Simon: Olipa hyvä viesti. Mä olen aina kuin tikkarin saanut kakara, kun HIFK voittaa. Tokihan suomalaistyyliin omaan onneen pitää sisällyttää tippa kateutta - siis monella muullahan menee paljon paremmin aina. Ja Housuhan on noussut jo ties kuinka monenneksi veskari"legendaksi". Kelailin tuossa clippejä ja löysin pakkien mokia mutta sen lisäksi myös äärimmäisen huonoa maalivahtipeliä. Näitä kun harrastetaan yhtä aikaa, tuloksena on viisi päästettyä maalia. Lehto taisteli kaikkia todennäköisyyksiä vastaan Pitkämäkeäkin paskemmaksi veskariksi. Kaikkiaan ilta oli ainakin radion ääressä erittäin viihdyttävä, sai nauraa kunnolla ja vielä voitto päälle.
Bates on jo niin hyvä, että asia ansaitsee pienen pohdinnan. Tuollainen suoritustaso ei ole normaalia ja kenties se kertoo liigamme tilanteestakin aika paljon. Olen jo pidemmän aikaa muistuttanut, että tähdet painuvat ohi meidän liigasta, Niskala viimeisimpänä, ja ulkkarit ovat hackereita. Toporowsky, joka ei ole vanhemmiten muuttunut taitavammaksi, hengailee liigan pistepörssin top kympissä ja vanha kunnon Vopat olisi vähintään samoilla sijoilla. Bates on sitä tasoa, mihin totuttiin, kun Caloun, Bednar, Vlasak, Machulda ja kumppanit pyörivät täällä. Aika helvetin makeeta, että Bates pelaa nimenomaan meillä. Olen kaivannut sairaan kauan HIFK:hon uutta liigatähteä, edelliset olivat Murphy ja Salmelainen. Kädet kyynärpäitä myöten ristiin, että kaikki menee hyvin Batesin kanssa. Ja nyt toivottavasti aukeaa sekin, että esimerkiksi Luttinen & Pesonen eivät ole puukäsiä. Näin täällä yritetään selittää ja perusteena on pelaajien koko. Heh. Vaikka Bates on huikea, pitää laitureiden kuitenkin kyetä mättämään ne maalit ja esimerkiksi Pöysti ja Keränen Batesin laitureina eivät pinnoja tuohon tahtiin tekisi. Vaikka Keränen onkin pienikokoinen eli taitava. Luttinen oli jo samanlainen kuin Hauhtosen aikaan, eleettömästi maalin edustalla hyvin sijoittuneena.
En lähtisi hirveästi Hirsoakaan dissaamaan, vaikka sekin on suosittua. Bates on monta luokkaa Hirsoa parempi, mutta Hirsohan on silti (vielä) liigan kolmanneksi paras sena liki pinna per matsi tahdissa. Batesin ero Hirsoon on samaa osastoa kuin Batesin ero Immoseen ja Sahdlstedtiin. Jengi puhuu Hirsosta kuin jätkä olisi tehnyt 1+2 -pistettä. Ihan ei riitä ymmärrys siihen negakasaan, joka Hirson niskaan tykätään kaataa. Liigan pistepörssi kertoo: 8. Kim Hirschovits, 20 ottelua, 5+14 = 19, +6. Tässä on varmaan väärin tehdyt pinnat mukana? Aika paska 2-sena meillä, vasta kolmantena liigasenttereiden pörssissä. On se huono. Edeltäjänsä Guolla oli pistepörssissä sijalla 26, 14+25 =39, -5. Kenen on vastuu tästäkin muutoksesta? Kuka penaili?