Mainos

HIFK tarvitsee uusitun hallin – Helsinki Garden tervetuloa!

  • 1 641 154
  • 5 974

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Rahoittajia kiinnostaa raha. Miksi se niitä häiritsisi, jos muutama tönö rakennetaankin jonnekin muualla. Kaikki viittaa siihen, että tontteja ja rakennusoikeuksia tullaan jakamaan sopuhintaan sen verran, että projekti saadaan toteutettua. Jonkun toimisto- tai asuintalon sijoittuminen muualle Helsinkiin ei hetkauta projektin houkuttavuutta mihinkään suuntaan. Siis rahoittajien kannalta.

Ahaa, siis että asunnot ovat saman arvoisia sijainnista riippumatta? Tämähän se on demarien illuusiona, mutta ikävä kyllä reaalimaailmassa alueella on suuri vaikutus asuntojen arvolle.

Alkuperäisessä ideassa kompleksiin on suunniteltu myös muita fasiliteettejä urheiluun, jotta se olisi houkutteleva kokonaisuus. Samalla se voisi tarjota mahdollisuuksia kehittää ja tarjota suomalaista osaamista monipuolisesti mahdollisimman helposti. Jokainen urheilija, joukkue, ryhmä, työmatkaryhmä, jne. tuovat aina myös rahaa sekä kaupungille että valtiolle. Suoraan ja välillisesti. Jos ja kun kaupunki ymmärtää tarjota miljöön kehittää jotain hienoa ja ainutlaatuista, raha ei koskaan mene hukkaan. Se pitäisi Suomen ja suomalaisten päättäjien ymmärtää. Suomi ei mitenkään pärjää ilman yksityisen sektorin riskinottokykyä ja -halua ja tämänkin projektin kohdalla pitäisi ymmärtää, että kaupungilla on lopulta kovin vähän menetettävää. Paitsi tietenkin, jos HG:n vetäjiltä loppuu into. Silloin toki heille jää kalliisti peruskorjattava jäähalli ja tietenkin kultaakin kalliimpi parkkialue.
 

Warrington

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mun käsittääkseni on ihan mahdollista rakentaa uusi halli ennen vanhan purkamista, jolloin ei evakkoa. Suunnitelmiahan nyt vasta tehdään, joten olettaisin, että tuo otetaan huomioon.

Mun käsittääkseni Nordis vaatii remonttia jo ihan lähivuosina, remontti maksaa kymmeniä miljoonia, jos IFK saa Gardenin lyötyä lukkoon, ei Nordiksen remonttiin tuskin heru rahaa. Näin ollen nykyisellä tahdilla Garden valmistuisi joskus 2020-2025 riippuen miten helvetin hitaasti tuo Garden projekti etenee, toisinsanoen riippuen miten paljon kaupunki on valmis tulemaan vastaan Gardenin alkuperäisissä suunnitelmissa. Lisäksi Nordiksen purkaminen ei ole 100% varmaa, museovirasto laittaa hanttiin minkä kerkeää, lopullinen päätös toki ei ole heillä ja epäilen että virkamiehet päättävät lopulta Nordiksen purkamisesta.

Tällä yhtälöllä pidän erittäin mahdollisena että IFK joutuu viettämään joitakin vuosia jossain evakossa. Muista sitten Anssi jos evakkoon joudut katsomaan pelejä, älä valita tippaakaan. ''Tämä nyt vaan vie aikaa'' oli sun kommentti Gardenista. Muutenhan Gardenilla ei varsinaista kiirettä ole, mutta tuo Nordiksen remontti on se jonka vuoksi olisi toivonut että tämä Garden homma saadaan aluille vaikkapa/edes 3 vuoden vääntämisen ja kääntämisen jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mun käsittääkseni Nordis vaatii remonttia jo ihan lähivuosina,
No joo, mutta toisaalta ei. Eli jos toiminta jatkuu, niin remppaa pitäis taas kohta tehdä, mutta jos päätetään purkaa, niin kyllä se pystyssä kestää siihen purkamiseen asti.

Lisäksi Nordiksen purkaminen ei ole varmaa, museovirasto laittaa hanttiin minkä kerkeää, lopullinen päätös toki ei ole heillä ja epäilen että virkamiehet päättävät lopulta Nordiksen purkamisesta.
Aika paljon on tullut viime aikoina valtuutetuilta sen suuntaista kommenttia, että ne rempparahat vois käyttää johonkin muuhunkin.

Kaupunki teetti selvityksen hallin uusiokäyttövaihtoehdoista. Jos Garden toteutuu, rempan hinta on joko 50 miljoonaa (palloiluhalli) tai 80 miljoonaa (monitoimihalli). Lisäksi selvityksessä kerrotaan, että jos Garden ei toteudu, nordis pystyy kattamaan toiminnan kulut tuotoilla. Jos Garden toteutuu kuluja ei saada katettua tuotoilla.

Eli jos hallia ei pureta se maksaa kaupungille 50 tai 80 miljoonaa + vuotuiset tappiot. Helsinki on asettanut tuleviksi vuosiksi investointikaton 435 miljoonaa vuodessa. Ymmärrän kyllä, että nuo rahat mielummin käytettäisiin johonkin muuhun, kun kaupunkilaisetkaan tuskin ihan hirveästi vanhan hallin perään haikailee.

Muista sitten Anssi jos evakkoon joudut katsomaan pelejä, älä valita tippaakaan.
Jos evakkoon joudutaan, niin vituttaahan se. Mutta jos se sua jotenkin helpottaa, niin kyllä mä voin siitä turpani ummessa pitää. Sinänsä olen sitä mieltä, että jos vanha halli puretaan ennen uuden valmistumista, niin se on HIFK:n osalta perseelleen suunniteltu. HIFK:han tuon puolen projektissa hoitaa, ei esim Helsingin kaupunki. Jos hoitaa itse omat suunnitelmansa niin, että joutuu evakkoon, niin...

Linkki siihen uusiokäyttöselvitykseen kaupungin sivuilla: http://www.hel.fi/static/public/hel...EB67593-771A-4908-9152-229B0806EA18/Liite.pdf
 

Warrington

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos evakkoon joudutaan, niin vituttaahan se. Mutta jos se sua jotenkin helpottaa, niin kyllä mä voin siitä turpani ummessa pitää. Sinänsä olen sitä mieltä, että jos vanha halli puretaan ennen uuden valmistumista, niin se on HIFK:n osalta perseelleen suunniteltu. HIFK:han tuon puolen projektissa hoitaa, ei esim Helsingin kaupunki. Jos hoitaa itse omat suunnitelmansa niin, että joutuu evakkoon, niin...

Linkki siihen uusiokäyttöselvitykseen kaupungin sivuilla: http://www.hel.fi/static/public/hel...EB67593-771A-4908-9152-229B0806EA18/Liite.pdf

Miten se on pelkästään HIFK:n osalta perseelleen suunniteltu jos evakkoon joudutaan? HIFK esitti alkuperäiset suunnitelmat hyvissä ajoin (4.5 vuotta sitten?), mutta ei varmaan arvannut näin kovaa vastavirtaa. Jos 4-6 vuoden käsittelyäaika ja vääntö on tämän kaltaisissa projekteissa ihan normaalia, silloin IFK:n vika tuo evakko kieltämättä on. Samalla ihmettelen miksi näissä vastustuksissa ja muissa on pakko olla näin pitkät käsittelyajat. Kenen etua tämä palvelee?

Kerron lyhyen tarinan tosielämän hahmosta nimeltä Kalevi. Kalevi asuu pienessä kaupungissa (45k) ja hän kokee tehtäväkseen tuoda ympäristöaktivistisen näkökulman suurinpiirtein jokaisen kaupunkiin syntyvään isompaan kaavoitukseen ja hankkeeseen. Kalevi tietää lain kiemurat ja tietää miten valituksilla saa lykättyä jokaista kaupunkiin syntyvää hanketta (mm. uusi K-Citymarket, Prisman laajennus ja lukemattomia muita). Sympaattinen henkilö eikö totta?

No ei minusta. Todellisuudessa Kalevi aiheuttaa valituksillaan jatkuvia viivästyksiä uusiin hankkeisiin ja merkittäviä taloudellisia haittoja niin hankkeiden omistajille, rakennuttajille kuin kunnalle. Kalevi kertoi haastattelussa olevansa hyvissä väleissä kunnanvaltuuston kanssa, todellisuudessa Kalevi on kasa hiekkaa koneistossa, kasa hiekkaa josta on mahdoton päästä eroon nykyisillä lainsäädännöillä. Kalevi tuo yhden näkökulman asiaan, ymmärtämättä tai huomioonottamatta toista näkökulmaa. Kalevi ei ole mielikuvitushahmo, valitettavasti. Kiinnostuneet löytävät mm. Ylen haastatteluita aiheesta hakusanalla Kalevi Rahkola.
 

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
Gryndereitä ei kiinnosta halli paskan vertaa. Se on välttämätön paha siitä että tontille voisivat ostoshelvetin rakentaa. HIFK taas ei saisi hallia ilman ostoshelvettiä.Kokoomus jäädytti Pisaran.
Väärin. Stubbin ja Rinteen ollessa ministereinä Pisararata oli saamassa valtion hyväksynnän. Keskusta torppasi radan ja samalla Mäntymäen suunnitelmat. Keskusta pettää aina, vai miten...
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Miten se on pelkästään HIFK:n osalta perseelleen suunniteltu jos evakkoon joudutaan?
HIFK&kumppanit suunnittelee ihan itse miten se rakentaa projektinsa. Jos HIFK&kumppanit ei pysty suunnitelemaan tuota niin, että ensin uusi halli valmiiksi, sitten vanha pois ja sen paikalle sitten niitä toimistoja tai mitä lie, niin se on niiden oma häpeä. Nythän niitä suunnitelmia ollaan tekemässä.

HIFK esitti alkuperäiset suunnitelmat hyvissä ajoin (4.5 vuotta sitten?), mutta ei varmaan arvannut näin kovaa vastavirtaa. Jos 4-6 vuoden käsittelyäaika ja vääntö on tämän kaltaisissa projekteissa ihan normaalia, silloin IFK:n vika tuo evakko kieltämättä on.
Tuossa vaiheessa oltiin ihan puhtaasti konseptivaiheessa. Viime vuonna HIFK sai suunnitteluvarauksen mäntymäelle. Täällä vallitsevat käsitykset projektista eivät oikein vastaa todellisuutta. Kuten tuolla Gardenin sivuillakin kerrotaan, niin HFK:lla oli ihan täydessä tiedossa jo hyvissä ajoin, että tuon alueen maankäytön periaatteet selvitetään 2013-2014. HIFK:lle tehtiin jo kauan sitten selväksi, että ennen tuon valmistumista mitään ei tapahdu kaupungin suunnalta. Everi itsekin kertoo, että konseptia suunniteltiin vuosina 2010-2014. Siihen on tietysti syynsä. Mitään mahdollisuutta lupien saantiin ei ollut, ennen tuon maankäytön periaatteiden hyväksymistä. Siinä mielessä vähän huonoa tuuriakin, mutta toisaalta kyllä HIFK:llakin oma aikansa tuossa hommassa olisi jokatapauksessa mennyt.

Kalevi Rahkola.
Miten joku ammattivalittaja tähän juttuun liittyy?
 

Warrington

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Miten joku ammattivalittaja tähän juttuun liittyy?

Tarina Kalevista ei kohdistunut varsinaisesti sinuun, vaan toin sillä näkökulmaa toiseen asiaani. Kalevi on mielestäni hyvä esimerkki yksityishenkilöstä jolla on nykyisillä lainsäädännöillä liikaa valtaa, valittaa saa aina, mutta ikävä kyllä putkinäköinen valittaja aiheuttaa samalla jatkuvaa ylimääräistä työtä kaupungille, ja taloudellista haittaa niin kaupungille kuin hankkeiden omistajille. Olisi mielenkiintoista tietää kuinka monta valitusta tuo Gardenkin saa asioista tietämättömiltä henkilöiltä, jokainen valitus hidastaa prosessia, ja vie kaupungin/kunnan rahaa. Käsittääkseni yksityishenkilö voi noissa valittaa aina hovioikeuteen asti ilman että se maksaa hänelle enempää kuin kynä ja paperi.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olisi mielenkiintoista tietää kuinka monta valitusta tuo Gardenkin saa asioista tietämättömiltä henkilöiltä, jokainen valitus hidastaa prosessia, ja vie kaupungin/kunnan rahaa.
Ei kai tässä pitäisi valitusten kannalta olla muuta ongelmaa, kuin se museovirasto. Ei valitusta ihan mistä tahansa voi tehdä. Kuten itse kirjoitit, Kalevi tuntee lain kiemurat paremmin, kuin pikkupaikkakunnan päättäjät. Päättäjät hyväksyy vaikkapa kaavan vastaisen suunnitelman, jolloin Kalevilla on syy siihen valitukseen. Eiköhän Gardenin suunnittelu hoideta niin, että valitettavaa ei löydy.

Moni isomman projektin valitusongelma johtuu siitä, että halutaan tehdä jotain kaavamääräyksistä poikkeavaa, joten kaavaa pitäisi muuttaa. Kaavoitus on ihan oma prosessinsa ja siitä on helppo valittaa. Mutta jos suunnitellaan suoraan kaavamääräyksiä noudattaen, niin ongelmaa ei tämän suhteen ole. Mun käsitys on, että kaava ei ole tässä ongelma. Helsingissä tämä valitusongelma on siis enimmäkseen juuri kaavoihin liittyvää. Kaavaa ei haluta edes parantaa, koska joku kuitenkin valittaa ja se on kyllä aikaa vievää touhua. Mutta kuten sanottu, en ole törmännyt Gardenin yhteydessä siihen, että kaava olisi ongelma.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Väärin. Stubbin ja Rinteen ollessa ministereinä Pisararata oli saamassa valtion hyväksynnän. Keskusta torppasi radan ja samalla Mäntymäen suunnitelmat. Keskusta pettää aina, vai miten...

Väärin oli lähinnä sinun näkemyksesi tästä asiasta. Todellisuus on siten kuten kerroin. Kokoomus torppasi Pisaran jonka eteenpäin vieminen oli myös hallitusohjelmaan kirjattu. Eli voimme kiittää tästäkin tavalliseen helsinkiläiseen kohdistuneesta perseen näytöstä Kokoomusta.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Väärin oli lähinnä sinun näkemyksesi tästä asiasta. Todellisuus on siten kuten kerroin. Kokoomus torppasi Pisaran jonka eteenpäin vieminen oli myös hallitusohjelmaan kirjattu. Eli voimme kiittää tästäkin tavalliseen helsinkiläiseen kohdistuneesta perseen näytöstä Kokoomusta.


Kyllä sen torppasi maakunnan kepulaiset... ja hyvä että torppasivat, sillä siihenhän oltiin pistämässä maakuntien rahoja, kun Pisara oli määritelty "valtakunnallisesti merkittäväksi" hankkeesi. No totuus oli vähän toisenlainen, eikä Pisarasta olisi ollut mitään hyötyä Hki ulkopuolelle (hankkeessa siis väitetiin että olisi, mutta se paljastui vedätykseksi, kun pullonkaula on oikeasti Hki-Riihimäki välin ihan tavallinen pintarata), eli vedätys nasahti Hki omille reisille. No, aikaisemminhan mm. kehäradat ym. on saatu samalla konkelolla muitten maksettavaksi, niin oli varmaan ylläri, kun tällä kertaa ei muut maksanukkaan Hki sisäisen liikenteen hanketta


Pisaran voi ihan hyvin rakentaa, mutta nyyh, Hki sanoo, ettei sillä ole siihen rahaa..
 

starcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kukahan sillä Helsinki -Riihimäki välillä kulkee. Oikein kaikki ne maakuntalaiset jotka tulevat itäsuomesta stadiin. Toisin sanoen olet sitä mieltä että kun ratapiha on korjattu niin myöhemmin kun pussinperälle ei mahdu tarpeeksi junia. Lakkauttaa VR kaikki pitkänmatkan junat koska muuten eivät mahdu työmatkajunat raiteille. Se Pisararata tulee kyllä milloin on kyse ajasta kenties viidentoistavuoden kuluttua mutta tulee joka tapauksessa.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Kyllä sen torppasi maakunnan kepulaiset... ja hyvä että torppasivat, sillä siihenhän oltiin pistämässä maakuntien rahoja, kun Pisara oli määritelty "valtakunnallisesti merkittäväksi" hankkeesi.

Hyvänen aika miten tietämättömiä ihmisiä tällekin palstalle kirjoittelee.

Poliittinen draama nimeltä Pisararata – näin Rinne runttasi ja näin kokoomuksen pasmat sekosivat | Kotimaa | HS

Linkistä voitte lukea Pisaran eri käänteet. Keskustalla ei tämän torppaamisessa ollut näppejään pelissä. Vähän hymyilyttää kun joku tampersterin tupauuno tulee kertomaan mitkä asiat on valtakunnallisesti merkittäviä. Kysehän näiden tapausten kanssa on siitä että rahaa olisi mennyt väärään kaupunkiin. Helsingin jatkuva subventointi takapajuloihin ei tietenkään ole ongelma. Siis jos uunolta kysytään.
 

Varjagi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat & Toronto Maple Leafs
Tarinankertoja on taas palannut tarinoimaan, kuinka pääkaupunkiseutu riistää muuta suomea, alla provo alkuvuodesta.

Ei siitä ole kyse, vaan siitä että se on Helsingin julkista liikennettä, jonka Helsingin piitäsi rahoittaa pääasiaisia itse. Pisara on niin kallis, että tuskin tulee tapahtumaan… toisaalta, täysin epäkelpo länsimetrokin toteutettiin vaikka HK-suhdeluku alle puoli (1 ja yli on kannattava). Sopisi Helsingissä kysellä kuka hyötyy tunnelinkaivuusta ja mitä joukkoliikennettä sillä rahalla muuten saatas toteutettua esim pikaratikoin...


Helsinki on monta kertaa käyttänyt taktiikkaa, jossa joukkoliikennehanke määritellään "valtakunnallisesti merkittäväksi" ja näin saanut ison osan rahoista valtiolta. Pisarankin kohdalla tätä koitetiin, mutta kun se tosiasiassa ei auta muun maan liikenteeseen mitään (pullonkaula on pääradan Pasila-Riihimäki välillä) ja tämä bluffi ei mennyt tällä kertaa läpi.


Kehäradan kohdalla lentokenttäyhteydellä bluffattiin valtion rahaa kohtuuton osuus. Kehäratahan siis oli myös Hki sisäisen liikenteen ratkaisu, kun se Valtakunnallisesti oikeasti merkittävä vaihtoehto, eli pääradan siirtämine kulkemaan lentokentän kautta saatiin pääkaupunkiseudun poliitikkojen toimesta torpattua ja kehärata toteuttavaks valtion isolla tuella.


MAL sopparit tehdään politikoinnin kautta, ja Hki on tässä ollut tehokas kerään maakuntien rahat omaan käyttöönsä hankkeilla, jokta naamioidaan maakuntien eduksi (toki, on niitäkin oikeasti, ratapiha ja Pasila-Riihimäki jne. Mutta Pisara ei sellanen ole, joten maksakoon Hki sen itse (tai siis normi valtio-osuudella).

Ja alla vastaukseni siihen.

Eli Helsinki saa maksaa itse, kun satoja miljoonia pääkaupunkiseudun rahoja syydetään autioituvan kepu-suomen tukemiseen kuten Helsingin Sanomat tänään kertoi. Myös muu Suomi siinä tapauksessa pärjätköön omillaan. Tämä keskustelu on aivan väärässä foorumissa. Varmaan löydät muita palstoja kertoaksesi poliittisia näkemyksiäsi, vai mitä?

Kaveri ei millään pysty päästämään tästä asiasta irti vaan jauhaa samaa kepulaista utopiaa, mikä vie koko maan velkavankeuteen.
 

R.P.M. 12 000

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
HIFK&kumppanit ...

Palstalla on konsensus, että kaupungin koneist on hoitanut meidän hallin asian huonosti ja hitaasti. Ja käsittääkseni nimenomaan poliitikot, ei virkamiehet. Siitä olisi sinunkin hyvä pitää kiinni.

Meidän seuramme toimiva johto on yksiselitteisesti ilmoittanut turhautumisensa hankkeen viivästymiseen. Olen seurannut hankkeemme etenemistä jollain tapaa läheltä ja noi sun "faktat" menee kyllä sellaisella "itse mietin kun lehdestä luin" -oikomisella. Sitten sanamuodoilla närkästystä herättää koko ajan tämä "saa". Kyllä halli on valmistuttuaan ihan itse kovalla työllä "aikaan saatu", ei sitä kukaan ole antanut, millään muodoin.

Jollekin muulle kommentoin perinteistä suomalaista / helsinkiläistä ajattelumallia: parempi kun ei rakenneta mitään, että kaupungin paraatipaikat jää vapaiksi tuleville sukupolville siirtää rakennusvastuuta taas eteenpäin. Tätä keskustelua käytiin aikanaan Töölönlahden kanssa. Sen seurauksena kaupunki on tyhjää täynnä. Onko monikin kaupunki maailmassa rakentunut samalla välttelyllä? Paljon löytyy tyhjää tilaa Napolista, Roomasta, Lontoosta, Singaporesta, Tokiosta, New Yorkista keskusta-alueelta?

Ja vielä - Everin lausuma siitä, että nyt rakennetaan samalla myös kaupungille rakennus, jota voi näyttää vieraille. Hän kysyi, aivan aiheellisesti, mitä uutta hienoa arkkitehtuurista julkista rakennusta kaupunkiin on rakennettu viimeisten vuosikymmenten aikana? Taitaa Kiasma olla viimeisin.

Mulla on henkilökohtaisesti nollatoleranssi tämän kaltaisille, julkista tukea nauttimattomien ja sekä yksityistä että yleistä hyvää (mm. työllistävä ja verotuksellinen tulo) projektien/hankkeiden viivyttämiselle. En suvaitse sellaista lainkaan, missään muussakaan kuin tässä meidän seuramme käyttöön tulevassa hallissamme. Norjalaiselle hotellitontti, tottakai järjestyy! Se pitäisi olla asenne, jos investointihalukkuutta näille raukoille rajoille ilmenee. Jos Jokerit haluaa halliinsa hotelliisiiven, niin fanina en pidä siitä Jokreita kiihdyttävänä asiana, mutta jos se kerran yksityisellä rahalla toteutetaan, niin tottakai. Kaupungin pitää olla monimuotoinen, koko ajan rakentuva ja toimeliaisuuden salliva. Virkamiehiä tarvitaan valmistelemaan näiden mahdollisuuksien toteuttaminen, ei esittämään esteitä kaiken tielle. Esimerkiksi Pisararadan torppaus ei liity Gardeniin mitenkään muuten kuin siten, että sitä käytettiin tekosyynä, keppihevosena. Sama nollatoleranssi liittyy kaikkeen kaupungin evoluutiota ja toimeliaisuutta rajoittavaan. Kaupunki ei ole hermeettinen, staattinen kokonaistaideteos. Siellä on heikompia rakennuksia ja muita suorituksia, mutta se kuuluu elämään, ja sen vastapainoksi on hienoja rakennuksia ja asioita (joita joku pitää huonoina, kuten kuuluukin).
 

KwutsNI

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jollekin muulle kommentoin perinteistä suomalaista / helsinkiläistä ajattelumallia: parempi kun ei rakenneta mitään, että kaupungin paraatipaikat jää vapaiksi tuleville sukupolville siirtää rakennusvastuuta taas eteenpäin. Tätä keskustelua käytiin aikanaan Töölönlahden kanssa. Sen seurauksena kaupunki on tyhjää täynnä. Onko monikin kaupunki maailmassa rakentunut samalla välttelyllä? Paljon löytyy tyhjää tilaa Napolista, Roomasta, Lontoosta, Singaporesta, Tokiosta, New Yorkista keskusta-alueelta?

Rooman keskustasta
Lontoo
Tokio
New York, New York

Mäntymäen kenttä ei tietenkään ihan ole verrattavissa Circus Maximukseen kulttuurihistorialliselta arvoltaan, tökki vain tuo vertaus Töölönlahteen. Vähän voisi nimittäin jättää tilaa hengittääkin asukkaille, vaikka toki Töölönlahtea olisi jo vuosia aikaisemmin voinut kehittää muilla tavoin.
 

frozen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Rooman keskustasta
Lontoo
Tokio
New York, New York

Mäntymäen kenttä ei tietenkään ihan ole verrattavissa Circus Maximukseen kulttuurihistorialliselta arvoltaan, tökki vain tuo vertaus Töölönlahteen. Vähän voisi nimittäin jättää tilaa hengittääkin asukkaille, vaikka toki Töölönlahtea olisi jo vuosia aikaisemmin voinut kehittää muilla tavoin.


On kyllä aika hakemalla haetut esimerkit, kun yksikään ei käytöltään vastaa mäntymäkeä. Circo Massimo näyttää ehkä lähimpänä samaa, mutta on kuitenkin aikamoinen historiallinen monumentti. Kyllähän noitakin raunioita voi edelleen jonkinlaisena rakennelmana pitää, jottei se sinänsä täysin rakentamaton tontti ole. Ja syystäkin sen päälle ei olla rakentamassa. Mäntymäki taas parkkipaikka ilman sen suurempaa historiallista arvoa.

Puistoesimerkit eivät nekään nyt erityisen sopivia ole. Onhan stadissakin pari puistoa (mm. kaivari) ja hyvä niin, kyllä mulle puistot tänne kelpaa ja esim. Lontoossa helvetin monesta ja isosta puistosta huolimatta on rakennuskanta tiivistä, niin kuin tietysti kaupungissa pitää ollakin, jotta siellä viihtyy. Meillä on sitten tuo keinotekoinen "keskuspuisto", joka ei ole puistoa nähnytkään. Samaa turhaa metsää, mitä on 99% suomen pinta-alasta. Voisi puolestani rakentaa koko metsän tilalle kunnon kaupunkia, jos siitä ei saada viihtyisää puistoa tehtyä.

Puistoilla on kuitenkin joku käyttötarkoitus, joten ei nuo vertauksesi nyt ihan samanlaista jättömaata ole kaupungin ytimessä, niinkuin täällä. Nythän se on vain parkkipaikka. Parkkipaikatkaan ei olisi Garden-suunnitelmassa poistumassa, siirtyisi vain pois näkyvistä parkkihalliin. Ja eikös hallin päälle/viereen ollut tulossa vielä avointa puistomaista tilaa kansalaisille. Sillä olisi saatu tuo tila tehokkaaseen käyttöön kuitenkaan kenenkään varsinaisesti menettämättä mitään.

Nordis-korvike kyllä kelpaa sijaintina minulle. Siellä tosiaan on käyty ennenkin. Mutta noita ensimmäisiä arkkitehtonisia suunnitelmia katsellessa siitä ratkaisusta tulee täysin ympäristöön sopimaton, Mäntymäen suunnitelmat näyttivät jopa suht. tyylikkäiltä. Olisikohan käynyt niin, että jos IFK olisi ensin tullut esille Nordis-kompleksin kanssa, niin se hirvitys olisi hylätty suoraan, jolloin olisi voinut tuo huomattavasti hienompi ja toimivampi Mäntymäki-plan mennäkin läpi.
Mäntymäki-Garden voisi houkutella itseäni käymään siellä muutenkin kuin matsipäivinä, sillä sinne/sieltä on huomattavasti kätevämpi kulkea, vaikka himasta katsoen Nordis onkin vähän lähempänä. Nordis-kauppoihin yms. tuskin taas olisi mitään kiinnostusta lähteä, sillä ei sijaitse mitenkään normaaleilla reiteilläni. Ja se taas voisi muitakin vähän karsia, että vain puolen kilsan päästä löytyy uusi iso Pasilan Tripla. Eikä Kalasataman Rediinkään niin pitkä matka ole. Mäntymäki voisi siinä ja siinä houkutella jopa keskustasta (vaikka Kamppikin toki vetää asiakkaita), ja olisi varmaan käytännöllisempi sijainti useammalle töölöläiselle, miksei Kallion suunnasta tulevillekin. Ja pisararadan tapauksessa tavoitettavuus vain paranee. Nordis taas on aivan liian kaukana pisarasta, jotta se vetäisi satunnaisia junailijoita.
 

frozen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kuten sanoin, minulla tökki tuo vertaus Töölönlahteen, joka on - tai ainakin nähdäkseni pitäisi olla - puisto. Henkilökohtaisesti näkisin mieluiten uuden hallin Mäntymäen kentän paikalla.

My bad. Voi olla että sekoitin, kun kiireessä kirjoittaa ja lukee. Töölönlahden ympäristö on toisaalta hyvä esimerkki siitä, että ihan kaikkia rakennussuunnitelmia ei pidä hyväksyä; toinen toistaan rumempia hirvityksiä saanut rakennusluvan kaupungin parhaimmille tonteille. Ja ei se varsinainen puisto-osakaan nyt ihan verrannollinen mihinkään Hyde parkiin yms. ole, vaikka sinne nyt vähän vihermattoa onkin saatu (ei siis viittaus aiempaan viestiisi, vaan toteamus paikan ankeudesta).

Alkuperäinen Garden suunnitelma oli sentään yritetty sulauttaa ympäristöön, vaikka ymmärrän, jos sitä liian massiivisena pitää.
 

KwutsNI

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
My bad. Voi olla että sekoitin, kun kiireessä kirjoittaa ja lukee. Töölönlahden ympäristö on toisaalta hyvä esimerkki siitä, että ihan kaikkia rakennussuunnitelmia ei pidä hyväksyä; toinen toistaan rumempia hirvityksiä saanut rakennusluvan kaupungin parhaimmille tonteille. Ja ei se varsinainen puisto-osakaan nyt ihan verrannollinen mihinkään Hyde parkiin yms. ole, vaikka sinne nyt vähän vihermattoa onkin saatu (ei siis viittaus aiempaan viestiisi, vaan toteamus paikan ankeudesta).

Ehkäpä olisin voinut paremmin avata ajatuksiani, olihan se vähän tökerösti kirjoitettu viesti. Mutta samaa mieltä olemme nähtävästi asioista.
 

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
No ei minusta. Todellisuudessa Kalevi aiheuttaa valituksillaan jatkuvia viivästyksiä uusiin hankkeisiin ja merkittäviä taloudellisia haittoja niin hankkeiden omistajille, rakennuttajille kuin kunnalle. Kalevi kertoi haastattelussa olevansa hyvissä väleissä kunnanvaltuuston kanssa, todellisuudessa Kalevi on kasa hiekkaa koneistossa, kasa hiekkaa josta on mahdoton päästä eroon nykyisillä lainsäädännöillä. Kalevi tuo yhden näkökulman asiaan, ymmärtämättä tai huomioonottamatta toista näkökulmaa. Kalevi ei ole mielikuvitushahmo, valitettavasti. Kiinnostuneet löytävät mm. Ylen haastatteluita aiheesta hakusanalla Kalevi Rahkola.
Valtuustoihin ja hallituksiin pitäisi saada samantyyppinen järjestelmä kuin mäkihypyn pisteytyksessä. Kun asia tuodaan käsittelyyn, tiputetaan kummastakin ääripäästä yksi pois. Sekä kannattajista, että vastustajista.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Valtuustoihin ja hallituksiin pitäisi saada samantyyppinen järjestelmä kuin mäkihypyn pisteytyksessä. Kun asia tuodaan käsittelyyn, tiputetaan kummastakin ääripäästä yksi pois. Sekä kannattajista, että vastustajista.

Jees, vaikka sulla onkin aika outo tuo tervehdystekstisi tuossa alla, niin on se kiva lukea hyviä kirjoituksia liittyen halliprojektiin. Kiitokset siitä. Vähän alkoi tuntumaan tuossa jokunen päivä sitten, että aikalailla on lapasesta lähtenyt keskustelut täällä...
 

MJ64

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Olen samaa mieltä myös siitä, että se havainnekuva joka nyt on nähty Nordiksen alueesta, miltä se voisi näyttää tulevaisuudessa, oli aivan kamala. Joten toivottavasti sieltä nyt saataisiin samantasoisia hahmotteluja kuin mitä ne Mäntymäen olivat. Pidin niitä hyvin onnistuneina ja sopivana siihen paikkaan, kun taas tämä Nordenskiöldinkadun viritys oli todella karsea. Mutta aika näyttää, hyvä kuitenkin että asia etenee edes jollain tasolla.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen samaa mieltä myös siitä, että se havainnekuva joka nyt on nähty Nordiksen alueesta, miltä se voisi näyttää tulevaisuudessa, oli aivan kamala. Joten toivottavasti sieltä nyt saataisiin samantasoisia hahmotteluja kuin mitä ne Mäntymäen olivat. Pidin niitä hyvin onnistuneina ja sopivana siihen paikkaan, kun taas tämä Nordenskiöldinkadun viritys oli todella karsea. Mutta aika näyttää, hyvä kuitenkin että asia etenee edes jollain tasolla.
Tuosta järjestetään arkkitehtuurikilpailu. Niillä kuvilla mitä on lehdissä ollut, ei ole mitään tekemistä sen kanssa, miltä lopputulos tulee näyttämään. Koskee myös niitä mäntymäen kuvia.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Tuosta järjestetään arkkitehtuurikilpailu. Niillä kuvilla mitä on lehdissä ollut, ei ole mitään tekemistä sen kanssa, miltä lopputulos tulee näyttämään. Koskee myös niitä mäntymäen kuvia.

NYT-liitteessä oli aikoinaan havannekuvia ja sitten vieressä lopputulos. Ne eivät todellakaan olleet samannäköisiä niin kuin yhtään.

En muista Nordiksen havainnekuvaa nähneenikään, olisiko linkkiä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös