Historia-visa

  • 45 728
  • 616

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
1. Milloin Suomi itsenäistyi? (1p) 1917

2. Mihin kahteen Japanin kaupunkiin Yhdysvallat pudotti kaksi atomipommi? (0,5 pistettä kustakin oikeasta kaupungista) Hiroshima ja Nagasaki

3. Kustaa Vaasalla oli neljä poikaa, jotka elivät aikuisikään saakka. Mitkä olivat näiden poikien nimet? (0,25 pistettä jokaisesta oikeasta nimestä) Kaarle, Juhana, Erik, ööö

4. Minkä viran Josif Stalin sai Vladimirin Leninin hallinnossa ja mikä merkitys tällä viralla oli hänen valtansa lujittamiseen Neuvosto-Venäjällä/Neuvostoliitossa Leninin jälkeen? (0,5 pistettä oikeasta virasta ja 0,5 pistettä oikeasta merkityksestä) Jokin komissaari siitä kai tuli. Sisäasiainkomissaari? Vittu kun ei muista. Mutta sitä kautta sai kätevästi valtaa.

5. Minä vuonna Martti Lutherin kerrotaan "naulanneen" 95 teesiään Wittenbergin linnankirkon oveen? (1p) 1517

6. Mikä oli Hammurabin lain perusperiaate? (1p) X:stä X:sää. Eli silmä silmästä jne.

7. Ensimmäisessä maailmansodassa käytettiin uusia aseita. Nimeä näistä uusista aseista neljä. (0,25 pistettä jokaisesta oikeasta vastauksesta) V1, V2, atomipommi, taatusti jokin rynnäkkökiväärin muoto kans.

8. Kuka löytöretkeilijä lähti purjehdukselle maailman ympäri 10.8.1519? (1p) Magalhaes.

9. Ketkä kaksi veljestä perustivat tarun mukaan Rooman kaupungin? (0,5 pistettä kustakin oikeasta vastauksesta) Romulus ja Remus

(Bonus-kysymys) 10. Mitä erityistä tapahtui 25.12.800 ja miksi tuo päivämäärä "25.12" on erityinen kyseiselle tapahtumalle? (1 piste oikeasta tapahtumasta ja 1 piste oikeasta päivämäärän erityisyydestä kyseiselle tapahtumalle) Paavi kruunasi Rooman keisarin, josta sitten alettiin käyttää nimitystä Kaarle Suuri. Ainakin tuona vuonna se tapahtui. Jeesuksen syntymäpäivänä jos kruunataan niin kai sillä on merkitystä symbolisesti. Vois kuvitella. Menikö tämäkin väärin?
 

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
1. Milloin Suomi itsenäistyi? (1p)
6.12.1917

2. Mihin kahteen Japanin kaupunkiin Yhdysvallat pudotti kaksi atomipommi? (0,5 pistettä kustakin oikeasta kaupungista)
Hiroshima ja Nagasaki

3. Kustaa Vaasalla oli neljä poikaa, jotka elivät aikuisikään saakka. Mitkä olivat näiden poikien nimet? (0,25 pistettä jokaisesta oikeasta nimestä)
Olikohan näissä mukana ne kaksi veijoa, jotka jotenkin Suomessakin toistensa kanssa rähinöivät, jossain Suomen linnoissa välillä viruivat, ja toinen meni saatana tekemään yhden maailman isoimmista virheistä ja perusti Porin. Juhana ja Eerik oli nää riitapukarit, mutta en kyllä tiiä oliko ne ton Kustaa Vaasan poikia. Mutta enpä nyt muitakaan keksi, eli Juhana ja Eerik, muista ei mitään käryä, mutta pakkohan niiden on olla Daniel ja Henrik.

4. Minkä viran Josif Stalin sai Vladimirin Leninin hallinnossa ja mikä merkitys tällä viralla oli hänen valtansa lujittamiseen Neuvosto-Venäjällä/Neuvostoliitossa Leninin jälkeen? (0,5 pistettä oikeasta virasta ja 0,5 pistettä oikeasta merkityksestä)
En minä tiiä. Valtiovarainministeri, ja sillä se sitten sai rahahanat haltuunsa ja otti vallan.

5. Minä vuonna Martti Lutherin kerrotaan "naulanneen" 95 teesiään Wittenbergin linnankirkon oveen? (1p)
No voi kusi, en muista mitään tämmösiä vuosilukuja. Öö 1565.

6. Mikä oli Hammurabin lain perusperiaate? (1p) Silmä silmästä, hammas hampaasta.

7. Ensimmäisessä maailmansodassa käytettiin uusia aseita. Nimeä näistä uusista aseista neljä. (0,25 pistettä jokaisesta oikeasta vastauksesta) Panssarivaunu, taistelukaasu, konekivääri, sotalentokoneet.

8. Kuka löytöretkeilijä lähti purjehdukselle maailman ympäri 10.8.1519? (1p) Vasco da Gama.

9. Ketkä kaksi veljestä perustivat tarun mukaan Rooman kaupungin? (0,5 pistettä kustakin oikeasta vastauksesta) Romulus ja Remus.

(Bonus-kysymys) 10. Mitä erityistä tapahtui 25.12.800 ja miksi tuo päivämäärä "25.12" on erityinen kyseiselle tapahtumalle? (1 piste oikeasta tapahtumasta ja 1 piste oikeasta päivämäärän erityisyydestä kyseiselle tapahtumalle)
No mitähän perkelettä tää vois olla.. liippaisko Jeesukseen sitten jotenkin ton päivämäärän takia. Koskahan ne niitä ristiretkiä tekivätkään, oisko se ollu sitten vaikka tuolloin. Jerusalem vallattiin tuolloin ekan kerran ristiretkiläisten toimesta, ja se oli merkittävää koska se oli Jeesuksen synttäripäivä.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
1. Milloin Suomi itsenäistyi? (1p)
6.12.1917

2. Mihin kahteen Japanin kaupunkiin Yhdysvallat pudotti kaksi atomipommi? (0,5 pistettä kustakin oikeasta kaupungista)
Hiroshima ja Nagasaki

3. Kustaa Vaasalla oli neljä poikaa, jotka elivät aikuisikään saakka. Mitkä olivat näiden poikien nimet? (0,25 pistettä jokaisesta oikeasta nimestä)
Olikohan näissä mukana ne kaksi veijoa, jotka jotenkin Suomessakin toistensa kanssa rähinöivät, jossain Suomen linnoissa välillä viruivat, ja toinen meni saatana tekemään yhden maailman isoimmista virheistä ja perusti Porin. Juhana ja Eerik oli nää riitapukarit, mutta en kyllä tiiä oliko ne ton Kustaa Vaasan poikia. Mutta enpä nyt muitakaan keksi, eli Juhana ja Eerik, muista ei mitään käryä, mutta pakkohan niiden on olla Daniel ja Henrik.

4. Minkä viran Josif Stalin sai Vladimirin Leninin hallinnossa ja mikä merkitys tällä viralla oli hänen valtansa lujittamiseen Neuvosto-Venäjällä/Neuvostoliitossa Leninin jälkeen? (0,5 pistettä oikeasta virasta ja 0,5 pistettä oikeasta merkityksestä)
En minä tiiä. Valtiovarainministeri, ja sillä se sitten sai rahahanat haltuunsa ja otti vallan.

5. Minä vuonna Martti Lutherin kerrotaan "naulanneen" 95 teesiään Wittenbergin linnankirkon oveen? (1p)
No voi kusi, en muista mitään tämmösiä vuosilukuja. Öö 1565.

6. Mikä oli Hammurabin lain perusperiaate? (1p) Silmä silmästä, hammas hampaasta.

7. Ensimmäisessä maailmansodassa käytettiin uusia aseita. Nimeä näistä uusista aseista neljä. (0,25 pistettä jokaisesta oikeasta vastauksesta) Panssarivaunu, taistelukaasu, konekivääri, sotalentokoneet.

8. Kuka löytöretkeilijä lähti purjehdukselle maailman ympäri 10.8.1519? (1p) Vasco da Gama.

9. Ketkä kaksi veljestä perustivat tarun mukaan Rooman kaupungin? (0,5 pistettä kustakin oikeasta vastauksesta) Romulus ja Remus.

(Bonus-kysymys) 10. Mitä erityistä tapahtui 25.12.800 ja miksi tuo päivämäärä "25.12" on erityinen kyseiselle tapahtumalle? (1 piste oikeasta tapahtumasta ja 1 piste oikeasta päivämäärän erityisyydestä kyseiselle tapahtumalle)
No mitähän perkelettä tää vois olla.. liippaisko Jeesukseen sitten jotenkin ton päivämäärän takia. Koskahan ne niitä ristiretkiä tekivätkään, oisko se ollu sitten vaikka tuolloin. Jerusalem vallattiin tuolloin ekan kerran ristiretkiläisten toimesta, ja se oli merkittävää koska se oli Jeesuksen synttäripäivä.

Mokasit. Heh.
 

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mokasit. Heh.

Vittu ku vituttaa, niin mokasinkin, yhden kysymyksen. Muut oli vaan tyhmyyttä ja tietämättömyyttä. Saatana oon Civilization kakkosta pelannut naskina varmaan miljoona tuntia ja silti tollee ryssin, perkele!
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Vittu ku vituttaa, niin mokasinkin, yhden kysymyksen. Muut oli vaan tyhmyyttä ja tietämättömyyttä. Saatana oon Civilization kakkosta pelannut naskina varmaan miljoona tuntia ja silti tollee ryssin, perkele!


Et osaa eees ATK:ta. Minä sentään kuulun Manse-kerhoon.
 

Unkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC
No nyt on hyvä visa, ei tule kiitettävää tästä hissankokeesta.
1. 6.12.1917
2. Hiroshima ja Nagasaki
3. Veikataan: Erik, Juhana, Sigismund, Kustaa
4. Olen lukenut kirjan Stalinista, enkä muista, veikataan: Oikeusministeri ja pääsi listimään kaikki kilpailijat
5. Taas veikkaus: 1520
6. "Silmä silmästä, hammas hampaasta"
7. Lentokone, panssarivaunu, kemialliset aseet, sinko
8. Magalhaes?
9. Tämän tiedän: Romulus ja Remus
10. Jotakin tapahtui paaville. Oisko uusi paavi keksinyt joulupäivän vieton?
 

lade

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kiitos visasta, koitetaan! Alla vastaukseni:

1. Milloin Suomi itsenäistyi? (1p) - 6.12.1917

2. Mihin kahteen Japanin kaupunkiin Yhdysvallat pudotti kaksi atomipommi? (0,5 pistettä kustakin oikeasta kaupungista) - Hiroshima ja Nagasaki

3. Kustaa Vaasalla oli neljä poikaa, jotka elivät aikuisikään saakka. Mitkä olivat näiden poikien nimet? (0,25 pistettä jokaisesta oikeasta nimestä) - Juhana, Erik 14

4. Minkä viran Josif Stalin sai Vladimirin Leninin hallinnossa ja mikä merkitys tällä viralla oli hänen valtansa lujittamiseen Neuvosto-Venäjällä/Neuvostoliitossa Leninin jälkeen? (0,5 pistettä oikeasta virasta ja 0,5 pistettä oikeasta merkityksestä)
- Sisäministerin viran

5. Minä vuonna Martti Lutherin kerrotaan "naulanneen" 95 teesiään Wittenbergin linnankirkon oveen? (1p) - 1517

6. Mikä oli Hammurabin lain perusperiaate? (1p) - Silmä silmästä, hammas hampaasta.

7. Ensimmäisessä maailmansodassa käytettiin uusia aseita. Nimeä näistä uusista aseista neljä. (0,25 pistettä jokaisesta oikeasta vastauksesta) - Lentokone, kaasu, konekivääri ja panssarivaunu/tankki

8. Kuka löytöretkeilijä lähti purjehdukselle maailman ympäri 10.8.1519? (1p) - James Cooke

9. Ketkä kaksi veljestä perustivat tarun mukaan Rooman kaupungin? (0,5 pistettä kustakin oikeasta vastauksesta) - Romulus ja Remus

(Bonus-kysymys) 10. Mitä erityistä tapahtui 25.12.800 ja miksi tuo päivämäärä "25.12" on erityinen kyseiselle tapahtumalle? (1 piste oikeasta tapahtumasta ja 1 piste oikeasta päivämäärän erityisyydestä kyseiselle tapahtumalle)

- Rooma hajosi
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Minäkin.
1. Milloin Suomi itsenäistyi? (1p)
-6.12.1917

2. Mihin kahteen Japanin kaupunkiin Yhdysvallat pudotti kaksi atomipommi? (0,5 pistettä kustakin oikeasta kaupungista)
-Hiroshima ja Nagasaki. Lisäksi vuosia myöhemmin Juhani Tamminen tiputti jääkiekkobuumin Kokudo Keikakuun, saako tästä lisäpisteen?

3. Kustaa Vaasalla oli neljä poikaa, jotka elivät aikuisikään saakka. Mitkä olivat näiden poikien nimet? (0,25 pistettä jokaisesta oikeasta nimestä)
-Juhana, Håkan, Börje ja Mats Sundin

4. Minkä viran Josif Stalin sai Vladimirin Leninin hallinnossa ja mikä merkitys tällä viralla oli hänen valtansa lujittamiseen Neuvosto-Venäjällä/Neuvostoliitossa Leninin jälkeen? (0,5 pistettä oikeasta virasta ja 0,5 pistettä oikeasta merkityksestä)
-Neuvostoliiton kommunistisen puolueen pääsihteeri

5. Minä vuonna Martti Lutherin kerrotaan "naulanneen" 95 teesiään Wittenbergin linnankirkon oveen? (1p)
-1456

6. Mikä oli Hammurabin lain perusperiaate? (1p)
-Silmä silmästä, hammas hampaasta. Eli jos tapat niin sinut tapetaan jne.

7. Ensimmäisessä maailmansodassa käytettiin uusia aseita. Nimeä näistä uusista aseista neljä. (0,25 pistettä jokaisesta oikeasta vastauksesta)
-Panssarivaunu, lentokone, konekivääri, käsikranaatti

8. Kuka löytöretkeilijä lähti purjehdukselle maailman ympäri 10.8.1519? (1p)
-Vasco da Gama

9. Ketkä kaksi veljestä perustivat tarun mukaan Rooman kaupungin? (0,5 pistettä kustakin oikeasta vastauksesta)
-Romulus ja Remus. Meinasin muuten eka kirjoittaa "Remulus" mutta sitten muistin että Harry Potterissa on Remus Lupin eli Remushan se tietysti on eikä Remulus.

(Bonus-kysymys) 10. Mitä erityistä tapahtui 25.12.800 ja miksi tuo päivämäärä "25.12" on erityinen kyseiselle tapahtumalle? (1 piste oikeasta tapahtumasta ja 1 piste oikeasta päivämäärän erityisyydestä kyseiselle tapahtumalle)

-Joulusaari löydettiin ja se sai nimensä sen mukaan.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Hieno visa! Itse olen koulutukseltani historioitsija, joten jätän osallistumatta ja seurailen amatöörien otteita. Jokainen voi päättää itse teenkö sen jättääkseni muillekin mahdollisuuksia vai siksi, että olisi noloa kun en pärjäisikään. Joka tapauksessa hauskaa seurata tätä!
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Hieno visa! Itse olen koulutukseltani historioitsija, joten jätän osallistumatta ja seurailen amatöörien otteita. Jokainen voi päättää itse teenkö sen jättääkseni muillekin mahdollisuuksia vai siksi, että olisi noloa kun en pärjäisikään. Joka tapauksessa hauskaa seurata tätä!

Minun puolestani voit osallistua ja testata hyvin tietouttasi. Ei tämä mikään kilpailu ole, vaan huvin vuoksi järjestetty visa. Minäkään en entisenä historian opiskelijana tiedä kaikkea historiasta, vaan lähinnä ne asiat, mitkä itseäni kiinnostaa ja mitkä ovat jääneet erityisesti mieleen historiasta.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Minun puolestani voit osallistua ja testata hyvin tietouttasi. Ei tämä mikään kilpailu ole, vaan huvin vuoksi järjestetty visa. Minäkään en entisenä historian opiskelijana tiedä kaikkea historiasta, vaan lähinnä ne asiat, mitkä itseäni kiinnostaa ja mitkä ovat jääneet erityisesti mieleen historiasta.
Juu. Oikea syy on toki se, että kurkkasin kysymykset ja tiesin vastaukset viiteen kysymykseen, heh. Itse olen perusasioita lukuunottamatta aivan kujalla kaikesta muusta kuin aate- ja kaupunkihistorian jutuista...
 

Raimoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers, La Albiceleste
1. Milloin Suomi itsenäistyi? (1p)
V: 6.12.1917

2. Mihin kahteen Japanin kaupunkiin Yhdysvallat pudotti kaksi atomipommi? (0,5 pistettä kustakin oikeasta kaupungista)
V: Hiroshima & Nagasaki

3. Kustaa Vaasalla oli neljä poikaa, jotka elivät aikuisikään saakka. Mitkä olivat näiden poikien nimet? (0,25 pistettä jokaisesta oikeasta nimestä)
V: Kustaa 1,2,3 & Juhana

4. Minkä viran Josif Stalin sai Vladimirin Leninin hallinnossa ja mikä merkitys tällä viralla oli hänen valtansa lujittamiseen Neuvosto-Venäjällä/Neuvostoliitossa Leninin jälkeen? (0,5 pistettä oikeasta virasta ja 0,5 pistettä oikeasta merkityksestä)
V: Puolueen pääsihteeri, päätti käytännössä kuka nousisi Vladimir sedän jälkeen johtoon.

5. Minä vuonna Martti Lutherin kerrotaan "naulanneen" 95 teesiään Wittenbergin linnankirkon oveen? (1p)
V: 1523

6. Mikä oli Hammurabin lain perusperiaate? (1p)
V: Silmä silmästä ja hammas hampaasta. Jos puhkaisee toisen silmän, niin puhkaistaan tekijältäkin jne.

7. Ensimmäisessä maailmansodassa käytettiin uusia aseita. Nimeä näistä uusista aseista neljä. (0,25 pistettä jokaisesta oikeasta vastauksesta)
V: konepistooli, taistelukaasut, sukellusveneet, pitkän kantaman tykit

8. Kuka löytöretkeilijä lähti purjehdukselle maailman ympäri 10.8.1519? (1p)
V: Ei mitään hajua

9. Ketkä kaksi veljestä perustivat tarun mukaan Rooman kaupungin? (0,5 pistettä kustakin oikeasta vastauksesta)
V: Romulus & Remus


(Bonus-kysymys) 10. Mitä erityistä tapahtui 25.12.800 ja miksi tuo päivämäärä "25.12" on erityinen kyseiselle tapahtumalle? (1 piste oikeasta tapahtumasta ja 1 piste oikeasta päivämäärän erityisyydestä kyseiselle tapahtumalle)
V: Joulua alettiin varmaan viettää, pakanajuhlasta käännettiin kristittyjen tärkeä juhlapäivä
 

Unkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC
Juu. Oikea syy on toki se, että kurkkasin kysymykset ja tiesin vastaukset viiteen kysymykseen, heh. Itse olen perusasioita lukuunottamatta aivan kujalla kaikesta muusta kuin aate- ja kaupunkihistorian jutuista...
Kouluaineista itseäni kiinnosti aikanaan ja kiinnostaa edelleen maantieto ja historia. Paljon on vuosilukuja jäänyt muistiin, mutta tuo viimeinen kysymys iski alueelle, jota en oikein muista. Oikeastaan Länsi-Rooman luhistumisesta tuonne löytöretkien alkuun on ajanjakso, mistä en muista paljoakaan tarkkoja vuosilikuja. Viikingit tuolloin mellasti, se on jäänyt mieleen.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Olen kattonut tässä ennakkoon vastauksia ja joissakin vastauksissa kysytään vielä, että saako jostain nippelitiedon esittämisestä plussapisteitä. Lyhyt ja ytimekäs vastaukseni on: ei saa, koska sitä ei kysytä.
 

Jj

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Habs, FCB
1. Milloin Suomi itsenäistyi? (1p)
Neuvostoliitto tunnusti 1918.

2. Mihin kahteen Japanin kaupunkiin Yhdysvallat pudotti kaksi atomipommi? (0,5 pistettä kustakin oikeasta kaupungista)
Hiroshima ja Kokura, ei hitto siellä on pilvistä, mennään Nagasakiin

3. Kustaa Vaasalla oli neljä poikaa, jotka elivät aikuisikään saakka. Mitkä olivat näiden poikien nimet? (0,25 pistettä jokaisesta oikeasta nimestä)
Juhana, Erik, Kalevi ja Reiska

4. Minkä viran Josif Stalin sai Vladimirin Leninin hallinnossa ja mikä merkitys tällä viralla oli hänen valtansa lujittamiseen Neuvosto-Venäjällä/Neuvostoliitossa Leninin jälkeen? (0,5 pistettä oikeasta virasta ja 0,5 pistettä oikeasta merkityksestä)
Sanotaan vaikka Kansankomission puheenjohtaja. Pääsi erottamaan itselle epämieluisat henkilöt.

5. Minä vuonna Martti Lutherin kerrotaan "naulanneen" 95 teesiään Wittenbergin linnankirkon oveen? (1p)
Arvaus 1484

6. Mikä oli Hammurabin lain perusperiaate? (1p)
Silmä silmästä, hammas hampaasta

7. Ensimmäisessä maailmansodassa käytettiin uusia aseita. Nimeä näistä uusista aseista neljä. (0,25 pistettä jokaisesta oikeasta vastauksesta)
Tankki, kaasu, lentokone, konekivääri

8. Kuka löytöretkeilijä lähti purjehdukselle maailman ympäri 10.8.1519? (1p)
Magalhaes

9. Ketkä kaksi veljestä perustivat tarun mukaan Rooman kaupungin? (0,5 pistettä kustakin oikeasta vastauksesta)
Romulus ja Remus

(Bonus-kysymys) 10. Mitä erityistä tapahtui 25.12.800 ja miksi tuo päivämäärä "25.12" on erityinen kyseiselle tapahtumalle? (1 piste oikeasta tapahtumasta ja 1 piste oikeasta päivämäärän erityisyydestä kyseiselle tapahtumalle)
Kuulostaa joltain Jeesuksen lasketulta paluulennolta. Ei tullut.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Noh, kokeillaan vaikka oikeiden vuosisatojen, saati -lukujen, muistaminen n. 1800-lukua aiemmista tapahtumista on Akilleen kantapääni historiassa.
1. Milloin Suomi itsenäistyi? (1p) - 1917

2. Mihin kahteen Japanin kaupunkiin Yhdysvallat pudotti kaksi atomipommi? (0,5 pistettä kustakin oikeasta kaupungista) - Hiroshima ja Nagasaki

3. Kustaa Vaasalla oli neljä poikaa, jotka elivät aikuisikään saakka. Mitkä olivat näiden poikien nimet? (0,25 pistettä jokaisesta oikeasta nimestä) - Varmaan ainakin joku niistä on joku kuuluisa, mutta ei silti raksuta... Mats, Jörgen, Peter ja Jorma.

4. Minkä viran Josif Stalin sai Vladimirin Leninin hallinnossa ja mikä merkitys tällä viralla oli hänen valtansa lujittamiseen Neuvosto-Venäjällä/Neuvostoliitossa Leninin jälkeen? (0,5 pistettä oikeasta virasta ja 0,5 pistettä oikeasta merkityksestä) - en keksi edes mitään hauskaa

5. Minä vuonna Martti Lutherin kerrotaan "naulanneen" 95 teesiään Wittenbergin linnankirkon oveen? (1p) - 1585

6. Mikä oli Hammurabin lain perusperiaate? (1p) - Silmä silmästä, hammas hampaasta

7. Ensimmäisessä maailmansodassa käytettiin uusia aseita. Nimeä näistä uusista aseista neljä. (0,25 pistettä jokaisesta oikeasta vastauksesta) - Käsikranaatti, konekivääri, maamiina, paksu-Bertta

8. Kuka löytöretkeilijä lähti purjehdukselle maailman ympäri 10.8.1519? (1p) - Vasco da Gama

9. Ketkä kaksi veljestä perustivat tarun mukaan Rooman kaupungin? (0,5 pistettä kustakin oikeasta vastauksesta) - Romulus ja Remus

(Bonus-kysymys) 10. Mitä erityistä tapahtui 25.12.800 ja miksi tuo päivämäärä "25.12." on erityinen kyseiselle tapahtumalle? (1 piste oikeasta tapahtumasta ja 1 piste oikeasta päivämäärän erityisyydestä kyseiselle tapahtumalle) - Kai se oli joku ensimmäinen virallinen joulu ja siirryttiin vaikka gregoriaaniseen kalenteriin.


E: no, nyt nolottaa turha moka ykköskohdassa, jos siinä kaivattiin tarkkaa päivämäärää. Vaikka voi tietysti olla joku kompa että virallinen päivä olikin joskus myöhemmin.
 

Rekka Pinne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Vancouver Canucks
1. Milloin Suomi itsenäistyi? (1p)

6.12.1917

2. Mihin kahteen Japanin kaupunkiin Yhdysvallat pudotti kaksi atomipommi? (0,5 pistettä kustakin oikeasta kaupungista)

Hiroshima ja Nagasaki

3. Kustaa Vaasalla oli neljä poikaa, jotka elivät aikuisikään saakka. Mitkä olivat näiden poikien nimet? (0,25 pistettä jokaisesta oikeasta nimestä)

Ei hajuakaan, mutta veikataan vaikka että Kaarle, Erik, Samuel ja Jakob

4. Minkä viran Josif Stalin sai Vladimirin Leninin hallinnossa ja mikä merkitys tällä viralla oli hänen valtansa lujittamiseen Neuvosto-Venäjällä/Neuvostoliitossa Leninin jälkeen? (0,5 pistettä oikeasta virasta ja 0,5 pistettä oikeasta merkityksestä)

Stalin oli pääministeri. Jälkimmäiseen en vastaa mitään

5. Minä vuonna Martti Lutherin kerrotaan "naulanneen" 95 teesiään Wittenbergin linnankirkon oveen? (1p)

V. 1543

6. Mikä oli Hammurabin lain perusperiaate? (1p)

Jaa kenen?

7. Ensimmäisessä maailmansodassa käytettiin uusia aseita. Nimeä näistä uusista aseista neljä. (0,25 pistettä jokaisesta oikeasta vastauksesta)

Lentokone, panssarivaunu, konekivääri, kiikarikivääri

8. Kuka löytöretkeilijä lähti purjehdukselle maailman ympäri 10.8.1519? (1p)

Christopher Columbus

9. Ketkä kaksi veljestä perustivat tarun mukaan Rooman kaupungin? (0,5 pistettä kustakin oikeasta vastauksesta)

Hyvä kysymys kysyppä joku toinen

(Bonus-kysymys) 10. Mitä erityistä tapahtui 25.12.800 ja miksi tuo päivämäärä "25.12" on erityinen kyseiselle tapahtumalle? (1 piste oikeasta tapahtumasta ja 1 piste oikeasta päivämäärän erityisyydestä kyseiselle tapahtumalle)

Ei mitää tietoo
 

NDT665

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kiitokset jäsen Liver... @Everton, spoiler-ohjeesta!
*kantapäätyhdessäkumarrus*

1. Joulukuun kuudes 1917.
2. Hiroshima ja Nagasagi. Puskan kautta lähetettiin viesti, että kolmas paikka olisi ollut Tokio.
3. Adolph, Början ja Celsius?
4. Arvataan: vallansaaneen (Lue: -anastaneen) puolueen pääsihteeriksi, joka olisi ollut rankingarvossa seuraava puheenjohtajan jälkeen, piiloittaneensa veristen kansioiden vuoksi.
5. Suunnilleen 1555
6. Rikos ja rangaistus eli jos pub-illan jälkeen leikkasit parkkipaikalla jonkun pallit pois – sinua seuraa sama kohtalo.
7. Panssarivaunut, hermokaasut, Lentokoneet ja... miinakoirat? Räjähteillä kuormattuja ruffeja lähetettiin vihollisen juoksuhautoihin ainakin jossain vaiheessa.
8. Kyseessä oli Fernando Magalhaes. Mutta en kylläkään osaa kirjoittaa nimeä oikein, vaan siihen suuntaan.
9. Romulus ja Remus. Äidin nimi taisi olla Wulpes Wulpes.
Bonus taitaa mennä kokonaan ohi?!
 

Jj

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Habs, FCB
Noh, kokeillaan vaikka oikeiden vuosisatojen, saati -lukujen, muistaminen n. 1800-lukua aiemmista tapahtumista on Akilleen kantapääni historiassa.

Meidän hissanope sanoi joskus että historiallisten tapahtumien vuosiluvut eivät ole tärkeitä, vaan niiden syyt ja seuraukset.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Meidän hissanope sanoi joskus että historiallisten tapahtumien vuosiluvut eivät ole tärkeitä, vaan niiden syyt ja seuraukset.

Kaikessa muussakin vuosilukujen ja muun nippelitiedon muistaminen on... nippelitiedon muistamista. Sillä pärjää ja pätee korkeintaan tietokilpailuissa :-) Tärkeämpää on hallita laajempi kokonaisuus, tietää suurinpiirtein milloin tapahtui mitäkin, missä järjestyksessä, miksi, mihin se liittyi ja mikä merkitys sillä oli.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
1. Milloin Suomi itsenäistyi? (1p)
- 6.12.1917
2. Mihin kahteen Japanin kaupunkiin Yhdysvallat pudotti kaksi atomipommi? (0,5 pistettä kustakin oikeasta kaupungista)
- Hiroshima ja Nagasaki
3. Kustaa Vaasalla oli neljä poikaa, jotka elivät aikuisikään saakka. Mitkä olivat näiden poikien nimet? (0,25 pistettä jokaisesta oikeasta nimestä)
- ei tietoa
4. Minkä viran Josif Stalin sai Vladimirin Leninin hallinnossa ja mikä merkitys tällä viralla oli hänen valtansa lujittamiseen Neuvosto-Venäjällä/Neuvostoliitossa Leninin jälkeen? (0,5 pistettä oikeasta virasta ja 0,5 pistettä oikeasta merkityksestä)
- Kommunistisen puolueen pääsihteeri. Viranhaltijasta tuli jo Stalinin aikana käytännössä Neuvostoliiton korkein johtaja, kovempi heebo kuin pääministeri saati sitten presidentti, ja käytäntö jatkui N-liiton hajoamiseen saakka.
5. Minä vuonna Martti Lutherin kerrotaan "naulanneen" 95 teesiään Wittenbergin linnankirkon oveen? (1p)
- 1556
6. Mikä oli Hammurabin lain perusperiaate? (1p)
- silmä silmästä, hammas hampaasta
7. Ensimmäisessä maailmansodassa käytettiin uusia aseita. Nimeä näistä uusista aseista neljä. (0,25 pistettä jokaisesta oikeasta vastauksesta)
- miinat, valojuovaluodit, ääniaseet, sinappikaasu
8. Kuka löytöretkeilijä lähti purjehdukselle maailman ympäri 10.8.1519? (1p)
- Magalhaes
9. Ketkä kaksi veljestä perustivat tarun mukaan Rooman kaupungin? (0,5 pistettä kustakin oikeasta vastauksesta)
- Romulus ja Remus
(Bonus-kysymys) 10. Mitä erityistä tapahtui 25.12.800 ja miksi tuo päivämäärä "25.12" on erityinen kyseiselle tapahtumalle? (1 piste oikeasta tapahtumasta ja 1 piste oikeasta päivämäärän erityisyydestä kyseiselle tapahtumalle)
- silloin annettiin ensimmäinen joululahja, ja perinne on jatkunut siitä lähtien.
 

Buster

Jäsen
Haetaan helpot pisteet pois, mitään syvää nippelöintiä ei kyllä pitäisi löytyä, ellei eksytä hyvin spesifeihin kategorioihin.

1. 1917.

2. Nagasaki ja Hiroshima. Barefeet Gen, Tulikärpästen hauta.

3. Björn, Peter, Nasse ja Henning, eli ei mitään hajua. Omaksi häpeäksi Suomen historia ei ollut yhtä kiinnostavaa kuin koko maailmanhistorian ns. parhaat palat.

4. Kommunistisen puolueen pääsihteeri, jossa solmi suhteita. Ei mitään hajua, mutta tällä kertaa yritin.

5. 1514. Harvinaisesti lukenut elämänkerran, mutten ole nähnyt elokuvaa ja tiedän olevani vähintään hilkulla, mutta tarkka vuosi... Ei sellaisia löydy 1900-luvun ulkopuolelta, vaikka tämä, teesien määrä, kuka, mihin, miten, on opetettu koulussa tarkkaan.

6. Silmä silmästä, hammas hampaasta.

7. Kemialliset aseet (sinappikaasu spesifisti), panssarivaunu, lentokone ja sukellusvene.

8. Magalhaes.

9. Romulus ja Remus. Tästä tekivät italialaiset eeppisen (huonohkon) elokuvan vuosi - kaksi takaperin.

(Bonus-kysymys) 10. Rooma ja kristinusko ehkä liittyvät tähän... Saa antaa säälistä puolikkaan, tai neljännespisteen.
 

MegaForce

Jäsen
1. 6.12.1917 Eduskunta hyväksyi itsenäisyysjulistuksen
2. Hiroshima, Nagasaki
3. Erik, Juhana, Kaarle (4:s ohi)
4. Neuvostoliiton kommunistisen puolueen pääsihteeri. (Liittyykö Malenkov tähän jotenkin, kuka oli vähän aikaa vallassa välissä)
5. 1470
6. "Silmä silmästä, hammas hampaasta"
7. Lentokoneet, panssarivaunut, kaasut
8. Vasco da Gama?
9. Romulus ja Remus
10. -

Hieno visa. Toivon että voidaan käydä hyvää historiallista keskustelua ja odotan oppivani lisää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös