Herää myös kysymys, että kantaako maalivahtivalmentaja IFK:ssa minkäänlaista tulosvastuuta?
Itse kuulun tähän joukkoon, joka on valmis antamaan Niemiselle sekä näyttöpaikan että täyden tuen. Tokihan olisin enemmän kuin mielelläni ottanut jonkun valmiin maailmanluokan veskarin tänne tolppien väliin pelaamaan meille tarpeen vaatiessa vaikka yksin voittoja, mutta talouden realiteetit sanelivat nyt näin. Se on asia, jonka kanssa on elettävä.
Se, mitä mä en ymmärrä on, että miksi ihmeessä IFK:ssa ei ymmärretä/haluta/viitsitä hoitaa tätä nuoren veskarin koulimista ja kouluttamista sen vaatimalla ammattitaidolla. Tämä olisi vaatinut ainoastaan sen, että mv-valmennus olisi laitettu kuntoon kertaheitolla ja osoitettu, että nyt haetaan menestystä tosissaan. Sen sijaan Niemisen sisäänajo tehdään vähän niin kuin juosten kusten. Vastuuta ja näyttöpaikkoja annetaan, niin kuin toki kuuluukin, mutta Niemiselle ei tarjota hänen ansaitsemiaan työkaluja. Mä en jaksa millään uskoa Sakari Lindforsin raudanlujaan ammattitaitoon tai siihen, että Sakke on se, jonka avulla vuosikausia jatkunut mv-sekoilu saadaan pysähtymään ja kääntymään lopulta nousuun ja seuran vahvuudeksi.
IFK hankki Ahlqvistin loukkaannuttua Jan Lundellin Niemisen aisapariksi, mikä oli omasta mielestäni erinomainen asia. Eikä vähiten siksi, että Janne on niin kokenut kettu, että osaa varmasti tukea ja ohjata Niemistä niin hyvin kuin kokeneempi kolleega vain voi. Ainoa ongelma on siinä, että se ei tavallaan ole Lundellin asia. Tottakai veskaritkin sparraavat toinen toistaan ja parhaimmillaan saavat toisesta kaiken potentiaalin irti. Mutta eihän se nyt toisen veskarin tehtävä ole tekniikka- ym. asioita pistää kondikseen. Ja Sakkeko sen muka IFK:ssa tekee? Tokkopa vain. Näin jälkikäteen arvostukseni Lundellia kohtaan on vain noussut, kun ajattelee, millainen mv-koutsi hänellä on kaikki IFK-vuodet ollut apunaan. "Jonkin verran" on annettu muille viime vuosina tasoitusta Saken muodossa.
Itse kun en näistä tekniikka-asioista juurikaan ymmärrä, niin olisi valaisevaa kuulla asiaan perehtyneiden ihmisten kommentteja siitä, onko Niemisessä tapahtunut muutosta parempaan verrattuna viime kevääseen. Tottakai tämä kausi on vasta alussa ja on ehkä liian aikaista vetää pitkälle meneviä johtopäätöksiä, mutta olisi silti kiva kuulla, onko eteenpäin menty kesän aikana yhtään.
Mä en sekuntiakaan usko, että Nieminen ei tekisi parastaan tai ruoskisi itse itseään eniten kohti parempia otteita. Mä vaan pelkään, ettei se riitä. IFK:n maalivahtivalmennus on suuri vitsi, eikä toistaiseksi se ole näyttänyt toimistoa kiinnostavan pätkän vertaa, vaikka meille nauretaan. Kun tätä asiaa on sivuttu, en ole koskaan kuullut yhdenkään IFK:n johtohenkilön edes kehuvan Lindforsia. Ainoastaan on todettu, että "emme ota kantaa yksittäisiä henkilöitä koskeviin asioihin" tai jotain muuta skeidaa. Eihän tuo ainakaan mua vakuuta siitä, että toimistollakaan Sakkeen uskottaisiin. Mutta miksi helvetissä Sakari Lindfors saa jatkaa toimessaan, vaikka edes omat eivät häneen näytä uskovan? Jollain Kiffelin ja Koffelin ikuisella suojatyöpaikalla tuo pieni mies näyttää olevan, vaikka tuloksista ei ole tietoakaan.
Muutoksia on tapahtunut seurassa viime aikoina aika lailla, ainoastaan Saken paikka on säästynyt muutoksen tuulilta. Mahtaako uusia omistajia kiinnostaa asia ollenkaan? Kuka sanoo seurassa viimeisen sanan? Tutinaa-ja-tötinää-dinosaurukset, vai käsittääkseni ihan täydessä sielun ja ruumiin voimissa olevat IFK:n tilasta ihan oikeasti kiinnostuneet ihmiset? Paljoakaan ei uusista omistajista ole näkynyt tai kuulunut, eikä siinä mitään, ei välttämättä tarvitsekaan. Tässä on nyt kuitenkin paikka näyttää, että kyllä siellä elossa ollaan ja seuran etua ajetaan oikein tosissaan.