HIFK:n peliesitykset kaudella 2011-2012

  • 746 440
  • 2 462

fakiiri

Jäsen
58:n kanssa samaa mieltä, miksi ihmeessä piti koko paletti repiä kerralla auki? Kaiken järjen mukaan Petun olisi kannattanut tuoda oma lisämausteensa Kojon tekemään soppaan, mutta kaveri päätti heittää vanhan keiton kattilasta menemään ja kuorii nyt perunoita jotta saisi aikaan kokonaan uuden keiton.

P. Matikainen tuo omaa systemiään sisään, koska toisen systeemeillä ei voi valmentaa. Siitä jää kiinni pelaajille alta aikayksikön, eikä kopioiminen pidemmän päälle tuo kestävää menestystä.

Jokaisen koutsin on rakennettava oma tyylinsä ja tapansa toimia. Pelitavan pitää lähteä omista ajatuksista, pelitavan on peilattava käytössä olevaa materiaalia, vastustajien pelisysteemeitä ja lajin yleistä evoluutiota. Koko ajan pitää kehittyä ja mennä eteenpäin.

Esimerkiksi Rauno Korvelta tai Pentti Matikaiselta voi kysyä, mitä tapahtuu yllättävänkin nuorelle valmentajalle, jos ei jatkuvasti kehitä itseään. Ranekin tippui kehityksen kelkasta alle 40-vuotiaana, eikä hän voi kehua 1990-luvun valmennussaavutuksilla lainkaan. Ja sentään 1980-luvun lopussa Rane oli liigan menestyksekkäin koutsi.
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tällä pääsee pitkälle pleijareissa.

58:n kanssa samaa mieltä, miksi ihmeessä piti koko paletti repiä kerralla auki? Kaiken järjen mukaan Petun olisi kannattanut tuoda oma lisämausteensa Kojon tekemään soppaan, mutta kaveri päätti heittää vanhan keiton kattilasta menemään ja kuorii nyt perunoita jotta saisi aikaan kokonaan uuden keiton.
Komppaan edellisiä.

Virallinen" selityshän on se, että uusi valmentaja ei voi jatkaa vanhan valmentajan pelikirjalla tai -tavalla. Tässä selityksessä itseäni hieman närästää se, että jos HIFK viime kaudella oli pääsääntöisesti:

a) kurinalainen, eli ei ottanut turhia jäähyjä
b) fyysinen "pelin sisällä", eli hyvä kaksinkamppailuissa ja väännöissä, johon päälle saatiin lisäksi muutamia maukkaita "sankaripommeja" vrt. play-offeissa Söderholmin osuma Pulkkiseen, Järventien Rantaseen etc.
c) hyvällä kenttätasapainolla hyökkäävä
d) sitkeästi ja kärsivällisesti puolustava (liittyy osin kohaan a))
e) sopivasti kiekkokontrollia hyödyntävä, eli kiekkoa ei roiskita, vaan pyritään pitämään kiekko omilla vaikka pienellä riskillä ja
f) valmennuksen puolelta selkeästi roolitettu

, niin mikä on nyt se pelikirja tai -systeemi, johon Petu meitä adjutantteineen on nyt valmentamassa? Ymmärrän kyllä, että jokaisella valmentajalla on tietyt omat painotuksensa, mutta kyllä noiden listaamieni kohtien perään voi vetää yhtäläisyysmerkit termin "voittava lätkä" kanssa ja se, jos mikä, on myös HIFKn näköistä peliä.

Itselleni suurin pettymys alkukaudesta on ollut se, että odotin Matikaisen palkkauksen myötä, että pelillinen taso pysyy edelleen yhtä korkeana, mutta siihen tulee lätkäjätkä-Petun myötä vielä lisäannos fyysistä presenssiä ja taistelun ilmentymää. Toistaiseksi on kuitenkin nähty ainoastaan pilkahduksia toimivasta pelitavasta ja fyysinen presenssikin on ollut, esim. Kuopion virkistävistä loppuhulinoista huolimatta, jotenkin onton oloista.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
- - -
Itselleni suurin pettymys alkukaudesta on ollut se, että odotin Matikaisen palkkauksen myötä, että pelillinen taso pysyy edelleen yhtä korkeana, mutta siihen tulee lätkäjätkä-Petun myötä vielä lisäannos fyysistä presenssiä ja taistelun ilmentymää. Toistaiseksi on kuitenkin nähty ainoastaan pilkahduksia toimivasta pelitavasta ja fyysinen presenssikin on ollut, esim. Kuopion virkistävistä loppuhulinoista huolimatta, jotenkin onton oloista.

Tätä samaa olen myös ihmetellyt. Fyysinen läsnäolo (sitä kai tuo presenssi tarkoittaa, en osaa tamia) oikeastaan kulminoitui Eetu Pöystin ylilyönnissä. Ennen peliähän Petu oli korostanut kamppailun merkitystä pelissä ja Eetu sitten toteutti sitä. Toisaalta sitten HIFKillä on ollut pelejä, joissa se on ollut aivan lapanen, mm. SaiPa-peli. Koettaisi nyt jo prkl päättää.

Toiseksi minua hiukan ärsyttää tuo suunnaton koohottaminen. Mennään kuin päättömät kanat. Oletteko muuten nähnyt? Minä olen. Kaula poikki ja lentäähän se kana. Suurin osan pelistä kaverit pyörivät kentällä ihan miten sattuu. Onneksi Petulla on hyviä kavereita kuten Erkka ja Ara, jotka antoivat IFKoon ihan rauhassa pelata omaa peliään ja pakittelivat alta pois.

Ryminäronssi taitaa olla tämän kauden haave.
 

Brewer

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK,ARSENAL
Ryminäronssi taitaa olla tämän kauden haave.

Ei kelpaa! Minun on kyllä vaikea nähdä, että joku joukkue IFKn pleijareissa pudottaa ennen finaaleja. Ihan oikeasti! Tämä siis, jos ei mitään loukkaantumissumaa tule ja Riks on myös kondiksessa. Kaikella kunnioituksella, mutta IFKn voittaminen 'paras seitsemästä' sarjassa on vaikeaa.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Jan_Peter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Chicago blackhawks
Tätä samaa olen myös ihmetellyt. Fyysinen läsnäolo (sitä kai tuo presenssi tarkoittaa, en osaa tamia) oikeastaan kulminoitui Eetu Pöystin ylilyönnissä. Ennen peliähän Petu oli korostanut kamppailun merkitystä pelissä ja Eetu sitten toteutti sitä. Toisaalta sitten HIFKillä on ollut pelejä, joissa se on ollut aivan lapanen, mm. SaiPa-peli. Koettaisi nyt jo prkl päättää.

Toiseksi minua hiukan ärsyttää tuo suunnaton koohottaminen. Mennään kuin päättömät kanat. Oletteko muuten nähnyt? Minä olen. Kaula poikki ja lentäähän se kana. Suurin osan pelistä kaverit pyörivät kentällä ihan miten sattuu. Onneksi Petulla on hyviä kavereita kuten Erkka ja Ara, jotka antoivat IFKoon ihan rauhassa pelata omaa peliään ja pakittelivat alta pois.

Ryminäronssi taitaa olla tämän kauden haave.

No ensinnäkin Pöystin taklaus ei ollut mikään ylilyönti vaan teknisesti puhdas taklaus, mutta ehkä liian paljon vauhtia. Jos Platil olisi ollut hereillä niin olisi tapahtunut loistava kiekon riisto ja todennäköisesti maalinteko tilanne, näitä ei saa misään tapauksessa jättää käyttämättä.
Ehkä Matikainen pitää fyysisen presenssin poissa niin kauan kun pystytään ehdoitta toteuttamaan oikeaa peitapaa, nimittäin näissä peleissä missä sitä on kaivettu esiin on mennyt aivan perseelleen.
Esimerkiksi voidaan ottaa eilinen kolmas erä kun Kolehmainen lanaa siellä koko ajan IFK:n pelaajia, mutta IFK ei vastaa siihen mitenkään. Fakta on se jo sitä olisi lähdetty toteuttamaan, olisi tappio ollut varma. IFK fyysisen ylivoiman sijasta PUOLUSTI itselleen 3 pistettä, ei se vielä täydellistä ollut ja aika kusessa oltiin välillä mutta en ollut missään vaiheessa epävarma siitä etteikö me voitettaisi ottelu.
Matikainen on saanut ajaa omaa pelitapaansa ruhtinaalliset 4 kuukautta sisään niin IFK:n kannattajan logiikalla se täytyy jo täysin olla pelaajien selkäytimessä, ottaen vielä sen huomioon että koko valmennusjohto on vaihtunut.
En edelleenkään ymmärrä "väärin" voitettuja pelejä!
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
No ensinnäkin Pöystin taklaus ei ollut mikään ylilyönti vaan teknisesti puhdas taklaus, mutta ehkä liian paljon vauhtia.
- - -
En edelleenkään ymmärrä "väärin" voitettuja pelejä!

Pöysti oli "kamppailua" täynnä kuin vichypullo ja siksi kohtuus unohtui.

Väärin voitetut ottelut ovat tietysti mukavia silloin kun ne voitetaan. Mutta kun koskaan ei ennen ottelua ole mitään hajua siitä, miten otteluun lähdetään ja miten se aiotaan voittaa. Petulla ja Pennasella on siitä ehkä joku kuvitelma mutta sen verran heikkoja pedagogeja ovat, ettei se siirry pelaajille.

Siksi en pidä päin persettä pelatuista peleistä, vaikka on sattunut voitto tulemaan. Yleensä voittokin vain sen takia että vastustaja on ollut vielä huonompi. Jos mahdollista.
 

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itselleni suurin pettymys alkukaudesta on ollut se, että odotin Matikaisen palkkauksen myötä, että pelillinen taso pysyy edelleen yhtä korkeana, mutta siihen tulee lätkäjätkä-Petun myötä vielä lisäannos fyysistä presenssiä ja taistelun ilmentymää. Toistaiseksi on kuitenkin nähty ainoastaan pilkahduksia toimivasta pelitavasta ja fyysinen presenssikin on ollut, esim. Kuopion virkistävistä loppuhulinoista huolimatta, jotenkin onton oloista.

Oli helvetin hyvä kirjoitus kokonaisuudessaan.

Vaikka tuo HIFK:n kokoonpano etenkin hyökkäyksen osalta pistää väkisinkin suun hymyyn, niin yhdessä asiassa HIFK:ssa on mielestäni hieman epäonnistunut hyökkäyspäätä rakennettaessa. Nimittäin isoilla minuuteilla pelaavia, fyysiseen peliin pystyviä hyökkääjiä on liian vähän. Viime kaudella kuitenkin isoja minuutteja pelasi Petrell ja Haataja. Jos katsoo esimerkiksi eilistä kokoonpanoa, jossa pelattiin ottelun loppu kolmella kentällä, niin Somervuori, Granlund, Pesonen, Peltonen, Wirtanen, Kuhta, Hokkanen, Hirschovits, M.Granlund. Keneltäpä noista voi odottaa hyökkäyspään hämmentämistä, kuin Wirtaselta ja hänkin pelaa keskellä, jolloin rooli on pääsääntöisesti sellainen, että tehtävänä ei ole ristikulmiin heitetyn kiekon jälkeen ajaa pakkia levyksi. HIFK:lla ei kärjistetysti sanottuna ollut eilen yhtään sellaista pelaajaa kolmessa ensimmäisessä kentässä, jonka kanssa vastustajan pakille tulisi oikeasti kiire. Onhan siellä hyviä kaksinkamppailupelaajia, kuten Peltonen, mutta ei yhtään Petrellmäistä pelotetta, joka pakottaa monen pakin antamaan sen hätäpaskan ränniin. Petrell monesti fyysisyydellään herätti myös koko joukkueen ja muutkin alkoivat laittamaan kroppaa likoon. HIFK:lla oli eilen vasta nelosessa Järvinen ja Tuomainen, jotka eivät muutenkaan ole isojen minuuttien miehiä. Loukkaantuneiden listalla toki ovat Rajamäki ja Nyholm sekä Liivik Kouvolassa. Etenkin Rajamäestä toivoisin jopa ykköskenttään pelaajaa, joka tekee tilaa ja pitää vastustajan varpaillaan. Itse olisin jopa kokeillut Liivikiä ykköskentässä. On muutamat vaihdot kärkikenttien kanssa pelannut todella hyvin. Myös Nyholmista olen odottanut jopa kärkikenttien rouhijaa/maalintekijää. Antoi viimekeväänä näytteitä siitäkin osaamisesta. Tämän tyyppistä roolitusta toivoisin kärkikenttiin. Ei voida olettaa, että riittää isossa kuvassa, kun fyysisiä äijiä on nelosessa 10 minuutin peliajalla. Toki kärkikentissä pitää olla myös käsiä siedettävä määrä. Esim. Turo Järvistä on ihan turha peluuttaa kahdessa ensimmäisessä ketjussa.

Pakistossa HIFK:lta tulee löytymään lihaa ja fyysisyyttä. se on tähän mennessä kautta näkynyt lähinnä siinä, että HIFK:lle on vaikea tehdä maali irtokiekoista. Fyysisestä pelistähän on vastannut pääasiassa pakisto nytkin, mutta hyökkäyspään kaksinkamppaulupelaamiseen tällä on niin vähän vaikutusta.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Siksi en pidä päin persettä pelatuista peleistä, vaikka on sattunut voitto tulemaan. Yleensä voittokin vain sen takia että vastustaja on ollut vielä huonompi. Jos mahdollista.
Jollain tasolla samaa mieltä. Kolme pinnaa on toki aina kolme pinnaa, mutta jos katsoo tuloksen taakse, siellä luuraa joskus ikäviä asioita. Jos päin persettä pelaaminen on satunnaista, silloin väärin voitettu peli lämmittää kuitenkin. Jos se on enemmän sääntö kuin poikkeus, tulevaisuus ei näytä kovin valoisalta. Tulevaisuudeksi riittää tässä tapauksessa vaikka pleijarit.
 

-3112-

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, ManU, HSV
Pinnat ovat tärkeitä tässä vaiheessa kautta, mutta itseäni edelleen huolestuttaa kaikkein eniten peliajan jakaantuminen joukkueen sisällä. On pelaajia, jotka vääntävät illasta toiseen 20-30min ja loput käytännössä kaksi viimeistä ketjua painivat +-5min peliajasta. Tämä kostautuu loukkaantumisina ja hyytymisenä jossain vaiheessa kautta. En ymmärrä, mutta eikait sitä tarvitsekaan....
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Jos vastustaja jaksaa ja viitsii luistella ja karvata rohkeasti ylhäältä, on nyky-IFK aivan kusessa
Vielä vähän aikaa sitten olit täysin eri mieltä, mitä tulee vastustajan otteisiin. Mikä sai sinut tällä kertaa kääntämään takkisi?

"Ihmettelen vain"
 

Stigu

Jäsen
Oli helvetin hyvä kirjoitus kokonaisuudessaan.

Vaikka tuo HIFK:n kokoonpano etenkin hyökkäyksen osalta pistää väkisinkin suun hymyyn, niin yhdessä asiassa HIFK:ssa on mielestäni hieman epäonnistunut hyökkäyspäätä rakennettaessa. Nimittäin isoilla minuuteilla pelaavia, fyysiseen peliin pystyviä hyökkääjiä on liian vähän.
Täysin samaa mieltä. Jos kelaa tuota mestaruusjoukkuetta, niin kyllähän siellä noudatettiin kolmen ensimmäisen ketjun osalta tuota snaipperi-sentteri-rouhija-linjaa:

Peltonen-Granlund-Haataja
Petrell-Wirtanen-Kuhta
Ahtola/Wärn-Ramstedt-Hamilton

Tälla kaudella noita rouhijoita ei ole ollut ainakaan kahdessa ensimmäisessä ketjussa. Hieman tuontapaiset ketjut voisi koota ideaalitilanteessa esim:

Peltonen- Granlund- Rajamäki
Pesonen-Wirtanen- Kuhta
Järvinen/Tuomainen-Hirso-Somervuori
..
Nyholm-Liivik-Pöysti

Tuossa nyt näkee jo muutaman ongelman:
- Rajamäki klesana, eikä nykykunnosta ehjänä ole mitään takeita.
- Pesonen ei ole lähelläkään Lennun tasoinen rouhija, mutta eipä tuolla ole ketään muutakaan vastaavaa.
- Hirson pitäisi nostaa tasoaan.

Ja Denniksen kirjoitukseen: täällä monella tuntuu olevan se illuusio päällä, että kausi jatkuu viime kauden viimeisestä pelistä, mutta fyysisempänä. Eli matsit voitetaan suvereenisti, ja vielä fyysisemmällä ilmeellä, kuin pleijareissa. Mielestäni tämän suhteen pätee Swiss Tonin viisaus:

"coaching a hockey team is like making love to a beautiful woman: You cannot continue somebody else's work, you have to start building your erection from the beginning".
 

HJL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Katso Pallo, Vancouver Cancouver
Hyppään Stigun bandwagoniin!!!

Nimimerkki Stigu!

Yllätyksekseni olet tällä hetkellä palstan ehkäpä kärsivällisin kirjoittaja, joka löytää mahtavasti positiivisia juttuja IFK:n kieltämättä sekavasta pelistä. Jälleen kerran olet asian ytimessä.

Uskon ja toivon, että Fernholm ja loukkaantuneiden kirjoista palaavat tuovat IFK:n peliin pikkuhiljaa järkeä. Sitä kautta otteet tasaantuvat pikkuhiljaa. Ja eipä tuo naapurinkaan viime kaudella alkanut projekti purjehdi myötätuulessa, vaikka puikoissa on mestari-Erkka ja mestari-Keklu.

Itse yritän olla mahdollisimman kärsivällinen, vaikka kieltämättä esimerkiksi Saipa-pelin tyyliset tappiot ottavat pannuun aivan suunnattomasti. Löydän kuitenkin yhtäläisyyksiä Jalosen ensimmäiseen kauteen ja lukemattomiin kotitappioihin. Ja Jalosen ensimmäisen kauden jengi ei ollut niin paska, että olisi ollut lupa hävitä melkein puolet(?) kotipeleistä.
 

Orava

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mielestäni tämän suhteen pätee Swiss Tonin viisaus:

"coaching a hockey team is like making love to a beautiful woman: You cannot continue somebody else's work, you have to start building your erection from the beginning".

Tämän kauden hienous on juurikin siinä, että valmentajilla on oikeasti aikaa rakentaa sitä pelitapaansa, niin kauan kun se pienin askelin menee eteenpäin. Meillä on niin mielettömän huiput yksilöt, että voitetaan matseja väkisinkin, vaikka pelisysteemi ei kovin hyvin toimisikaan. Pysytään helposti siinä pleijariviivan tuntumassa pelkkien yksilöiden voimalla. Hyvä tästä vielä tulee.

Tosin edelleenkin toivoisin ketjuihin jonkin näköistä jatkuvuutta. Helpottaisi varmasti sitä pelitavankin toteuttamista jos vierellä ei kaveri koko ajan vaihtuisi.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Vielä vähän aikaa sitten olit täysin eri mieltä, mitä tulee vastustajan otteisiin. Mikä sai sinut tällä kertaa kääntämään takkisi?

"Ihmettelen vain"

Ööö.. itse asiassa en. Nyt on joko luetun ymmärtämisessä tai heikossa esillepanossa vikaa.

Pariinkin otteeseen olen aiemmin maininnut että kun HIFKin vastustaja ymmärtää laittaa prässiä HIFKin puolustukseen, niin HIFK ei pääse omista ylös, mm. SaiPa-pelissä.

Takkia ei ole vielä tarvinnut kääntää, kiitos vaan. Vsta -68 HIFK. Eikä Petu ole minua vakuuttanut missään vaiheessa.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
4/5 voittopeliä nyt takana ja niistä 12 pistettä 15 mahdollisesta. Ei ollenkaan huonoja tuloksia viime aikoina, vaikka traumaattinen SaiPa-synttäripeli kummitteleekin yhä mielissämme. Kolme kolmen pisteen voittoa peräkkäin vieraspeleistä kertoo kuitenkin jo jotain, ainakin joukkueen hienosta pelaajamateriaalista, jos ei hyvistä peliesityksistä jäällä.

Nyt joukkueeseen liittyy Ruotsin mm-tason puolustaja Daniel Fernholm, joka ei ainakaan vähennä odotuksia myös peliesitysten loksahtamisesta vähitellen kohdalleen. Toistetaan nyt vielä kerran, että viimeisten viiden pelin tulokset ovat jo pisteiden muodossa olleet riittävän hyviä.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Kyllä vaan, HIFK on kaikesta huolimatta nousuputkessa, mutta paskaahan tässä kaudessa on ollut nimenomaan täysin kelvottomat esiintymiset kotijäällä. Ennen Saipaakin otettiin kaksi hienoa vierasvoittoa ja niinpä tässä hieman kylmii ennen Ässä-matsia. Lisäksi Ässät on aivan eri tason nippu kuin Saipa. HIFK-valmentajan voidaan katsoa onnistuneen, kun joukkue menestyy ja on erityisen hyvä kotijäällä. Tällä hetkellä HIFK ei kokonaisuudessaan ole vielä menestyneen kirjoissa, mutta matkalla sitä kohti, näin uskon. Vierasjoukkueena HIFK on jo liigan 4. paras, kotijoukkueena viittä vailla luuseri sijalla 11. Tätä osiota on pakko parantaa.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Emme ole suossa (enää)

HJL: Krhm....myös minä olen tunnettu yltiöpositivisti, varsinkin keväisin. Eivät täällä kaikki (enää) vedä ranteita auki. Olen käsitellyt kovalla kädellä Petun alkua ja varsinkin kotipelejä. En näe niissä mitään kehumisen aihetta. Mutta Petu sai sillä viikolla, kun kaadettiin Kärpät ja Narrit, koneen nousuun ja sitä ei voine kai kukaan kieltää? Katsokaa paljonko on tullut pisteitä viime aikoina. Ei kenkää tälle Matikaisen kaverille, mutta saa kai sille puhuttelua pitää samoin kuin Nokalle tuli pidettyä reaaliajassa? Pointtaan kuitenkin oman yleiskäsitykseni ja tämän olen todennut aiemminkin. Teen tämän nyt ihan selväksi: Ainakaan minä en ole enää huolissani siitä, että tässä laahataan säälipleijaripaikoilla koko kausi. Nauttikaa ja vittuilkaa keväällä vapaasti, jos olin väärässä, mutta sorry guys - olen HIFK-fani loppuun asti!

Tässähän menee siis kaksi aikajännettä päällekkäin: mikro- ja makrotaso. Mikrotasolla tsiigaillaan peli-ilmettä, ihmetellään outoja ketjusekoituksia ja huonoja maalivahtivalintoja. Tämä on osa jokapäiväistä kiekkoleipää. Mutta kokonaisuudessaanhan mikään ei voi estää HIFK:n materiaalin omaavaa joukkuetta sijoittumasta kuuden joukkoon runkosarjassa. Neljän sakkikaan ei ole mahdottomuus. Edelleenkään kukaan ei ole lyömässä vetoa vastaan? Tässä vaiheessa lyön siis vedon kuuden sakkiin sijoittumisesta, mutta ei mua paljon tarvitse houkutella, etten lähtisi jo top4 -vetoon. Kyllä tämä jengi menee pitkälle, vaikka Paavi valmentaisi - ja hänhän peluuttaisi fyysisempää ja järkevämpää kiekkoa kuin Alpo. Pidin HIFK:n totaalidyykkausta aivan mahdollisena ennen sitä kyseistä "Petun takaraja" -viikkoa (Kärpät, Narrit). Asetin takarajankin ihan itse, sillä mun usko olisi kyllä loppunut, jos nekin matsit olisi kontattu. Sen verran pelastan omaa nahkaani, että vetoan Brewerinkin esiinnostamaan Riks-korttiin. Kun hän on pelikuntoinen, kaikki edellämainittu toteutuu - siis mun mielestäni.

Pelisysteemistä ja sen noudattamisesta. Tässähän on kaksi ääripäämallia:
1) Petun pitäisi jatkaa Kojon systeemiä sellaisenaan.
2) Petun pitäisi tehdä kaikki alusta itse.
Mun silmissäni totuus löytyy selkeästi tästä väliltä. Kumpikaan ääripää ei ole järkevä vaihtoehto. Ykköstä vastaan sotii se, että Petu ei ole Kojon klooni. Tätä voisi kelata niin, että Eddie Van Halen lähtee Van Halenista ja hänen tilalleen tulee Jeff Beck. Molemmat ovat loistavia kitaristeja, mutta ei JB taitu soittamaan identtisesti sitä, mitä EVH. Voi käydä niin, että Petun artistiset taidot eivät aivan yllä Kojon parhaimpien hetkien tasolle. Onko Petu oikeasti viisas, jos hän yrittää sellaista, mitä ei osaa? Ei ole, hän soveltaa asiat oman kaavansa kautta. Unohtakaa jo se, että tämä kausi olisi pleijarien suora jatko. Ja muistakaa, että HIFK on hallitseva Suomen mestari, jonka viime kauden systeemi on tasan tarkkaan opeteltu. En usko, että Kojokaan pelaisi identtisesti samoin kuin viime keväänä. Sekin olisi mahdottomuus, sillä joukkue on kuitenkin muuttunut jonkin verran.

Kojolta ja/tai HIFK:n historiasta Petun olisi pitänyt kuitenkin oppia muutama asia:
1) Nelosketju Pöysti-Liivik-Nyholm on hyvä, oikeasti hyvä. Vain pahvi menee rikkomaan sen.
2) Kannattaa peluuttaa maalissa mieluummin Riksmania kuin Lundellia, joka pelasi tasan nolla matsia maagisissa pleijareissa. Kuinka monta pistettä on menetetty puhtaasti tähän tyhmyyteen? Vastuu on valmentajan.
3) Hirso on erinomainen hyökkäyspään sentteri ja yyveen viivamies. Vain pahvi sijoittaa hänet puolustavaan rooliin ja vain erityispahvi sijoittaa hänet laitahyökkääjäksi. Voiko liigan parin kauden takaiselle pistepörssin voittajalle vittuilla pahemmin kuin laittaa hänet jonkun mestisnobodyn laituriksi? Hirson ryssiminen menee valmennuksen piikkiin. Taitavia pelaajia pitää pystyä käsittelemään oikein ja sanon aivan samaa esim. Janne Pesosesta, jolle onkin annettu aikaa.
4) Tämän Kojokin oppi vasta loppuaikoinaan: Kotihalliin ei tulla häntä koipien välissä luimuilemaan! Mikä vittu tässä on niin vaikeaa?
 

Tiedote

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllä vaan, HIFK on kaikesta huolimatta nousuputkessa, mutta paskaahan tässä kaudessa on ollut nimenomaan täysin kelvottomat esiintymiset kotijäällä.
Näin on. Matikainen sanoi ennen kauden alkua IFK Magazinessa jotakuinkin niin, että HIFK on ollut aina elementissään kotikaukalossa, eikä se tule muuttumaan miksikään tämän kauden aikana. Nyt on kuitenkin surkein kotisaldo vähään aikaan menossa (ellei sitten se Kojon yksi kausi ollut vielä heikompi), joten homman olisi syytä lähteä rullaamaan. Tänään on odotettavissa kyllä 3 pistettä, tunnen sen nahoissani!
 

HJL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Katso Pallo, Vancouver Cancouver
HJL: Krhm....myös minä olen tunnettu yltiöpositivisti, varsinkin keväisin. Eivät täällä kaikki (enää) vedä ranteita auki. Olen käsitellyt kovalla kädellä Petun alkua ja varsinkin kotipelejä. En näe niissä mitään kehumisen aihetta. Mutta Petu sai sillä viikolla, kun kaadettiin Kärpät ja Narrit, koneen nousuun ja sitä ei voine kai kukaan kieltää? Katsokaa paljonko on tullut pisteitä viime aikoina. Ei kenkää tälle Matikaisen kaverille, mutta saa kai sille puhuttelua pitää samoin kuin Nokalle tuli pidettyä reaaliajassa?

Ilman muuta voi käsitellä kovalla kädellä, jos on mennyt alle odotusten. Kauden alku on mennyt. Toisaalta toiveet ovat olleet aivan käsittämättömän epärealistisia. Olen varmasti saanut väärän kuvan monesta tekstistä ja kärjistänyt niitä mielessäni, mutta tuntuu, että moni odotti pelkkiä kolmen pisteen voittoja ja Peltonen sekä Granlund tekevät vähintään kaksi pistettä joka matsissa.

Lopputulos on se, että näitä ällistyttäviä Petulle kenkää-ketjuja syntyy ja päitä vaaditaan vadille. Kiitokseni nimenomaan nimimerkki Stigulle tulivat siitä, että hän on lapannut lapiokaupalla jäitä porukan hattuun. IFK-osio nimittäin muuttuu vähintäänkin sietämättömäksi, kun kaikki ei mene täydellisesti. No, muiden joukkueiden fanit saavat päivittäisen huumoriannoksensa, kun täällä rasvataan kollektiivista hirttoköyttä. Tässäkin tilanteessa täytyy tietenkin erottaa asiallisen kriittiset viestit ja "Kaikki on paskaa paitsi kusi"-tyyppiset oksennukset.

Itse uskon, että maaottelutauko tulee huonoon paikkaan. Pitkä lista kärkipelaajia on maaottelemassa juuri kun peli pitäisi saada lopullisesti kuntoon.

Miten se menikään? Kaikille kenkää ja viimeinen sammuttaa valot...
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
- - -
Teen tämän nyt ihan selväksi: Ainakaan minä en ole enää huolissani siitä, että tässä laahataan säälipleijaripaikoilla koko kausi. Nauttikaa ja vittuilkaa keväällä vapaasti, jos olin väärässä, mutta sorry guys - olen HIFK-fani loppuun asti!

- - -
Onko Petu oikeasti viisas, jos hän yrittää sellaista, mitä ei osaa? Ei ole, hän soveltaa asiat oman kaavansa kautta.
- - -
Kojolta ja/tai HIFK:n historiasta Petun olisi pitänyt kuitenkin oppia muutama asia:
1) Nelosketju Pöysti-Liivik-Nyholm on hyvä, oikeasti hyvä. Vain pahvi menee rikkomaan sen.
2) Kannattaa peluuttaa maalissa mieluummin Riksmania kuin Lundellia, joka pelasi tasan nolla matsia maagisissa pleijareissa. Kuinka monta pistettä on menetetty puhtaasti tähän tyhmyyteen? Vastuu on valmentajan.
3) Hirso on erinomainen hyökkäyspään sentteri ja yyveen viivamies. Vain pahvi sijoittaa hänet puolustavaan rooliin ja vain erityispahvi sijoittaa hänet laitahyökkääjäksi.
- - -
Mikä vittu tässä on niin vaikeaa?

Ranskalaisittain (enkä muuten kommentoi viestejäsi enää jos et tule 2012-seniorimiitinkiin tammikuussa, ei kukaan usko että olisit alle 35v):

- ihmettelen jos ei ilmainen 250 donaa kiinnosta runkkarin ykköspaikasta tolla jengillä
- Petu voisi kyllä myöntää ettei osaa
- edelliseen viitaten Petu on pahvi, eikun erityspahvi
- vaikeata on se, ettei Petua saa nyt millään pudotettua maan tai jään pinnalle.. leijuu...
 

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Marraskuu menossa ja HIFK on edelleen totaalisen sekaisin. Ei tässä oikeasti voi puhua mistään peliin valmistautumisen epäonnistumisesta. HIFK toki voittaa pelejä materiaalinsa turvin etenkin vieraissa, mutta punaista lankaa ei löydy ja etenkin kotona peliesitykset ovat suorastaan luokattomia. SM-liigassa mestarijoukkueella on ollut viime vuosina vaikeaa ja NHL:ssäkin Boston kyntää syvällä Stanley Cupin jälkeen. Tämän taakse ei tietysti saa mennä, mutta jostain syystä Matikainen ei saa tuota HIFK:n joukkuetta millään pelaamaan lähellekään maksimitasoa. Se että pelejä hävitään nimenomaan kotona kertoo jo siitä, että paine alkaa näkyä pelaajien otteessa. On täysin yhdentekevää onko Petri Matikainen epäonnistunut päävalmentajana vai meneekö tämä mestaruuskrapulan piikkiin, mutta Petu on se, joka tästä kohta joutuu maksamaan hintaa.

Mihin tämä peli hävittiin: Uskomattoman paska ensimmäinen erä ja sitten kävi neljännessä maalissa vähän paskaa tuuriakin, mutta sitä saa mitä tilaa. Yhden pompun merkitys korostuu, kun pelataan päin persettä ja annetaan kolme maalia eteen. Kuinka monta kertaa vastustaja pääsi katkaisemaan HIFK:n puolustusalueella syötön sentterille pelin keskustaan? HIFK:n surkeat omista lähdöt olivat pääsyy häviöön tänään.

Riksmanilla ei ollut hyvä päivä, pakistossa etenkin Kousan poissaolo näkyi ja Tuohilammen suoritus oli surkea. HIFK tarvitsisi terveen pakiston jalkeille nyt. Hyökkäyspäässä silmään pistää se, että HIFK häviää rajun määrän kaksinkamppailuja ja järjestään vääntötilanteet hävitään. HIFK:n kärkikentät on rakennettu lähes puhtaasti taitopelaajien varaan ja se kyllä valitettavasti näkyy: kulmatilanteita ei voiteta, taklauksia ei tule ja maalineduskiekkoja ei saada verkkoon. Janne Pesonen oli tänään kentän turhin pelaaja ja samalla Mikael Granlund hukkuu samaan paskaan. Peltonen ja Granlund saavat samassa ketjussa alivoimallakin luotua vaarallisempia tilanteita, mutta silti Matikainen ei tajua laittaa tätä kaksikkoa yhteen. Alkaa olemaan idiotismin huippu. Henkilökohtaisella tasolla tapahuva on sivuseikkaa sen rinnalla, että itse pelitapa on aivan sekaisin ja suurin osa virheistä tuleekin ikään kuin johdannaisena.

Alkaa oikeasti vähän huolettamaan...
 

Stigu

Jäsen
Kiitokseni nimenomaan nimimerkki Stigulle tulivat siitä, että hän on lapannut lapiokaupalla jäitä porukan hattuun. IFK-osio nimittäin muuttuu vähintäänkin sietämättömäksi, kun kaikki ei mene täydellisesti. No, muiden joukkueiden fanit saavat päivittäisen huumoriannoksensa, kun täällä rasvataan kollektiivista hirttoköyttä. Tässäkin tilanteessa täytyy tietenkin erottaa asiallisen kriittiset viestit ja "Kaikki on paskaa paitsi kusi"-tyyppiset oksennukset.
Thanks HJL! Itse tuli valitettua sen verran rankasti 2 ja puoli kautta, että on oikeastaan ollut vapauttavaa suhtautua asioihin positiivisemmin. Ja IFK:n mestaruuden myötä asioihin suhtautuu myös objektiivisemmin. Kun voittamisen hinku ei ole niin kova, niin näkee ns. isot linjat. Ja isot linjat ovat mielestäni tällä hetkellä kunnossa:

1. Joukkue on melko hyvin koottu. Pakiston ja hyökkäyksen osalta näkisin että mestaruusjengi 2011-2012 on kasassa, veskariosastolla täytyy vielä tapahtua jotain: Lunkan aika on ohi, eikä Riksman selvästikään riitä kannattelemaan jengiä koko runkosarjaa. Hirso on kakkossentterinä vielä hiinä hiinä, mutta tuo kortti kannattaa kyllä katsoa loppuun asti: Lisää vauhtia hyökkäyksessä ja asennetta puolustuspelaamisessa , niin meillä on se puuttuva kakkossentteri.

2. Pelitavan osalta IFK:n heikkous on tällä hetkellä oman pään avauksissa, kun vastustaja prässää kahdella miehellä, kuten tänään Ässät teki. Hyökkäysten osalta: tänään hyökkäykset päätyivät jo enemmän maalille, kuin normaalisti tällä kaudella, mikä on hyvä merkki. Tuolla hyökkäyskalustolla on vain ajan kysymys, kun jälkeä alkaa syntyä.

3. Asenteen osalta IFK:ta vaivaa selvästi mestaruuskrapula. Tietyt pelaajat eivät pelaa jokaisessa tilanteessa sataprosenttisesti. Esim. tänään joukkue hävisi selvästi ylimielisyyteen, ei pelillisiin asioihin. Pelillisestihän IFK vei Ässiä mennentullen, mutta ratkaiseva ero syntyi yksilöiden lepsuilun takia.

Sum summarum: hyvä tuosta tulee. Uskon vakaasti, että IFK pelaa finaalissa tällä kaudella. Voittaminen jossain lokakuun peleissä on tietysti katsomisen kannalta kivempaa, mutta mestaruuden kannalta näillä syksyn peleillä ei ole mitään merkitystä.
 

hemmo_1973

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Paluu takaisin lähtöruutuun; sitä oli tämän illan ottelu. HIFK tuli otteluun kummallisesti latautuneena, kauheita virheitä, huolimatonta pelaamista ja täysin pelisysteemin vastaisia ratkaisuja. Ässät vei HIFK:ta fyysisesti ensimmäiset 5 minuuttia ja koko illan kaaoksen merkit oli kirjoitettu. En voi ymmärtää helppojen virheiden määrä, joista alla muutamia esimerkkejä:

1) Keskialueella kiekkoja ei saada puolustajan avauksesta haltuun
2) Kiekkoa syötetään oman maalin eteen hyökkäykseen lähdön vaiheessa
3) Puolustustilanteessa roolit epäselvät eli kuka ottaa kenetkin kiinni
4) Maalivahdin ja puolustuksen kommunikaatiokatkokset
5) Puolustajien äärimmäisen hitaat pelin avaukset - vastustaja sumputtaa keskialueen ja sitten laiturille riskialtis syöttö

Lisäksi HIFK ei taklannut tänään juuri ollenkaan ja pelistä puuttuu intohimo. Oman maalivahdin päälle kun ajetaan, niin siitä pitää kuitata. Hidasta ja kulmikasta on hyökkäyspeli ja vähäisten vaihtoehtojen räiskimistä.

Kaiken kaikkiaan jo toinen räikeä rimanalitus kotihallissa - kellään mitään käsitystä, mistä tämä johtuu; peliä oli tänään lähes yhtä tuskaista katsoa kuin Saipa-ottelussa?
 

#16 Murray

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Siis mitä vittua?

Eikö nämä äijät ole ikinä ennen pelannut kovan paineen alla? Paskat valu lahkeista joka saatanan jätkällä omissa ja omista lähteminen oli aivan karseeta katseltavaa.

Vaihdeltiin kulmasta toiseen kiekkoa niin kauan, että joku menetti tai jos avattiin peli nopeasti niin hyökkääjä menetti sen siniviivalla samantien ja tästä aiheutui Ässille about 20 paikkaa tänään. Peli olisi voinut ihan oikeasti olla tänään 2-10. Ässiä ei nyt vaan lopussa enää hirveästi edes kiinnostanut rokottaa IFK-pelaajien virheistä.

Tänään avomestan Ässäpelaajille tarjosi käsittämättömillä aivopieruillaan Pöysti, Kibe, Hirso, Pesonen, Granlund, Peltonen, Wirtanen, Järvinen, Jokela, Tuohilampi, Vainonen hmm... jäi varmasti joittenkin nimet mainitsematta, mutta nämä nyt tuli näin äkkiseltään mieleen.

EDIT: Jos olisin ollut Riksman, olisin sen 0-3 maalin jälkeen itse lähtenyt meneen. Pakit haistattivat vitut oikein kunnolla Juusolle. Juuso sentään pelasi pelin kunnialla ja säilytti lukemat "vain" 2-5:ssä, kun vastaavanlaisia avopaikkoja oli melkein kymmenkunta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös