Hyvä, täällähän on säpinää :D ! Kuulun myös niihin, joita ihmetyttää AA:n erittäin pitkäaikainen poissaolo. Viime kauden perusteella nimenomaan Allun pitäisi olla Janin kakkonen ja tällöin hengittäisin itse ainakin vapautuneemmin. Allu oli varsin ookoo viime kaudella, otti mm. Raumalla 0-pelillä vierasvoiton. Lunkka tuli meille nimenomaan 3-vahdin viitta harteillaan, eikä mulla ollut / ole siitä mitään valittamista. Mutta Nieminen-Lundell ei kuulosta niin hyvältä kuin Nieminen-Ahlqvist.
Kysymys siitä, ovatko Wallinheimo etc. nyt sitten huonoja kun joukkueensa eivät pärjää, on helppo ja vastaankin siihen myöhemmin. Siltikin ihmettelen ketä kiinnostaa näiden maalivahtien tämän kauden esitykset? Itse olen luetellut veskareita, jotka ovat todistettavasti joskus voittaneet jotain isoa ja joskus todistettavasti pelanneet upeita voittoja joukkueelleen jas /tai mahtuneet maajoukkueeseen. Tarkki, Wallinheimo, Riksman ja Vehanen kuuluvat kaikki tähän kategoriaan. Kaikki ovat saaneet josks jotain nannaa ja useimmat lähimenneisyydessä. HIFK pelaa kaudesta toiseen veskareilla, jotka eivät ole koskaan voittaneet mitään. Jos Tuokkola ja Wallinheimo dyykkaavat tällä kaudella, kukaan ei käy noukkimassa heiltä kultamitaleja kuitenkaan pois. Toivoisin HIFK:n hakevan myös maalinsuulle Järventien kaltaisia pelaajia: kokenut, ollut finaaleissa, voittanut. Ei se tämän kummempaa ole, ei oikeasti. Oddsit onnistumiseen ovat paremmat kuin koskaan mitään voittamattoman kanssa.
Miten sitten on mahdollista, että SM-liigan maalivahtipörssi on keikahtanut liki päinvastaiseksi kuin viime kaudella? Miettikääs vähän ja laajentakaa otantaa pakkipörssiin ja varsinaiseen sarjataulukkoonkin. Mikään ei ole tämän päivän SM-liigassa sementoitua. Jokaisen kannattaisi oikeasti jo myöntää se, että SM-liigan maalivahtitaso ja muukin taso on romahtanut verrattuna 2000-luvun alkuun. Puhumattakaan 90-luvun lopusta. Meillä pelaa veskareita, jotka eivät mahdu NHL:ään, KHL:ään ja Sveitsiin. Meillä pelaa pakkeja ja hyökkääjiä, jotka eivät mahdu NHL:ään, KHL:ään ja Sveitsiin. Niinpä SM-liigan nykytilanne ja ennustekin tulevalle on se, että meillä tulee vaihtelua mitalijoukkueisiin, parhaisiin veskareihin, pakkeihin etc. Meidän liigassamme ei enää yksinkertaisesti ole miikkakiprusoffeja ja timthomasia, joiden tiedetään pitävän tasonsa vakaana kaudesta toiseen. Wallinheimot ja kumppanit ovat olennaisesti alemmalla tasolla. Seikola oli viime kauden pakki-ihme ja nyt siellä heiluvat muut nimet kärjessä.
Sinänsähän vaihtelu on virkistävää ja oikein pitkän kaavan kautta kun katsoo, niin onhan sekin mahdollista, että maalivahtiruletissa tulee tällä kaudella Nieminen-Ahlqvist-Lundellin vuoro ja sitä myöten HIFK:n vuoro. Mutta valitettavasti se ei tarkoita sitä, että menestys jatkuu automaattisesti seuraavana syksynä, vaikka avainmiehet pysyvät samana. Ks. Jyp ja Jokerit nyt. Avainmiehet meidän liigassamme eivät yksinkertaisesti ole sillä tasolla, missä heidän vakaaseen suoritustasoonsa voisi luottaa. Jos joku näyttää merkkejä sellaisesta, hänet noukitaan äkkiä isompiin ympyröihin.
Pikku detaljina olen btw. keksinyt tietokonevalmentajana oivan idean. Nojatuolista on aika vitun hankalaa kirjoittaa nettiin, joten lavennan nojatuolivalmentajan käsitteen tietokone/näppiskoutsiksi. Ja kivaa, että itse lanseeraamani stigailu on myös etabloitunut palstalla ja saan itsekin kuulla omaa herjaani bumerangina takaisin. Stigailu alkaa: Jos HIFK menee Nieminen maalissa 65 minuuttiin asti, ottaisin rankkareihin (olen vakavissani!) Lunkan rankkareihin. Se ei ole kiellettyä. Yksi Niemisen ongelmista on pieni koko ja kiusallisen hyvin nuo rankkarien vetäjät tuntuvat löytävän reikiä. Lunkan ehdottomasti paras puoli veskarina on koko ja ulottuvuus ja siihen yhdistyneenä rauhallisuus. Näin löysin kaikessa konsensuksessa Lunkallekin oikeasti paikan. Hallelujaa!