matti&teppo
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- HIFK
Lainataan nyt vaikka tämä kohta vaikka vastaus koskee paljon muutakin.Matille ja Tepolle : sää heitä ny kyl aiva miälevikast läppändeerust vertaamalla viime kauden pelisuoritusta tähän kauteen. Ihan esimerkkinä: Viiime kaudella näihin aikoihin:
- IFK pelasi ajanjakson 22.11-12.01 välisenä aikana 16 ottelua joista voitti 13 ja hävisi 3.
- mukaan mahtui neljä nollapeliä
- mukaan mahtui mm. Pelicans-joukkotappelu
- IFK:lla oli selkeä pelisysteemi
- useat pelit olivat oikeasti viihdyttäviä, toki oli joukossa myös paskaa
Viime kauden HIFK:n pelisysteemissä ei ollut mitään järkeä. Ja nimenomaan hyökkäyspelin osalta. HIFK menestyi vain ja ainoastaan pelaajien henkilökohtaisella taidolla. Tuo kohta HIFK:n selkeästä pelisysteemistä on outoa, samalla logiikalla Sopankin HIFK:lla on selkeä pelisysteemi, se on vaan paska. Toinen mitä en ymmärrä on se, että nyt otetaan esille voitettujen matsien lukumääriä, vaikka alkuperäinen kohtasi olikin:
Peli-ilme on siis muuttunut alkukaudesta, mutta mielestäni nykyisen peli-ilmeen takana on ajatus siitä, että pelilliset ja pelitaktiset hienoudet unohdetaan ja pelaajien asennetta kaksinkamppailuissa parannetaan. Itselleni tuollainen sekava asemasota- ja kulmamiekkailupeli ei ole viihdyttävää, eikä minua lämmitä, että sen lopputuloksena on kolme pistettä. Kyllä mun IFK:n pelin pitää olla sellaista jossa kiekko ja miehet liikkuu, laidat ryskyy ja aina sattuu ja tapahtuu.
Viime kausi oli aivan samaa sekavaa asemasota- ja kulmamiekkailupeliä, mutta ilman 1.9. tapahtumia. Sen johdosta viime kaudella vielä aika ajoin sattui ja tapahtui, mutta tällä kaudella ei. Tuo 1.9. tapahtuma vei muuten nuo "aina sattuu ja tapahtuu"-tapahtumat koko tämän kauden liigasta pois, ei se ole pelkästään HIFK:n ongelma. Mutta isossa kuvassa, HIFK:n peli on täsmälleen samaa paskaa kuin viime kaudella, nyt ei vaan ollut enää niin taidokas materiaali ja jengi otti pataan.
Sanotaan että aika kultaa muistot, varmaankin niin, muistelisin nimittäin inttiajan olleen ihan hauskaa. Kyllä mä myös luulen että se aika voi myös cacatakin niitä muistoja, enkä yhtään väitä vastaan etteikö niin olisi mun kohdallani nyt käynytkin. Lähtökohta on kuitenkin se, että HIFK:n viime kausi oli pelillisesti aivan kuraa, ainoastaan pelaajien henkilökohtaiset taidot pelastivat runkosarjan. Ongelmaksi muodostui pudotuspeleissä se, että nuo pelaajat, tikutakut, otettiin Jokereiden taholta tarkemmin kiinni eikä jäljelle jäänyt pelisysteemin osalta enää yhtään mitään. Silloin hakattiin vain ja ainoastaan ristikulmaa. Tästä asiasta, pelisysteemin vajavaisuudesta, valitteli osa porukasta muuten jo runkosarjan aikana, mutta silloin tulokset, lue voitot, jyräsivät vastustuksen. Tuli siis voittoja, vaikka itse pelissä ei ollutkaan mitään tolkkua, ja kaikki olikin siis yllättäen hyvin. Otit itse esille viime kauden hyvän matsiputken, mikä oli tulosten valossa kieltämättä loistava, niin laitetaan nyt verrokkina: HIFK on tällä hetkellä 10 pelin kuntopuntarissa toisena, samoilla pisteillä kun ykkönen. Siitä ei kuitenkaan kahta sanaa, peli on paskaa, eikä missään nimessä hyväksyttävää. Mutta tulosten valossa pitäisi kaiketi olla tyytyväinen, vai pitäisikö? Mä olen tyytyväinen pisteisiin, mutta peliin en.
PS:n HIFK otti muuten viime kaudella 1.85 pist./ottelu runkosarjassa. Se on ihan hyvä lukema, tällä kaudella kärkijengi Jokerit on ottanut 1.83 pist./ottelu. Mutta niinkuin itse sanoit: Itselleni tuollainen sekava asemasota- ja kulmamiekkailupeli ei ole viihdyttävää, eikä minua lämmitä, että sen lopputuloksena on kolme pistettä. Sen verran urpo mä muuten olen että 3 pistettä lämmittää aina, mutta jos peli on paskaa niin kerron sen. Ristiriitako? Voi olla, mutta mitä muuta voi odottaa turkulaisilta laulajaveljeksiltä.
JHag: En muuten ainakaan tietoisesti ole sanonut että PS:n puolustajia olisi enemmistö. Jos näin on käynyt on kyseessä ollut joko useampi näppäilyvirhe putkeen tai sitten seitinohut. No, seitinohut saattaa johtaa myös tuohon toiseenkin vaihtoehtoon.
Laitetaan tähän väliin vähän faktaa ja tavallaan kait PS:n ylistystäkin. PS:n runkosarja HIFK:ssa meni pisteiden valossa ihan OK, kolmas sija ja 1.85 pist./ottelu. Ja nyt alkuvaikeuksien jälkeen idässä ihan hyvää tulosta. En kiellä, enkä missään vaiheessa ole kieltänytkään noita. Mä olen lähinnä kritisoinut viime kauden pelisysteemin laatua joka oli materiaaliin nähden kauhea. Jollain toisella materiaalilla olisi voinut mennäkin, mutta nyt ei vaan PS:llä natsannut. Mutta jollain laadukkaammalla pelitavalla HIFK olisi ollut todennäköisesti mestari. En vaan ymmärrä mikä idea oli peluuttaa viime kauden jengiä sillä tavalla kuin tehtiin. Oli täydellistä helmiä sioille touhua, ja sika tässä on nyt siis pelisysteemi, ei itse PS henkilöna.
Vähän sekava viesti, en jaksa katsoa lävitse. Koittakaa kestää.