HIFK peliesitykset kaudella 2012-2013

  • 937 069
  • 3 115

matti&teppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Matille ja Tepolle : sää heitä ny kyl aiva miälevikast läppändeerust vertaamalla viime kauden pelisuoritusta tähän kauteen. Ihan esimerkkinä: Viiime kaudella näihin aikoihin:

- IFK pelasi ajanjakson 22.11-12.01 välisenä aikana 16 ottelua joista voitti 13 ja hävisi 3.
- mukaan mahtui neljä nollapeliä
- mukaan mahtui mm. Pelicans-joukkotappelu
- IFK:lla oli selkeä pelisysteemi
- useat pelit olivat oikeasti viihdyttäviä, toki oli joukossa myös paskaa
Lainataan nyt vaikka tämä kohta vaikka vastaus koskee paljon muutakin.

Viime kauden HIFK:n pelisysteemissä ei ollut mitään järkeä. Ja nimenomaan hyökkäyspelin osalta. HIFK menestyi vain ja ainoastaan pelaajien henkilökohtaisella taidolla. Tuo kohta HIFK:n selkeästä pelisysteemistä on outoa, samalla logiikalla Sopankin HIFK:lla on selkeä pelisysteemi, se on vaan paska. Toinen mitä en ymmärrä on se, että nyt otetaan esille voitettujen matsien lukumääriä, vaikka alkuperäinen kohtasi olikin:

Peli-ilme on siis muuttunut alkukaudesta, mutta mielestäni nykyisen peli-ilmeen takana on ajatus siitä, että pelilliset ja pelitaktiset hienoudet unohdetaan ja pelaajien asennetta kaksinkamppailuissa parannetaan. Itselleni tuollainen sekava asemasota- ja kulmamiekkailupeli ei ole viihdyttävää, eikä minua lämmitä, että sen lopputuloksena on kolme pistettä. Kyllä mun IFK:n pelin pitää olla sellaista jossa kiekko ja miehet liikkuu, laidat ryskyy ja aina sattuu ja tapahtuu.

Viime kausi oli aivan samaa sekavaa asemasota- ja kulmamiekkailupeliä, mutta ilman 1.9. tapahtumia. Sen johdosta viime kaudella vielä aika ajoin sattui ja tapahtui, mutta tällä kaudella ei. Tuo 1.9. tapahtuma vei muuten nuo "aina sattuu ja tapahtuu"-tapahtumat koko tämän kauden liigasta pois, ei se ole pelkästään HIFK:n ongelma. Mutta isossa kuvassa, HIFK:n peli on täsmälleen samaa paskaa kuin viime kaudella, nyt ei vaan ollut enää niin taidokas materiaali ja jengi otti pataan.

Sanotaan että aika kultaa muistot, varmaankin niin, muistelisin nimittäin inttiajan olleen ihan hauskaa. Kyllä mä myös luulen että se aika voi myös cacatakin niitä muistoja, enkä yhtään väitä vastaan etteikö niin olisi mun kohdallani nyt käynytkin. Lähtökohta on kuitenkin se, että HIFK:n viime kausi oli pelillisesti aivan kuraa, ainoastaan pelaajien henkilökohtaiset taidot pelastivat runkosarjan. Ongelmaksi muodostui pudotuspeleissä se, että nuo pelaajat, tikutakut, otettiin Jokereiden taholta tarkemmin kiinni eikä jäljelle jäänyt pelisysteemin osalta enää yhtään mitään. Silloin hakattiin vain ja ainoastaan ristikulmaa. Tästä asiasta, pelisysteemin vajavaisuudesta, valitteli osa porukasta muuten jo runkosarjan aikana, mutta silloin tulokset, lue voitot, jyräsivät vastustuksen. Tuli siis voittoja, vaikka itse pelissä ei ollutkaan mitään tolkkua, ja kaikki olikin siis yllättäen hyvin. Otit itse esille viime kauden hyvän matsiputken, mikä oli tulosten valossa kieltämättä loistava, niin laitetaan nyt verrokkina: HIFK on tällä hetkellä 10 pelin kuntopuntarissa toisena, samoilla pisteillä kun ykkönen. Siitä ei kuitenkaan kahta sanaa, peli on paskaa, eikä missään nimessä hyväksyttävää. Mutta tulosten valossa pitäisi kaiketi olla tyytyväinen, vai pitäisikö? Mä olen tyytyväinen pisteisiin, mutta peliin en.

PS:n HIFK otti muuten viime kaudella 1.85 pist./ottelu runkosarjassa. Se on ihan hyvä lukema, tällä kaudella kärkijengi Jokerit on ottanut 1.83 pist./ottelu. Mutta niinkuin itse sanoit: Itselleni tuollainen sekava asemasota- ja kulmamiekkailupeli ei ole viihdyttävää, eikä minua lämmitä, että sen lopputuloksena on kolme pistettä. Sen verran urpo mä muuten olen että 3 pistettä lämmittää aina, mutta jos peli on paskaa niin kerron sen. Ristiriitako? Voi olla, mutta mitä muuta voi odottaa turkulaisilta laulajaveljeksiltä.

JHag: En muuten ainakaan tietoisesti ole sanonut että PS:n puolustajia olisi enemmistö. Jos näin on käynyt on kyseessä ollut joko useampi näppäilyvirhe putkeen tai sitten seitinohut. No, seitinohut saattaa johtaa myös tuohon toiseenkin vaihtoehtoon.

Laitetaan tähän väliin vähän faktaa ja tavallaan kait PS:n ylistystäkin. PS:n runkosarja HIFK:ssa meni pisteiden valossa ihan OK, kolmas sija ja 1.85 pist./ottelu. Ja nyt alkuvaikeuksien jälkeen idässä ihan hyvää tulosta. En kiellä, enkä missään vaiheessa ole kieltänytkään noita. Mä olen lähinnä kritisoinut viime kauden pelisysteemin laatua joka oli materiaaliin nähden kauhea. Jollain toisella materiaalilla olisi voinut mennäkin, mutta nyt ei vaan PS:llä natsannut. Mutta jollain laadukkaammalla pelitavalla HIFK olisi ollut todennäköisesti mestari. En vaan ymmärrä mikä idea oli peluuttaa viime kauden jengiä sillä tavalla kuin tehtiin. Oli täydellistä helmiä sioille touhua, ja sika tässä on nyt siis pelisysteemi, ei itse PS henkilöna.

Vähän sekava viesti, en jaksa katsoa lävitse. Koittakaa kestää.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kerro BOL , miten mielestäsi peli-ilme on muuttunut?

Minun mielestäni peli-ilme on muuttunut mm. siten, että kentälle mennään ihan tosissaan taistelemaan KOKO joukkueen toimesta. Sikäli mulle on ihan sama, kuka mahtaa olla illan vastustaja, koska minun (varmaankin vajavaisen) käsitykseni mukaan kaikki tekeminen lähtee ensin itsestä. Muistini on tässä asiassa nyt sen verran lyhyt -ihan tarkoituksella-, että parantunut peli-ilme ei kata esim. Blues- ja Jokerit-matseja. Ne olivat aivan anteeksiantamatonta pyllypaskaa. Jokereita vastaan pelistä olisi toki voinut tulla täysin erilainen, jos Jokerit eivät tehneet kaksi helppoa maalia heti IFK:n kavennuksen jälkeen. Mutta se, mitä sen sitten jälkeen tapahtui, olisi saanut jäädä tapahtumatta. Blues-peliin ei sitten oikein koskaan pelaamaan tultukaan. Mutta näiden pelien jälkeen tapahtuikin sitten jonkinlainen muutos parempaan. Ihan se ja sama, kuinka paskoja ja aneemisia TPS ja Pelicans olivat (paitsi, että Pelsut oli yv:tä lukuunottamatta ihan liigatason jengi), kuten totesin, kaikki lähtee omasta tekemisestä.

Mä tiedän, että mut nyt ristiinnaulitaan ja mua moikataan täällä Soppana, mutta valmennuksen puolustukseksi on sanottava, että mitään pelitapaa on vaikea lähteä toteuttamaan, jos tekeminen on puolittaista ja fokus ei ole kentällä ja kenttätapahtumissa. Kaikki muu pitää pystyä sulkemaan ulkopuolelle ja keskittyä vain kulloiseenkin vaihtoon, syöttöön, oman miehen pitämiseen jne. Ja mä uskon, että Sormusen puheet pelin yksinkertaistamisesta liittyvätkin juuri tähän. Kyllä siellä kentällä jokainen osaa todistetusti pelata kiekkoa ja tehdä hienoja syöttökuvioita, mitkä päättyvät lopulta maaliin. Ei liigatason jätkille valmentajan tarvitse oikeasti kertoa, miten jokainen tilanne pitää jonkun helvetin pelikirjan mukaan pelata. Voi olla, että Sopan ja Pennasen pelisysteemit on maailman surkeimmat, mutta niin kauan, kun pelaajat eivät osaa edes kunnolla syöttää kovaa toisilleen, en suostu itkemään rajattomasti pelikirjan paskuudesta. Tämä ei myöskään ole synninpäästö valmennukselle kaikesta tapahtuneesta. Vastuu on kaikilla.

Kaikki vaikuttaa kaikkeen. Kun perusasiat tehdään huolellisesti, kyllä sieltä sitten avautuu paikkoja. Mutta, jos asiat tehdään vähän sinnepäin, voi olla ihan varma, että niitä onnistumisia ei tule: jätkät alkaa puristaa mailaa, vastustaja kontrolloi kiekkoa ja peli pyörii omassa päässä. Peli menee vastustajan perässä juoksemiseksi ja energiat siihen. Pienilläkin onnistumisilla voi vaikuttaa isossa kuvassa pelin etenemiseen ja siksi olisi syytä tehdä asiat kunnolla. Ja kun niitä onnistumisia tulee, itseluottamus kasvaa ja sitä kautta pelirohkeus on ihan toista luokkaa ja uskalletaan yrittääkin jotain hienoa. Mutta, jos kaikki menee koko ajan päin helvettiä, jätkät rupee kelaamaan asioita kentällä liikaa ja sehän ei tunnetusti ole jääkiekkoilijoiden ominta osaamista se ajattelujuttu.

Mulle on aika lailla se ja sama, onko vastustaja sijalla 2 vai 12. Kaikilta tarvitaan pisteitä ja mulle kelpaa ne jumbojenkin pisteet. Juuri nyt olisi tärkeintä se, että IFK saa pisteitä ja onnistumisia ja sitä kautta itseluottamus nousee. Kaikki on ihan auki vielä ja sama tilanne on kaikilla muillakin. Mä iloitsen aidosti kaikista onnistumisista ja lapsenuskoisesti toivon, että palaset loksahtaa kohdilleen. Mä haluan nähdä sydäntä pelaamisessa ja sitä olen nyt kahdessa viime pelissä nähnytkin. En mä enää jaksa itkeä viime viikon tapahtumia, koska kaikki merkityksellinen on edessäpäin.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
JHag: En muuten ainakaan tietoisesti ole sanonut että PS:n puolustajia olisi enemmistö. Jos näin on käynyt on kyseessä ollut joko useampi näppäilyvirhe putkeen tai sitten seitinohut. No, seitinohut saattaa johtaa myös tuohon toiseenkin vaihtoehtoon.

Gyl maar oli paljon asiaa, kiitti tuosta korjauksesta. On voinut olla myös vikaa Mobiran tässä päässä. Aika hyvin niputit tuossa viime kauden, en mä kauheasti ole eri mieltä. Mutta siltikin: 60 matsin sarja on todella pitkä ja erittäin luotettavasti se seuloo joukkueiden voimasuhteet. Voidaan myös sanoa, että koko liigan taso oli aika scheibaa, kun HIFK-kiekolla napattiin 3. sija. Mutta asian ydin on se, että 60 matsin sarjassa sija 3. ei ole sattumaa kuitenkaan. Eikä voi tulla pelkästään caccahokilla. Mun lähtökohtani on se, että playoffeissa vähintäänkin pidetään runkosarjasija, mieluummin parannetaan sitä. Niinpä mun cacca-antipatiani koskee pääasiassa HIFK:n surullista playofftaivalta ja hänen myöhempää lähtöään Rybyihin. Nuo on kaksi viimeisintä merkintää PS:n HIFK-recordissa ja kummassakaan ei ole kehumista. Mun filosofiassani ja spekseissäni playofftappio alemmaksi sijoittunutta joukkuetta kohtaan on aina ja selittelemättä paska suoritus. Joukkueelta ja valmentajalta.

Tästä päästään mielenkiintoista aasinsiltaa myöten menneisiin valmentajiimme. Shedden, ansiostakin kiitelty, sijoittui runkosarjassa kakkoseksi, joka on HIFK:n kaikkien aikojen paras runkvistsijoitus. Tästä huolimatta hän ei kyennyt viemään joukkuetta finaaleihin, koska putosi alemmaksi sijoittuneelle HPK:lle. Pronssiottelu, jonka tuloksella ei ole mulle hevonvitunväliä oli ihan ookoo suoritus, mutta kuitenkin alakanttiin runkosarjaan nähden. Sen sijaan kaikkien jeesmiesten isä ja äiti Aravirta teki kovan tempun ekalla kaudellaan 03/04: HIFK kolmas runkosarjassa ja myös kolmas lopullisissa sijoituksissa.

Yksi juttu, joka tuppaa unohtumaan: me kommentoimme tietenkin HIFK:n peliä ja miltä se näyttää. Mutta liigassa on 13 muutakin joukkuetta ja niidenkin peliä pidetään paskana omien fanien joukossa. Pääsääntöisesti näin. Juuri siksi runkosarja paljastaa missä mennään kaltaisten joukossa ja kaltaiset ovat niitä muita joukkueita. Ei viime runkosarja niinkään mennyt, että HIFK pelasi paskaa kiekkoa ja tuli kolmanneksi ja muut joukkueet pelasivat helvetin hyvää kiekkoa tullen vaikkapa kuudenneksi. Tai toiseksi. Tässä liigassa tarvitse voittaa Torontoa eikä Anaheimia. Riittää kun voittaa kulloisenkin kauden Ilveksen, Tapparan, Jokerit, Pelicansin ja kumppanit. Sarjamme pelillinen taso ei ole päätähuimaava tosiaankaan.
 

matti&teppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei viime runkosarja niinkään mennyt, että HIFK pelasi paskaa kiekkoa ja tuli kolmanneksi ja muut joukkueet pelasivat helvetin hyvää kiekkoa tullen vaikkapa kuudenneksi.
No, toi nyt taas riippuu myös osaltaan siitä miten määritellään paska kiekko. Jollekin riittää että pelistä tulee voitto ja matsissa tappelu, joko spontaani tai show, ja jollekin taas ei. Toisaalta, runkosarja on aivan eri kuin pudotuspelit. Sen tietää kaikki mitä siitä tulee jos runkosarjan aikana ainoa valttikortti on saatanallinen yritys ja pelaajien henkilökohtaiset taidot. Varmasti tulee marraskuun tiistai-iltana pisteiden valossa tulosta kun muut hiovat juttujaan ja sitä mukaa vastustajienkin esitykset ovat heikompia, eli siis paskoja. Sitä mukaa runkosarja saattaa mennä jopa hyvinkin, mutta kun pudotuspeleissä kaikki ottavat mukaan tuon saatanallisen yrityksen ja tiivistävät linjojaan siihen päälle niin Suski kutsuu taas hyvissä ajoin saunaan.

Kyllä mulle PS:n ja Sormusen HIFK:n esitykset ovat olleet paskaa peliä. Se on ollut täysin samaa pelisysteemin kannalta ajatellen ideaköyhää sontaa, eikä sitä ole pari joukkomyllyä pelastanut. Sormusen aikana on menty vielä heikommalla henkilökohtaisella taidolla ja ilman ylilyöntejä, siksi tämä on ollut vieläkin ankeampaa. Voitto ja mieluummin vaikkapa voittoputki on kyllä aina kiva ja toivottava juttu, mutta kyllä sitä on koitettava edes vähän vilkaista sen tuloksen taaksekin.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Mä tiedän, että mut nyt ristiinnaulitaan ja mua moikataan täällä Soppana, mutta valmennuksen puolustukseksi on sanottava, että mitään pelitapaa on vaikea lähteä toteuttamaan, jos tekeminen on puolittaista ja fokus ei ole kentällä ja kenttätapahtumissa. Kaikki muu pitää pystyä sulkemaan ulkopuolelle ja keskittyä vain kulloiseenkin vaihtoon, syöttöön, oman miehen pitämiseen jne. Ja mä uskon, että Sormusen puheet pelin yksinkertaistamisesta liittyvätkin juuri tähän. Kyllä siellä kentällä jokainen osaa todistetusti pelata kiekkoa ja tehdä hienoja syöttökuvioita, mitkä päättyvät lopulta maaliin. Ei liigatason jätkille valmentajan tarvitse oikeasti kertoa, miten jokainen tilanne pitää jonkun helvetin pelikirjan mukaan pelata. Voi olla, että Sopan ja Pennasen pelisysteemit on maailman surkeimmat, mutta niin kauan, kun pelaajat eivät osaa edes kunnolla syöttää kovaa toisilleen, en suostu itkemään rajattomasti pelikirjan paskuudesta. Tämä ei myöskään ole synninpäästö valmennukselle kaikesta tapahtuneesta.

No ei todellakaan ole, vaan tuo on nimenomaan valmennuksen vastuu! Se että joukkue valmistautuu peliin huonosti ja väärin ja että focus on jossain oman muijan tissessä, ei ole koko joukkueen vika. Ei siellä joka jätkä päätä että nyt löysäilen ja mietin niitä tissejä, mut siltähän tuo näyttää. Ei se focuksesta tuo perseily johdu, eli oman miehen pitämiset yms. Se on se että siellä on pelisysteemi jossa ei ole päämäärää ja joka ei toimi. Pelikirja nimenomaan antaa sen pohjan jolloin focuskin oikessa, tehdään ne pienet asiat oikein kentällä eli kuten itse kirjoitit:

"jätkät alkaa puristaa mailaa, vastustaja kontrolloi kiekkoa ja peli pyörii omassa päässä. Peli menee vastustajan perässä juoksemiseksi ja energiat siihen. Pienilläkin onnistumisilla voi vaikuttaa isossa kuvassa pelin etenemiseen ja siksi olisi syytä tehdä asiat kunnolla. Ja kun niitä onnistumisia tulee, itseluottamus kasvaa ja sitä kautta pelirohkeus on ihan toista luokkaa ja uskalletaan yrittääkin jotain hienoa. Mutta, jos kaikki menee koko ajan päin helvettiä, jätkät rupee kelaamaan asioita kentällä liikaa ja sehän ei tunnetusti ole jääkiekkoilijoiden ominta osaamista se ajattelujuttu."

Täähän on juuri sitä että jos se pelikirja ei ole ytimessä, eli pelaajat ei ole sitä sisäistänyt niin silloihan just menee siihen kelailuun ja silloin pelirohkeus yms. kusee. Myöskin se että pelisysteemi on huono, eli Sopan tapauksessa peli ei liiku tarpeeksi nopeasti pois omalta alueelta etäisyyksien ollessa pielessä niin peli menee vastustajan perässä juoksemiseksi ja energiat tosiaan kuluu siihen. Eli en kyllä saa tästä mitenkään pelaajien ongelmaa. Ei Kibe ole vajonnut kahdessa vuodessa 22 maalin miehestä 2 maalin mieheksi pelkällä sillä että Kiben asenne on pielessä. Kyllä se johtuu täysin siitä että pelikuviot on aivan pielessä Kiben kohdalla.

M&T totesi erittäin hyvin tuon Petun tuoman paskan ajan IFK:hon. Viime vuonna joukkue oli loistava, mutta pelisysteemi aivan perseestä, tai sitä ei siis ollut, niin yksilöillä mentiin kolmen joukkoon, mutta karu totuus paljastui Playoffseissa. Nyt meillä on astetta huonompi joukkue mutta yksilöillä (mm. Ortio) mennään varmaan kuudenneksi. Silti, vastaan tulee joku JYP ja meidät pelataan taktisesti kesälomalle 4-0. En haluaisi olla pessimisti ja haluaisin uskoa IFK:hon aina, mutta en ole enää mikään lapsi joka sokeasti katsoo Tekstitv:tä ja uskoo että mestaruus otetaan aina. Mikään ei ikävä kyllä viittaa siihen!

Sama kaava kuin viime vuonna :
- Kausi alkaa huonosti
- Paranee, vaikka notkahduksia tulee marraskuussa.
- Joulu-tammikuussa ollaan kuntopuntarissa parhaita
- Keväällä ollaan jo suorassa playoff paikassa
- Playoffseissa tulee joukkueen todellinen taso esille ja Kanaria kutsuu...
Peli itsessään on silti ollut koko kauden samaa paskaa.

Toki joukkuetta kannatetaan aina, mutta saa ihminen olla realisti. Eikä tämä ole luovuttamista, varmaan hankin tänäkin vuonna playoff kausarin, vaikka tiedän mahdollisesti mitä tuleman pitää. Urheilu on onneksi siitä hieno laji, että riittää että vaikka joku vastustajan tärkeä pelaaja loukkaantuu, niin taas kerran yksilöillä voidaan mennä pitkällekkin. Silti minusta on ihan turhaa haaveilla niistä parista pelaajasta. Kyllä se oli valmennus joka olisi pitänyt laittaa kuntoon marraskuussa jos tästä kaudesta olisi jotain haluttu ottaa.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Inhorealisteja kun ollaan, niin kai se on uskottava että Sopalla mennään tämä välivuosi katkeraan loppuun asti. Näyttäisi myös siltä, että jostain on saatu joku valmentajareppana joka on lupautunut ensi kauden päävalmentajaksi ja Soppa jatkaa kakkosena sekä Pennonen taktisena avustajana ja muuten vaan mukavana valkkuna.

Tavallaan tämä helpottaa myös pelaajien tilannetta kun ei tarvitse enää paljoakaan spennata jonkun typerän mestaruuden hankkimisen puolesta. Kunhan pelaillaan loppukausi siten, ettei tarvitse karsia. Säälipleijarit olis kiva yllätys.

Btw. Ensi kauden ykkösveskari on HTT:n mukaan sitten varattu.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Btw. Ensi kauden ykkösveskari on HTT:n mukaan sitten varattu.

Luultavasti A.R? Tosiaan ihmetyttää tuo valmentaja-asia. Vai mennääkö tässä sitten julkinen salaisuus linjalla että sitä nimeä ei julkisteta ennen kevättä kuten Petun kanssa, vaikka se jossain vaiheessa vuotaakin IS/Veikkaaja linjalle.
 

hemmo_1973

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Btw. Ensi kauden ykkösveskari on HTT:n mukaan sitten varattu.

Näköjään sama 'tietotoimisto' eli alla pätkä viestistäni joulukuun lopulta: " Kuten tuonne siirtohuhut-ketjuun jo aiemminn kirjoitin, stadissa kiertää tieto että Raanta olisi tulossa pääkaupunkiseudulle. Ortio on mitä todennäköisimmin lähdössä ja jos Kilpeläinen kerta jatkaa Jokereissa, niin eikös yhtälö mene umpeen? Bluesilla ei liene tarvetta/varaa Raantaan?".
 

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Surullista, että onnistujat voi laskea yhdellä kädellä mitä noin puolet ottelusta näin. Makke oli hyvä ja oikeastaan Maken koko ketju pelasi hyvin ja Sailio paiski hommia todella paljon. Kolmas erä oli kyllä todella vahva, ( kalpa rupesi peruuttelemaan )harmi, että 5-3 ylivoimaa tuli pyörittämään aivan väärät kaverit, koska siinä oli todellinen momentumi meillä. Jocke, Melart eivät saaneet kiekkoa tarpeeksi nopeasti liikkeelle.
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En odottanut voittoa tänään, sillä paremmallakin IFK-kokoonpanolla on otettu köniin KalPalta. Olin kuitenkin tyytyväinen, että kaikki tehtiin voiton eteen maalivahdin vaihtoa myöten. Oli tulta ja tappuraa ja Sailio/Töykkälä/Liivik tunnistettiin valmennuksen taholta kuumaksi.

Parempi tietysti voitti, kuten niin usein käy:)
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Oli ihan mukava peli, vaikka 3-6 dunkkuun tulikin. KalPan pelaamista oli jostain syystä ihan mukava katsoa. Yleensä en ole heidän lätkästä niin hirveästi digannut, mutta nyt oli kyllä niin vauhdikasta menoa lähes koko ottelun, että huhheijaa. HIFK:llakin oli asenne kohdillaan, mutta kun ei riitä, niin ei riitä. Joukkueelle on ihan hirveätä myrkkyä tällaiset luisteluvoimaiset joukkueet jotka vielä karvaavat ylhäältä kahdella miehellä. Ei siis mitään jakoa. Sanoisin että tämän kauden IFK:lta kuitenkin ehkä yksi jopa parhaista peleistä. Vastustaja oli vaan ikävä kyllä aivan liian kova.
 

#71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Pittsburgh Penguins
Ja dunkkuunhan sieltä taas tuli, kun vastassa oli joukkue, joka omaa a) luisteluvoimaa b) taktista osaamista. Jonin taakse on nyt viimeiseen pariin viikkoon tehty luvattoman monta maalia, vaikkei niistä itse Ortiota viitsi syyttää.

Sailion otteille ja Kiben byyrille plussa
 

Joe Cool

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Todella surkea, hdas ja kädetön IFK tänään jäällä. Ilman Ortiota ja tsägää olis voinut olla 0-5 en erän jälkeen. Äärettömän kehnot syötöt, hidas luistelu, pakken käsittämättömät harhasyötöt ja kekonmenetykset sekä täysin puuttunut hyökkäyspeli veti todella hiljaiseksi.

En muista oonko koskaan lähtenyt matsista kesken mutta tänään riitti kaks erää. Jäi ilmeisesti näkemättä jonkunlainen piristyminen.

Tästä kaudesta ei jää kyllä muuta kuin paha mieli.

Miten tän jengin budjetti voi olla kolmen kärjessä?

Joe Cool
 

DreamHockey

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Todella surkea, hdas ja kädetön IFK tänään jäällä. Ilman Ortiota ja tsägää olis voinut olla 0-5 en erän jälkeen. Äärettömän kehnot syötöt, hidas luistelu, pakken käsittämättömät harhasyötöt ja kekonmenetykset sekä täysin puuttunut hyökkäyspeli veti todella hiljaiseksi.

En muista oonko koskaan lähtenyt matsista kesken mutta tänään riitti kaks erää. Jäi ilmeisesti näkemättä jonkunlainen piristyminen.

Tästä kaudesta ei jää kyllä muuta kuin paha mieli.

Joe Cool

Et tainnut olla ainoa. Linkki Iltikseen Pelaako kolmosdivisioonan joukkue IFK:n paidassa? | SM-liiga | Iltalehti.fi
 

Melko Huono

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vaikka sarja on todella tasainen ja tuntuu, että todella paljon pelataan ristiin, niin semmonen fiilis on ollut, että HIFK häviää vähänkin paremmille porukoille ihan järestään. Pakko oli vähän tilastoja vilkasta saako mutu mitään tukea sieltä. Otin vertailuun neljän kärjen, eli KalPa, narrit, Jyp ja Kärpät. Yhteensä 12 ottelua, pisteet 11-25 ja maalit 29-46. Ei hyvältä kyllä näytä jos jo leikkimielisesti peilailis mahdollisia puolivälieriä.
 

DreamHockey

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vaikka sarja on todella tasainen ja tuntuu, että todella paljon pelataan ristiin, niin semmonen fiilis on ollut, että HIFK häviää vähänkin paremmille porukoille ihan järestään. Pakko oli vähän tilastoja vilkasta saako mutu mitään tukea sieltä. Otin vertailuun neljän kärjen, eli KalPa, narrit, Jyp ja Kärpät. Yhteensä 12 ottelua, pisteet 11-25 ja maalit 29-46. Ei hyvältä kyllä näytä jos jo leikkimielisesti peilailis mahdollisia puolivälieriä.

Ainahan voi tehdä Blues nousut sääläreistä. Ja sitten heräsin.
 

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vastassa sarjan TOP 2 joukkue, niin kyyti oli taas aika helvetin kylmää. Kalpa niittasi pelin kahdessa ensimäisessä erässä tylysti. Torjunnat kahdessa ensimmäisessä erässä HIFK 28 ja Kalpa 6. HIFK rimpuili mukana pelissä numerollisesti yllättävänkin tasaväkisesti kenttätapahtumiin nähden. Kaikki tämä HIFK:n kotihallissa. Nämä on niitä jengejä, jotka säälisijoilta jatkoon meneville tulevat vastaan. En näe tuossa leikissä HIFK:lla olevan mitään mahdollisuuksia edes yhden pelin voittamiseen. Saihan HIFK viimeisessä erässä painetta Kalpan päätyyn, mutta pelihän oli jo siinä vaiheessa taputeltu ja Kalpa tyytyi keskialueen tukkimiseen, joka siltä tosin oli iso virhe, koska HIFK meinasi vielä kammeta itsensä peliin mukaan. 5-3 YV oli tuttua HIFK huttua siihen rakoon.

Jokerit ja Kalpa ovat kyllä täysin ansaitusti liigan kärjessä. Kyllähän mikä tahansa joukkue pystyy pelaamaan kiekkokontrollia paineettomana, kuten HIFK. Erot tulevat siinä, että mitä tehdään, kun vastustaja antaa painetta. HIFK alkaa roiskimaan päättömästi pitkin kaukaloa. Kalpa ja Jokerit löytävät aina ne vapaat miehet ja muutaman peliä avaavan syötön jälkeen kiekko löytääkin jo vauhdissa menevän vapaan pelaajaan. HIFK:han voittanut Kalpan viimeksi 2010 ja silloinkin varsinaisen peliajan jälkeen. Ihan naurettavaa touhua.
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nämä on niitä jengejä, jotka säälisijoilta jatkoon meneville tulevat vastaan. En näe tuossa leikissä HIFK:lla olevan mitään mahdollisuuksia edes yhden pelin voittamiseen.

Näinhän se. Mutta muistetaan nyt sekin, ettei edes mestaruusvuonna kukaan toivonut, että jouduttaisiin KalPaa vastaan.
 

Joe Cool

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Ja nyt ollaan sijalla kymmenen, Ässät kolmen pisteen päässä. Voi olla ettei tätä shaibaa joudu tsiigaamaan enää runkosarjan jälkeen.

Toivottavasti toimistolla joku tsittas tokan erän jälkeen fönsterin vieressä ja tsiigas ku jengi lähti vetään. Ei tosiaan oltu frendin kanssa ainoat jolle toi kura kävi liian raskaaksi.

Ei muo haittaa jos hävitään kovalla tsempillä ja yrittämisellä mutta tää stondaaminen ja roiskiminen ilman järjen häivää rupes nyt oikeesti syömään miestä.

Mä oon tsiigannu ifkin matseja vuodesta 69 ja tää on top-3 paskaa.
 

hemmo_1973

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
HIFK:n peliesitys jätti tänään reilusti parantamisen varaa erityisesti puolustuspelin osalta. Kolme ensimmäistä vastustajan maalia olivat seurausta HIFK-puolustuksen karmaisevista virheistä ja se on Kalpan tasoista jengiä vastaan aivan liian paljon.

Ottelun alussa häiritsi taas se, että HIFK ei edelleenkään tullut 1. erän alkuun ryminällä ja pikku hiljaa Kalpa alkoi omalla liikkeellään ja karvauksellaan ohjata peliä haluamaansa suuntaan. Tämä hankaloitti merkittävästi HIFK:n hyökkäyksiin lähtöä ja ristiinkulmaan vippauksiin kyettiin vain harvoin antamaan kunnon paine perään.

Joukkue ei myöskään kommunikoi optimaalisesti kentällä - tästä esimerkkeinä väärä vaihto ja pelitapahtuma, jossa pakkipari ajoi irtokiekkoon ja törmäsivät lähes toisiinsa. Hyvää oli se, että kolmannessa erässä edes hiukan saatiin painetta, mutta liian myöhään.

Puolustajien peluuttamisesta sen verran, että ihmetyttää kuudennen pakin valinta jos Salmi on pelikuntoinen. Silfver on valitettavasti koko ajan peliteknisesti liian hidas omalla alueellaan ja kiire näkyy harhasyöttöinä ja kiekonmenetyksinä. Ton voi tulkita myös siten, että Kurvisen poissaolosta maksetaan kovaa hintaa. Kiekollinen puolustaja on kuulemma hakusessa, mutta mistä niitä saa. Ryan Caldwell?
 

Stigu

Jäsen
Jokerit ja Kalpa ovat kyllä täysin ansaitusti liigan kärjessä. Kyllähän mikä tahansa joukkue pystyy pelaamaan kiekkokontrollia paineettomana, kuten HIFK. Erot tulevat siinä, että mitä tehdään, kun vastustaja antaa painetta. HIFK alkaa roiskimaan päättömästi pitkin kaukaloa. Kalpa ja Jokerit löytävät aina ne vapaat miehet ja muutaman peliä avaavan syötön jälkeen kiekko löytääkin jo vauhdissa menevän vapaan pelaajaan.
Itse näkisin, että IFK tulee loppukaudesta haalimaan pisteitä lähinnä kiekottoman pelin ansiosta. Kiekollisena IFK:lla ei ole minkäänlaista pelikirjaa, kiekottomana IFK:n yksilöt ovat sen verran taitavia, että pystyvät rikkomaan peliä. Veikkaan, että loppukausi mennään tuossa 1,5 pistettä per peli-tahdissa, mikä merkitsee väistämättä sitä, että pleijareissa vastaan tulee joku oikea jääkiekkojoukkue.

Jos nyt jotain positiivista loppukaudesta hakee, niin ainakin ex-IFK pelaaja saa harjoitella valmentamista SM-liigan peräsimessä melko paineettomassa tilassa. Itse toivoisin, että Sopalle valkenisi loopukaudesta edes jonkinnäköinen kiekollinen pelitapa, vaikka edes yksinkertainen sellainen. Tämä auittaisi varmasti häntä urallaan eteenpäin jatkossa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös