Hieman tulee näistä nyt julkaistuissa nimissä mieleen, että ollaan menty hinta edellä. Toivottavasti Tomppa ei sorru samaan kuin Pena ensimmäisillä kausillaan joka jätti nimekkäät vahvistukset hommaamatta valitellen niiden kalleutta. Väitän että yksikään tänään julkaistuista pelaajista eivät ole sellaisia joista olisi jouduttu tosissaan kilpailemaan Kärppien tai Jokereiden kanssa. Sekin tulee vielä eteen huippunimien osalta ja sitten nähdään onko nämä puheet pelaajabudjetin kasvattamisesta ensi kaudelle olleet pelkkää puppua.
Hyvä kirjoitus, perusteltua pohdiskelua. Korjataan tästä sellainen asia, että HIFK joutui itse asiassa kilpailemaan Petrellistä, Luttisesta ja Pikkaraisesta ihan tosissaan. Kaikista oltiin kiinnostuneita sopimuskauden loputtua. Oli itse asiassa lähellä, että Luttinen olisi lähtenyt Viitaluoman kanssa HPK:hon. Kukaan näistä laitureista + Pesonen vielä päälle ei ole edullinen. Ei tietenkään sikakalliskaan, mutta nippu Luttinen-Petrell-Pesonen-Pikkarainen on EHT-tasoa ja kenenkään heistä ei tarvitse pelata SM-liigassa kaksinumeroisella palkkasummalla. Ja menee se satkun yli aika pitkältikin per pää. Samaa osastoa ovat Hirso ja Loppi, joista oltiin kiinnostuneita ainakin Hämeenlinnassa ja Oulussa. Myös Pelicans olisi halunnut pitää Lopin. Koska kaverit ovat senttereitä ja niin ikään molemmat EHT-tasoa, ovat heidän liksansa ihan asiallisen kovat SM-liigaan. J.Jalonen mainitsi Canalin lähetyksessä itse Lopin EHT-miehenä.
Tässä kohtaa, kun vedetään henkeä, meillä on faktisesti hyökkäyksessä 6 kappaletta kotimaisia maajoukkuetason sällejä, joista kuka tahansa olisi mahtunut esimerkiksi ensi kauden Kärppien miehistöön. Mielestäni HIFK teki kerrankin oikein, kun halusi pitää omat jätkänsä. Meiltä on lähdetty / lähetetty ihan liian helposti muualle. HIFK:n kallein hyökkääjä on edelleen Kimmo Kuhta. Hänen liksansa on enemmän kuin Leino tienasi tällä kaudella. Kun lasketaan nämä 7 hyökkääjää yhteen, selviää miksi ihan jokaiseen kilpailuun ei lähdetä. Varmasti jengi olisi ollut periaatteessa iloisempaa, jos Piku olisi lähtenyt Kalpaan ja Sami Torkki olisi otettu tilalle. Tuntuisi heti paljon uudemmalta tämä nippu. Mutta Penan ostotekniikan vastaisesti nyt yritetään maksimoida se elementti, että tiedetään mitä rahalla saa. Epäilen jo nyt, että mikään muu SM-liigajengi ei tule olemaan hyökkäysmateriaaliltaan niin leveä kuin HIFK. Ilman mitään laseja. 6 eurooppalaista tasokasta hyökkääjää, joista kaikki joutunevat edustustehtäviin. Niin, ja se Kuhta päälle...pelkästään se, että saisi Kuhdan ulos ja tilalle vaikka Eavesin olisi hienoa minustakin.
Pitkämäestä ei kilpailtu Kärppien ja Jokerien, vaan Färjestadin kanssa. Jokainen voi itse päätellä minkälainen mittari tämä on.
Ilkka Mikkolan odotettiin yleisesti ottaen olevan HIFK:n julkaistujen listalla. Hänellä oli kova palkkapyyntö ja HIFK oli halukas sen maksamaan. Nyt on kuitenkin niin, että mitä ilmeisimmin valmentajamme ei halunnut häntä kovin voimakkaasti, HIFK olisi kyllä ostanut. Niinpä Mikkola jatkaa Kärpissä. Oletan, että Nokka pitää Mikkolaa jo iki-kärppänä.
Oli miten oli, valmentajamme on näytellyt jo nyt merkittävää osaa joukkueen kokoonpanon suhteen. Hän on halunnut Luttisen ja myös ihan loppuvaiheessa diilin tehneen Pikkaraisen. Hän on halunnut Pitkämäen, esimerkiksi pelaajat odottelivat Chiodoa tai Riksmania. Hänellä on pakistoon joku muu suunnitelma kuin Ilkka Mikkola. Suhtaudun edelleen suhteellisen rauhallisesti isoihin aukkoihin miehistössämme. Nokka Jalonen tietää mitä tekee. Hän tietää myös loistavasti sen, että flopatessaan hän menettää suuren osan glooriastaan. Nokka haluaa ulkomaille HIFK;n jälkeen ja sinne on aivan turha selitellä, että mun Kärppien jälkeinen jengi oli paskasti koottu, yhyy. Vain menestyjät muistetaan. Ilmapiiri HIFK:n ja uuden valmennuksen kesken on juuri nyt harvinaisen terve. Voihan se olla, että Nokka liittyy Vokounin jatkoksi kovien HIFK-epäonnistujien joukkoon. Itse näen hänessä enemmän Araa. Kaveri vaan osaa luontaisesti menestyä. HIFK ryssi Aran ainutlaatuisella tavalla, nyt on uusi mahdollisuus.
Nybondas hakee HIFK:lle pakkeja AHL:stä. Hänellä on tiedossaan jo muutamia nimiä. Nyt kaikki odottavat Cookin ja Vescen tason ylittymistä, niin minäkin. Luonnollisestikaan AHL:stä itse scoutatuista pelaajista ei tarvitse kilpailla Jokerien kanssa. Jokerit kilpailee heistä sitten vuoden päästä, jos hankinnat ovat onnistuneita. Kelpaahan niille Schnabelit ja Kantoritkin. Pidän siitä konseptista, että hyvistä pelaajista on nyt pidetty kiinni = runkoa kasassa ja muille paikoille tulee täsmähankintoja. Ehkä jopa HIFK:n tekemiä uusia löytöjä liigaan. Kuten Jampan aikaan. Ja uskonpa, että alakertaan tulee ainakin joku liigastamme tuttukin nimi vielä. Siis Nickersonin lisäksikin. Nickerson siis mukana suunnitelmissa, mutta ei vielä varma. Sillekin paikalle mietitään vielä oikeasti kovempaa sälliä.
Olen vilpittömän pettynyt, jos hyvin alkanut uuden hallituksen aika nytkähtää polvilleen kalkkiviivoilla. Tähän mennessä kaikki on mennyt putkeen: 1) Pena ja Baxter ulos 2) UTJ ja tj organisaatioon 3) Liigan kovin valmentaja + kuntovalmentaja sisään 4) Ensimmäiset hankinnat ja kotonapidetyt "sisäiset hankinnat" vaikuttavat epäilyttävän harkitusti kootuilta palasilta, kukaan ei kuulosta Mika Niskaselta. Kohta 5) on tämän miehistön lopullinen kokoaminen. En mä usko, että Everin & Lindholmin & Nybondasin bensa siihen loppuu. Jos olisi loppuakseen, olisi loppunut jo aikaa sitten. Ja siis, vittumaista ja karmivaa, , jos tämä ei oikeasti pääty hyvin. Mutta nyt tehdään koko ajan, eikä penailla ja puhallella muniin.