HIFK:n playoffs-kevät 2024

  • 113 622
  • 1 030

IFK:n lopullinen sijoitus kaudella 2023-2024?


  • Äänestäjiä
    453

timotl

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tässä itse asiassa on koko ongelman ydin. Hifki ei alisuorita, vaan on keskikastin joukkue SM Liigassa. Alisuorittamista on vain suhteessa pelaajabudjettiin ja jostain historian havinoista kumpuaviin ennakko-odotuksiin. Miksi Stadissa ei sitten pystytä pelaamaan voittavaa lätkää? Riippumatta pelaajista, valmennuksesta tai urheilujohdosta, kerta toisensa jälkeen ollaan samassa tilanteessa; Pettyneitä menestykseen. Joku syyhän sille on pakko olla, että ei pystytä menestymään satsauksien edellyttämällä tavalla. Tämän dilemman kun joku ratkaisee, niin ollaan loppuottelussa joka kausi.
Olisiko se niin, että ollaan jämähdetty sinne 70-luvun vuosiin organisaatiossa ja hieman brändissä. Dinot jne.

Osaamaton organisaatio ei elä ajan hermolla, vaan perinteiden ehdoilla. Omia poikia, kavereita, perinteitä. Perinteitä - häviämisen perinteitä. Koitetaan josko se sattuisi osumaan, edes joskus säkällä? Ja joskus se osuu, 13-16v välein. Ei osaava organisaatio noilla masseilla kokeile säkällä voittamista omilla onnettomilla tietotaidoilla, vaan jatkuvaa menestystä rautaisella taidolla. Sitä ei meillä ole.

Jotenkin Muuli on tällaisen HIFK identiteetin ruumiillistuma. Vuosikymmen pelejä - vuosikymmen häviöitä. Ei ole koskaan päässyt pronssia pidemmälle, mutta silti on aina iloinen ja mukana messissä. Mutta ei tiedä miltä se voittaminen edes tuntuu, saati mitä se vaatisi. On alitajuisesti valmis taas keväällä pettymään ja juhlimaan kauden päätöstä.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Tässä itse asiassa on koko ongelman ydin. Hifki ei alisuorita, vaan on keskikastin joukkue SM Liigassa. Alisuorittamista on vain suhteessa pelaajabudjettiin ja jostain historian havinoista kumpuaviin ennakko-odotuksiin. Miksi Stadissa ei sitten pystytä pelaamaan voittavaa lätkää? Riippumatta pelaajista, valmennuksesta tai urheilujohdosta, kerta toisensa jälkeen ollaan samassa tilanteessa; Pettyneitä menestykseen. Joku syyhän sille on pakko olla, että ei pystytä menestymään satsauksien edellyttämällä tavalla. Tämän dilemman kun joku ratkaisee, niin ollaan loppuottelussa joka kausi.
@Frankie taisi sen jo aiemmin todeta: Menestymme todennäköisimmin, jos meillä on mestaruustason valmennus. Kojo ja Törmänen osoituksena. Arasta ja Penasta voidaan sitten keskustella. Siinäpä kuitenkin ne palkattaessa menestyneet valmentajat meillä 2000-2024. Harjoittelijat eivät ole meillä nousseet kukkaansa eikä heistä ole oikein kuultu myöhemminkään. Shedden poikkeuksena koko tekstiini (ei siis harjoittelija muttei voittanut valmentajakaan)
 

KwutsNI

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
@Frankie taisi sen jo aiemmin todeta: Menestymme todennäköisimmin, jos meillä on mestaruustason valmennus. Kojo ja Törmänen osoituksena. Arasta ja Penasta voidaan sitten keskustella. Siinäpä kuitenkin ne palkattaessa menestyneet valmentajat meillä 2000-2024. Harjoittelijat eivät ole meillä nousseet kukkaansa eikä heistä ole oikein kuultu myöhemminkään. Shedden poikkeuksena koko tekstiini (ei siis harjoittelija muttei voittanut valmentajakaan)

Kai Summasen voisi lisätä palkattaessa menestyneiden joukkoon. Tulos ei ollut häävi, joten menestyneen palkkaaminen ei sinällään takaa mitään, tarvitaan vähän enemmän.
 

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
Kai Summasen voisi lisätä palkattaessa menestyneiden joukkoon. Tulos ei ollut häävi, joten menestyneen palkkaaminen ei sinällään takaa mitään, tarvitaan vähän enemmän.
No, kaikki muut jääkiekkoilevassa maailmassa ilmeisesti Karavaanaria lukuunottamatta tiesivät, että Raato oli/on mentaalisesti sellaisessa tilassa, että ammattilaisjääkiekkojoukkueen päävalmentaja ei ollut oikea paikka hänelle. Vähän sama kuin oltaisiin palkattu joku Kalevi Numminen tänne 2010-luvulla eli kyllä tuossa @Punaviivaprässi viestissä oleva kaava toimii. Kun palkkaat jo kovat näytöt omaavan valmentajan kontra 0-näytöt omaavan valmentajan niin on urheilullinen menestys todennäköisempää. Melko yksinkertaista, mutta IFK tekee tästäkin monimutkaista.
 

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kaikki ennakot mitä on eteen tullut, niin Pelicansia jatkoon veikataan. Itsehän noista en välitä, mutta nostan esiin Lehkosen sivulauseen siitä, että mikäli HIFK pelaa Ilves-pelissä nähtyä "statement-lätkää", niin Pelicans häviää 4-0, 4-1. Näin se on. Tähän se on tiivistetty. Tähän se marginaali, että HIFK edes kohtuullisesti onnistuu viimeistelyssä ja maalivahtipelissä. Näitä Tamperella nähtyjä 15-1 laukauksia ja 1-1 eriä ei kestetä. korostan sitä, että kestetään kerran, mutta joukkue ei siiehen saa jäädä rypemään. Tämän sarjan tappio olisi ennen kaikkea valmennuksen tappio.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Kaikki ennakot mitä on eteen tullut, niin Pelicansia jatkoon veikataan. Itsehän noista en välitä, mutta nostan esiin Lehkosen sivulauseen siitä, että mikäli HIFK pelaa Ilves-pelissä nähtyä "statement-lätkää", niin Pelicans häviää 4-0, 4-1. Näin se on. Tähän se on tiivistetty. Tähän se marginaali, että HIFK edes kohtuullisesti onnistuu viimeistelyssä ja maalivahtipelissä. Näitä Tamperella nähtyjä 15-1 laukauksia ja 1-1 eriä ei kestetä. korostan sitä, että kestetään kerran, mutta joukkue ei siiehen saa jäädä rypemään. Tämän sarjan tappio olisi ennen kaikkea valmennuksen tappio.
Joo, näin epätasaista joukkuetta on aika helppo povata häviäjäksi sarjan ennakoissa, varsinkin kun alisuorittajien lista on pitkä, mutta taitaa voimasuhteet olla ihan 50-50. IFK:lla on varmasti valtava tarve näyttää meille, ettei se ole noin huono kun iso osa peleistä ollut, ja vaikka Pelicans ollut huomattavasti stabiilimpi suorittaja huonon alkunsa jälkeen, niin huono arpaonni heillä kävi vrt pari muuta vaihtoehtoa 1/8 peleihin. Tai itse tuskin ainakaan pelsufanina olisi halunnut IFK:ta vastaan tässä kohtaa.

En tiedä miten sitä jännitystä edes sietää ke alkaen. Ja eihän sitä siedäkään...
 

SOF1969

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, KKV
Alkais jo! Odottavan aika on pitkä..
Nämä ovat kyllä pitkiä aikoja tässä välissä odotella. Alle 100 lippua myymättä enää perjantaille, jos haluaa mukaan vielä, on syytä toimia nopeasti.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Vähän pohdituttaa tuo Ikosen rooli, kun nyt jos koskaan IFK-aikana voisi olla annettavaa vanhaa seuraansa vastaan. Ikonenhan oli heillä isossa roolissa viimekevään poffeissa kun finaaleihin marssivat.

Mutta sitten jos hyökkäysketjuja alkaa pyörittelemään, niin mihin pistää ja kenen tilalle. Kaskimäen, Jääskän? Se on kuitenkin varma että peliaikaa tulee, kun nyt on 3 peliä 4 päivään, jota en ihan ymmärrä miksi noin tiukka aikataulu pistetty, mutta kaipa ne viisaammat tietää.

Nättinen-Lehterä-Marleau
Vesalainen-Koivistoinen-Pakarinen
Kaskimäki-Jääskä-Rask (herättäisikö tämä ketjuvaihto Jääskän?)
Komarov-Väänänen-Pihlström
 

Bad Bob #42

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Chicago Blackhawks
Se on kuitenkin varma että peliaikaa tulee, kun nyt on 3 peliä 4 päivään, jota en ihan ymmärrä miksi noin tiukka aikataulu pistetty, mutta kaipa ne viisaammat tietää.

Eiköhän syy ole siinä että molemmat haluaa viikonloppupelin ja sitten taas jos aloitettaisiin vasta perjantaina niin tauko olisi liian pitkä runkosarjan päättymisestä. Aikaistaa ei oikein voi kun säälipleijarit päättyvät maanantaina.
 

Jarna90

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Vähän pohdituttaa tuo Ikosen rooli, kun nyt jos koskaan IFK-aikana voisi olla annettavaa vanhaa seuraansa vastaan. Ikonenhan oli heillä isossa roolissa viimekevään poffeissa kun finaaleihin marssivat.

Mutta sitten jos hyökkäysketjuja alkaa pyörittelemään, niin mihin pistää ja kenen tilalle. Kaskimäen, Jääskän? Se on kuitenkin varma että peliaikaa tulee, kun nyt on 3 peliä 4 päivään, jota en ihan ymmärrä miksi noin tiukka aikataulu pistetty, mutta kaipa ne viisaammat tietää.

Nättinen-Lehterä-Marleau
Vesalainen-Koivistoinen-Pakarinen
Kaskimäki-Jääskä-Rask (herättäisikö tämä ketjuvaihto Jääskän?)
Komarov-Väänänen-Pihlström
En muuhun kommentoi, mutta ei Ikosen roolia voi kovin isoksi pudotuspeleissä tai viimevuoden kevätpuolella Pelsussa sanoa. Syksyllä oli huikea ja teki maaleistaan ison osan silloin. Pudotuspeli veti nelosen keskellä ja teki vain kaksi maalia. Jalkanopeus ei oikein riittänyt Jonilla Ilveksen ja Kalpan nopeiden pelaajien kanssa. Aloituksissa joo oli ihan hyvä. Aika epätasainen suorittaja Joni Ikonen loppuenlopuksi.
 

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En muuhun kommentoi, mutta ei Ikosen roolia voi kovin isoksi pudotuspeleissä tai viimevuoden kevätpuolella Pelsussa sanoa. Syksyllä oli huikea ja teki maaleistaan ison osan silloin. Pudotuspeli veti nelosen keskellä ja teki vain kaksi maalia. Jalkanopeus ei oikein riittänyt Jonilla Ilveksen ja Kalpan nopeiden pelaajien kanssa. Aloituksissa joo oli ihan hyvä. Aika epätasainen suorittaja Joni Ikonen loppuenlopuksi.

Mä vähän olen Ikosesta kommentteja Pelsu puolelta odotellut, joten kiitos näistä. Mielestäni oli ihmeellinen hankinta jo kun julkistettiin. Minun mielestä enempi pelinrakentaja kuin maalintekijä. Mielestäni tuo Ilveksessä pelattu 9+19 kausi enempi kuvastaa hänen todellista pelaajaprofiiliaan. Pelaamisesta puuttuu sellainen räjähtävyys ihan kokonaan joka IFK:n pelityylissä on ihan elinehto.

Yleisesti ottaen olen huolissani HIFK:n osalta siitä, että mitä tiukemmaksi pelit menevät, niin tietyt pelaajat vähän katoavat kuvasta. Valitettavasti ykköspyssymme Julius Nättinen on vähän tätä osastoa. Ihan jo runkosarjassa painaa ne läpiajot ja muut paikat johtoasemassa sisään kovalla prosentilla. Tiukalla hetkellä ei tee maalia. Nättisen pudotuspelitilastot eivät myöskään mairittele. Tosin kesti Kimmo Kuhdallakin uransa alkupuolella nousta runkosarjamaalintekijästä pudotuspelimaalintekijäksi. Pelaajaprofiililtaan lasken Nättisen aika lailla samaan kategoriaan. Pudotuspeleissä pitää olla napsu-kaksi lisää sitä röyhkeyttä ja kylmäpäisyyttä.

HIFK:n maalintekijäosasto on paperilla laaja. Se vaan nyt pitää saada konkretisoitumaan.
 

Bad Bob #42

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Chicago Blackhawks
Mä vähän olen Ikosesta kommentteja Pelsu puolelta odotellut, joten kiitos näistä. Mielestäni oli ihmeellinen hankinta jo kun julkistettiin. Minun mielestä enempi pelinrakentaja kuin maalintekijä. Mielestäni tuo Ilveksessä pelattu 9+19 kausi enempi kuvastaa hänen todellista pelaajaprofiiliaan. Pelaamisesta puuttuu sellainen räjähtävyys ihan kokonaan joka IFK:n pelityylissä on ihan elinehto.

Ikosta kyllä selkeästi pidettiin maalintekijänä, ei häntä suotta väkisin pidetty ykkösylivoimassa laukojan paikalla.
 

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ikosta kyllä selkeästi pidettiin maalintekijänä, ei häntä suotta väkisin pidetty ykkösylivoimassa laukojan paikalla.

Siinähän se virhe tehtiin. Jukka Jalonen sanoi ihan suoraan yhdessä tv-lähetyksessä, että ei se ole hänen roolinsa. Ikosella meni pata jumiin ihan totaalisesti siitä roolista. Ihan hyvin hän syöttöpisteitä keräsi alkukaudesta ja mielestäni olisi pitänyt pelintekijän rooliin ennemminkin häntä sovitella.

Hankittiinhan Matias Loppikin aikanaan meille aikanaan pistemieheksi. Itse jälkikäteen myönsi, että hänellä ei henkinen kantti riittänyt ottamaan samaa roolia HIFK:ssa, kuin mitä Lahdessa. Ikosessa on tätä samaa oiretta. Toki hänellä on ihan varmasti ollut myös vammoja taustalla, mutta ero esim. vammojen jälkeen palanneeseen Raskiin on aika iso.
 

auvo11

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, maajoukkue, NHL:n suomalaiset
No niin tällä viikolla se sit alkaa, on tässä odottavan aika ollut pitkä.

Lähden tietenkin posin kautta koska rakastan mahdollisuuksia!

Vahvuudet:
Liigan kokenein jengi, joka syttyy todenteolla ku aletaan pelaa mestaruudesta. ( löytyy voittajaa jos toista)

Liigan parhaimmistoa erikoistilanne joukkue. ( yv 6sija & av paras)

Vähiten päästettyjä maaleja. ( puolustamalla voitetaan mestaruuksia)

Isokokoinen jengi joka on kuin tehty pleijareihin.

Maalivahtipeli (ei niin iso vahvuus kun ei aivan stabiilia ole ollut, hyvän ja huonon päivän ero liian iso)

Kysymysmerkit/heikkoudet:

Liigan kokenein ja raskaimpia jengejä, miten kestää kuntopohja kiivaassa tahdissa?

Maalivahtipeli. ( nyt ei saa tulla ohipelejä)

Yv:tä pitää vielä parantaa, keskitaso ei enää kanna.

Peltosen näytön paikka, IFK:n kriteereillä päästään aika tosi ehjällä rosterilla peleihin, nyt lyötävä tulosta pöytään!!!
 

Jarna90

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Kyllähän sillä Ikosella kova kuti on, mutta loppukaudella alkoi menee meilläkin vedot seinille. Tuo Ikosen historia ennen Pelsua hurja polvivammoista. Taisi sanoa että joutui opettelee luistelun niiden jälkeen ikään kuin uudelleen. Valitettavasti tuo liike ei vaan oikein riitä. Aloitukset oli jonkinnäköinen vahvuus kyllä ja kohtuullinen kamppailuvoima kokoisekseen. Mikään playmaker Ikonen ei ole ja nelosen raastajaosastolle sekä teillä että meillä on parempia/sopivampia pelaajia. Väitän ettei mahtuisi tän hetken Pelsuunkaan Ikonen pelaamaan ilman loukkaantumisia.

Veikkaan että IFK oli Jonin suhteen liikkeellä ajoissa tuon kovan syksyn jälkeen ja maksaa tästä ylihintaa.
 
Viimeksi muokattu:

Bad Bob #42

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Chicago Blackhawks
Veikkaan että IFK oli Jonin suhteen liikkeellä ajoissa tuon kovan syksyn jälkeen ja maksaa tästä ylihintaa.

Tätä veikkaan itsekin. Ja tietysti se lumipallo lähti pyörimään väärään suuntaan kun tulosta ei tullut ylivoimaminuuteista huolimatta. Uskon kuitenkin että esim. treeineissä on osunut kivasti, koska uskon että Lehterä on itse halunut pitää Ikosta tuossa YV:llä.
Onhan Ikonen työteliäspelaaja joka ei varasta puolustusvelvotteista, sellainen kyllä maistuu Peltoselle.
 

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tätä veikkaan itsekin. Ja tietysti se lumipallo lähti pyörimään väärään suuntaan kun tulosta ei tullut ylivoimaminuuteista huolimatta. Uskon kuitenkin että esim. treeineissä on osunut kivasti, koska uskon että Lehterä on itse halunut pitää Ikosta tuossa YV:llä.
Onhan Ikonen työteliäspelaaja joka ei varasta puolustusvelvotteista, sellainen kyllä maistuu Peltoselle.

Halusiko? Mitkä olivat vaihtoehdot rightin kätisyydelle: Pakarinen, Teissala, Rask...
 

Bad Bob #42

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Chicago Blackhawks
Halusiko? Mitkä olivat vaihtoehdot rightin kätisyydelle: Pakarinen, Teissala, Rask...

Kyllä mä oon aika varma että maanykkös-yv mies saa itse sanoa ketä haluaa joukkueesta laukojan paikalle.
Se on sitten eri keskustelu ketä siellä oli vaihtoehtoina, itse jaksan ihmetellä sitä ettei Raskia koskaan kokeiltu tuossa, häneltä one-timer kuitenkin lähtee lähes syötöstä kuin syötöstä, mutta ehkäpä treeneissä on kokeiltu eikä kemiaa löytynyt.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jälkikäteen on helppo sanoa, että Ikonen sai olla ykkös-yv:llä aivan liian pitkään. Toisaalta, aika pitkään näytti ihan oikeasti siltä, että kyllä se kohta uppoaa. Oli siellä katkenneiden mailojen ja muiden tussareiden joukossa myös hyviäkin skodeja. Jos tarkoitus on repiä pelaajista tehoja irti ja nostaa niitä nextille levelille, musta oli ihan oikein, että Ikonen sai reilun mahdollisuuden rauhassa yrittää. Ei onnistunut, mutta en mä olisi alkukaudesta itse uskonut, ettei yksikään niistä vedoista tule missään vaiheessa menemään sisään. Sanoisin, että Ikonen yv:llä oli alussa lopulta low risk-high reward. Eikä hän voi ainakaan väittää, ettei saanut mahdollisuutta näyttää. Kyllä sai. Jopa liian pitkäänkin ja jälkikäteen voi jossitella, olisiko hänen osaltaan koko kausi mennyt paremmin, jos olisi pudotettu pois ykkös-yv:stä jossain kuudennen pelin kohdalla? Ehkä olisi. Kyllä se onneton yv söi aivan varmasti Jonin itseluottamusta ja kyllä se kentällä näkyi arkuutena maalinteon yrittämisessä. Toki oli pitkään hyödyllinen muuten, mutta loukkaantumiset taisivat viedä lopulta parhaan terän, koska viimeisimmissä peleissään on ollut ihan varjo jopa meillä esitetystä parhaastaan.

Parin päivän päästä mennään taas. Odottavan aika on pitkä.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Kyllä mä oon aika varma että maanykkös-yv mies saa itse sanoa ketä haluaa joukkueesta laukojan paikalle.
Se on sitten eri keskustelu ketä siellä oli vaihtoehtoina, itse jaksan ihmetellä sitä ettei Raskia koskaan kokeiltu tuossa, häneltä one-timer kuitenkin lähtee lähes syötöstä kuin syötöstä, mutta ehkäpä treeneissä on kokeiltu eikä kemiaa löytynyt.
Miksipä ei, ja onhan meillä koko ajan ollut jengissä myös Pakarinen, jolla on hyvä veto, niin miksei häntä olla vaihdeltu noissa 2 paikassa. Eli välillä yv:llä maalin edessä kuten nyt ollutkin, ja välillä yv-right ampujana jossa Marlöö nyt ollut.

Huh, huomaa olotilassa että jotain kiekko-speciaalia mahdollisesti tällä viikolla :o
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
HIFK
Jälkikäteen on helppo sanoa, että Ikonen sai olla ykkös-yv:llä aivan liian pitkään. Toisaalta, aika pitkään näytti ihan oikeasti siltä, että kyllä se kohta uppoaa. Oli siellä katkenneiden mailojen ja muiden tussareiden joukossa myös hyviäkin skodeja. Jos tarkoitus on repiä pelaajista tehoja irti ja nostaa niitä nextille levelille, musta oli ihan oikein, että Ikonen sai reilun mahdollisuuden rauhassa yrittää. Ei onnistunut, mutta en mä olisi alkukaudesta itse uskonut, ettei yksikään niistä vedoista tule missään vaiheessa menemään sisään. Sanoisin, että Ikonen yv:llä oli alussa lopulta low risk-high reward. Eikä hän voi ainakaan väittää, ettei saanut mahdollisuutta näyttää. Kyllä sai. Jopa liian pitkäänkin ja jälkikäteen voi jossitella, olisiko hänen osaltaan koko kausi mennyt paremmin, jos olisi pudotettu pois ykkös-yv:stä jossain kuudennen pelin kohdalla? Ehkä olisi. Kyllä se onneton yv söi aivan varmasti Jonin itseluottamusta ja kyllä se kentällä näkyi arkuutena maalinteon yrittämisessä. Toki oli pitkään hyödyllinen muuten, mutta loukkaantumiset taisivat viedä lopulta parhaan terän, koska viimeisimmissä peleissään on ollut ihan varjo jopa meillä esitetystä parhaastaan.

Parin päivän päästä mennään taas. Odottavan aika on pitkä.
Hyvä kirjoitus!

Ja muistetaan, että on tuossa yv:ssä muutakin ongelmaa kuin skodaaja. Siksi kaikkien pitäisi fokustaa yv pelin muuttamiseen eikä pelkkään kiekkoa odottavan skodaajan one timer kyvykkyyteen (jota toki sitäkin tarvitaan).

Rask tekee usein hienoja ja ikimuistettavia maaleja muttei kuitenkaan ole mikään Haataja.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös