Miksi muuten päästettyjen maalien keskiarvo? Siinähän on mukana muuttuja mille maalivahti ei voi mitään. Jos halutaan tietää miten pelkästään maalivahti on pelannut niin mukana ei saa olla sellaista muuttujaa.
Ymmärrän kyllä sen että päästettyjen maalien keskiarvoa painotetaan koko joukkueen puolustuspelaamista analysoidessa.
Mun käsittääkseni maalivahdilla päästettyjen maalien keskiarvoon lasketaan vain oma kentälläoloaika ja päästetyt maalit. Eli tyhjiin tehtyjä ei lasketa, koska maalivahti ei silloin ole kentällä. Jos olen väärässä, joku korjannee asian.
No ethän sä väärässä ole, mutta nimimerkki matti&teppo ei varmastikaan sitä tarkoittanut muuttujilla mille maalivahti ei voi mitään. Esim. jos jengi päästää 4 maalia joista 3 on tehty tilanteessa, missä vastustaja on päässyt yksin läpi, tai jossa puolustus on mokannut muilla tavoin, mutta veskarilla on silti hyvä torjuntaprosentti, kumpi näistä kertoo enemmän veskarin työskentelystä ja kumpi joukkueen puolustuspelaamisesta kokonaisuutena? Se, että maalivahdin taakse tehdään keskimäärin joku tietty määrä maaleja per matsi, riippuu hyvin paljon pelitavasta (onko enemmän hyökkäävä vai puolustava tyyli, annetaanko vastustajan laukoa kaukaa muttei läheltä, vai sivuilta muttei keskeltä, vai mahdollisimman vähän, mistä asti karvataan jne), viisikkopelaamisen tiiviydestä, kenttäpelaajien mokailualttiudesta, siitä kuinka paljon otetaan jäähyjä tai kuinka nopeita luistelijoita on jotka aiheuttavat vastustajalle jäähyjä ja näistä johtuvien ali- ja ylivoimien osuus jne, kun taas torjuntaprosenttiin maalivahti pystyy itse vaikuttamaan hieman enemmän.
Toki kaikki tilastointi tai tarkastelu on kuitenkin vain tietyn osa-alueen toimivuuden approksimointia erilaisin menetelmin, sillä oikeasti jääkiekko on kokonaisuus, jota ei voi erotella pieniin osiin hukkaamatta osaa informaatiosta. Kuten elämä ylipäänsäkin.
EDIT: No ois voinu painaa refreshiä tietty ennen ku kirjotti. M&t ehtikin vastata jo itse :P