10 peliä täynnä, joukkueelle ja valmentajalle arvosana 8
Vaikutteita ottamatta laitan tässä ekan kympin arvion. Se kuuluu tiivistettynä: ei mitään suurta hätää, tästä tulee helvetin hyvä juttu vielä, trust me! Itse asiassa tämä ei ole mulle edes yllätys, sillä kauden alussa ennustin nihkeästi käynnistyvää syksyä ja epäilin, että Summasen ja Rautakorven jengit lähtevät lujaa treenanneena syksyyn. Siltä tosiaan näyttää. Nyt kulkee luistin. Toinen ennustukseni pysyy myöskin; isot asiat ratkeavat vasta keväällä. Vaikka kuinka nillittäisi tai tuulettaisi syksyllä, ei kannata. Tätä on tämän päivän SM-liiga, jota kieltäydyn kutsumasta Liigaksi.
Varsinkin vieraspeleissä näkyy Summasen Total Hockey Motherfucker Nature -konseptin idea. Ja pidän siitä! Lujaa painetta, pelipaikat vaihtuvat ja reagoinnin pitää olla nopeaa. Ei mitään nysväämistä ja taaksepäin pelaamista, hieno homma! Tässä konseptissa esimerkiksi Somervuoren arvo on noussut. Siitä viis paljonko henkilökohtaisia pisteitä syntyy, mutta nyt saa Eero painaa täysillä alusta loppuun ja auttaa sitä kautta hyökkäyspeliä. Muista pelaajista Elkins on aivan jäätävä, samoin liigan paras pelaaja (punalaiseilla) Pakarinen. Puustinen on liigan eliittiä. Jokela on ottamassa työvoiton meikäläisestä. Pakko digata sitä uhrautuvaisuutta. Jos nyt jostain pitää märistä, niin pakistoon kaivattaisiin lisää taitoa ja ilkeyttä. Veskarien suhteen näyttää hyvältä, rasti seinään!
Ennustin ennen kautta, että HIFK ottaa paikan kuuden sakissa ja on kova playoffeissa. Ei ole syytä tinkiä tästä 10 ekan pelin jälkeen. Nyt on menty pistekeskiarvossa 1,6 ja sillä sijoituttiin viime kaudella kuudenneksi (HPK). Viides oli Kalpa 1,62 pojoa ja runkosarja voitettiin pka:lla 1,85. Tähän se menee ensi keväänäkin. Pelicans, Saipa ja Ilves tulevat vielä alaspäin, luotan pitkän aikavälin tilastoihin sen verran. Kauden avauspelissä itkettiin (minä myös) kuinka kaukana ollaan narreista. Niin ne tilanteet muuttuvat, heidän pka:nsa tämän illan jälkeen on 1,41. Kuten sanottua, tämä homma pitää katsoa kevääseen asti. Olen arvosanan 8 verran tyytyväinen joukkueeseen ja valmentajaan tällä hetkellä - ja kuuntelen mielelläni muitakin 10:n matsin arvioita. Nordis kuittaa, hyvä meno.