HIFK:n peliesitykset

  • 1 153 610
  • 4 653
Tila
Viestiketju on suljettu.

HemmoP

Jäsen
Jos katsotaan joukkueen valmiutta POffeihin, tai ainakin johonkin karsintaan, niin tämä nykyinen jengi on perikuva kaikista niistä virheistä mitä on ollut viime vuosien aikana: yksi sysihuono osa-alue joukkueessa tekee voittamisen mahdottomaksi viidellä puolustavaa joukkuetta vastaan. Ensimmäisellä kierroksella, oli sitten karsinnat tai säälärit, niin hakataan päätä seinään ja tehdään 0-1 maalia ja ollaan ulkona a'la sulkukausi kun Lukko nollasi IFKn aivan täysin ja veskaripeli laittoi pisteen rypistelylle. Ja miksi IFK:n voittoputki on aina tähän samaan aikaan vuodesta ? Olisiko muilla jotain kovempaa kuntotreeniä PO:ffeja varten alla...??
 

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
"Kriisikö"

Häviöitä tulee, mutta kettupelissä oli tyypillistä, että se eka erä oli kohtuu hyvää ja kaikki mahdollisuudet oli. Sitten se vain katosi.

Eikä ollut ensimmäinen kerta tällä kaudella. Olen samaa mieltä Jhagin kanssa, että tässä on KJn suurin heikkous. Pelin sisäinen johtaminen: Asioihin reagoiminen ja pelirytmin ja temmon muuttaminen.

Oma arvioni on, että KJ välttää antamasta joukkueelle "paniikki-merkkejä". Eli monesti kun Koutsi rupeaa pelin aikana hirveästi muuttamaan asioita, niin osa joukkueesta ottaa sen asenteella: "Me hävitään tää peli". Varsinkin joukkue, jossa ei ole voittajia.

Ammattilaisten joukkueessa pistät kentän vilttiin loppueräksi, niin se on merkki, että joko heräätte pelaamaan, tai voitte aamulla kerätä kamppeenne hallilta. Paikka ruotsin kolmossarjasta varmaan hoituu. Näin se Bowmankin tekee. Ei edes kato niihin pelaajiin päin. Eikä sen tarvii sanoo niille mitään, ei tarvii huutaa naama punaisena. Kakkoskoutsi käy koputtamassa kavereille selkään, että voitte juoda hartsporttia loppuerän. Sen jälkeen ne saattaa saada vielä yhden mahdollisuuden. Yhden. Ja ne yleensä käyttää sen, koska on ikävä mennä vaimolle sanomaan, että tuli muutto toiseen kaupunkiin, koska olin tänään niin paska duunissa. Kyllä sitä duuninsa eteen tällä hetkellä raataa jokainen finanssikriisin pelossa oleva talonmieskin.

Tässä KJlta puuttuu se jokin. Tehdä niitä pieniä ratkaisuja, jotka muuttavat joukkueen pelin suuntaa. Joko se on systeemin, karvauskorkeuden tai peluutuksen, eli vilttikomennuksen kautta tehtävä muutos, mutta tehdä edes jotain.

Ehkä se ei ole tottunut tämän tyyppiseen jengiin: Jortsu hoiti maanisella vittuilulla, Kärpissä oli ammattimiehiä. Kavereita, jotka halus änäriin tai tuli sieltä. Joukkueessa oli voittajia, jotka tiesivät mitä tää sarja vaatii.

Todella vaiketa analysoida tän vuoden peliä, että mistä ongelmat johtuu, koska niin moni osa-alue mättää. Välillä viisikkopeli toimii, välillä mättää, välillä tsempataan, välillä ei. Sheddenin kaudella ainakin tiesi, miksi jäätiin finaaleista. Noh, Salmelaisen tolppa tyhjästä maalista:)

Mä luulen, että tässä joukkueessa ei olekaan yhtä vastausta, vaan 4:

1) Kiekollinen peli. Kun joukkue onnistuu ja kaikki pakit onnistuvat, niin homma tuntuu turvalliselta ja peli kulkee. Tässä on kuitenkin epätasaisuutta ja huonoja sähläyspelejä tulee liikaa. Tod. näk syy materiaalin puute. Puuttuu Bonon lisäksi toinen johtava kiekollinen pakki. Kun Bonolla mättää, niin sille vähemmän minuutteja ja toinen ottaa vastuuta. Materiaalin arvon määritys on aina suhteessa odotuksiin. HIFKn kaltaisessa jengissä on mahdoton pelata vapautuneesti, koska vain voitot kelpaavat. Siksi Kalpassa pärjää sillä pakistolla millä ne vetää ja meillä ei.

2) Voittajatyyppien puuttuminen. Enemmän "Pitkä kuuma kesä" meininkiä jengissä, kuin että täällä oltais pelaamassa sen takia, että ura on lyhyt ja mä haluan saada aikaiseksi sen aikana jotain. Passion, turbulenssi ja Want. Niin kuin Tami sanoisi. Kaveri joka haluaa Änäriin, tsemppaa joka päivä. Joka ikinen moment. Siksi se Nieminen sinne pääsi. Ei lahjakkuuden takia.

3) "Liigan parhaan veskarin" puuttuminen. Hattu on hyvä ja siitä on meille vielä iloa, mutta se ei ole VIELÄ Wallinheimon / Tuokkolan, Riksmannin, Vehasen kaltainen veskari, joka pitää yksin jengiä pystyssä kun jätkille sattuu jalat mudassa päivä. Nimeltämainitut voi yksinään voittaa pelejä. Nieminen tarvii vielä kokemusta siihen. Se voi joku päivä olla uusi Stiggan Wetzell. Tosin ilman Banaaninkuoria.

4) Johdon ongelmien ratkonta kyky. Nybarille pitää antaa mahku, veikkaan että: "nopee reagoija", on oikeasti nopee reagoija parin vuoden päästä kun se parin kauden jälkeen tajuaa, että velliperseitä voi heittää itärajalle pelaamaan ja hankkimaan tilalle kavereita, joista on joukkueelle hyötyä. Se ei vaan ole tehnyt tarpeeksi virheitä elämänsä aikana, että se tietäisi varmuudella, että mitä tekisi ja siksi välttää niitä virheitä. Ei se rahasta ole HIFKillä kiinni. Tahdosta. Ajatus on nyt varmaan, että katotaan tää kausi ja ensi kaudella tehdään isoja asioita. Mutta voi olla, että jos KJ suuttuu niin joku "EHT" laituireista (Heidän omasta mielestään) lähtee. Vaikka ihan malliksi. Sääli vain, että Speedy Gonzalez ja Walsh jäänee roikkumaan koko kaudeksi.

5) Pelitapa vs. materiaali. Meillä on ryminäjoukkue. Miksei siis pelata ryminäkiekkoa. Tästä on puhuttu koko kausi. Edelleen mielessä se Hämeenlinnan juhlapeli. Huh, kun olisi sitä koko kausi.

Mutta syy ei ole todellakaan Hirsossa. Tosin kyllä siten, että kapteenin pitäisi olla mielellään kokenut raataja tai jos nuori, niin luontainen voittajatyyppi a la crosby.

Mutta jokaiseen joukkueeseen mahtuu yksi Hirso. Mutta nää on näitä hetkiä kun kaipaan Murrayta takaisin. Jos Hackerin saisi vaihdettua Remmeriin, niin jotkut asiat vaan ehkä ratkeaisi aika isolla tavalla. Olis syy tulla hallille.

Ei parin matsin takia kannata kirvestä heittää kaivoon, mutta hetken jo kerkesin miettiä, että kyllä tää tästä ja siksi kehossa virtaa suuri pettymys.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Vaikka Hirsolla on hyvä +/- saldo niin Hirsolla on varaa parantaa. Koko jätkä voisi halutessaan ja hieman kehittyessään dominoida koko liigaa. Monessa tappio-ottelussa Hirso on ollut se jätkä joka ottaa tyhmiä rangaistuksia ja löysäilee.

Tästä olen tietenkin samaa mieltä. En ole koskaan löytänyt mistään liigasta pelaajaa, jolla ei olisi vielä varaa parantaakin. Ihmisethän ne toistaiseksi ainakin pelaavat. Mutta mielestäni joidenkin nimimerkkien naukuminen Hirsosta ylitti jo kaikki suhteellisuudentajun rajat. Hirso on nykytasollaankin tehnyt eniten HIFK:n voittojen eteen: joukkueen eniten pisteitä ja joukkueen parhaan plusmiinustilaston. Lisäksi hän on liigan kolmanneksi tehokkain pelaaja, joten hän ei ansaitse ihan sellaista shittiä, mitä on saanut. Täällä huudettiin jo ennen kautta, että Hirso ei riitä 1-sentteriksi liigaan, hyvä jos 2-senaksi. Kun tämä argumentti kaatui, on keksitty muita juttuja. Ja kun jokerifanit käyvät purkamassa omaa katkeruuttaan Hirsoon, lähdetään heidän vedätyksiinsä helposti mukaan. Miksi narrifaneja yhä kiinnostaa Hirso? Miksi HIFK-faneja ei paljon enää nappaa mitä Hauhtonen tekee? Hauhtonen kuuluu liigan nobodyihin, Hirso kuuluu liigan tähdistöön ja hänestä on jokaisella mielipide.

En mä mikään älytön Bates-fanikaan ole, hänelläkin on varaa parantaa varsinkin asennepuolella. Mutta Bates on liki kokonaan kritiikin ulkopuolella. Ehkä siksi, että hän ei ole pelannut narreissa. Itsekin sanoin Batesista samat kuin Hirsosta: Mun joukkueeseen mahtuu aina sentteri, joka etenee pinna per matsi -tahdissa. Olisin surkea joukkueenkasaaja, jos näin ei olisi. HIFK:n sentteripeli on kunnossa ja 2 ekaa sentteriä ovat molemmat plussalla joukkueessa, jossa plusmerkintä tehotilastossa ei ole itsestäänselvyys. Heidän puolustustyönsä on paljon parempaa kuin monet luulevat. Siksi perkasinkin läpi numerot, jotka eivät ole kenenkään kavereita tai vihollisia. Ne vain kertovat kuinka asiat ovat. Jengihän näkee kentällä mitä haluaa. Koskee sekä omaa joukkuetta että vastustajaa. Tuntemani nuoremman polven jokerifani oli viime talvena sitä mieltä, että HIFK ei taklaa koskaan, kaikki on vaan pelkkää puhetta. Olin hänen seurassaan katsomassa Jokerit-HIFK -matsia, jossa Lennu pudotti Kantorin keräämään kamojaan noin kolmen metrin päähän meistä. Hän ei tavallaan nähnyt tätä, koska ei halunnut, ja jatkoi jargoniaan. Ihan vilpittömästi. Ei yhtään taklausta tänäänkään. Niin voimakas on uskon voima.

Tällä palstalla alttius myöntää omia virheitään on aivan marginaalinen. Itse myönsin äskettäin (suurta kiputilaa tuntien), että käsitykseni Turusesta olivat väärät ja perustuivat liikaa mutuun. Numerot kertoivat toista ja ne tutkittuani olen katsonutkin ihan toisin Turusen peliä ja sorvaisin hänelle jatkosopimuksen samantien. Jos silmät eivät kerro, tsekkaa tilastot ja kysele objektiivisimmilta. Pitkien sarjojen tilastot ovat aivan loistavaa kamaa. Ne seulovat esiin todellisen pelinkuvan. Meistähän suurin osa näkee vain puolet sarjasta eli kotiottelut. Miten meillä voi olla niin vankkumaton mielipide jostain pelaajasta 20 ottelun perusteella, kun meillä on näkemättä kuitenkin toiset 20 ottelua hänen esityksiään? Tätä varten on tilastot. Jos siellä lukee, että joukkueen parhaat plusmiinukset ovat Hirsolla (+5) ja Turusella (+4), niin ei siinä luulisi olevan paljon mupeltamista. Lisäksi Lennu saa allekirjoittaneelta synninpäästön (+4). Hän tekee enemmän joukkueen eteen kuin ehkä luulisi. Joukkueen sisäisen pörssin kärkipää on aika kova näyttö kapteenilta kuitenkin. Ja Hirsohan johtaa kahta sisäistä tilastoa: pisteet ja plusmiinukset. On meillä huonompiakin kapuja ollut.

Ja kenelle kohdistuvat valitukset siitä, että Hirso on kapteeni? Johdolle? Nyballe? Pelaajat itse ovat valinneet kapteeninsa, joten shittiä tästä kannattaa antaa Lennulle, Pikulle ja kumppaneille. Ei sovi myöskään unohtaa ajan merkitystä, sehän parantaa haavat ja muistot. Siksi esimerkiksi Bednar, Halkidis ja moni muu muistuu mieleen paljon parempana pelaajana kuin hän oikeasti sen kauden liigassa oli. Relevantein mittari on kuitenkin mulle ainakin joukkueen menestys.

Vielä ihan kiintoisaa ja korjattua numerologiaa Hirson tiimoilta. Kun kerran tein sen duunin, että laskin hänen pisteensä, katsoin myös kuinka joukkueella meni näissä otteluissa. Sehän tässä pääpointti on. Näistä ei kannata kenenkään repiä peliverkkareitaan, pelkkiä lukuja. Ensinnäkin mulla oli 1 virhe, 1.11. ottelu HPKta vastaan päättyi 0-3 HIFK:lle ja Hirso teki pisteitä. Hirso on tehnyt pisteitä siis 25 ottelussa, ei 24 ottelussa - ja kiitokset tämän puuttuvan ottelun huomiomisesta eräälle toiselle tilastofanille! Virheeni löytyi 1.11. -matsista, jonka laskin jostain syystä HPK:n 3-0 -voitoksi. Niinpä Hirso on jäänyt ilman pisteitä 13 ottelussa, ei 14 ottelussa.

-Hirso kokonaan ilman pisteitä 13 kertaa, joista 4 kertaa koko joukkuekin 0 maalia. 9 kertaa Hirso jäänyt pisteittä niin, että joku muu on tehnyt niitä kuitenkin. Näistä otteluista HIFK on hävinnyt 8 kpl, joista yhden jatkoajalla. Ainoa "Hirsoton" voittokin on jatkoajalta Jypiä vastaan 18.10.Kaikkiaan menestys niin, että Hirso on jäänyt pisteittä: 12x0p, 1x2p, 1x1p = yhteensä 3 pistettä

-Hirso on tehnyt pisteitä 25 ottelussa, joista on saatu pisteitä tämän verran:
14x3p, 3x2p, 3x1p = yhteensä 51 pistettä.

HIFK pisteet yhteensä 3 + 51 = 54p eli vain 3pinnaa on HIFK saanut niissä matseissa, joissa Hirso ei ole tehnyt pistettäkään. Yhtään 3 pisteen voittoa ilman Hirson pisteitä ei ole. Tämä tilanne siis toistaiseksi.
 
Viimeksi muokattu:

penalalli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Leeds United
Täyttä fleguilua

Pitkästä aikaa olin torstaina hallilla ja ilmeisesti pitkään taas poissa. En lähde Hirsoa tai Walshia tai ketään muutakaan nimeltä moittimaan.

Totean vaan, että ei kiinnosta lätkän peluu IFK:ssa yhtään ketään, liksan saa (ehkä hyvänkin) muka kiekkoa pelaamalla. Oikeassa työssä tullaiset löysäilijät saisivat kenkää kaikki.

Jossei Jalosella riitä auktoriteettia saada pelaajia edes yrittämään , niin haistakaa vaan kaikki!
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
No ifk:han on kuin mustekala tervatulla katolla: aina mättää jostain. Jos pakit pelaavat kerrankin hyvin, hyökkääjät ja maalivahti pettävät. Jos maalivahti on tikissä, pakit sössivät. Kun hyökkääjät ovat viiden maalin lennossa, maalivahti antaa seitsemän. Kaikista näistä muodostuu yksi kokonaisuus ja kyllä kokonaisuuden hallinta kuuluu valmennuksen vastuualueeseen.

Siitä, että pelaajat psyykkaisivat itse itsensä, on enää lyhyt matka siihen, että pelaajat voisivat samantien pelata keskenään. Mitä siinä valmentajilla tekee, kun kaikki osaavat säännöt ja tietävät pelin tarkoituksen: eniten maleja tehnyt voittaa. Sekin on kaksipiippuinen juttu, että kaikki sysätään pelaajien vastuulle. Eihän sellaista työpaikkaa olekaan, jossa on välillä huikea vastuunkanto työntekijöiden kesken ja välillä samat jätkät seisovat hoomoilasina. Eikä koskaan aamulla tiedettäisi kumpi päivä tänään on edessä. Se on paljon ymmärrettävämpää, että samalla duunipaikalla vallitsee jompikumpi tilanne pysyvästi. Kyllä siinä on pakko katsoa valmennusta, kun välillä samoista kavereista saadaan kaikki irti, välillä ei mitään. Tai sitten pitäisi hankkia joukkueellinen nöyriä suorittajia, mutta silloin tingitään kyllä henkilökohtaisesta taidosta, näin väitän. Ja ainakin tingittäisiin viihdyttävyydestä, jos jengi olisi täynnä pelkkiä HMV-kavereita.

Siinä mielessä mulla ainakin on luottoa Jaloseen, että olen nähnyt hänet parhaimmillaan ja pitänyt siitä aivan varauksettomasti. Jos tämän kauden huippu pitää hakea, niin ehkä se vierasvoitto Hämeenlinnasta oli lähellä. Uskon, että Raution korvaaminen jämäkämmällä kaverilla toisi paljon parannusta. Narrit ilman Ikaa voisi olla ihan erinäköinen nippu kuin se nyt on. Kakkosena pitäisi olla särmä jätkä, jolla on tuntuma pelaajiin ja pelaajien luottamus. Kun näkee HIFK-pelaajia, Raution persoona ei nouse jutuissa mitenkään esiin: "KJ halusi sitä ja sitä" ja "KJ sanoi että mun liike on parantunut" ovat tyypillistä pelaajajargonia tällä kaudella. Erkka ja Rami käsitettiin kokonaisuutena. Olen satavarma, että Shedden ja Baxterkin olisivat pärjänneet paremmin, jos kakkostakin olisi haettu ihan tosissaan.

Loppuun klisee: Tänään onkin jo todella tärkeä ottelu. Voitto Porissa toisi vähän rauhaa joukkueen keskuuteen, faneista puhumattakaan.
 

sixtus

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Barcelona
Laiska puolustaja, kiekon menettäjä ja tuomarille itkijä? Kaikkea tätä oli Calounkin. Paitsi että hän oli paljon paskempi puolustuspään pelaaja ja aivan sairaan paljon kovempi itkemään tuomareille. Hieno pelaaja silti. Miten ne muut velliperseet eivät pärjää Hirsolle plusmiinus -tilastossa? Sieltä olisi nyt paikka pointata sellainen kaveri, joka puolustaa paremmin. Ai niin, Hirson +5 on väärin tehty. Paljon kivempaa on pelata kuten vaikkapa Luttinen, -5. Hänhän ei mussuta myöskään tuomareille ja niinpä hän oikeasti hyödyttää joukkuettaan enemmän kuin Hirso. Heti kun joukkue häviää, jengi kaivaa esiin henkilökohtaiset kaunansa ja kokonaisuuden käsitteleminen & käsittäminen hämärtyy. Väännetään vaan oman mutun pohjalta. En mä ole noita Hirson pisteitä keksinyt, itse se on ne tehnyt. HIFK:ssa ei ole parempaa plusmiinuspelaajaa eikä parempaa pisteidentekijää. Mutta eiköhän adoptoida yritteliäs Hacker kuitenkin?

Jos Hirso ei kantaisi paidassaan kirjainta C, uskoisin suurella osalla tänne antipatioitansa kirjoittavien olevan astetta hiljempaa. Adjektiivit laiska puolustaja, selän suoristaja, tuomarille itkijä, ylimielinen etc. eivät mielestäni milloinkaan voi kuulua kapteenin tunnusta rinnassaan kantavalle pelaajalle. En usko, että sinäkään olet eri mieltä tästä.

Ja mitä olen itse pelejä nähnyt ja raportteja täältä lukenut, on IFK:sta sen heikosti pelatessaan(lue kotikentällä) käytetty hyvin samankaltaisia adjektiiveja: haluton, ylimielinen & laiska puolustamaan. Eli kapteeninsa näköinen joukkue. Viimeisin Lukko ottelu tästä hyvänä esimerkkinä.

Sitä, että Hirso on taidoiltaan ja tehoiltaan aivan liigan eliittitavaraa mitä senttereihin tulee, tuskin kukaan kiekosta jotain ymmärtävä voi kiistää, mutta kapteenin C-tunnuksen arvoinen ei mies ole. Luulen, että tämä on merkittävä asia, kun mietitään mikä hirsossa fanien parissa hiertää. Varsinkin kun muistetaan vielä tuo ristiretki Ilamalaan.
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Loppuun klisee: Tänään onkin jo todella tärkeä ottelu. Voitto Porissa toisi vähän rauhaa joukkueen keskuuteen, faneista puhumattakaan.
Jos "ennusmerkit" pitää paikkansa, niin tänään tulee vielä turpaan Porissa ja siinä vaiheessa jengi Jatkoajassa onkin jo ÄP -siiven agitoimana vetämässä ranteita auki ja kausi on lopullisesti hävitty. Mutta eihän se siihen jää, vaan yllättäen HIFK nappaakin sitten suvereenin vierasvoiton Kalpasta, nuijjii Kärpät maan rakoon Nordiksella ja sitten, kun taas toivo alkaa hieman kannattajien keskuudessa nousta, niin Saipalta otetaan lauantaikotipelissä turpaan täydellisen munattomalla esityksellä.

Tää on mun HIFK.


Edit. Hirson kapteeniudesta sen verran, että onko kenelläkään tietoa, miten HIFKssa kapteeni valitaan? Eli antaako jokainen yhden äänen, valmentaja mukaanlukien, omalle valinnalleen vai äänestääkö pelaajat keskuudestaan ehdokkaat, joista sitten valmentaja tekee lopullisen valinnan?
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Edit. Hirson kapteeniudesta sen verran, että onko kenelläkään tietoa, miten HIFKssa kapteeni valitaan? Eli antaako jokainen yhden äänen, valmentaja mukaanlukien, omalle valinnalleen vai äänestääkö pelaajat keskuudestaan ehdokkaat, joista sitten valmentaja tekee lopullisen valinnan?

Heitin tän jo toisessa ketjussa, mutta tämän tyyppinen käytäntö HIFK:ssa on aina ollut ja esimerkiksi Sheddenin aikaan tämä meni juuri näin:

Joukkue kaivaa keskuudestaan muutaman kapteenistoehdokkaan ja sinne on siis ollut tapana ottaa myös edustaja tulleista ja edustaja ulkkareistakin. Jos valmennus näkee ehdokkaat ja järjestyksen hyväksi, asia on siinä. C-kapteeni kuitenkin hyväksytetään vielä kerran ja tarpeen mukaan kapusta äänestetään. Siihen osallistuu valmennuskin ja kaikilla on yksi ääni. HIFK:ssa ei ole koskaan ollut sellaista kapteenia, jonka valmennus olisi määrännyt ohi pelaajien oman tahdon. Se olisi varma tapa valmentajalta aloittaa kausi päin vittua. Näin HIFK:ssa, en tiedä mikä on systeemi muualla. Mutta jokainen katsoja voi luottaa siihen, että C-kapu on joukkueen hyväksymä. Jakke Ruudun kapteenius oli alunperin valmennuksen idea ja ehdotus - ja se sai hyvän vastaanoton joukkueessa. Jere ei ole halunnut ottaa koskaan C:tä, vaikka sitä on hänelle tyrkytetty. C ei välttämättä ole kaikkien haluama arvo, myöskään Kibe ei viihdy kapteenina. Kapteeniushan voi kiertääkin, kuten HIFK:ssa ainakin pari kautta sitten. Tämäkin on joukkueen itsensä hyväksymä kuvio.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos Hirso ei kantaisi paidassaan kirjainta C, uskoisin suurella osalla tänne antipatioitansa kirjoittavien olevan astetta hiljempaa. Adjektiivit laiska puolustaja, selän suoristaja, tuomarille itkijä, ylimielinen etc. eivät mielestäni milloinkaan voi kuulua kapteenin tunnusta rinnassaan kantavalle pelaajalle. En usko, että sinäkään olet eri mieltä tästä.

Ja mitä olen itse pelejä nähnyt ja raportteja täältä lukenut, on IFK:sta sen heikosti pelatessaan(lue kotikentällä) käytetty hyvin samankaltaisia adjektiiveja: haluton, ylimielinen & laiska puolustamaan. Eli kapteeninsa näköinen joukkue. Viimeisin Lukko ottelu tästä hyvänä esimerkkinä.

Nimenomaan tästä on kyse. Hirso on joukkueensa kapteeni, mutta ei toimi eikä käyttäydy kentällä kapteenin C-merkin edellyttämällä tavalla. Itselleni ainakin olisi huomattavasti helpompaa niellä esim. ne Hirson joka pelissä tehdyt 3-4 räikeää harhasyöttöä, jos hän ei olisi joukkueensa kapteeni. Ja todetaan tähän vielä ettei sellaista pelaajaa olekaan joka ei tekisi virheitä, mutta Hirso virheet ovat hyvin usein totaalisia aivopieruja eikä hän aina edes jaksa lähteä paikkaamaan niitä.

Mutta Hirson kritisointihan on täällä epämuodikasta. On In haukkua Walshia, Hackeria ja Housua (joka ei edes enää onneksi pelaa) ja heitellä virtuaalisia yläfemmoja ja mukahauskasti vitsaillen Hirson väärin tehdyistä pisteista. Muutenkin vaikuttaa siltä, että jos kritiikkisi ei ole tiettyjen nimimerkkien hyväksymää, on se automaattisesti silloin väärää ja se halutaan estää jankkaamalla esim. tässä tapauksessa viestistä toiseen Hirson huikeista pisteistä, vaikka hänen saavutuksia hyökkäyspäässä ei ole kukaan täällä yrittänyt kiistää.
Hifk ei häviä otteluita Hackerin puukäsiin, mutta Hifk häviää siihen tartutetun asennevamman takia joka näkyy pahimmillaan sen kapteenissa.

Vai on Hirson (peli)kaverit valinneet kapteeniksi. Tämähän vain vahvistaa mielikuvaa siitä miten kapteeninsa näköinen joukkue on eli ylimielinen, virhealtis, ailahteleva, laiskasti puolustava ja hyvä hyökkäyspelissä. Mm. JHag on aivan oikein todennut kuinka pleijareissa pärjäävät vain hyvin puolustavat joukkueet. Peli muuttuu maalintekopelistä maalinestämispeliksi ja niissä karkeloissa ei tämä hyvä hyökkäyspäähän Hirso-Hifk tule juhlimaan.

Hirson ketjukaverit on paskoja, kun eivät osaa tehdä niistä harhasyötöistä maaleja...veikkaan että tekevät maaleja ylipäätänsä syötöistä kovemmalla prosentilla kuin Hirson onnistuneet, perille menevät syötöt. Sehän on juurikin laiturin vika kun ei osaa tehdä YV:llä maalia Hirson syötöstä jonka vastustaja on katkaissut ja päässyt ylivoimahyökkäykseen.

Saisko vielä ne Hirson tilastot. Nehän tietenkin kumoavat nuo edellämainitut Hirsolle ominaiset piirteet hänen pelissään. Kapteeni pitäisi sytyttää omalla esimerkillään muut pelaamaan ja taistelemaan läpi pelin. Tähän ei olisi pystynyt edes Caloun joka ei ollut kapteeni eikä sentteri joka on pelipaikkana sellainen jossa joutuu välillä puolustamaankin.

Ja todetan tähän loppuun ettei tule väärinkäsityksiä: Hirso on tällä hetkellä pistepörssin kolmas joka on erinomainen suoritus häneltä - rehellisesti sanottuna paremmin kuin olisin odottanut.
Kaikki muu hänen toimintansa onkin ollut täysin odotusten mukaista.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Hifk ei häviä otteluita Hackerin puukäsiin...
Miksei muka? Jos Hacker ei olisi niin paska pelaaja, hän olisi tehnyt paikoista maaleja ja auttanut osaltaan IFK:n voittoon silloin tällöin. Näitä asioita voi nähdä niin monella tavalla, kuten on huomattu. Eli kukin näkee asiat haluamallaan tavalla ja jotkut eivät sitten näekään juuri mitään.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Upealta näyttää porissakin. Kundit lähtivät varmasti taas hakemaan varmat pisteet porista. Kohta ollaan taas siinä tilanteessa, että voidaan alkaa miettimään ihan kaikkea muuta kun suoraa Playoff paikkaa. Säälitkin jäävät pian väliin. Vituttaa niin paljon ettei veri kierrä, kohta on ihan valmista kamaa A.Suhosen osasto kaveriksi.
 

Kyynikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK / HJK + Porin Ässien sympatiakannattaja
5 ottelun voittoputken aiheuttama erektio on ohi ja HIFK on palaamassa takaisin taistelemaan sijoista 11-14, eikä siihen mene enää montaa peliä! Kiva ku böndet nussii meitä perseeseen, aina vaan.
 

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
Vituttaa niin paljon ettei veri kierrä...

Tähän kiteytyykin hienosti ja tyhjentävästi ketjun aihe; "IFK:n peliesitykset".

Ihan oikeasti, jos ei kohta ala jotain todellakin tapahtumaan Nyyperin toimesta, niin kauden suurin voitto on se, että ei tiputa. Killen peilit ei mahdu pikkulatojen ovista sisään ja joka Mestispaikkakunnalla ei saa manikyyriä, joten ei me sielläkään pärjätä.
 

-BR-

Jäsen
Suosikkijoukkue
HELSINGIN IFK, DEFC #1
Eipä Janistakaan ollut tänään pelastajaksi... Torjunnat Kilpeläinen 39 ja Nieminen 26. Kuherruskuukausi on todellakin ohi! Whittu mitä paskaa...
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Ei riitä, että tosta joukkueesta poistetaan kaikkien sylkykupit Hacker, Walsh ja Pitkämäki. Mun mielestä voidaan tehdä siivousta vähän rankemmalla kädellä, kaikki pelaajat joilla on asenteen kanssa ongelmia, voidaan potkia surutta pois. Siitä syntyykin sellainen ongelma ettei meillä ole enää yhtään pelaajaa joukkueessa, mutta vitunko väliä sillä on kun ei meno voi ainakaan mennä huonompaan suuntaan. Voittoputkesta ei ole enää mitään iloa, kun joukkueelta on karkaamassa suora playoff-paikka näiden tappioiden johdosta ja näillä esityksillä joukkue ei ansaitse edes parempaa kuin säälipleijarit.
 

Paukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kolme peliä ja kolme selvää tappiota. Jätkät luulee olevansa niin hienoja kiekkoilijoita kun on punanuttu päällä. Stadin jätkät...hah.

On se kumma että näinkin kovilta joukkueilta kun Ässät, Pelsut ja Lukko niin saadaan kasaan tasan 0 pistettä. Ja taas tulee lausuntoja "huono valmistautuminen", "meillä on poikien kanssa paljon tekemistä" jne.

Ei todellakaan näytä hyvältä. Jos meinaatte edes jotenkin saada tyydyttävän arvosanan keväästä niin nämä niin sanotut peliesitykset pitää parantua about 1000 %.

Ja reagoiko toimisto sekä pullea scouttaus osasto millään tavalla. PUOLUSTUS HUUTAA PELIMIESTÄ!!!!!
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Tää oli viimeinen niitti mulle.

0 pistettä 3:sta ottelusta sarjan keskitason/häntäpään joukkueille (maaliero 5-12) tällaisella hetkellä, kun taistelutahdon pitäisi olla kivenkovaa luokkaa... suoran poff-paikan tavoittelemisen takia.

Kuittaan itseni ulos IFK:n kotiotteluista siihen asti, kun joukkue ansaitsee sen, että sitä tullaan katsomaan.

Toivottavasti joku on puhkaissut renkaat IFK:n bussista. Jääköön vittu sinne koko ämmälauma.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Kuherruskuukausi on todellakin ohi!
Samaa länkytin tuolla otteluseurannan puolella jo Ässien 2. maalin synnyttyä. Eli kiimaisen kuherruskuukauden jälkeen Niemisen liitto IFK:n kanssa on jumiutunut ex-mies Pitkiksen tavoin siihen jamaan, ettei mistään tule vittujakaan. Sopivasti pitkismäiset 4 päästettyä maalia/ottelu 3 viimeisessä pelissä. Hohhoijaa.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Tästä päästäänkiin taas samaan vanhaan väittelyyn, kahdessa edellisessä pelissä Niemisen otteilla ei ollut merkitystä ottelun lopputulokseen, kyllä sen hoiti kenttäpelaajat omalla perseilyllään, ainakin Lukko-pelissä. Tästä päivästä on hankalampi mennä sanomaan kun ei ole nähnyt maaleja, mutta nyt ei olla samassa tilassa kuin Pitkämäen kanssa, pelaajat käsittääkseni luottavat Niemiseen. Kenttäpelaajien oma tekeminen on ollut ala-arvoisen tasolla ja siitä on hankala syyttää veskaria.
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tappioputki haluttomalla esityksellä liigan luuseriporukoita vastaan on loistavaa mainosta edessä olevalle kotipeliputkelle. Eläköön böndetön tammikuu! Eikö uuden IFK-johdon pitänyt mennä urheilupuoli edellä? Nyt tuntuu, että myös talouspuolella otetaan osumaa ainakin lipputuloissa.
Hienoa, että saunakaveri ja hyvä jätkä Nobodylle saatiin suojatyöpaikka IFK:n utj:na. Vieläkö löytyy markkinoilta joku A-junnukaveri, jonka voisi kiinnittää miehistöön? Bates ulos, Grunn sisään?
 
Viimeksi muokattu:

-BR-

Jäsen
Suosikkijoukkue
HELSINGIN IFK, DEFC #1
Tästä päästäänkiin taas samaan vanhaan väittelyyn, kahdessa edellisessä pelissä Niemisen otteilla ei ollut merkitystä ottelun lopputulokseen, kyllä sen hoiti kenttäpelaajat omalla perseilyllään, ainakin Lukko-pelissä. Tästä päivästä on hankalampi mennä sanomaan kun ei ole nähnyt maaleja, mutta nyt ei olla samassa tilassa kuin Pitkämäen kanssa, pelaajat käsittääkseni luottavat Niemiseen. Kenttäpelaajien oma tekeminen on ollut ala-arvoisen tasolla ja siitä on hankala syyttää veskaria.

Juu mä en todellakaan lähde syyttämään Niemistä IFK:n tappioista! Varmaan tänäänkin IFK:n parhaimmistoa. Mihin ei tosin todennäköisesti tarvittu paljon. Tarkoitin vaan sitä, että nyt kun se ns. kuherruskuukausi on ohi, niin jälleen tulee tappioita ja maaleja omiin... Ei pelata täysillä oman jengin ja oman veskan eteen.
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei pelata täysillä oman jengin ja oman veskan eteen.

Miten tämä on mahdollista, kun joukkueessa on kolmen kentällisen verran vahvan IFK-taustan omaavia pelaajia?
Toivottavasti IFK:ssa unohdetaan tulevaisuudessa kaikki nämä helsinkiläisyys-ja ifk:laisuus-hömpötykset pelaajia skoutattaessa. Johan se on nähty, että näitä jengin stadilaiselviksiä ja IFK-kasvatteja kiinnostaa jokin aivan muu kuin joukkueen ja IFK-vaakunan eteen taisteleminen. Nykymiehistön kovin taistelija on Kaliforniassa syntynyt alaskalainen, joka pelaa ensimmäistä kauttaan koko helvetin IFK:ssa. Sekin on tämän kauden aikana nähty, kuinka paljon omilla pojilla täytetty joukkue kiinnostaa helsinkiläiskatsojia ja IFK-faneja, jos/kun joukkue ei voita. Yleisömäärät laahavat ja IFK on muuten matkalla seurahistorian huonoimpaan yleisökeskiarvoon sitten kauden 1996/1997.
 

-BR-

Jäsen
Suosikkijoukkue
HELSINGIN IFK, DEFC #1
Miten tämä on mahdollista, kun joukkueessa on kolmen kentällisen verran vahvan IFK-taustan omaavia pelaajia?

Tätä minäkin ihmettelen. Jos vain tietäisin, niin olisin kyllä sen jo Jaloselle kertonut... ; ) Henkilökohtaisesti diggaan kyllä kovastikin, että omia jätkiä on jengissä runsaasti. On helvetin sääli, ettei silti pelata seuran puolesta. Onko IFK-kulttuurissa sitten jotain perustavanlaista asennevikaa (kuten täälläkin on aiemmin spekuloitu), sitä en osaa sanoa, mutta jostain ton ylimielisyyden on kummuttava...
 

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Onko IFK-kulttuurissa sitten jotain perustavanlaista asennevikaa (kuten täälläkin on aiemmin spekuloitu), sitä en osaa sanoa, mutta jostain ton ylimielisyyden on kummuttava...

Ehkä se on jo UTJ:stä lähtöisin, ei Tomppaa mitenkään nöyränä duunarina ole HIFK:n junnutoiminnassa tunnettu. Hienoa, että seura palkitsee uskollisia työntekijöitään. Toki tämän tappioputkenkin takana on Pitkämäki, maalta tulleet Pikkarainen ja Turunen sekä ennen kaikkea valmentajamme.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös