kertaalleen jokaisen vastaukset ja antanut niistä pisteet. Tarkistan tänään vielä kertaalleen jokaisen saamat pisteet ja huomenna sitten julkistan tulokset sekä oikeat vastaukset.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Historia-visa 1 tulokset:

1. @Denverin Munasyndi din 9,25 pistettä

2. @Hiltsu04 8,5 pistettä

3. @Proffa_20 20 8,25 pistettä

4. @Turha Kaukalo 7,5 pistettä

5. @Wiljami 6,75 pistettä

6. @CreaseMonkey 6,5 pistettä

7./8. @Everton 6,25 pistettä ja @lade 6,25 pistettä

9./10./11. @Buster 6 pistettä, @Hauptmann 6 pistettä ja @L. Paraske 6 pistettä

12./13./14./15./16/17. @Dynamo 5,75 pistettä, @Jj 5,75 pistettä, @MegaForce 5,75 pistettä, @Raimoton 5,75 pistettä, @Tjapalala la 5,75 pistettä ja @Unkka 5,75 pistettä

18./19. @FASlapsi 5,5 pistettä ja @Roger Moore 5,5 pistettä

20./21./22. @finnjewel 5,25 pistettä, @NDT665 5,25 pistettä ja @Peltinen 5,25 pistettä

23./24./25. @Aatelinen 5 pistettä, @Hols Nilgerssön 5 pistettä ja @Rautapohkeet 5 pistettä

26. @CuJo#31 4,75 pistettä

27. @stairox 4,5 pistettä

28./29. @Moto 4,25 pistettä ja @Snacilep 4,25 pistettä

30./31. @banaaninviljelijä 4 pistettä ja @Mastokaupunki 4 pistettä

32. @Rekka Pinne 3,5 pistettä

33. @Numero66 3,25 pistettä

34. @redpecka 2,75 pistettä

35. @Hatchetman man 0 pistettä ja pääkallomerkki

Historia-visan oikeat vastaukset (suluissa on tietoa, mitkä ovat antaneet pisteitä ja voi sisältää myös nippelitietoa kyseisestä tapahtumasta)

1. Olen hyväksynyt vastauksiksi seuraavat: 6.12.1917/1917/4.1.1918/1918 à (Syynä tähän on se, etten varsinaisesti kysynyt päivämäärää tai vuotta. Lisäksi Suomen eduskunta hyväksyi itsenäisyysjulistuksen 6.12.1917, mutta Neuvostoliitto tunnusti Suomen 4.1.1918, minkä jälkeen vähitellen muutkin maat tunnustivat Suomen itsenäisyyden. Joten molempia päiviä voidaan pitää Suomen itsenäistymispäivänä.)

2. Hiroshima ja Nagasaki (En ole kiinnittänyt huomiota oikeinkirjoitukseen ja täydet pisteet on saanut, jos on kirjoittanut kaupunkien nimet suurin piirtein oikein. Jossakin vastauksessa oli Hokkaido, mutta se on Japanin pohjoisosassa sijaitseva saari, ei kaupunki. Nippelitietona sellainen, että lännessä ollaan uskossa, että atomipommit olisivat olleet suurin syy Japanin antautumiseen, mutta todellisuudessa Neuvostoliiton hyökkäys Mantshuriaan oli pääsyy Japanin antautumiseen).

3. Erik/Eerik, Johan/Juhana, Magnus, Karl/Kaarle (Olen hyväksynyt Kustaa Vaasan poikien nimet joko suomeksi tai ruotsiksi kirjoitettuna. Kustaa Vaasan jälkeen Ruotsin kuninkaaksi nousi hänen vanhin poikansa Eerik, joka riitautui veljensä Juhanan kanssa. Lopulta Juhana riisti vallan Eerikiltä ja saattoi jopa murhata tämän. Magnus oli mielisairas, eikä hänestä koskaan tullut Ruotsin kuningasta. Juhanan kuoleman jälkeen vallan peri hänen vanhin poikansa Sigismund, joka oli uskoltaan katolilainen ja oli myös Puola-Liettuan hallitsija. Kumminkin Kaarle nousi Sigismundia vastaan (mikä johti muun muassa nuijasotaan) ja Sigismund lopulta luopui Ruotsin kuninkuudesta ja Kaarle nousi hänen tilalleen.

4. Josif Stalin oli puolueen pääsihteeri. (Vaikka virka tuntui mitättömältä, niin puolueen pääsihteerinä hän pystyi nimittämään puolueen virkoihin omia kannattajiaan, mikä myös edesauttoi hänen valta-asemansa lujittamista Leninin kuoleman jälkeen.)

5. 1517 (Martti Lutherin kerrotaan naulanneen 95 teesiään Wittenbergin linnankirkon seinään vuonna 1517. Nykyhistoriantutkimus on kuitenkin kyseenalaistanut, että koko tapahtumaa olisi edes tapahtunut, koska Luther ei itse mainitse siitä mitään ja todellisuudessa hän postitti kyseiset teesinsä Mainzin arkkipiispalle, paaville, ystävilleen ja sen aikakauden muille yliopistoille)

6. Silmä silmästä, hammas hampaasta (puolikkaan pisteen on saanut, jos on maininnut jommankumman näistä. Kuningas Hammurabi tai Hammurapi oli Babylonian kuningas, joka laati Hammurabin laiksi kutsutun lakikokoelman.)

7. Täydet pisteet on saanut, jos on maininnut ensimmäisen maailmansodan uusista aseista 4 seuraavista: Konekivääri, pikakivääri, konepistooli, taistelukaasut/hermokaasut/myrkkykaasut/maininnut jonkun käytetyistä kaasuista, lentokoneet/sotalentokoneet, sukellusvene, panssarivaunu/tankki/hyökkäysvaunu, kraaanatinheitin (Joissakin vastauksissa oli toisen maailmansodan aseita: muun muassa atomipommit ja natsi-Saksan käyttämät V1- ja V2-raketit. Näistä ei luonnollisesti saanut pisteitä. Lisäksi vastauksissa ilmeni myös pelkkä ”kaasut”, mikä ei riittänyt 0,25 pisteeseen. Paksu-Berttakin mainittiin, mutta se oli haupitsi ja niitä käytettiin ennenkin. Joissakin vastauksissa ilmeni nuppitietoa siitä, että joitakin aseita oli käytetty jo ennenkin, muun muassa konekivääriä. Kuitenkin konekivääriä käytettiin ensimmäistä kertaa suursodassa, joten olen hyväksynyt sen 0,25 pisteen arvoiseksi vastaukseksi).

8. Fernao de Magalhaes / Fernando de Magallanes (Tässä en ole kiinnittänyt niin paljon huomiota oikeinkirjoitukseen. Olen antanut täydet pisteet, vaikka ”de-liite” puuttuisikin tai on yhdistänyt sekä portugalilaista että espanjalaista muotoa nimestä. Puolipistettä olen antanut vastauksista, joissa oli joko etunimi tai sukunimi. Fernao de Magalhaes lähti 10.8.1519 maailmanympäryspurjehdukselle Espanjan Sevillasta viidellä laivalla. Hän ei itse selviytynyt matkasta hengistä, vaan Magalhaes surmattiin Filippiineillä. Lopulta matkan alkamisesta 3 vuotta myöhemmin viidestä matkaan lähteneestä yksi laiva ”Victarion” ja 265 matkalle lähteneestä 18 pääsi perille. Vuonna 1525 palasi vielä 17 vangeiksi joutuneita ”Trinidadin” miehistöön kuuluneita, eli yhteensä 35 selvisi Maghaelsin maailmanympäryspurjehduksesta).

9. Romulus ja Remus (Tässäkään en ole kiinnittänyt huomiota oikeinkirjoitukseen ja täydet pisteet on saanut, jos nimet ovat suurinpiirtein oikein. Naarassuden kerrotaan elättäneen Romuluksen ja Remuksen. Romuluksen ja Remuksen kerrotaan perustaneen Rooman kaupungin vuonna 753 ennen ajanlaskumme alkua. Heille tuli riita kaupungin perustamiseksi ja lopulta Romulus surmasi Remuksen. Rooman kaupungin nimi perustuu Romuluksen nimeen ja häntä pidetään Rooman ensimmäisenä kuninkaana).

10. 25.12.800 paavi kruunasi Frankkien valtakunnan kuninkaan Kaarlen (myöhemmin Kaarle Suuri, eli Charlemagne) Rooman keisariksi. Merkitystä 25.12 päivämäärällä on siinä, että sitä pidettiin Jeesuksen syntymäpäivänä (todellisuudessa 25.12 perustuu Roomassa juhlitun Sol Invictuksen-kultin, eli Voittamattoman Auringon juhlapäivään). Näin Kaarle Suurella oli ikään kuin jumalallinen oikeus keisariuteen. (nippelitietoa: Kaarle Suuren keisarius merkitsi, että siitä lähtien sekä lännessä että idässä oli nyt keisari (Idässä keisarina oli Kaarlen kruunauksen aikaan Irene, jota ei pidetty etenkään lännessä oikeana keisarina tämän sukupuolen takia).

Mikäli jollakin on lisäkysyttävää saamistaan pisteistään tai olen antanut liian alhaiset pisteet, niin ottakaa siinä tapauksessa yhteyttä yksityisviestillä. Korkeampia pisteitä en ala laskemaan alemmaksi.

Edit. Seuraava historia-visa ilmestyy todennäköisesti johonkin aikaan maanantaina 30.8.2021.
 
Viimeksi muokattu:

Unkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC
Voihan vihtahousu. Luulin olevani jonkinlainen historiatietäjä, mutta nyt tuli palautus maan pinnalle (tässäkin asiassa). Kiitos @heketsu88 lle, innolla odotan seuraavaa kisaa, ja ei tuo ekakaan ihan huonosti mennyt, 6-.
 

Hiltsu04

Jäsen
Suosikkijoukkue
Winnipeg Jets, Pelicans, Leijonat & BB-88
Kiitokset mielenkiintoisesta visasta @heketsu88 ! Yllättävän hyvin meni itselläni, historia kyllä kiinnostaa ja jonkin verran tiedän kaikenlaista nippelitietoa mutta en siltikään näin hyvää menestystä osannut odottaa.
 

Raimoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers, La Albiceleste
Kiitos hienosta visasta ja hyvistä tuloksien perusteluista ja nippelitiedoista. Täytyy ens maanantaina parantaa.
 

CuJo#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins | HIFK | Leijonat | Les Bleus
@heketsu88

En valita, mutta tarkistusta pyytäisin. Oma vastaus kohtaan 7 on mielestäni täyden pisteen tai ainakin 0,75 pisteen arvoinen (nyt sain ilmeisesti 0,5 p.).

Vastasin siis: panssarivaunu, lentokone, rynnäkkökivääri, sinappikaasu.

Panssarivaunusta ja lentokoneesta ilmeisesti tuli 0,25 pistettä kustakin.

Wikipedian mukaan sinappikaasua käytettiin ensimmäistä kertaa taistelukäytössä ensimmäisessä maailmansodassa saksalaisten toimesta vuonna 1917.

1916 saksalaiset Wilhelm Lommel ja Wilhelm Steinkopf tutkivat sinappikaasun soveltuvuutta kemialliseksi aseeksi ja he kehittivät menetelmän sen massatuotantoon. 12. ja 13. päivän välisenä yönä heinäkuussa 1917 Saksan armeija käytti sinappikaasua sodassa (Passchendaelen taistelussa) ensimmäisenä maana maailmassa.

Lisäksi rynnäkkökivääri (tai ainakin sen esiaste) on samaisen Wikipedian mukaan ensimmäisen maailmansodan aikainen keksintö. Kyseessä on venäläinen Avtomat Fjodorova, joka otettiin palveluskäyttöön vuonna 1916. Tämä on toki hieman tulkinnanvarainen asia. Jonkunlainen suunnannäyttäjä se oli rynkyille kuitenkin.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
1. Olen hyväksynyt vastauksiksi seuraavat: 6.12.1917/1917/4.1.1918/1918 à (Syynä tähän on se, etten varsinaisesti kysynyt päivämäärää tai vuotta. Lisäksi Suomen eduskunta hyväksyi itsenäisyysjulistuksen 6.12.1917, mutta Neuvostoliitto tunnusti Suomen 4.1.1918, minkä jälkeen vähitellen muutkin maat tunnustivat Suomen itsenäisyyden. Joten molempia päiviä voidaan pitää Suomen itsenäistymispäivänä.)

2. Hiroshima ja Nagasaki (En ole kiinnittänyt huomiota oikeinkirjoitukseen ja täydet pisteet on saanut, jos on kirjoittanut kaupunkien nimet suurin piirtein oikein. Jossakin vastauksessa oli Hokkaido, mutta se on Japanin pohjoisosassa sijaitseva saari, ei kaupunki. Nippelitietona sellainen, että lännessä ollaan uskossa, että atomipommit olisivat olleet suurin syy Japanin antautumiseen, mutta todellisuudessa Neuvostoliiton hyökkäys Mantshuriaan oli pääsyy Japanin antautumiseen).

3. Erik/Eerik, Johan/Juhana, Magnus, Karl/Kaarle (toki olen vastannut Carl, mutta tuo nimi kirjoitetaan sekä C:llä että K:lla ruotsiksi/

4. Josif Stalin oli puolueen pääsihteeri. (Vaikka virka tuntui mitättömältä, niin puolueen pääsihteerinä hän pystyi nimittämään puolueen virkoihin omia kannattajiaan, mikä myös edesauttoi hänen valta-asemansa lujittamista Leninin kuoleman jälkeen.)

5. 1517 (Martti Lutherin kerrotaan naulanneen 95 teesiään Wittenbergin linnankirkon seinään vuonna 1517. Nykyhistoriantutkimus on kuitenkin kyseenalaistanut, että koko tapahtumaa olisi edes tapahtunut, koska Luther ei itse mainitse siitä mitään ja todellisuudessa hän postitti kyseiset teesinsä Mainzin arkkipiispalle, paaville, ystävilleen ja sen aikakauden muille yliopistoille)

6. Silmä silmästä, hammas hampaasta (puolikkaan pisteen on saanut, jos on maininnut jommankumman näistä. Kuningas Hammurabi tai Hammurapi oli Babylonian kuningas, joka laati Hammurabin laiksi kutsutun lakikokoelman.)

7. Täydet pisteet on saanut, jos on maininnut ensimmäisen maailmansodan uusista aseista 4 seuraavista: Konekivääri, pikakivääri, konepistooli, taistelukaasut/hermokaasut/myrkkykaasut/maininnut jonkun käytetyistä kaasuista, lentokoneet/sotalentokoneet, sukellusvene, panssarivaunu/tankki/hyökkäysvaunu, kraaanatinheitin (Joissakin vastauksissa oli toisen maailmansodan aseita: muun muassa atomipommit ja natsi-Saksan käyttämät V1- ja V2-raketit. Näistä ei luonnollisesti saanut pisteitä. Lisäksi vastauksissa ilmeni myös pelkkä ”kaasut”, mikä ei riittänyt 0,25 pisteeseen. Paksu-Berttakin mainittiin, mutta se oli haupitsi ja niitä käytettiin ennenkin. Joissakin vastauksissa ilmeni nuppitietoa siitä, että joitakin aseita oli käytetty jo ennenkin, muun muassa konekivääriä. Kuitenkin konekivääriä käytettiin ensimmäistä kertaa suursodassa, joten olen hyväksynyt sen 0,25 pisteen arvoiseksi vastaukseksi).

8. Fernao de Magalhaes / Fernando de Magallanes (Tässä en ole kiinnittänyt niin paljon huomiota oikeinkirjoitukseen. Olen antanut täydet pisteet, vaikka ”de-liite” puuttuisikin tai on yhdistänyt sekä portugalilaista että espanjalaista muotoa nimestä. Puolipistettä olen antanut vastauksista, joissa oli joko etunimi tai sukunimi. Fernao de Magalhaes lähti 10.8.1519 maailmanympäryspurjehdukselle Espanjan Sevillasta viidellä laivalla. Hän ei itse selviytynyt matkasta hengistä, vaan Magalhaes surmattiin Filippiineillä. Lopulta matkan alkamisesta 3 vuotta myöhemmin viidestä matkaan lähteneestä yksi laiva ”Victarion” ja 265 matkalle lähteneestä 18 pääsi perille. Vuonna 1525 palasi vielä 17 vangeiksi joutuneita ”Trinidadin” miehistöön kuuluneita, eli yhteensä 35 selvisi Maghaelsin maailmanympäryspurjehduksesta).

9. Romulus ja Remus (Tässäkään en ole kiinnittänyt huomiota oikeinkirjoitukseen ja täydet pisteet on saanut, jos nimet ovat suurinpiirtein oikein. Naarassuden kerrotaan elättäneen Romuluksen ja Remuksen. Romuluksen ja Remuksen kerrotaan perustaneen Rooman kaupungin vuonna 753 ennen ajanlaskumme alkua. Heille tuli riita kaupungin perustamiseksi ja lopulta Romulus surmasi Remuksen. Rooman kaupungin nimi perustuu Romuluksen nimeen ja häntä pidetään Rooman ensimmäisenä kuninkaana).

10. 25.12.800 paavi kruunasi Frankkien valtakunnan kuninkaan Kaarlen (myöhemmin Kaarle Suuri, eli Charlemagne) Rooman keisariksi. Merkitystä 25.12 päivämäärällä on siinä, että sitä pidettiin Jeesuksen syntymäpäivänä (todellisuudessa 25.12 perustuu Roomassa juhlitun Sol Invictuksen-kultin, eli Voittamattoman Auringon juhlapäivään). Näin Kaarle Suurella oli ikään kuin jumalallinen oikeus keisariuteen. (nippelitietoa: Kaarle Suuren keisarius merkitsi, että siitä lähtien sekä lännessä että idässä oli nyt keisari (Idässä keisarina oli Kaarlen kruunauksen aikaan Irene, jota ei pidetty etenkään lännessä oikeana keisarina tämän sukupuolen takia).

Mikäli jollakin on lisäkysyttävää saamistaan pisteistään tai olen antanut liian alhaiset pisteet, niin ottakaa siinä tapauksessa yhteyttä yksityisviestillä. Korkeampia pisteitä en ala laskemaan alemmaksi.

Edit. Seuraava historia-visa ilmestyy todennäköisesti johonkin aikaan maanantaina 30.8.2021.
Nyt en ihan ymmärrä miten minä sain vain 2 pistettä. Olen boldannut/alleviivannut ne kohdat vastauksista joihin olen vastannut oikein. Eli minun laskelmien mukaan minulle kuuluisi 4,5 pistettä.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Historia-visa 1 tulokset:

1. @Denverin Munasyndi 9,25 pistettä

2. @Hiltsu04 8,5 pistettä

3. @Proffa_20 8,25 pistettä

4. @Turha Kaukalo 7,5 pistettä

5. @Wiljami 6,75 pistettä

6. @CreaseMonkey 6,5 pistettä

7./8. @Everton 6,25 pistettä ja @lade 6,25 pistettä

9./10./11. @Buster 6 pistettä, @Hauptmann 6 pistettä ja @L. Paraske 6 pistettä

12./13./14./15./16. @Jj 5,75 pistettä, @MegaForce 5,75 pistettä, @Raimoton 5,75 pistettä, @Tjapalala 5,75 pistettä ja @Unkka 5,75 pistettä

17./18. @FASlapsi 5,5 pistettä ja @Roger Moore 5,5 pistettä

19./20./21. @finnjewel 5,25 pistettä, @NDT665 5,25 pistettä ja @Peltinen 5,25 pistettä

22./23./24. @Aatelinen 5 pistettä, @Hols Nilgerssön 5 pistettä ja @Rautapohkeet 5 pistettä

25. @CuJo#31 4,5 pistettä

26./27. @Moto 4,25 pistettä ja @Snacilep 4,25 pistettä

28./29. @banaaninviljelijä 4 pistettä ja @Mastokaupunki 4 pistettä

30. @Dynamo 3,75 pistettä

31. @Rekka Pinne 3,5 pistettä

32. @Numero66 3,25 pistettä

33. @redpecka 2,75 pistettä

34. @stairox 2 pistettä

35. @Hatchetman 0 pistettä ja pääkallomerkki

Historia-visan oikeat vastaukset (suluissa on tietoa, mitkä ovat antaneet pisteitä ja voi sisältää myös nippelitietoa kyseisestä tapahtumasta)

Täältä myös kiitokset visasta sekä tarkistuspyyntö pistelaskusta. Virallisten vastausten perusteella vastasin oikein kysymyksiin: 1, 2 ,4, 6, 8, ja 9. Lisäksi 0,25 p kysymyksestä 7. Yhteensä 6,25?

Terveisin finnjewel
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Nyt en ihan ymmärrä miten minä sain vain 2 pistettä. Olen boldannut/alleviivannut ne kohdat vastauksista joihin olen vastannut oikein. Eli minun laskelmien mukaan minulle kuuluisi 4,5 pistettä.

Sori, tässä on tapahtunut itselläni virhe, kun en ollut laajentanut klikkaamatta tuota vastausviestiäsi. Ihmettelinkin, että miksi olet vastannut vaan pariin ensimmäiseen + vastannut jotain tuohon bonus-kysymykseen. Minäpä korjailen. (jatkossa yhteydenotto yksityisviestillä).

@heketsu88

En valita, mutta tarkistusta pyytäisin. Oma vastaus kohtaan 7 on mielestäni täyden pisteen tai ainakin 0,75 pisteen arvoinen (nyt sain ilmeisesti 0,5 p.).

Vastasin siis: panssarivaunu, lentokone, rynnäkkökivääri, sinappikaasu.

Panssarivaunusta ja lentokoneesta ilmeisesti tuli 0,25 pistettä kustakin.

Wikipedian mukaan sinappikaasua käytettiin ensimmäistä kertaa taistelukäytössä ensimmäisessä maailmansodassa saksalaisten toimesta vuonna 1917.

1916 saksalaiset Wilhelm Lommel ja Wilhelm Steinkopf tutkivat sinappikaasun soveltuvuutta kemialliseksi aseeksi ja he kehittivät menetelmän sen massatuotantoon. 12. ja 13. päivän välisenä yönä heinäkuussa 1917 Saksan armeija käytti sinappikaasua sodassa (Passchendaelen taistelussa) ensimmäisenä maana maailmassa.

Lisäksi rynnäkkökivääri (tai ainakin sen esiaste) on samaisen Wikipedian mukaan ensimmäisen maailmansodan aikainen keksintö. Kyseessä on venäläinen Avtomat Fjodorova, joka otettiin palveluskäyttöön vuonna 1916. Tämä on toki hieman tulkinnanvarainen asia. Jonkunlainen suunnannäyttäjä se oli rynkyille kuitenkin.

Tarkistan pisteesi, mutta ensi kerralla yhteydenotto mielellään yksityisviestillä.

Täältä myös kiitokset visasta sekä tarkistuspyyntö pistelaskusta. Virallisten vastausten perusteella vastasin oikein kysymyksiin: 1, 2 ,4, 6, 8, ja 9. Lisäksi 0,25 p kysymyksestä 7. Yhteensä 6,25?

Terveisin finnjewel

Tarkistan pisteesi , mutta samoin kuin @CuJo#31, eli jatkossa yhteydenotto tarkistuslaskennasta yksityisviestillä.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
@Dynamo pisteesi on korjattu

myös @stairox pisteet korjattu.

@CuJo#31 tuosta venäläisten käyttämästä rynnäkkökivääristä kaipaisin vähän lisätietoa: Ehdittiinkö sitä käyttää rintamalla, kun Venäjä vetäytyi sodasta loppuvuodesta 1917 ja oliko kyseessä rynnäkkökivääri. Sinappikaasusta saat tuon 0,25 pistettä, se jäi mulla epähuomiossa antamatta.

@finnjewel 4. kysymyksestä olet saanut 0,5 pistettä, koska mainitsit oikein Stalinin viran puoleen hallinnossa. Täyttä pistepottia siitä en voinut antaa, koska kysymyksesä kysyttiin, miten virka auttoi Stalinia pääsemään valtaan Neuvosto-Venäjällä/Neuvostoliitossa Leninin kuoleman jälkeen, ei, mitä siitä seurasi Stalinin valtakauden aikana ja sen jälkeen. 8. kysymyksessä olet saanut kanssa 0,5 pistettä, koska olet maininnut löytöretkeilijän sukunimen. Täysipistepotti olisi vaatinut myös etunimeä. 1, 2 ja 3 ovat täysin oikein + 7 sait 0,25 pistettä, eli 5,25 pistettä minun humanistin matematiikan mukaan. Eli pistepottisi ei muutu.
 
Viimeksi muokattu:

Unkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC
En itse tarvitse lisäpisteitä, hyvä visa, lisää halutaan. Kaarle Suuren unohtaminen harmittaa, ja Lutherin teesien naulaaminen meni kolme vuotta pieleen. Pitäisiköhän itse laittaa tulille maantietovisa, olisikohan innostusta siihen? Jo noin 7 kysymystä hahmottelin saunan lauteilla.
 

CuJo#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins | HIFK | Leijonat | Les Bleus
En itse tarvitse lisäpisteitä, hyvä visa, lisää halutaan. Kaarle Suuren unohtaminen harmittaa, ja Lutherin teesien naulaaminen meni kolme vuotta pieleen. Pitäisiköhän itse laittaa tulille maantietovisa, olisikohan innostusta siihen? Jo noin 7 kysymystä hahmottelin saunan lauteilla.

Kaikki visat ovat aina tervetulleita!
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
@heketsu88

Saako vielä editoida vastauksia?

Siistiä siis. Kun tuli muotovirheen takia hylsy.

Pahoittelut. Ensikertalainen ei osannut.

Valitettavasti ei voi enää, koska se ei olisi reilua muita kohtaan ja deadline vastausten osalta on mennyt jo.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
On seuraavan Historia-visan aika! Deadline vastausten antamiseen on ensi viikon maanantai 6.9.2021 kello 21.00. Vastaukset edelleen spoiler-tageihin! Googlea tai muita apuvälineitä ei saa käyttää vastausten etsimiseen.

Historia-visa 2-kysymykset:

1. Antiikin kreikkalaisessa arkkitehtuurissa käytettiin kolmea eri pylväsjärjestelmää. Mainitse näistä kaksi.

2. Mitä nimitystä Ranskassa porvaristosta käytettiin Ranskan vallankumoukseen 1789 saakka?

3. Valkoisten ja punaisten Suomessa käymästä sodasta on käytetty eri nimityksiä. Mainitse näistä neljä.

4. Mikä oli sen kiven nimi, jonka avulla ranskalainen Jean-Francois Champollion ratkaisi hieroglyfien arvoituksen?

5. Seuraavassa on neljä väittämää. Vastaa kuhunkin väitteeseen, ovatko ne joko TOTTA vai TARUA.

A) Viikingit/Pohjanmiehet käyttivät yleisesti sarvikypäriä.

B) Kalmarin unioniin kuuluivat Tanska, Norja ja Ruotsi.

C) Neuvostoliiton ja Saksan kirjoittamaan hyökkäämättömyyssopimuksen (Molotov-Ribbentropp-sopimus) salaiseen lisäpöytäkirjaan Liettua kuului alun perin Saksan etupiiriin.

D) Kaikkia Rooman keisareita tervehdittiin kumartamalla.

6. Ensimmäiset Espanjantauti tapaukset ovat todennäköisesti ilmenneet Yhdysvalloissa. Miksi kuitenkin vuodesta 1918 noin vuoteen 1920 jyllännyt influenssapandemia sai nimekseen Espanjantauti?

7. Agincourtin tai Azincourtin taistelu käytiin Englannin ja Ranskan välillä vuonna 1415. Mikä ase erityisesti auttoi Englannin Henrik V:ttä voittoon tässä taistelussa?

8. Saksan hyökkäys Neuvostoliittoon sai koodinimen ”Operaatio Barbarossa”. Kuka todellinen henkilö tämä Barbarossa oli?

9. 1300-luvulla Dante Alighieri, eli lyhyesti Dante, kirjoitti runoelman italian kielellä nimeltänsä ”Jumalainen näytelmä”. Siinä hän muun muassa jakaa helvetin eri piireihin. Montako näitä helvetin piirejä on yhteensä?

10. Bonuskymys: 1100-luvulla Pyhän saksalais-roomalaisen keisarikunnan keisari Henrik IV ja paavi Gregourius VII ajautuivat investituurariita. Mistä investituurariidasta oli kyse ja kuinka se päättyi?
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
No helvetti, pakkohan se on vastata :D

1. Joonialainen ja korinttilainen
2. Kolmas, tai klingeläisittäin kolmannes sääty
3. Suomen sisällissota, vapaussota, punakapina, valkoinen terrori
4. Rosettan kivi
5. a) Tarua b) Totta c) Totta d) Tarua
6. Tätä en tiedä
7. Veikkaamalla: jalkajousi
8. Eurooppalainen kuningas se oli mutta sitä en muista missä. Habsburgit nousivat valtaan mielestäni vasta tämän jälkeen mutta jonnekinpäin Keski-Eurooppaa tämän ehdottomasti sijoittaisin.
9. Infernossa ajetaan yhdeksän kierrosta.
10. Ei mitään käryä.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Harmitti kun jäi välistä tuo alku, kai saa vielä osallistua? (Ja hienosti jäi yksi välistä...)

Historia-visa 2-kysymykset:

1. Antiikin kreikkalaisessa arkkitehtuurissa käytettiin kolmea eri pylväsjärjestelmää. Mainitse näistä kaksi.
- joonialainen ja korinttilainen

2. Mitä nimitystä Ranskassa porvaristosta käytettiin Ranskan vallankumoukseen 1789 saakka?
-Kolmas sääty

3. Valkoisten ja punaisten Suomessa käymästä sodasta on käytetty eri nimityksiä. Mainitse näistä neljä.
-luokkasota, sisällissota, kansalaissota, vapaussota

4. Mikä oli sen kiven nimi, jonka avulla ranskalainen Jean-Francois Champollion ratkaisi hieroglyfien arvoituksen?

5. Seuraavassa on neljä väittämää. Vastaa kuhunkin väitteeseen, ovatko ne joko TOTTA vai TARUA.

A) Viikingit/Pohjanmiehet käyttivät yleisesti sarvikypäriä. TARUA

B) Kalmarin unioniin kuuluivat Tanska, Norja ja Ruotsi. TOTTA

C) Neuvostoliiton ja Saksan kirjoittamaan hyökkäämättömyyssopimuksen (Molotov-Ribbentropp-sopimus) salaiseen lisäpöytäkirjaan Liettua kuului alun perin Saksan etupiiriin. TOTTA

D) Kaikkia Rooman keisareita tervehdittiin kumartamalla. TARUA

6. Ensimmäiset Espanjantauti tapaukset ovat todennäköisesti ilmenneet Yhdysvalloissa. Miksi kuitenkin vuodesta 1918 noin vuoteen 1920 jyllännyt influenssapandemia sai nimekseen Espanjantauti? Espanjassa ei ollut sotasensuuria niin tauti sai julkisuutta.

7. Agincourtin tai Azincourtin taistelu käytiin Englannin ja Ranskan välillä vuonna 1415. Mikä ase erityisesti auttoi Englannin Henrik V:ttä voittoon tässä taistelussa? Pitkäjousi

8. Saksan hyökkäys Neuvostoliittoon sai koodinimen ”Operaatio Barbarossa”. Kuka todellinen henkilö tämä Barbarossa oli? Fredrik Barbarossa, Pyhän saksalais-roomalaisen keisarikunnan keisari

9. 1300-luvulla Dante Alighieri, eli lyhyesti Dante, kirjoitti runoelman italian kielellä nimeltänsä ”Jumalainen näytelmä”. Siinä hän muun muassa jakaa helvetin eri piireihin. Montako näitä helvetin piirejä on yhteensä? 7

10. Bonuskymys: 1100-luvulla Pyhän saksalais-roomalaisen keisarikunnan keisari Henrik IV ja paavi Gregourius VII ajautuivat investituurariita. Mistä investituurariidasta oli kyse ja kuinka se päättyi? Olisiko kiista piispojen nimittämisestä, kirkko voiti
 
Viimeksi muokattu:

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Tästä enemmän tai vähemmän oikeita vastauksia:

1. Antiikin kreikkalaisessa arkkitehtuurissa käytettiin kolmea eri pylväsjärjestelmää. Mainitse näistä kaksi.
-Isot ja pienet pylväät. Mistäs helvetistä näitä tietää.

2. Mitä nimitystä Ranskassa porvaristosta käytettiin Ranskan vallankumoukseen 1789 saakka?
-Les Tamis

3. Valkoisten ja punaisten Suomessa käymästä sodasta on käytetty eri nimityksiä. Mainitse näistä neljä.
-No tää oli edes vähän helpompi. Veljessota, vapaussota, Suomen sisällissota ja kansalaissota.

4. Mikä oli sen kiven nimi, jonka avulla ranskalainen Jean-Francois Champollion ratkaisi hieroglyfien arvoituksen?
-Aleksis Kivi

5. Seuraavassa on neljä väittämää. Vastaa kuhunkin väitteeseen, ovatko ne joko TOTTA vai TARUA.

A) Viikingit/Pohjanmiehet käyttivät yleisesti sarvikypäriä.
-Tarua

B) Kalmarin unioniin kuuluivat Tanska, Norja ja Ruotsi.
-Totta

C) Neuvostoliiton ja Saksan kirjoittamaan hyökkäämättömyyssopimuksen (Molotov-Ribbentropp-sopimus) salaiseen lisäpöytäkirjaan Liettua kuului alun perin Saksan etupiiriin.
-Totta

D) Kaikkia Rooman keisareita tervehdittiin kumartamalla.
-Tarua

6. Ensimmäiset Espanjantauti tapaukset ovat todennäköisesti ilmenneet Yhdysvalloissa. Miksi kuitenkin vuodesta 1918 noin vuoteen 1920 jyllännyt influenssapandemia sai nimekseen Espanjantauti?
-Sitä todettiin nimenomaan espanjalaisten sotilaiden keskuudessa tuohon aikaan

7. Agincourtin tai Azincourtin taistelu käytiin Englannin ja Ranskan välillä vuonna 1415. Mikä ase erityisesti auttoi Englannin Henrik V:ttä voittoon tässä taistelussa?
-Musketti

8. Saksan hyökkäys Neuvostoliittoon sai koodinimen ”Operaatio Barbarossa”. Kuka todellinen henkilö tämä Barbarossa oli?
-Joku saksilaisten entinen kuningas/keisari/mikävittulie tuohon aikaan ollutkaan joskus muinaisuudessa

9. 1300-luvulla Dante Alighieri, eli lyhyesti Dante, kirjoitti runoelman italian kielellä nimeltänsä ”Jumalainen näytelmä”. Siinä hän muun muassa jakaa helvetin eri piireihin. Montako näitä helvetin piirejä on yhteensä?
-Neljä

10. Bonuskymys: 1100-luvulla Pyhän saksalais-roomalaisen keisarikunnan keisari Henrik IV ja paavi Gregourius VII ajautuivat investituurariita. Mistä investituurariidasta oli kyse ja kuinka se päättyi?
-Ei mitään hajua ja huonostihan se päättyi

Taisin varmuudella saada yhden oikein. Hoh.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös