Jotain hämärää tuossa Espoolaisessa palloilukulttuurissa on, ensin Honka ja nyt Blues perässä. Jostain näkökulmasta olen itse yksi näistä joka syyllistyy siihen että Bluesilla ei katsojia, olen espoosta kotoisin, asun tällä hetkellä lähempänä Metro Areenaa kuin Nordista. Mutta se iso mutta on se kun olen käynyt Liiga -kiekkoa seuraamassa sellaiset noin 30 vuotta ja isobroidi vielä pidempään, hankalaa oli espoossa 70-80 luvulla valita se oman kylän joukkue. Ehkä syyttävä sormi tuleekin osoittaa nuorempaa polvea kohti joka valitsee Bluesin ohi jonkun muun joukkueen, miksi Blues ei ole houkutteleva. Jos miettisin itseäni jotenkin vastaavaan tilenteeseen niin oli se 90-luvun alun ja puolivälin Kiekko-Espoo -huuma paljon maanläheisempää, olihan ne hienoja tapahtumia käydä katsomassa matinkylässä kun isot Liiga-joukkueet tulivat haastamaan lahjakkaita nuoria täynnä olevan Kiekko-Espoon , itse asiassa jo divarimatsit Kärppiä vastaan oli isoja tapahtumia, tai siis niin isoja kun Matnkylään mahtui. Mielellään kävin siellä espoolaisena vaikka olin joukkueeni valinnut jo paljon aiemmin.
Ehkä Espoo tarvitsee samanlaisen herätyksen, unohtaisivat ne yritysvieraat ja lähtekää pohjalta nuorella joukkueella, ainoa ongelma vain on tuo halli joka pitäisi saada kannattavaksi. En näe mitään mahdollisuutta että mikään siellä muuttuisi vaikka siellä pelaisi Kiekko-Honka parin vuoden päästä, sama ongelma tulee aina olemaan että firmakausarimyynti on pientä koska IFK ja satunnaiskatsojia runkosarjamatseihin tulee se noin 1000-2000. Iso puolityhjä halli lienee se isoin ongelma ja onko edes puolillaan yleensä, tunnelma olematon, kuka sinne haluaa tulla istumaan, mieluummin kotona katselee NELONEN PRO:lta pelit, veikkaan että suurin osa espoolais "faneista" näin tekeekin. Tuskin tulee tapahtumaan mutta sellainen noin 2000-3000 hengen halli jostain missä paljon seisomakatsomoa ja nuorella joukkueella pelaamaan, saletisti on tunnelmaa.
Kieltämättä onhan tämä IFK:lle ainakin hetkellisesti hyvä asia jos Blues kaatuu, ei kilpailullisesti vaan taloudellisesti. Lätkäsponsoroinnissa liikkuu isot rahat pk-seudullakin koska kyseessä suomen seuratuin laji, aivan varmasti ainakin joku osa siirtyy IFK:hon jossain muodossa, yritystapahtumia, mainontaa jne. Kilpailullisesti perseestä vaikka en koekaan Bluesia lähellekään Narrien kaltaisena menetyksenä, mutta yksinään oleminen isolla alueella ei ole hyvästä.
Kiekko-Espoota odotellessa mielenkiintoista seurata mihin päätyy Salonojan Jussi, taasko makkaramiljoonia tekohengittämiseen.
_