Mun mielestä tämän päivän peli eteni aika lailla ennakko-odotusten mukaan loppukämmejä lukuunottamatta. Tiedettiin, että ottelun alussa etu oli KalPalla, koska niillä oli eilen peli, meillä parin päivän huili. Ainakaan itselleni ei tullut yllätyksenä, että KalPa meni vieläpä johtoon. Itse odotin, että ottelun loppua kohden HIFK saa enemmän otetta pelistä ja niinhän siinä kävikin. Mun mielestäni HIFK on viime otteluissa keskittynyt ennen kaikkea tarkkaan puolustuspelaamiseen ja suoraviivaisempaan hyökkäämiseen ja jättänyt pikkukivan, näyttävämmän kiekollisen pelin vähemmälle. Ja tämä on varmasti yksi syy myös siihen, miksi Kangasniemi on istunut katsomossa. Pleijareissa puolustuspelaaminen korostuu eikä se moodi ikävä kyllä mene itsestään päälle, vaan kyllä sitä on treenattava pelaamalla. Ja koska HIFK on nyt siinä tilanteessa, missä pisteitä on pakko naarata, se on ollut ikävä kyllä pakko tehdä viihdyttävyyden kustannuksella. Ymmärrän, jos jotakuta katsojaa se harmittaa, mutta itse ymmärrän valmennuksen valinnan. Toki toivoisin, että tilanne olisi toinen, mutta nyt ei näin ole ja sen kanssa on elettävä ja yritettävä raapia mahdollisimman paljon pisteitä ennen runkkarin loppua.
Omiin silmiini joukkue on pääsääntöisesti pelannut viime peleissä ihan fiksusti. Vaikka vastassa on ollut alemman kastin jengejä pl. JYP, yhtään varsinaista heittopussia sarjassa ei ole ja nämä heikommat jengit ovat pistäneet muut ahtaalle. Kun oikein muuta panosta näillä jengeillä ei enää ole, pelaajat pelaavat kunniasta ja mahdollisista jatkosopimuksista, kun taas vastustajalla on pakkovoiton paikka. Se on vastustajalle oikein mainio motivaattori ja siihen on moni parempi jengi kompastunutkin.
Tänään homma oli täysin omissa käsissä aina Jääskän täysin typerään ja turhaan jäähyyn asti. Tämän voi halutessaan pistää pitkän tauon jälkeisen yli-innokkuuden piikkiin, mutta tyhmä jäähy se oli silti. Mikko Kousalta jälleen kokonaisuutena aivan käsittämättömän huono peli. Oikein mainio perseennäyttö omalle jengille. Tänään 3 kertaa kentällä, kun KalPa teki maalin, joista 2 maalia aivan puhtaasti Keken piikkiin. Milloinkohan Kousa on ajatellut alkaa pelata tosissaan ja lopettaa ärsyttävän virnuilun kentällä? Kousa on ollut 32 kertaa kentällä, kun omissa on soinut tasaviisikoin ja vain 22 kertaa, kun itse on tehty maali. Jopa Rony Ahonen on ollut enemmän tasaviisikoin kentällä HIFK:n tehdesdä maalin ja vain harva täälläkään pitää Ahosen kautta erityisen onnistuneena. Ei noi Kousan tilastot ole vain sattumaa tai paskaa tsägää, vaan yksinkertaisesti huonoa pelaamista. Tämän perustan toki omiin havaintoihini, mutta tuskin kovin moni muu on kanssani eri mieltä. Potentiaalia on parempaan, se on selvä ja siksi kai Keke on saanutkin pelata paljon, vaikka karseita virheitä on tullut pitkin kautta. Mutta milloinkohan tämä kuuluisa potentiaali alkaa realisoitua, koska nähdyn perusteella Kousa ei näytä ottavan opikseen. Muu jengi tiivistää rivejä ja tämä seppä se huitelee aina vain ihan missä milloinkin huvittaa. Ylimielistä meininkiä. Veemäistä on se, että johdonmukaisuuden nimissä Pikkaraisen pitäisi oikeasti pistää Kousakin katsomoon. Mutta koska tilanne on mikä on ja pisteitä on pakko saada ja kaikki tietää Kousan potentiaalin, en pidätä hengitystäni, että Kousa katsomokomennuksen saisi. Oikeutettua se kyllä olisi, jos arvioidaan puhtaasti peliesityksiä kentällä.
Tämä ilta oli karu esimerkki siitä, miten yksittäisten pelaajien henkilökohtaiset virheet vesittää muiden kovan ja sitoutuneen duunin. Tätä on nähty aivan liian monta kertaa tällä kaudella. Toivoni paremmasta lepää siinä, että asianosaiset pelaajat ymmärtävät virheensä ja jatkossa toimivat toisin. Jääskän kohdalla tähän uskon, mutta Kousan suhteen olen epäileväinen, ikävä kyllä. Muu jengi pelasi ihan hyvän pelin suunnitelmaa noudattaen ja jäivät ilman palkintoa hyvästä duunista. Ei siellä todellakaan koko jengi paskonut alleen enkä tämän vuoksi myöskään voi sanoa, etteikö joukkue olisi valmennuksen näpeissä. Mutta Mikko Kousan voi katsoa kyllä olevan valmennukselle just nyt todella ongelmallinen pelaaja. Ei tosin taida olla Kekellekään (vrt. Iikka) ihan eka kerta, kun ei ihan joka ilta jaksa pelaaminen napata ja sitoutumisessa on parantamisen varaa.