Nyt näyttäisi, että IFK tarvitsee vahvistusta kaikille kolmelle osa-alueelle.
Näin näen itsekin tilanteen. Ja on totta, että kaudesta on pelattu ainoastaan yksi peli, mutta ainakin itse vedän johtopäätöksiä lähinnä edellisen kauden perusteella. IFK:ssa on aivan liikaa pelaajia, joiden pitäisi nostaa tasoaan edellisestä kaudesta (omaan rooliinsa nähden) :
- Nieminen (jos haluaa olla liigan TOP3-veskari)
- Söde-Clarke (jos haluavat olla menestyvän joukkueen ykköspari)
- Järventie (jos haluaa olla menestyvän joukkueen kakkosparissa)
- Haverinen (kolmosparin tasoa varten)
- Wärn (jos haluaa olla menestyvän joukkueen ykköskentässä)
- Granlund (jos haluaa olla menestyvän joukkueen kakkoskentässä)
Ja tietysti sokerina pohjalla, itse Kari Jalosen täytyy nostaa valmennuksellista tasoaan roimasti viime vuodesta.
Tuosta listasta näkee, että odotusarvot erityisesti puolustuksen osalta ovat kovat: Neljän pakin pitäisi nostaa tasoaan edellisvuodesta. Hyvällä peluutuksella voi tietysti osittain paikata puolustuksen heikkouksia. Tosin tässäkin tulee ongelmia, jos/kun joukkue pyrkii aktiiviseen kiekonhallintaan, kuten Nokan IFK. Omasta mielestäni IFK:lta puuttuu puolustuksesta jotain sellaista, mitä peluutuksella ei voi kompensoida: a) fyysisyyttä ja b) kiekollinen, hyvän laukauksen omaava viivamies.
Veskarin heikkouksia voi paikata myös hyvällä puolustuksella (hyvänä esimerkkinä viime kauden JyP, huonnan esimerkkinä torstain Narrit-peli), mutta sen lisäksi veskarin kehittyminen huipputasolle vaatisi hyvän maalivahtivalmennuksen. Itse seuraan mielenkiinnolla Pitkämäen tätä kautta Ilveksessä, sillä on mielenkiintoista nähdä (varsinkin loppukaudesta, kun veskarivalmennuksen vaikutukset alkavat näkyä), onko Sakke niin huono valmentaja, kuin sanotaan. Fakta on kuitenkin se, että Saken näytöt veskarivalmennuksen osalta puuttuvat kokonaan. Ja nyt hänen pitäisi kehittää liigan TOP3-veskari, Nieminen ei yksin siihen kykene.
Ja edelleen, täytyy kyllä ihmetellä IFK:n sokeutta veskarien suhteen. Jo se, että valmentaja sanoo "jokaisella huippuveskarilla on joskus ensimmäinen kausi. Uskomme, että Nieminen kehittyy.." tjsp. kertoo siitä, että IFK on valmis ottamaan jälleen kerran ison riskin joukkueen tärkeimmän pelaajan suhteen.