Hiihdon MM-kisat Lahdessa 21.2.–5.3.2017

  • 105 350
  • 707

Biath

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kontiolahden Urheilijat
Mäkäräisellä on varmasti ollut viestiin saumoja, joita hän ei vaan tahtonut käyttää. Toisin kuin Enon symppisblondin kohdalla, ei hänen kestävyyttään tarvitse arvuutella, se olisi kyllä riittänyt. Ilman näyttöjä ei vaan tule valita yhtään ketään arvokisaviestiin, muuten siellä hiihtäisi Pirkko Määttä.

Ilman näyttöjä ei pidä valita, mutta ilman loogista päättelykykyä ei myöskään kannata olla valitsijana, jos haluaa optimaalisen tuloksen. Jylhä on tehnyt juuri sen, mikä on ollut välttämätöntä, ettei olisi näyttänyt huonolta valmentajalta. Kokonaisuus viestijoukkueen valinnassa on hänen hyppysissään, mutta toiminta kuvastaa kuitenkin varman päälle pelaamista.

Mari Laukkasen kestävyysominaisuuksia on pidetty riittämättöminä. Näytöt ovat olleet vain sprinttikisoja. Kuitenkin on todettu, että sprinttikisoissa loppukilpailuun selvinneillä ei voi olla huono kestävyys. Välierässakin mm. Sarasvuo totesi loppusuoraa kommentoidessaan, että Marilla kestävyys riittää; hän jopa hieman saavutti kärkeä, mutta jäi neljänneksi. Marin hiihdot ampumahiihdossa ovat näyttäneet sen, että normimatkan viimeisellä kierroksella on ollut nopein. Se on kuitenkin kolmen km:n lenkki pitkän kisan lopuksi. Sekään ei onnistu ilman hyvää kestävyyttä. Mari on voittanut tänä kautena niin Kristan, Björgenin kuin monta muutakin. Lisäksi on huomattava, että ampumahiihdossa hiihdetään noin neljän kilon lisäpainon kanssa ratoja, jotka muutamissa paikoissa ovat vaikeudeltaan verrattavissa maastohiihtäjien ratoihin, ovat joskus täysin samoja. Ilman hyviä kestävyysominaisuuksia aseen kanssa hiihtäminen ei onnistu. Se on kuitenkin 7-8% hiihtäjän painosta.

Nämä seikat olisi ehkä jollakin valmentajalla herättäneet halun testata joku vapaan matka, mutta sitä ei tapahtunut - päätökset menivät muodollisesti oikein. Mörkönä olisi tietysti ollut, jos Mari olisi pärjännyt hyvin, että Kaisan vauhti olisi vertautunut samalla muihin maastohiihtäjiin ja spekulaatiot olisivat olleet sietämättömiä. Pelisilmää Jylhällä kyllä oli: hän ei halunnut joutua siihen tilanteeseen, että Kaisa olisi ollut mukana spekulaatioissa ilman näyttökisaa. Sen ymmärrän hyvin. Toisaalta henkilökohtaisesti olen tyytyväinen, että Kaisa priorisoi ja hiihtää Koreassa.

On outoa argumentoida tämän päivän kuntoa joskus hiihdetyllä distanssimatkalla. Samalla logiikalla Pirkko Määttä hiihtäisi todellakin Lahdessa. Paineensieto on kyllä ongelma, mutta mielestäni ampumapenkalla. Maastohiihtokisassa asia on helpompi, ja yleisömäärä ei varmaan pelota; siitä ei varmaan tarvitse erikseen kaivaa esimerkkejä. Mihin perustuu arvelu paineensiedon arvoituksellisuudesta?
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Tällä perusteella siellä ei pitäisi hiihtää mm. Monosenkaan, mutta en anna kyllä tällaiselle näkemykselle mitään arvoa.
Aivan totta, sama koskee Monosta. Monosella sitten vaan yleiset näytöt (joiden valossa Monosen pudottaminen viestistä ei ole aikoihin näyttänyt erityisen todennäköiseltä) tältä kaudelta kompensoivat tätä ongelmaa, Laukkasella eivät niinkään vaikka MM-sprintissä hienosti hiihtikin.

Tätä kokemusargumenttia Marista puhuttaessa on käyttänyt mm. IS:n Pekka Holopainen, jota pidän asioista perillä olevana, eli kait sillä jotain painoarvoa on.

Lähinnä sivuhuomautuksena tuon pääkortin alunperin nostinkin, koska pakkohan sitä on joskus viestiura avata ja jokainen on joskus kokematon. Eikä esim. Itävallan yhdistetyn pronssijoukkueella huonosti mennyt, vaikka joukkueessa kaksi ensikertalaista (Seidl ja Gerstgrasser) esiintyikin.
 
Viimeksi muokattu:

Fordél

Jäsen
Tätä kokemusargumenttia Marista puhuttaessa on käyttänyt mm. IS:n Pekka Holopainen, jota pidän asioista perillä olevana, eli kait sillä jotain painoarvoa on.

No sillä on Pekka Holopaisen näkemyksen arvo. Mun mielestä yhdeksänkertaisen MM-kisakävijän ja kaksinkertaisen olympialaisten kävijän osalta ei kannata spekuloida kokemuksella, etenkin kun se toinen vaihtoehto (Mononen) on paljon kokemattomampi arvokisakävijä. Logiikka ei siis mielestäni toimi, mutta tämä vain tavallisen penkkiurheilijan näkemys.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Logiikka ei siis mielestäni toimi, mutta tämä vain tavallisen penkkiurheilijan näkemys.
En minäkään sen enempää sisällä ole. Sinulla on näkemyksesi ja minä kunnioitan sitä, minulla omani ja uskon että sinäkin asiallisena kaiffarina kunnioitat minun näkemyksiäni. Eihän tää niin vakavaa ole, tää on vaan hiihtoo.

Mitä tulee tähän case-Laukkaseen, niin asia on kohdallani loppuun käsitelty. Naisten viestijoukkue on valittu, minun näkemykseni Marista tullut selväksi (ja sitä kyseenalaistavat ja perustellut mielipiteet myös) ja loppuviimein Laukkanen ei oikeasti ollut edes kaavailuissa. Eli ihan turhaa hirttäytyä yhteen hiihtäjään, kun keskustelut kiertävät väkisinkin kehää.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Aikku olisi voinut olla kova tänään. Hiihtää Rossignoleilla, joilla tunnetusti löytyy hyviä pareja tälle kelille ja jos Niskanen oli ( samalla merkillä) kuudes, ei ole vaikeaa arvata, että huippusuksilla Aikku olisi ollut hämmentävän lähellä mitskua. Jos keli säilyy tällaisena ja itse voitelu ja kuviointi onnistuu, on Iivo huomenna todella kova. Hyötyi Sotshissa suksista todella paljon. Eli ei muuta kuin kultamitalikahveja keittelemään!

Toisaalta eilisen ylivoimainen kärkikaksikko hiihti Fischerillä (kuten Kyllönen), eli kyllä sieltäkin pitäisi löytyä ihan kilpailukykyistä kalustoa. Eiköhän enemmän ole kyse siitä, millaisen yksilön / oikean profiilin hiihtäjä löytää (tai löytyykö sopivaa edes pakasta), ja miten huolto onnistuu.

Tänään kaikki norjalaiset ja ruotsalaiset hiihtävät muuten Fischerillä.
 

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Iverseniltä kisat menivät totaalisen pieleen. Hän lähti loppujenlopuksi kotiin ja ilmoitti eilen illalla olevansa jo Norjassa.

Ilmeisesti miestä ei kiinnostanut saunoa Mustin ja Iivon kanssa kisojen jälkeen. Yhtään ei käy miestä sääliksi.
 

Kempes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Kaverin, jolla on mm. Smirnovin päänahka, kanssa menossa Lahteen. Päivän tipsit meillä Olson ja Poltoranin supertriplaan. Valkopohjainen Rossignolin suksi on ylivoimaisesti ykkössuksi vesikelille ja Iivon kalustosta ne löytyy, joten Iivon suhteen myös odotusarvot kovat. Mikä Ustjogivilla, sairas vai A-näyte? Ei huippukuntoinen äijä muuten jätä kisaa väliin?
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Valkopohjainen Rossignolin suksi on ylivoimaisesti ykkössuksi vesikelille ja Iivon kalustosta ne löytyy, joten Iivon suhteen myös odotusarvot kovat. Mikä Ustjogivilla, sairas vai A-näyte? Ei huippukuntoinen äijä muuten jätä kisaa väliin?

Iivo onkin ainoa kuumasta ryhmästä, joten toivottavasti Rossignol toimii. Kuten tietysti Salomon ja Oneway.

Eiköhän Ustjugov ole palautumassa, ja käytettävät palautumisaineet yhdistettynä suurempaan riskiin joutua testattavaksi olisi turhan iso riski.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ustjugovhan ilmoitti jo viikonloppuna ettei hiihdä väliaikakisaa.
 

Aleksandros

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Toisaalta eilisen ylivoimainen kärkikaksikko hiihti Fischerillä (kuten Kyllönen), eli kyllä sieltäkin pitäisi löytyä ihan kilpailukykyistä kalustoa. Eiköhän enemmän ole kyse siitä, millaisen yksilön / oikean profiilin hiihtäjä löytää (tai löytyykö sopivaa edes pakasta), ja miten huolto onnistuu.

Tänään kaikki norjalaiset ja ruotsalaiset hiihtävät muuten Fischerillä.

Joo, onhan Fischer markkinajohtaja ja Sotshistakin kulunut jo aikaa. Toki on varmasti niin, että Björgen ja Kalla saavat parempaa kalustoa kuin Kyllönen ja tästä syystä oikeaa profiilia ei esim. Kyllösellä edes välttämättä ollut. Lähinnä pisti silmään, että moni Rossarin hiihtäjä (Jacobsen, Böhler, Niskanen) hiihti eilen kauden aiempaan tasoon nähden erinomaisesti ja tuli mieleen vanhat muistot Sotshista, jossa myös hyötyivät Rossarin hiihtäjät. Mutta tietysti sekä profiilit, kuvioinnit että itse voiteet täytyy olla tällingissä.

Eiköhän suurimmissa ongelmissa lähtökohtaisesti näillä hankalilla keleillä ole juuri pienempien suksimerkkien edustajat. Jauhojärven Oneway ehkä parhaimpana esimerkkinä.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Ruotsi lähtee naisten viestiin yllätysten kera. Viestijoukkue on muodossa Haag-Kalla-Ebba Andersson-Nilsson.

Tiedän kyllä Anderssonin olevan lahjakas, mutta että noin hyvä? Tarjolla olisi kuitenkin ollut Falk ja Ingemarsdotter. Kallan olisin kuvitellut hiihtävän vapaalla, koska ne osuudet ovat pertsan osuuksia pidempiä.

http://yle.fi/urheilu/3-9485442 (Linkki Ylen uutiseen asiasta)
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Nämä seikat olisi ehkä jollakin valmentajalla herättäneet halun testata joku vapaan matka, mutta sitä ei tapahtunut - päätökset menivät muodollisesti oikein. Mörkönä olisi tietysti ollut, jos Mari olisi pärjännyt hyvin, että Kaisan vauhti olisi vertautunut samalla muihin maastohiihtäjiin ja spekulaatiot olisivat olleet sietämättömiä. Pelisilmää Jylhällä kyllä oli: hän ei halunnut joutua siihen tilanteeseen, että Kaisa olisi ollut mukana spekulaatioissa ilman näyttökisaa. Sen ymmärrän hyvin. Toisaalta henkilökohtaisesti olen tyytyväinen, että Kaisa priorisoi ja hiihtää Koreassa.

Mari kaiken järjen mukaan olisi saanut testata vauhtiaan vapaan normimatkoillakin maailmancupissa, jos vain olisi halunnut. Ainakin La Clusazissa ja Ulricehamnissa Suomella oli vain viisi naista starttiviivalla vapaan kisassa, kun kuusi saa laittaa. Taisi vain olla niin, että Mari itse halusi mieluummin kisata ampumahiihdon maailmancupia noina viikonloppuina. Tuosta on paha nähdäkseni Jylhää syyttää.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Norja ennakkosuokki naisten viestiin. Suomi ja Ruotsi lähtökohtaisesti taistelee hopeasta, mutta Saksalla ja Venäjällä voi nappipäivänä olla mahdollisuudet heitä vastaan. Jenkkeihin en itse millään jaksa uskoa.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
No nyt oli Suomen suksihuolto onnistunut ilmeisen hyvin. Perun pahat puheeni.

Kultaa tuli Iivolle, ja kyllä tässä Suomen joukkueen kisat alkaa olla positiivisen puolella kanssa. Meni loput kilpailut miten hyvänsä. Tai no, saishan sieltä mitali tai pari vielä viesteistä tulla.

Kyllä tuo hiihto väliaikalähdöllä on vain hieno laji seurattavaksi. Saisi pitkät matkat olla kanssa tällä formaatilla.
 

sorza

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaPKo,Jokerit,Tamminen,Harri Aholan lounaskaverit
No nyt oli Suomen suksihuolto onnistunut ilmeisen hyvin.

On voitelukin onnistunut hyvin, mutta Rossingolilla on aika ylivoimainen tuo vesikelin suksi. Toki sillä pärjäämiseen vaatii onnistuneen kuvioinnin, voitelun ja tärkeimpänä voittavan hiihtäjän.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Upea kilpailu Suomen joukkueelta. Niskaselle kultaa, Jauhojärvi seitsemäs ja Heikkinen kymmenes. Eikä se Lehtonenkaan nyt huonosti hiihtänyt, vaikka mielestäni (ja olen yhä sitä mieltä) hänet olisi pitänyt jättää keräämään energiaa viestiä varten.

Kun noista suksimerkeistä on puhuttu, niin Iivosta muuten tuli Pellegrinon ohella ainoa, joka otti kultaa henkilökohtaisessa kisassa ilman Fischereitä. Pellegrinokin Rossin miehiä.
 

Salama44

Jäsen
Suksihuolto ja hiihtäjät onnistuivat nyt hienosti korjaamaan eilisen epäonnistumisen. Harmi vain että kelimuutokseen reagoimisen vuoksi yksi kilpailu meni pilalle.

Iivolta osui nyt kunnonajoitus upeasti kohdilleen ja mikä tärkeintä niin hän säilyi terveenä. Hän oli panostanut siihen todella hienosti kotioloissa.

Parisprintin kommeluksista olen samaa mieltä Silvano Brancon kanssa. Jatkossa kannattaa pelata varman päälle.

Hiihtoasiantuntijalta kova lausunto Iivo Niskasesta: "Hän olisi voinut välttää pariviestin kolarin" | m.iltalehti.fi
 

Raid76

Jäsen
Suosikkijoukkue
FASlapsi ja Jari Porttila
Eikä se Lehtonenkaan nyt huonosti hiihtänyt, vaikka mielestäni (ja olen yhä sitä mieltä) hänet olisi pitänyt jättää keräämään energiaa viestiä varten.

Heilutellaan nyt lillukan varsia, vaikka on juhlapäivä. Minulle ei aukene ollenkaan Lehtosen hiihdättäminen tänään, ei vaikka pyörittelen asiaa miten.
 

Malmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sympatiat: DIF
Millos kusitestien tulokset ovat selvillä? Tässä urheilumuodossa ei kai ennen niitä kannattaisi vielä liikaa tuuletella.
 

sorza

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaPKo,Jokerit,Tamminen,Harri Aholan lounaskaverit
Millos kusitestien tulokset ovat selvillä? Tässä urheilumuodossa ei kai ennen niitä kannattaisi vielä liikaa tuuletella.

Parisprintin jälkeiset kusitestit on jo valmiita ja sen jälkeen kärähtäminen olisi idiotismia. Muistaakseni Isometsä kärähti aikanaan takaa-ajon pertsan osuudesta ja käry oli ennen seuraavan päivän vapaan osuutta tiedossa (tämä siis hatara muistikuva, että silloin takaa-ajo hiihdettiin kahdessa osassa peräkkäisinä päivinä vai lähdettiinkö takaa-ajoon väliaikalähdön tuloksien peruusteella jolloin väliä toki jää 2 päivää.). Toki 2001 saatiin Kuitunen kärähtämään Isometsän käryn JA puhtaan takaa-ajon jälkeen viestissä viitaten ekan lauseen idiotismiin.

Jos nyt halutaan pelätä pahinta niin nykykään douppaus tapahtuu kesän aikana, kun harjoitellaan itsensä hapoille ja oksennuskuntoon ja pitää palautua seuraavaan harjoituspäivään. Palautumista helpotetaan erinäisin keinoin ja helpoin tie on anaboliset steroidit. En usko, että nykyään kisojen aikana käydään letkuissa, kuten Immonen 2001 oli ennen lähtöä.
 
Suosikkijoukkue
Broadstreet Bullies, Scott Stevens, Wendel Clark
Iivo on kova. Mustin hiihto harmittaa. Olisi toivonut mahdollisesti viimeiseen arvokisastarttiin vähän parempaa tulosta kuin tuo 8. sija.
Naisten viestin kokoonpano on kyllä ihmetys. Onko Suomella todellakin varaa jättää joukkueen paras vapaan tyylin hiihtäjä pois joukkueesta, etenkin kun tämä itse asetti Lahden MM-hiihdot varsinaisen leipälajinsa kisojen edelle (toisin kuin Mäkkis)? Mitähän sellaisia näyttöjä Monosella on, joilla hänet voitiin asettaa Laukkasen edelle? Oikku-Aikku ja Kerttu Niskanen nyt puolustavat paikkaansa pertsalla, eritoten kun Kristan rooli on aivan luonnollisesti olla ankkuri ja koittaa hiihtää kilpaa Bjoergenin kanssa. JOS Mäkkis olisi suvainnut osallistua kisoihin ja antaa jotain näyttöjä todellisesta hiihtovauhdistaan, niin häntä olisi voinut sitten vakavasti harkita 3. tai 4. osuudelle, mutta jos lehmällä olis pyörät, se olis maitoauto.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Mitähän sellaisia näyttöjä Monosella on, joilla hänet voitiin asettaa Laukkasen edelle? .
Paremminkin voisi kysyä, millä vapaan normimatkojen näytöillä Laukkanen olisi pitänyt valita ennen Monosta joukkueeseen? Tyly tosiasiahan on se, että Mari ei ole koskaan hiihtänyt normimatkoilla maailmancupin pisteille.
 

sorza

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaPKo,Jokerit,Tamminen,Harri Aholan lounaskaverit
Paremminkin voisi kysyä, millä vapaan normimatkojen näytöillä Laukkanen olisi pitänyt valita ennen Monosta joukkueeseen?

Itsehän mietin Laukkasta ankkuriksi, mutta se olisi vaatinut häneltä vapaan näytön muultakin matkalta kuin sprintistä. Itse asiassa joukkue on ilman Laukkasta juuri siinä muodossa missä sitä itse ennakoin joulun välipäivinä:

Tuleviin kisoihin olen hahmotellut naisten viesti joukkuetta ja alkaa vahvasti näyttämään siltä, että kaiken mennessa nappiin joukkue on muodossa Saarinen - Niskanen - Roponen/Mononen /(Pärmäkoski) - Pärmäkoski /(Laukkanen). Vapaalla mentäessä suluissa olevat on minun ideaalijoukkue ja nimenomaan tuossa järjestyksessä. Tämä tietenkin vaatii, että Laukkanen antaa maailmancupissa tarvittavat näytöt joko 5km/10km vapaan kisassa. Minulle ei riitä näytöksi edes mahdollinen mitalli sprintistä ilman MC-näyttöä.

edit. Sen verran kommentoidaan, että Roponen joutui jäämään pois loukkaantumisen takia, ja Niskasella on vesikelin jatkuessa ylivertainen suksi perinteiselle vaikka onkin vapaalla hiihtänyt paremmin omen sanojen mukaan. Uskon, että Niskanen voittaa ajassa enemmän Monosta perinteisellä kuin voittaisi vapaalla.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös