Mä olen aikaisemminkin sanonut sitä, että Janne on ollut liian kiltti IFK:n veskariksi. Rauhallisuus ei ole se, mitä IFK:ssa arvostetaan kenenkään kohdalla. Siis fanit eivät arvosta. Ja uskonpa myös ainakin osan pellajista ajattelevan näin. Ainakin edarit todennäköisesti ajattelivat. Täällä rauhallisuus lasketaan heikkoudeksi ja sitä kautta suureksi epävarmuudeksi.
Omiin silmiini on näyttänyt koko kauden ajan Jannen peleissä ja julkisissa esiintymisissä yleensäkin, että itseluottamus on kovalla tasolla. Hän on saanut jostain aimo annoksen rentoutta ja jopa hieman jämäkkyyttä. Ulosantikin on aikaisempaa itsevarmempaa. Lisäksi matseissa on näkynyt, kuinka päästetyn maalin jälkeen Janne on ihan selkeästi vituttanut ja onpa pakitkin saaneet kuulla kunniansa. Tätä ei "vanhalta" Jannelta usein saanut nähdä, vaikka varmaan kentällä palautetta jätkille antoikin. Kaikki tämä kertoo minulle vain siitä, että Janne tietää, ettei hänellä ole mitään hävittävää. Hänen onnistumistensa varaan ei tätä joukkuetta ole rakennettu, siispä hänen ei tarvitse kantaa menestyspaineita harteillaan. Hän vain menee kentälle, tekee parhaansa ja pelin jälkeen nähdään, mihin se riitti. Lisäksi osaava valmennus (pl. Sakke) kykenee ottamaan toimissaan huomioon veskarin pelityylin, jolloin kaikille pitäisi olla selvää, miten kentällä toimitaan.
Mä en näe mitään syytä, miksei Jannella voitaisi mennä päätyyn saakka. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, ettenkö haluaisi "varmaa" ykkösveskaria. Ongelma taitaa vain olla se, mistä sellainen saadaan tänne haalittua. Esim. Pelicansin Lamothe on esimerkki siitä, minkäaliset riskit on olemassa, kun ulkomailta roudataan maalivahti. Ja siellä on sentään Nupe, joka on hieman eri kaliiberin jätkä kuin meidän Sakari.
IFK lähti kauteen suurella riskillä Nieminen ykkösenä. Itse olisin tehnyt toisin, mutta ymmärrän IFK:n ratkaisun. Onni onnettomuudessa oli se, että Aaken tilalle tänne tuotiin juuri Janne. Jos tilalle olisi hankittu esim. juuri Pelicansin Lamothe, uskoisin, että olisimme niin kusessa, että kausi olisi jälleen kerran taputeltu.