Näillä päästään varmaan eteenpäin. Suora playoffs paikka on siis tavoiteltavissa.
Malisen ja Oconnorin ei kuuluisi olla tällä listalla ollenkaan. Myöskään Elkinsistä ei pitäisi maksaa liikaa, jos saatavilla edes on. Ykkösketjun sentteri (joka unohtui viime kaudella hankkia), kiekollinen pakki (se Taimi, jota ei korvattu) ja ykkösmaalivahti; siinä kolmikko, mihin isot pelimerkit on laitettava. Kovaa laukova pakki (se viivapelote, joka meiltä puuttui ja joka vaikuttaa myös YV-pelaamiseen olennaisesti) tarvitaan myös. Jos Melart tulee, ei Generoukselle ole enää paikkaa. Puukäsiä meillä on viivalla liikaa jokatapauksessa.
Tasan samoja ajatuksia. Toki mulle kelpaa yleisesti ykköshyökkääjä tuohon ykkössentterin tilalle, mutta silloin en tarkoita mitään liigan taitavinta yksilöä (Aaltonen), vaan ukkoa, joka nostaa ympärillään pelaavien tasoa. Pyörittää/rytmittää peliä, luo paikoja, iskee tärkeitä maaleja. Lankisen kohdalla voin vielä uskoa tasonnostoon, kehitysikäinen kaveri kuitenkin kyseessä.
Se, mitä minä pidän todella tärkeänä on se ykköspakki. Toki ideaalitilanteessa kyseessä olisi loistava viivapelote, mutta olen valmis luopumaan siitä, jos saadaan myös puolustukseen se oman alueen "Ramstedt". Jos miettii viime kautta, niin sekä Auvitu että Taimi olivat todella älykkäitä pelaajia. Törmäsen pelitapa vaatii myös puolustajilta todella paljon. Ei pelkästään sitä, että osaa kuskata kiekon tai vaihtoehtoisesti avata nopealla syötöllä. Sekä Taimi että Auvitu pystyivät reagoimaan peliin paremmin kuin yksikään tämän kauden pakeista. Eronen pystyi parhaimmillaan nostamaan peliä jalalla, mutta peliälyllään ei kaveri häikäissyt.
Kun pakki pystyy ja osaa reagoida tilanteisiin, helpottuu koko viisikon tekeminen. Kaikki kunnia Finleylle, GeneMasalle ja muille pakiston taistelijoille, mutta hyökkäyspelaamisen osalta jengiin ei pitäisi mahtua kahta tämän profiilin pelaajaa enempää. Vaikka itse arvostan pakkeja, jotka osaavat antaa sen helpon ensimmäisen syötön, se on vain vastuun siirtämistä ja silloin pakkiparin pitäisi pystyä tekemään niitä kiekollisia ratkaisuja. Eli periaatteessa loistavat kiekolliset pakit pystyvät tarjoamaan hyökkääjille enemmän mahdollisuuksia roikkua, eli repimään vastustajan trappia puhki. Ei ollut yksi eikä kaksi kertaa, kun Taimi pisti pitkän avauksen siniviivalle lapaan, mutta toisaalta vielä useammin ymmärsi huonossa tilanteessa joko rauhoittamaan tai sitten trapin pudotessa nostamaan jalalla kiekkoa ylöspäin. Kyllähän tuo loi aivan erilaisen luottamuksen hyökkääjille pelata sitä Törmäsen toivomaa tapaa.
Taimi niitti ajoittain mainetta hazardina pakkina, mutta vaakakupissa oli lukematon määrä onnistumisia. Jos ei koita, ei voita. Esimerkiksi Juuso Salmella tämän kauden pelin avaamisen hazardiluku lienee 0. Ei sen takia, että Salmi olisi niin hyvä, vaan sen takia, että Juuso Salmi on paskahousu, joka ei uskalla yrittää, vaan siirtää vastuun pakkiparille/lähimmälle miehelle. Tuosta syntyy se kuuluisa pelinopeuden puute. Repivien avausten sijaan tällä kaudella nähtiin aivan liikaa vastuun siirtämistä ja pelin puuroutumista. Tämän vuoksi sitten jouduttiin siirtymään plan B:hen, jossa viivelähtöjen määrä nousi ja tuossa pelissä HIFK:lla ei vain ollut saumaa korkeammalle.
Toki hyökkääjilläkin on vastuu, mutta tämän kauden osalta siirrän vastuun paskasti kasatulle puolustukselle. En siis paskoille puolustajille, vaan miehelle, joka oli puolustuksen rakenteesta vastuussa. Joka tapauksessa HIFK tarvitsee ensi kaudeksi yhden älykkään ja avaavan puolustajan, tähän ei ole vastaus se huhuttu Mikkola tai Varakas. Heiskasesta voi tällainen kasvaa, mutta enemmän olen laskenut tuon yhden lisämiehen tarpeen juuri sen varaan, että Heiskanen nostaa tasonsa kiistattomaksi top4-pakiksi.