Vaikka Hirsolla on hyvä +/- saldo niin Hirsolla on varaa parantaa. Koko jätkä voisi halutessaan ja hieman kehittyessään dominoida koko liigaa. Monessa tappio-ottelussa Hirso on ollut se jätkä joka ottaa tyhmiä rangaistuksia ja löysäilee.
Tästä olen tietenkin samaa mieltä. En ole koskaan löytänyt mistään liigasta pelaajaa, jolla ei olisi vielä varaa parantaakin. Ihmisethän ne toistaiseksi ainakin pelaavat. Mutta mielestäni joidenkin nimimerkkien naukuminen Hirsosta ylitti jo kaikki suhteellisuudentajun rajat. Hirso on nykytasollaankin tehnyt eniten HIFK:n voittojen eteen: joukkueen eniten pisteitä ja joukkueen parhaan plusmiinustilaston. Lisäksi hän on liigan kolmanneksi tehokkain pelaaja, joten hän ei ansaitse ihan sellaista shittiä, mitä on saanut. Täällä huudettiin jo ennen kautta, että Hirso ei riitä 1-sentteriksi liigaan, hyvä jos 2-senaksi. Kun tämä argumentti kaatui, on keksitty muita juttuja. Ja kun jokerifanit käyvät purkamassa omaa katkeruuttaan Hirsoon, lähdetään heidän vedätyksiinsä helposti mukaan. Miksi narrifaneja yhä kiinnostaa Hirso? Miksi HIFK-faneja ei paljon enää nappaa mitä Hauhtonen tekee? Hauhtonen kuuluu liigan nobodyihin, Hirso kuuluu liigan tähdistöön ja hänestä on jokaisella mielipide.
En mä mikään älytön Bates-fanikaan ole, hänelläkin on varaa parantaa varsinkin asennepuolella. Mutta Bates on liki kokonaan kritiikin ulkopuolella. Ehkä siksi, että hän ei ole pelannut narreissa. Itsekin sanoin Batesista samat kuin Hirsosta: Mun joukkueeseen mahtuu aina sentteri, joka etenee pinna per matsi -tahdissa. Olisin surkea joukkueenkasaaja, jos näin ei olisi. HIFK:n sentteripeli on kunnossa ja 2 ekaa sentteriä ovat molemmat plussalla joukkueessa, jossa plusmerkintä tehotilastossa ei ole itsestäänselvyys. Heidän puolustustyönsä on paljon parempaa kuin monet luulevat. Siksi perkasinkin läpi numerot, jotka eivät ole kenenkään kavereita tai vihollisia. Ne vain kertovat kuinka asiat ovat. Jengihän näkee kentällä mitä haluaa. Koskee sekä omaa joukkuetta että vastustajaa. Tuntemani nuoremman polven jokerifani oli viime talvena sitä mieltä, että HIFK ei taklaa koskaan, kaikki on vaan pelkkää puhetta. Olin hänen seurassaan katsomassa Jokerit-HIFK -matsia, jossa Lennu pudotti Kantorin keräämään kamojaan noin kolmen metrin päähän meistä. Hän ei tavallaan nähnyt tätä, koska ei halunnut, ja jatkoi jargoniaan. Ihan vilpittömästi. Ei yhtään taklausta tänäänkään. Niin voimakas on uskon voima.
Tällä palstalla alttius myöntää omia virheitään on aivan marginaalinen. Itse myönsin äskettäin (suurta kiputilaa tuntien), että käsitykseni Turusesta olivat väärät ja perustuivat liikaa mutuun. Numerot kertoivat toista ja ne tutkittuani olen katsonutkin ihan toisin Turusen peliä ja sorvaisin hänelle jatkosopimuksen samantien. Jos silmät eivät kerro, tsekkaa tilastot ja kysele objektiivisimmilta. Pitkien sarjojen tilastot ovat aivan loistavaa kamaa. Ne seulovat esiin todellisen pelinkuvan. Meistähän suurin osa näkee vain puolet sarjasta eli kotiottelut. Miten meillä voi olla niin vankkumaton mielipide jostain pelaajasta 20 ottelun perusteella, kun meillä on näkemättä kuitenkin toiset 20 ottelua hänen esityksiään? Tätä varten on tilastot. Jos siellä lukee, että joukkueen parhaat plusmiinukset ovat Hirsolla (+5) ja Turusella (+4), niin ei siinä luulisi olevan paljon mupeltamista. Lisäksi Lennu saa allekirjoittaneelta synninpäästön (+4). Hän tekee enemmän joukkueen eteen kuin ehkä luulisi. Joukkueen sisäisen pörssin kärkipää on aika kova näyttö kapteenilta kuitenkin. Ja Hirsohan johtaa kahta sisäistä tilastoa: pisteet ja plusmiinukset. On meillä huonompiakin kapuja ollut.
Ja kenelle kohdistuvat valitukset siitä, että Hirso on kapteeni? Johdolle? Nyballe? Pelaajat itse ovat valinneet kapteeninsa, joten shittiä tästä kannattaa antaa Lennulle, Pikulle ja kumppaneille. Ei sovi myöskään unohtaa ajan merkitystä, sehän parantaa haavat ja muistot. Siksi esimerkiksi Bednar, Halkidis ja moni muu muistuu mieleen paljon parempana pelaajana kuin hän oikeasti sen kauden liigassa oli. Relevantein mittari on kuitenkin mulle ainakin joukkueen menestys.
Vielä ihan kiintoisaa ja korjattua numerologiaa Hirson tiimoilta. Kun kerran tein sen duunin, että laskin hänen pisteensä, katsoin myös kuinka
joukkueella meni näissä otteluissa. Sehän tässä pääpointti on. Näistä ei kannata kenenkään repiä peliverkkareitaan, pelkkiä lukuja. Ensinnäkin mulla oli 1 virhe, 1.11. ottelu HPKta vastaan päättyi 0-3 HIFK:lle ja Hirso teki pisteitä. Hirso on tehnyt pisteitä siis
25 ottelussa, ei 24 ottelussa - ja kiitokset tämän puuttuvan ottelun huomiomisesta eräälle toiselle tilastofanille! Virheeni löytyi 1.11. -matsista, jonka laskin jostain syystä HPK:n 3-0 -voitoksi. Niinpä Hirso on jäänyt ilman pisteitä
13 ottelussa, ei 14 ottelussa.
-Hirso kokonaan ilman pisteitä 13 kertaa, joista 4 kertaa koko joukkuekin 0 maalia. 9 kertaa Hirso jäänyt pisteittä niin, että joku muu on tehnyt niitä kuitenkin. Näistä otteluista HIFK on hävinnyt 8 kpl, joista yhden jatkoajalla. Ainoa "Hirsoton" voittokin on jatkoajalta Jypiä vastaan 18.10.
Kaikkiaan menestys niin, että Hirso on jäänyt pisteittä: 12x0p, 1x2p, 1x1p = yhteensä 3 pistettä
-Hirso on tehnyt pisteitä 25 ottelussa, joista on saatu pisteitä tämän verran:
14x3p, 3x2p, 3x1p =
yhteensä 51 pistettä.
HIFK pisteet yhteensä 3 + 51 = 54p eli
vain 3pinnaa on HIFK saanut niissä matseissa, joissa Hirso ei ole tehnyt pistettäkään. Yhtään 3 pisteen voittoa ilman Hirson pisteitä ei ole. Tämä tilanne siis toistaiseksi.