Klassikko. Kannattaa laittaa talteen, tästä on hyvä mainita kun Melart pelaa ensimmäiset maaottelut ja tuolla urakehityksellä voi mennä vielä todella pitkälle. Löytyy peruselementit, eli koko, liike, luonne ja järki.
Komppaan täysillä. Ja nokitan: Melartin lisäksi Liivik ja Pöysti tullaan näkemään vuorenvarmasti EHT-kuvioissa parin kauden sisään. Molempien nimet on merkattu "isoon kirjaan". Wärnin Malluhan on myös avannut maajoukkuehommansa jo HIFK:n aikana. HIFK:ssa tehdään pirun hyvää duunia pelaajien kasvattamisessa ja olen jo monesti sanonut, että HIFK, Jokerit ja Kärpät ovat niitä jengejä, joiden pelaajilla on aina etulyöntiasema ajatellen NHL/maajoukkue -kuvioita ja tämä jopa riippumatta kulloisistakin sijoituksista. HIFK:ssa pelataan aina suurennuslasin alla isoissa paineissa ja sitä hommaa ei tarvitse opetella maajoukkueessa sitten enää.
Matsia seurasin landella teksti tv/Radio Suomi -pohjalta ja nyt sain haltuuni tallenteenkin, jota pikakelailin. Huomioita:
1) Jo Pelicans-matsin jälkeen sanoin vain puolittain humoristisesti, että Petulla on nyt käsissään se hänen aidoin unelmajoukkueensa. Taitoa pois ja hullunrohkeaa taistelua tilalla. HIFK pelaa ilman Granlundeja ja Villeä aika lähelle viime kauden Bluesin formaatissa ja tällaista nippua Petu osaa ohjastaa. Petusta tulee kivikova koutsi, kun hän saa vielä ympättyä taitopelaajat mukaan jotenkin luontevasti. Petulle tulee yliyritystä, kun joukkueessa on oikein paljon taitoa ja hän ilmeisimmin unohtaa omat vahvuutensa yrittäen olla hyökkäyspelin asiantuntija. Klassinen basisti-ilmiö, mallia Tsööz Kettula Peer Guntista: Kaveri on vuorenvarma basisti, pitää taimin ja svengaa kuin eläin. Mutta antakaa hänelle lisää vastuuta, pistäkää syna siihen viereen ja sanokaa, että vedä tosta välillä mattoa alle, saadaan vähän leveyttä soundiin, teet samoin kuin Def Leppardin Rick Savage. Ja mitä tapahtuu? Katoaa taimi, katoaa svengi ja homma menee yliyrittämiseksi. Kansankielellä sanottuna yli hilseen. Back to basics, niin taas toimii. Mutta HIFK tarvitsee tavalla tai toisella myös Petun aikana hyökkäyspelin erityisosaamista. Nyt on tullut selväksi, että Petu osaa puolustaa ja taistella, mutta kuka jaksaa katsoa pari kautta HIFK:ta, joka olisi miehistöltään Blues-inkarnaatio ?
2) MAALIVAHTIPELI. Olen tainnut muutamankin kerran todeta kuinka äärimmäisen tärkeä pelaaja maalivahti on ihan ohi pelikirjojenkin. Valitin joskus, että UL ei ole koskaan nostanut esiin tätä asiaa ja seuraavassa UL:ssä oli monen sivun ansiokas Seppäsen artikkeli maalivahdeista, asiaa! Mun valituksella ei siis ole tekemistä asian kanssa, juttu on tehty pitkin syksyä ja taimaus vaan sattui kohdalleen.
Fakta 1: HIFK hävisi alkusyksystä kelvottoman maalivahtipelin takia huomattavan määrän pisteitä ja syyttävä sormi kohdistui silti eniten Paskansyöjään. Itse kerroin silloin kaksiulotteisesta paskasta; meillä on yhtä aikaa olematon pelikirja JA huono maalivahti ja tulos voi olla vain disaster.
Fakta 2: Hyvä maalivahti kantaa joukkuetta, pelikirjaa, valmentajaa, jopa jumalauta katsomoa! Nyt HIFK on napannut Norjan ja Endrasin kanssa suunnilleen ne hyvityspisteet, jotka menetti syksyllä huonoon mv-peliin. Eilen HIFK voitti joka sektorilla, mutta Norja ja Endras ovat pelanneet muutamia voittoja muuten paskalle joukkueelle, legendaarisin näistä oli Lappeenrannan 0-1.
Fakta 3: Jos joukkueella ei toimi maalivahtipeli, kaikki ketjulotot ja pelikirjakuviot ovat täysin turhaa ajankulua. Joukkue ei tule menemään pitkälle.
3) Ilari Melart! Hieno ihminen ja niin HIFK:n näköinen hahmo kuin olla voi. Koko pakisto alkaa muutenkin olla puolustusvalmiudeltaan hyvä ja HIFK:n maalin edessä ei ole kivaa, kuten Suikkanenkin totesi. Fernholm alkaa löytää sisäisen Benysekinsä. Pena myisi häntä jo pois.
4) Hirso ja Pesonen - hyvä meno, pidetäänkö toi keskiarvo pinna per peli kevääseen asti?
Nytkään ei olla kaukana viime kauden lopullisesta sijoituksesta (3.) ja pisteet ratkaisevat tässä lajissa. Mä haistan tässä joukkueessa MAHDOLLISUUDEN kultaan. Olen pohjimmiltani siis optimisti ja jätän luettelematta ne ihan realistiset uhkakuvat, jotka tuovat mukaan MAHDOLLISUUDEN siihen, että ollaan ulkona ekan playoffkierroksen jälkeen. Tämä toinen mahdollisuushan on ollut olemassa kauden alusta alkaen, siitä ei kahta sanaa. Mutta nyt on selvästi noussut mukaan myös toinen ääripää, mahdollisuus kultaan.