HIFK vyörytti lyhyillä syötöillä peliä Jokereiden alueelle ja kaikkein hienointa oli se, että HIFK on hyvin roolitettu joukkue. Liivik-Töykkälä-Petrell ketju ei juuri yrittänyt lyhyillä sisään, vaan keskialuen yli ja kiekko harkiten päätyyn ja oikea aikaisesti perään. Hirveitä mylläköitä Jokereiden alueella. Me like. Ei kaikkien ketjujen tarvitse pelata samalla kaavalla, vaan omilla vahvuuksilla. ....
Nieminen on läpiajoihin liian pieni, kuten oppi-isänsä Sakke...
Ykkösketjua, kun HIFK:lla ei ole..
Tuossa, Apassin kiteyttämänä, ne tärkeimmät omatkin fiilikseni IFK:n tämän kauden pelistä. Joukkue on tosiaankin hienosti roolitettu, luistin kulkee, ja se kuuluisa lyhytsyöttöpeli toimii todella ihailtavasti. Mutta kun valittaa pitää, niin mielestäni IFK:n suurimmat puutteet ovat tällä hetkellä:
1) Passiivinen, kiekoton peli
Johtoasemia hukataan liian usein (esim. Jyp-, Ilves-pelit), kun peliä ei osata rauhoittaa tarpeeksi.
2) Aktiivinen, kiekollinen peli kilpikonnapuolustusta vastaan (eilinen peli)
Tässä suurin syypää on mielestäni IFK:n ykköskentässä. Sieltä puuttuu nyt juuri sitä kokemusta, kokoa ja kovuutta, jolla ne tarvittavat maalit survotaan vaikka väkisin. Hirso on ykköskentän kamaa, mutta hänen ongelma on se, että hän ei yksin nosta ketjun muiden pelaajien tasoa, vaan pikemminkin vaatii rinnalleen oikeat pelaajat. Wärnistä ei ykköskentän pelaajaksi ole. Luttisesta uskon olevan jos toisella puolella on Haataja. Eli ainakin itse odotan Haatajan tuovan pelastuksen tuohon ykköskentän aneemiseen peliin.
3) Veskari.
Nieminen pelasi eilen hienon pelin, mutta kyllä ainakin itse olen huolissani hänen koostaan (vaikka esim. vaimonikin toistaa usein, ettei koolla ole väliä). Itse olisin paljon tyytyväisempi, jos Hattu esim. lihoisi kauden aikana tuollaiset 20 kiloa, niin peittäisi edes muutaman prosentin enemmän tuosta maalista.