AN: Ymmärrän pointin. Hyvä, että näit kuitenkin 3. erässä samoin: HIFK oli parempi jengi ja teki selvästi enemmän paikkoja. Owen tuossa luettelikin ne lähes kaikki. Yksi minimivaatimus jääkiekkopelissä on se, että maalipaikkoja pitää luoda vastustajaa enemmän. Tästä mouhotaan Pohjois-Amerikassa ihan vaahtosammutinliigoista alkaen. On aika outoa, että Euroopassa (ainakin Suomessa) arvostetaan kiekon hallussapitoa (Meidän V.P.) yli kaiken. Olen enemmän pohjoisamerikkalaisen jääkiekon ystävä muutenkin ja mun mielestäni kiekonpitoa tärkeämpää on sen toimittaminen vastustajan maaliin. Oman maalin takaa harvemmin tehdään byyrejä. Eniveis, HIFK pelaa hyvin pohjoisamerikkalaisella tyylillä nyt Summasen aikaan ja pelaaminen on eräänlainen (parempi) sovellus Sheddenin lätkästä: nopeasti ylöspäin, kiekkoa maalille ja lauotaan. Sheddenin HIFK ei osannut palauttaa ja tehdä tilaa, Summasella on tyyli päivitetty vuoteen 2013.
Mun spekseissäni kaikki lähtee siitä, että luodaan vastustajaa enemmän maalipaikkoja. Yleensä tämä tuo voiton jo lähelle, mutta onhan pelissä muitakin muuttujia, kuten maalivahdit ja tuomarit. Norja oli ihan ok, mutta Järvinen otti jokusen kuumemman seivin. Tuomarit puolestaan päästivät paitsion läpi HPK:n toka maalissa. Mutta ei mitään rutinaa Norjalle, hän noudatti "päästä korkeintaan 2" -linjausta ja kenttäpelaajien olisi pitänyt pystyä tekemään kolme. Eikä rutinaa tuomareillekaan, pitkässä juoksussa nämä virheet menevät tasan ja HIFK on saanut yhden voiton potkulla ja yhden sillä, että vastustajan (Pelicans) maali hylättiin perusteetta. Nyt oli meidän vuoro olla ottavana osapuolena. Kaikkiaan en jäänyt lohduttomaan tilaan, koska a) HIFK teki enemmän paikkoja ja b) HIFK taisteli loppuun asti. Tällaisista palasista ne voitot rakentuvat ja nyt ei enää olla Remua siteeratakseni kori kädessä metsässä ja marjoja ei missään. Nyt on kyllä kori kuitenkin jo puolillaan marjoja ja jonkunlainen käsitys siitä, mistä ne loput löytyvät. Se on eri asia, riittääkö aika enää isoihin asioihin, mutta ainakin tämä Summasen HIFK tekee töitä jokaisessa ottelussa. Velttoperseilyä ei katsella hyvällä. Jostain syystä HPK on HIFK-valmentajasta riippumatta muutenkin paha jengi. Kaikkihan muistavat kevään 2010 ja KJ:n HIFK:n playoffsarjan HPK:ta vastaan.