Kyllähän tuon kaluston merkitys on aivan valtava. Vuodesta toiseen olen ihmetellyt, kun entiset hiihtäjät (kuten Isometsä tänään, osin myös Lassila) ja jopa valmentajat vähättelevät kaluston merkitystä ja ruoskivat itseään, miten ollaan huonossa kunnossa, vaikka oikeasti kyse on saattanut olla vain surkeasta kalustosta. Onko tuossa sitten se, ettei haluta leimautua selittelijöiksi vai eikö edes haluta myöntää itselleen, miten tärkeässä osassa tuo suksikalusto on? Paras esimerkki on Falun 2015, jossa Heikkisen kunnon lyttäsi sekä mies itse että valmentaja Roponen, ja sitten kisojen lopussa kävi ilmi, että suksen pohjassa oli jokin ylimääräinen kerros, joka esti sen toimimisen.
Tänään pitäisi tyhmempienkin tajuta, että Kyllösen suksi oli sekä Otepäässä että Lahdessa täysin susi. Toki on niin, ettei häntä juuri viestiin uskalla ottaa, koska mitään takeita ei ole, että suksi parantuisi. Skiathlonin perusteella Kyllösen kunto on kuitenkin täysin normaali. Ja on selvää, ettei Pärmäkosken romahtaminen skiathloniin verrattuna selity vain huonona päivänä, vaan suksen on täytynyt olla kilpailukyvytön (toinen vaihtoehto on toki se, että skiathlonissa suksi vain oli poikkeuksellisen hyvä; toisaalta Kristan kova alkuvauhti tänään kertoo mielestäni edelleen Kristan kovan kunnon puolesta). Toki seitsemäs sija ei varmasti olisi ollut mahdollinen Kyllösen suksilla, mutta ei se paljoa tarvi, kun turpaan alkaa tulla. Huonon suksen suurin onhelmahan on se, että sillä hiihtäminen väsyttää aivan helvetisti. Monosen suksi on ollut varmaan ok, mutta kommenteista päätellen siinäkin on ollut sanomista. Oli selvästi vähän ihmeissään, miten vahvan tuntuinen hiihto riitti vain 14. sijaan.
Aikku olisi voinut olla kova tänään. Hiihtää Rossignoleilla, joilla tunnetusti löytyy hyviä pareja tälle kelille ja jos Niskanen oli ( samalla merkillä) kuudes, ei ole vaikeaa arvata, että huippusuksilla Aikku olisi ollut hämmentävän lähellä mitskua. Jos keli säilyy tällaisena ja itse voitelu ja kuviointi onnistuu, on Iivo huomenna todella kova. Hyötyi Sotshissa suksista todella paljon. Eli ei muuta kuin kultamitalikahveja keittelemään!