HIFK tarvitsee uusitun hallin – Helsinki Garden tervetuloa!

  • 1 539 190
  • 5 589

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Yläkatsomoiden näkyvyyden kannalta suurin ongelma on varmasti nämä katon tukiraudat. Myös alakatsomoiden alariveiltä, mm. vaihtopenkkien takaa, ei pahimmillaan näe kovin hyvin.

Seisomakatsomossa oli oma (varsin tiivis) tunnelmansa, mutta se on jo historiaa. Silloin aikoinaan oli aina kiire, jos oli liput seisomapaikoille, parhaat paikat (rautakehikoiden takana) kun vietiin alta aikayksikön.
 

rafalski77

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK , Ac Milan ,
Isoin Virhe mitä IFK voi tehdä on että ruetaan neuottelemaan uuden hallinrakentamisesta . Tämä nykyinen halli on oso IFK:ta jos sen tilalle rakennetaan joku Kliininen mesta missä on kirkkaat valot ja hesburgereita joka kulmalla ja pukupellet istuu katsomossa fläppäreiden kanssa ja tunnelma on kun kirkossa niin ei hyvää päivää.Mielestäni IFK on tehnyt ihan oikeen päivittänyt vanhaa hallia sen mitä pystytään.. uusi tulostaulu erittäin hyvä juttu , hallin käytävät ovat vähän valoisemmat kun ennen . kaarteisiin on tullut penkit . Mitä tähän vielä tarvitaan ??

Joku sanoi täällä että ei kehtaa tuoda kaveria halliin kun on niin kamalaa , mene sää poika venäjälle niin tiedät mikä on kamalaa , mä ainakin hehkutan jätkile et nyt päästään Stadin ainoaan oikeaan jäähalliin katsomaan matsia ...Jos verrataan Esim Jaffalaan niin mikä siellä muka on niin paljon parempaa kun Nordiksella ?? mä kuulun kanssa siihen ryhmään että onneksi jääkiekko on vielä tärkeämpi kun tulla syömään pippuripihviä viinin kanssa ..Jos jotain muutosta hakisin alentasin lippujen hintoja hunoimmilla paikoilla niin kun tässä keskustelussa on jo ilmi tullut .

Niin kauan , kun minä elän toivottovasti katseeni suuntautuu aina kotiotteluissa noordikselle ..UGH !!
 

Caine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL, Leijonat
Viestin lähetti rafalski77

Joku sanoi täällä että ei kehtaa tuoda kaveria halliin kun on niin kamalaa , mene sää poika venäjälle niin tiedät mikä on kamalaa , mä ainakin hehkutan jätkile et nyt päästään Stadin ainoaan oikeaan jäähalliin katsomaan matsia ..

Niin kauan , kun minä elän toivottovasti katseeni suuntautuu aina kotiotteluissa noordikselle ..UGH !!

Aamen! =)

Kyllähän sitäkin nyt kummiskin voisi modifoida ilman että ruvetaan koko hallia repimään maantasalle ja uutta rakentamaan tilalle.
 

rjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nordis pitää ehdottomasti säilyttää HIFK:n kotihallina!Ihmettelen syvästi näitä itkijöitä,joiden mielestä ei oo hyvä ja lisää a la carte ravintoloita ja tilavampia katsomoita ja lisää penkkejä ja plyyshisametti-istuimia!Vittu,ei tää mikään lähiöhalli a la jaffala tai juppinörttihajutonväritönmauton länsiautoareena oo!LA-areena on tunnelmaltaan kaamee,kun jengi hädintuskin tsiigaa matsia kännyköitten ja syöminkiensä välissä ja parkkipaikastakin, joka on hikinen, maksat sen 4euroa tai jotain.Jaffalassa taas on turkulaista majoneesimoskaa ja olueksi mainostettua litkua muovikannella.Ja tunnelma kuin köyhällä vikingristeilyllä.Mä nautin ainakin Wanhasta hallista rasvaisine popcorn-tuoksuineen ja maukkaine hodareineen.Vaijerisysteemi katosta pois ja seisomokatsomoita päätyihin niin JEE JEE!Onhan siellä ne luxusraflatkin jos haluu.Mutta ei ikinä mitään kliinistä,kolkkoa nykyhallia a la espoo,ilmala!Wanhassa on tunnelmaa ja tyyliä!
 
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manitoba moose,NJD
Pitäkää Nöördenkjööldi vaan samanlaisena...onhan siinä vanha nostalgia ja fiilikset.

Ja tuleepa kaikki fyrkat Hartwalille kun ei kukaan asiakkaista halua lähteä tonne "vanhaan halliin".

"vanhassa hallissa" on fiilis mitä ei uusin halleihin saada, mutta kääntöpuolena on toi fyrkka mikä ikäväkyllä sanelee aika paljon...mun veikkaus on, että halli uusitaan ehkä hyvinkin pian, tai rakennetaan uusi halli johonkin kehä 1 laidalle.
 

filmirulla

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Seisomakatsomot takaisin!

The jäähallista en halua luopua missään tapauksessa mutta uudistuksia sinne toki voisi tehdä. Ensimmäiseksi haluaisin sinne takaisin seisomakatsomot (vaikka en niihin enää lippua ostaisikaan) vaikkapa niin, että ne sijoitettaisiin molempiin päätyihin 4-5 ensimmäiselle riville. Näin saataisiin mukavasti meteliä hallin molempiin päätyihin takuuvarmasti. Luultavasti tällä järjestelyllä tulisi muutama lisäpaikkakin. Toiseksi haluaisin B ja A aulan kulmaan olut pisteen! Fanikaupalle löytyisi kyllä joku toinen paikka esim. samanlainen kuin D päädyssä. Jo näillä toimenpiteillä saataisiin palveluita parannettua oleellisesti.

Mikäli IFK muuttaisi johonkin uudistettuun halliin jonnekkin hevon#¤#¤#¤ niin meikäläiseltä saattaa kyllä loppua kausikortin ostaminen. Irtolipuilla tulen kyllä paikan katsastamaan silloin tällöin mutta en ainakaan ensimmäisellä kaudella ko. paikkaan kausaria osta enkä tiedä ostanko koskaan.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Edellä mainittujen nostalgiakehujen lisäksi on nyt Diilin katsomisen jälkeen vaan todettava, että on se hieno halli. Kaikkine puutteineenkin.

Ehkä joku oli aiemmin ymmärtänyt väärin, mutta en minä olisi purkamassa Nordista uuden monitoimihallin tieltä, en. Mutta nykysysteemit tietäen ja tuntien en sitä ihmettelisi. Sillä jotain tuolle rakennukselle pitää tehdä viimeistään kymmenen vuoden kuluttua, ettei ihan paikalleen leviä.
 

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
IFK:n ongelma ei ole niinkään hallin koko, eikä sen vanhanaikaisuus, vaan se, että IFK ei saa tuloja hallin olut-, eikä muusta ravintolamyynnistä, koska ei omista hallia. Ihannetilanne olisi se, että IFK omistaisi Helsingin jäähallin ja tontin, jolloin se voisi tehdä sille oikeastaan mitä haluaisi. Se lisäisi huimasti IFK:n kilpailukykyä.

Jäähallissa on pieniä puutteita, jotka kylläkin olisivat mahdollisesti korjattavissa. Täällä onkin mainittu vaijeriviidakko katossa. Ihannetilanteessa jäähalli olisi myöskin hieman isompi, ehkä noin 10 000 katsojaa vetävä. Se vaatisi isomman remontin, eli katon nostamisen, jolloin molemmat päätykatsomot voitaisiin vetää nykyisten sivujen korkeuteen. Se täytyisi tehdä niin, että tiivis tunnelma hallissa kuitenkin säilyisi, eli ei mitään turkuhallin kupolikattoa.

Minä olen myös B-päädyn seisomakatsomoiden palauttamisen kannalla. Se olisi nuorille hyvä asia ja toisi tunnelmaa halliin.

Nykyisen hallin sijaintihan on ihanteellinen.
 

kaizu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Canucks
Viestin lähetti Apassi
IFK:n ongelma ei ole niinkään hallin koko, eikä sen vanhanaikaisuus, vaan se, että IFK ei saa tuloja hallin olut-, eikä muusta ravintolamyynnistä, koska ei omista hallia. Ihannetilanne olisi se, että IFK omistaisi Helsingin jäähallin ja tontin, jolloin se voisi tehdä sille oikeastaan mitä haluaisi. Se lisäisi huimasti IFK:n kilpailukykyä.


Ehkä IFK:n puolelta noin, mutta katsojan kannalta suurin puute Nordiksella on "palvelut", jotka tarkoittavat käytännössä nakkikojua, kaljajonoa ja jatkuvaa tunkemista kylmillä ja elottomilla betonikäytävillä ellei kuulu firmojen voideltaviin tai halua maksaa maltaita jostain petoklubista.

Kysymys kaikille, jotka liputtavat nordiksen ison remontin puolesta: Missä IFK pelaa remontin ajan ? En ole rakennusalan ammattilainen, mutta vaikea on uskoa että katsomokapasiteettia nostetaan esim. 10 000:teen ilman isompaa (yli puoli vuotta kestävää) remonttia. Mennäänkö Pirkkolaan vai Areenalle ?

Niin ja aika utopistista puhua seisomakatsomoiden paluusta, on kyllä nimittäin _todella_ vaikea uskoa, että otettaisiin tällainen selkeä askel kehityksessä taaksepäin. Niin ja jos (esim) parituhatta istumapaikkaa korvataan kuudella tuhannella seisomapaikalla, jonne lippu maksaa puolet istumapaikkalipusta niin kannattaako ? Mitä tehtäsiin kausikortin omistajille ?? Sanotaan, että "sori vaan sulta lähti tuoli alta mutta ota tästä seisomakausari"??. Mä ainakin "tykkäisin".

Olen nähnyt IFK:n pelaavan Nordiksella kaudesta 83-84 varmaan yli 500 kertaa ja viettänyt siellä monia hienoja hetkiä. Se tulee aina olemaan mulle "the halli", mutta silti joudun vetämään lipun salkoon tämän "Koff Gardenin" puolesta. Olen nykyään niin mukavuudenhaluinen ja vaativa. Niin ja kuka sanoo, että "uudessa hallissa on paska tunnelma??" Ihmiset sen tunnelman tekevät, ei paikka jossa pelataan.
 

#12

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Apassi
IFK:n ongelma ei ole niinkään hallin koko, eikä sen vanhanaikaisuus, vaan se, että IFK ei saa tuloja hallin olut-, eikä muusta ravintolamyynnistä, koska ei omista hallia. Ihannetilanne olisi se, että IFK omistaisi Helsingin jäähallin ja tontin, jolloin se voisi tehdä sille oikeastaan mitä haluaisi. Se lisäisi huimasti IFK:n kilpailukykyä.

Olet erittäin väärässä. Hallibines on hallibisnestä ja lätkäjengin pyörittäminen on ihan toinen juttu. Kysy vaikka Chrisulta, ellet minua usko. Ihannetilanne on se, että oheismyynnin provikoiden taso saadaan oikealle tasolle.
 

lintu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti kaizu
Ehkä IFK:n puolelta noin, mutta katsojan kannalta suurin puute Nordiksella on "palvelut", jotka tarkoittavat käytännössä nakkikojua, kaljajonoa ja jatkuvaa tunkemista kylmillä ja elottomilla betonikäytävillä ellei kuulu firmojen voideltaviin tai halua maksaa maltaita jostain petoklubista.

Tämä ongelma ei kyllä poistuisi uuden hallin myötä. Jaffalassa ja Elyseellä on aivan yhtä ahdasta käytävillä. Itselläni on kausari F-katsomossa ja Main Streetillä viihtyy hyvin. Siellä voi erätauoilla hyvin "seurustella" ja istumapaikkoja on suhteellisen paljon.
 

kaizu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Canucks
Viestin lähetti lintu
Tämä ongelma ei kyllä poistuisi uuden hallin myötä. Jaffalassa ja Elyseellä on aivan yhtä ahdasta käytävillä. Itselläni on kausari F-katsomossa ja Main Streetillä viihtyy hyvin. Siellä voi erätauoilla hyvin "seurustella" ja istumapaikkoja on suhteellisen paljon.

Olet varmasti oikeassa tässä, mutta itse kun on tupakkamiehiä niin röökin jälkeen tulee jäätyä "hengailemaan" siihen B-päätyyn ja tunkua riittää. No, eiköhän noi tupakointialueiden lähesyydet ole joka hallissa turvoksissa.

Mutta mitä enemmän tota "koff-gardenia" kelailee, niin sitä paremmalta se oikeestaan tuntuu. Uskon vakaasti, että IFK:n nokkamiehet tietävät tasan tarkkaan mikä IFK:n brändi on ja osaisivat suunnitella (tai vaatia suunnittelijoilta) hyvinkin IFK:n näköisen hallin, nykyajan mukavuuksilla. Se, että joku sankari keksi esim Länsiauto-Areenalla jättää toisen päädyn ilman katsomoa ei tarkoita sitä että se tapahtuisi meillä.

Fyrkkaahan tuollainen hanke vaatii niin tuhottomasti, eikä Suomessa taida olla kovin montaa kaveria jotka sitä onnistuvat tarvittavan määrän kerämään. Yksi olisi tossa naapurissa, mutta hänen mukaanottaminen hankkeeseen tuntuisi jo vähän liian pahalta.
 

Morgoth

Jäsen
Viestin lähetti kaizu
Fyrkkaahan tuollainen hanke vaatii niin tuhottomasti, eikä Suomessa taida olla kovin montaa kaveria jotka sitä onnistuvat tarvittavan määrän kerämään. Yksi olisi tossa naapurissa, mutta hänen mukaanottaminen hankkeeseen tuntuisi jo vähän liian pahalta.

Eiköhän Helsinki ole kuitenkin liian pieni paikka kahdelle yli 10.000 katsojan hallille? Mihin ihmeessä muuten se halli edes rakennetaan jos nykyistä ei saa edes purkaa? Jos HIFK haluaa kokonaan uuden hallin eiköhän oikeasti ainoa realistien vaihtoehto ole mennä samaan halliin kuin Jokerit.

Miten järkevä päätös sitten loppujen lopuksi HIFKn oli jäädä jäähalliin, kun ajattelee tilannetta vaikka 10 vuoden päästä. Brändistä ja perinteistä saa ehkä loppujen lopuksi maksaa todella kalliin hinnan. Tosin "petoluolan" tunnelma olisi taatusti huomattavasti vaisumpi jos HIFK pelaisikin kotipelinsä Ilmalassa

Tosin kai tuolle jäähallille voitaisiin sisältä tehdä ihmeitä, jos se kunnolla suunniteltaisiin ja siihen laitettaisiin rahaa.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Ihan mielenkiinnosta, tietääkö kukaan mikä tällaisten rakennusten elinikä yleensä on ollut?
 

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viestin lähetti Juhaht
Ihan mielenkiinnosta, tietääkö kukaan mikä tällaisten rakennusten elinikä yleensä on ollut?

Hyvinhän tuo Hakametsäkin näyttää vielä pystyssä pysyvän vaikka on ensimmäisenä Suomeen rakennettu. Vähän remppaa niin eikös nuo ole aika lailla "ikuisia".

Halli saisi minun puolesta pysyä paikallaan, mutta muutoksia se kyllä kaipaisi. Nykyaikana ei luulisi olevan mahdotonta hankkiutua niistä vaijereista eroon, parantuisi näkyvyys yläkatsomoissa huomattavasti. Samalla alas lisää leveyttä kun tonttia on, ja lisää kioskeja ja oluttiskejä, ja voisihan siellä yksi kunnon ravintolakin olla sitä tarvitseville. Turhan pitkät on nyt esim. olutjonot. Jos haluaa jännätä erän loppuun asti ei tarvitse erätauolla muuta tehdä kuin jonottaa, ja sitten tuoppi pitääkin jo kumota kerralla huiviin. Kapasiteettia ei juurikaan tarvitse lisää, olisiko peräti 3 kertaa ollut tällä kaudella loppuunmyyty, ja pitää muistaa että tämä kausi on erikoistapaus työsulun takia.
 

Rebel

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki
Alakerran bissemyynti ainakin C ja B-katsomoiden kulmassa on parantunut huomattavasti. Ilmeisesti jotain on opittu/luettu, kun muutosta on haettu.

IFK:han haluaisi hallin itselleen, mutta stadi on eri mieltä. Esimerkiksi E-katsomon taakse rakennettaisiin koko kerroksen kattava taso, samanlainen siis kuin F-päädyssä jo on. Tuo toisi hyvää apua kaljanmyyntiin ja tilaongelmiin.

Ehdoton ei uudelle hallille. Nykyinen riittää mainiosti, myös hienohelmoille.
 

Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, New York Rangers
On vain yksi Helsingin jäähalli

On vain yksi Helsingin jäähalli ja on hienoa että Helsingin IFK pelaa nimenomaan siellä. Muistan kun 90-luvun puolivälissä ihmiset, jotka eivät juuri lätkästä piitanneet, olivat vahvasti sitä mieltä että IFK:n jääminen vanhaan halliin on suuri erehdys ja johtaa suosion menettämiseen. En uskonut ja olin oikeassa.

On varmaan aivan totta että kolmatta isoa hallia ei mahdu pääkaupunkiseudulle. Pelkkä jääkiekko ei taida pitää pystyssä Ilmalankaan hallia pystyssä. Jossain haastattelussa Harkimo sanoi että vaikkei Jokerit edes pelaisi Areenalla, halli olisi voitollinen. Kokonaan toinen juttu on jos pitäisi saada kahteen halliin riittävästi muita tapahtumia jotta ne pysyisivät pystyssä.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Viestin lähetti Juhaht
Ihan mielenkiinnosta, tietääkö kukaan mikä tällaisten rakennusten elinikä yleensä on ollut?

Ensimmäiseltä sivulta lainattua.

Viestin lähetti fiftyeight

Moraalisista ongelmista en tiedä, mutta kun ajatellaan normaalisti tuohon aikaan rakennetun rakennuksen elinkaaren olevan n. 50 vuotta (valm. -66), aletaan olla aika lähellä sitä aikaa kun pitää tosissaan miettiä mitä sillä rakennuksella tehdään.

Elinkaariajattelun mukaan rakennukset rakennetaan nykyisin n. 50 vuodeksi. Sen jälkeen on tehtävä täydellinen peruskorjaus mikäli rakennuksen ikää halutaan jatkaa. Ei ollenkaan mahdoton homma, rahaa siihen palaa vain suunnilleen saman verran kuin uuden tekemiseen, joskus enemmänkin.

Näkisin Nordiksen olevan kuitenkin aikansa tuote ja sellainen monumentti ettei sitä hevin aleta purkaa.

Tampereen hallin 40-vuotisjuhlia vietetään tänä vuonna ja Nordiksen vuoden päästä.
 

miikafrans

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Svedu porukka.
Viestin lähetti Hanskat jäähän
"vanhassa hallissa" on fiilis mitä ei uusin halleihin saada, mutta kääntöpuolena on toi fyrkka mikä ikäväkyllä sanelee aika paljon...mun veikkaus on, että halli uusitaan ehkä hyvinkin pian, tai rakennetaan uusi halli johonkin kehä 1 laidalle.
Itseltäni tod.näk. loppuu kausarin ostaminen siihen, että pitäis lähtee tsekkaa matsii johonkin provinssiin.Prkl , kyllä himasta pitää olla inhimillinen matka dallata hallille.

edit. Ilmalan hevostallitkin on siinä ja siinä, että sinne viittis kävellä.
 
Viimeksi muokattu:

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Huoli pois, en usko että HIFK on uutta hallia rakentamassa lähiaikoina, jos koskaan, minnekään.

Ihan vähän aikaa sitten tosin selvisi, että Töölönlahdella on Helsingin kaupungilla sittenkin tonttimaata. Sijainti on n. 0,5 km Rautatieasemalta. Siellä olisi kyllä ainoa oikea paikka tällaiselle uudelle "Koff Gardenille", jos sellainen päätettäisiin yllättäen rakentaa.
 

Kurppa

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK, Hartford Whalers
Viestin lähetti Juhaht
Ihan mielenkiinnosta, tietääkö kukaan mikä tällaisten rakennusten elinikä yleensä on ollut?

Boston Bruins pelasi Boston Gardenissa 1928-1995, Chicago Blackhawks Stadiumilla 1929-1994, joten Jäähallilla on vielä rutkasti elinvuosia jäljellä. :)

Penquins pelaa -60 rakennetulla Civic Arenalla, jota ei kai paljoa ole edes peruskorjattu.

Vertailu NHL:n kanssa on tosin mahdotonta sen takia, että NHL:ssä hallit on pitänyt uusia, koska vanhojen 30-luvulla rakennettujen hallien kapasiteetti jäi liian pieneksi. Toiseksi, Jenkeissä kaikkien on pakko käyttää autoa liikkumiseen, jolloin hallin sijainnista keskustassa on pelkästään haittaa.

Jäähallin kapasiteetti ei ole liian pieni. Kuten joku jo totesikin, ei parin pelin takia tarvita 3000 lisäpaikkaa, jotka on tyhjillään kaikissa muissa peleissä.

Muutenkin on kyseenalaista olisiko uudesta hallista enemmän haittaa vai hyötyä.

+ Paremmat oheispalvelut (Onko nykyiset tosiaan niin huonot, että tällä olis jotain merkitystä)
+ Paremmat pysäköintimahdollisuudet (Tosin ei ne nytkään niin huonot ole Stadikan parkkiksineen ja kyllä se auto pari tuntia ulkona kestää)
+ Parempi näkyvyys paikoilta

- Isompi halli = enemmän tyhjää tilaa = huonompi tunnelma
- Huonompi sijainti (Kehät-Kerava akseli)
- Ei luonnetta

Mä ainakin uskon, että oheispalveluja saadaan parannettua nykyisessäkin mestassa, eikä nekään mitenkään painostavan huonot ole. Halli on kaupungissa, jolloin oheispalveluja, kuten baareja lötyy ihan kulman takaa. Mielummin mä kaljani juon baarissa, jonka voin itse valita jonkun muovisen sakkejärvenpää-viritelmän sijaan.

Vähän vaikuttaa, että jengi haluaa uuden hallin vaihtelun takia ja sen takia, että pitäis olla uus. Kannattaa miettiä oikeesti mitä hyötyä ja haittaa siitä on. Aika harva varmaan jättää tulematta Jäähalliin sen katon tai niiden oheispalvelujen takia. Uudessa hallissa vois esim. sijainnin takia paljon useampi jättää tulematta.

Edit: typso
 
Viimeksi muokattu:

Pegu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, New York Rangers, HJK, Arsenal, 1. FC Köln
Paluu olennaiseen

Totesin jo tuossa aikaisemmin muutaman IFK-brothan kanssa, että menen Helsingin jäähalliin katsomaan IFK:n JÄÄKIEKKO-otteluita. On se joillekin ihmisille uskomattoman vaikeaa/ahdistavaa/masentavaa/turhauttavaa viettää 15 min. hallin käytävällä tai katsomossa istuen ja kaverin kanssa läppää heittäen.. Voihan penailut!

Pukupelletkö uutta hallia on vaatimassa? Oon ollu Ilmalassa yhden ainoan kerran seuraamassa lätkämatsia ja se riitti. Johonkin heppakisaan kerran vuodessa ym. sekametelisoppaan halli on mitä mainioin, mutta lätkämatsin seuraaminen siellä muistutti enemmän helluntaiseurakunnan kokoontumisajoa.

Pari kommenttia "facilities"-keskusteluun liittyen:

"Pitää rakentaa uusi halli."

1)= EI helvetissä. Vaikka asunkin landella, niin IFK:n kotikolon pitää säilyä keskustan alueella eli stadissa, koska siellähän seuran juuretkin ovat faneja myöten.

2)= Moni kirjoittaja unohtaa dollarinkuvat silmissään, että The Halli on Museoviraston suojelukohde. Eli hallin korottaminen ei onnistu. Laajennus olisi mahdollista vain menemällä Penguins-hallin tyyliin maan sisään..

"Halliin pitää tehdä parannuksia."

= OK, kunhan muutoksilla ei hävitetä hallin kehuttua ja ainutlaatuista tunnelmaa.
 

BigRedKoff

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuli tästä keskustelusta mieleen et muistanko oikein että Harkimolla olis joskus ennen jaffalaa ollu valmiit suunnitelmat jolla Nordiksen yleisökapasiteettia olis nostettu roimasti. Onks kukaan kuullu sellasesta?

Jos mä oikein muistan niin niillä muutoksilla olis katsojamäärä noussu johonkin 12 000, joten ihan uteliaisuudesta olis hauska tietää et miten se olis toteutettu.
 

Carlos

Jäsen
Viestin lähetti kaizu
Olen nähnyt IFK:n pelaavan Nordiksella kaudesta 83-84 varmaan yli 500 kertaa ja viettänyt siellä monia hienoja hetkiä. Se tulee aina olemaan mulle "the halli", mutta silti joudun vetämään lipun salkoon tämän "Koff Gardenin" puolesta. Olen nykyään niin mukavuudenhaluinen ja vaativa. Niin ja kuka sanoo, että "uudessa hallissa on paska tunnelma??" Ihmiset sen tunnelman tekevät, ei paikka jossa pelataan.

Odottelen vain innolla, että milloin jääkiekkomaailman urpot ymmärtävät ottaa psykologian ja akustiikan mukaan toiminnan suunnittelussa. Jaffalassa ja LA-areenalla on "tylsää" seurata lätkää, sillä olo on kuin omassa olohuonessa. Kuka siellä jaksaisi hillua. Yleisö menee massana jäähalliin, aivot off-asennossa hakemaan virikkeitä ja elämyksiä. Tunnelma ei ole yleisöstä kiinni, ihmiset mölvivät jos heillä luodaan ilmapiiri että se tuntuu kivalta.

Jäähallin oikealla suunnittelulla saa tunnelmalle alttiin setupin, joka myöskin herättää pelaajat kentällä. Väitän että Böllskään ei tule ikinä saavuttamaan mitään niin kauan kuin jäähallin ja joukkueen asujen väritys on nykyinen rauhallisen+unettavan sininen. Se ei toimi. Se nukuttaa pelaajat ja yleisön.

Ja väitä että "seisomakatsomo on vanhanaikainen" on niin suurta jööttiä että oksat pois. Käykää hemmetti katsomassa mallia Bern-areenasta. 17000 ihmistä mylvii mahtavaa huutoa, 10 000 heistä seisomapaikoilla (yläkatsomot). Kyllä kelpaa olla matsissa, vastaavaa tunnelmaa ei saada ikinä aikaan istuma-hallissa.

Seisomakatsomot eivät ole keneltäkään pois, halukkaat pääsevät varmasti istumaan. Mutta seisomakatsomot on se joka luo jääkiekko-ottelun tunnelman, ja elämykset.

Lätkä-areenan suunnittelu ei ole matematiikkaa, siihen vaaditaan taitoa.
 

RV16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chilinakit ja muu paskansyönti
Varsin mielenkiintoista keskustelua. Heitänpä jotain ajatuksia ilmoille täältä Kehätien ulkopuoleltakin yhden koetun Nordiksen vierailun perusteella.


Viestin lähetti Carlos
Odottelen vain innolla, että milloin jääkiekkomaailman urpot ymmärtävät ottaa psykologian ja akustiikan mukaan toiminnan suunnittelussa.
Tässä asiassa pitäisi varmaan lähteä opiskelemaan Pohjanlahden tuolle puolen. En kylläkään tiedä onko Ruotsissa sentään akustiikkaan rakentamisessa keskitytty, mutta ainakin asia on tiedostettu. Uusien hallien rakentamisen yhteydessä olen kuullut kannattajilta kysyttävän minkälaisia ratkaisuja katsomoiden suhteen pitäisi tehdä, eli kuten mainitsit, millaisessa ympäristössä ihmiset haluaisivat peliä seurata. Em. toimintamalli kuulostaa tässä maassa ennenkuulumattomalta, valitettavasti.

Viestin lähetti Carlos
Seisomakatsomot eivät ole keneltäkään pois, halukkaat pääsevät varmasti istumaan. Mutta seisomakatsomot on se joka luo jääkiekko-ottelun tunnelman, ja elämykset.
Niinpä. Kai sentään on seurallekin eduksi, että hinnoittelulla voidaan tavoittaa mahdollisimman suuri yleisöpohja, vai miten se asia nyt ikinä ilmaistaankaan. Kokonaisuus tuskin siitä paljoa kärsii, jos nuoret tai yleisesti ne jotka eivät voi jatkuvasti pulittaa 20e hyvistä paikoista pääsisivät halliin, muuallekin kuin pleksiin kiinni tai piippuhyllyn kulmaan. "Kympillä päätyyn seisomaan" - Mahdoton ajatus? Sitäpaitsi seisomakatsomo tuskin on koskaan heikentävä tekijä tunnelman kannalta ja niitä hyodyntämällä sama määrä ihmisiä mahtuu pienempään tilaan, joka myös voi tiivistää tunnelmaa.

Ruotsissa on muuten otettu toinen linja kapasiteetinkin suhteen. Viime kauden Ruotsin mestari HV71 pelasi ottelunsa vain 6300 katsojaa vetävässä hallissa, ja halli oli taatusti täynnä runkosarjassakin ellei aina niin ainakin helvetin usein. En ole markkinoinnin tai psykologian asiantuntija, mutta eikö juuri lippujen ei-niin-helppo-saatavuus ole mielenkiinnon kannalta todella hyvä asia? Silloin kun halli ei näissä olosuhteissa vedä sitä viisinumeroista kapasitettia, niin lippujen eteen joutuu oikeasti tekemään jotain(ennakkomyynti), jolloin halliin tulee enemmän niitä joita oikeasti peli kiinnostaa. Olisiko esimerkiksi mahdotonta laskea kapasiteettia, jos nyt NHL-työsulun aikaankin halli on vain joskus täynnä. Toinen ääripää on sitten Hartwall Areena, johon voi normaalipeliin mennä vaikka 500:n hengen porukalla viisi minuuttia ennen peliä ja paikat saa useimmille jo alakatsomosta.

Mielestäni näitä yläparvia pitäisi myös välttää, sillä NHL:ää ei tarvitse matkia joka asiassa. Esimerkiksi Espoon katastrofia muistuttavassa Areenassa suuri osa yleisöstä kököttää yläkatsomossa, kaukana pelistä, kaukana siitä vähäisestä tunnelmasta. Edelleen, seisomapaikkoja hyödyntämällä ei tarvita näitä yläparvia, vaan yleisö saadaan lähemmäs peliä.


kuva HV71:n hallista Ei ehkä ole erityisen IFK-henkinen, mutta sopiva paikka taatusti löytyy kaikille. Miksei vaikka tuollaiseen halliin reilu tuhat paikkaa lisää ja uusi 7500:n paikan KOFF-Garden.

Jos siis täysin uutta hallia ylipäätään tarvitaan ja ottamatta kantaa näihin muihin seikkoihin joita tässä ketjussa on esiin nostettu.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös