Ottamatta kantaa siihen, onko Ville Peltonen seuraava HIFK:n valmentaja vai ei, ei tässä nyt tarvitse olle mikään suurikaan visionääri olla tajutakseen, että HIFK on vähintään kysellyt Villen suunnitelmia. Ei tarvitse olla edes toimittaja ammatiltaan tämän ymmärtääkseen, sillä jopa minä olen ilman muuta olettanut, että näin on toimittu. Toki toimittajilla on sellainen etulyönti tässä, että voivat laittaa valokuvan Ville Peltosesta juttunsa yhteyteen, mikä nostaa jutun uskottavuutta. Varsinkin, jos kuva on oikein Sveitsissä otettu. Itse mietin, että olisin laittanut Ville Peltosen HIFK-fanikortin autoni sivuikkunaan, mutta koska olisin joutunut kaikille selittämään, mistä oikeastaan on kysymys, ei oikein maksanut vaivaa. Jotkut asiat vain menee pilalle, jos niitä pitää alkaa selittää.
Jutussa mielenkiintoista oli se, että HIFK:n hallitus on kuulemma päättänyt jo ajat sitten, ettei Piken optiota käytetä. Tämähän on kutakuinkin se sama hallitus kuin se, joka päätti syksyllä 2010, että Petri Matikainen on korvaava Kari Jalosen, eikö vain? Tätä päätöstä muistelemme edelleen, 10v. myöhemmin suurella lämmöllä. Se oli hieno päätös. Itse toivoisin, että se on Tobias Salmelainen, joka tämän valmennusasiankin päättää, sillä se on käsittääkseni hänen duuninsa. Se on ihan selvää, että Salmelainen esittää kantansa hallitukselle ja hallitus sitten hyväksyy tai hylkää esityksen. Ja siihen hylkäykseen pitää olla sitten jokin sellainen syy, mihin hallituksen kompetenssi riittää ottamaan kantaa. Kaikilla hallituksen jäsenillä on ihan toiset siviilihommat eikä Tobbarikaan mene heidän töihinsä kertomaan, että nyt kyllä kannattaa tehdä näin ja noin.
Itse olen sitä mieltä, että kaikkia erilaisia vaihtoehtoja tulee kartoittaa ja eri valmentajien kanssa keskustella aina, kun valmennuksella on sopimus katkolla. On myös hyvä huomioida, että ensi kausi voi olla varsin vaikeaa aikaa, jolloin seuran kannattaa tarkasti miettiä, että kannattaisiko suuremman kuvan takia esim. mennä kuitenkin vielä yksi kausi Pikkaraisella ja pyrkiä pitämään nykyinen joukkue niin hyvin kasassa kuin se taloudellisesti on järkevää. Tai mahdollista tai sekä että. Tällä yhdellä "lisäkaudella" voidaan pelata aikaa ja kortteja paremmiksi kautta 2022-23 silmällä pitäen, jolloin taloudelliset realiteetit voivat olla jo paremmat.
Itse pelkään pahoin, että taloudellisesti HIFK on vieläkin kovemmilla ensi kaudella kuin mitä se nyt on ja jos ja kun samaan syssyyn pistetään jengi ja valmennus uusiksi, turbulenssi tulee olemaan kovaa ja fanitkin taas kovilla. Se taas ei palvele seuraa pidemmällä tähtäimellä lainkaan. Olen siinä uskossa, että Salmelainen katsoo asioita pidemmälle kuin vain seuraavalle kaudelle. Ja jos näin on tehty, hän pystyy varmasti perustelemaan näkemyksensä. Pikkarainen on nimenomaan keskusteleva valmentaja, joka panostaa pelaajien kanssa kommunikointiin. Ville Peltonen on tehnyt hienon uran ja arvostan häntä pelaajana suuresti. Mutta valmentaminen ja pelaaminen ovat kaksi eri asiaa. Onko Ville riittävän "helposti lähestyttävä" pelaajille, vai onko hän liian myyttinen hahmo? Ville on periksiantamaton taistelija ja hänen päässään on huima lätkätietokone, mutta riittääkö se penkin takana? Voi hyvin riittääkin. Tai sitten ei. Luultavasti Salmelainen saa hyvinkin helposti Sveitsistä tietoa, miksi Peltonen sai lähteä. Joo, pelilliset syyt, mutta mitä muuta? Ylireagoiko seura menestyspaineissaan vai oliko taustalla myös jotain muuta? Millainen valmentaja Ville Peltonen edes on? Joku media voisi selvittää tätä asiaa, sillä koska Villellä ei ole liigakokemusta Suomesta, hänen valmentajaminästään ei juurikaan tiedetä.
Mun puolestani Pikkarainen voi jatkaa matkaansa, jos päätös on aidosti harkittu ja uusi valmentaja tulee tukemaan kaikkia niitä päätöksiä, joita on viime vuosina jo tehty ja uusi koutsi auttaa Pikkaraista paremmin HIFK:ta pääsemään tavoitteisiinsa. Koska kaiketi siellä on joku pidemmän aikavälin suunnitelma. Tulosurheiluahan tämä on, mutta jos ja kun, uutta valmentajaa ei vielä ole päätetty eikä nimiä ole papereissa ja media kuitenkin jo rummuttaa, että Pikkarainen ei jatka, voi käydä niinkin, että juuri kun homma alkaa Pikkaraisen kanssa toimia, Pikkarainen on itse ehtinyt kyllästyä tilanteeseen ja tehnyt jo sopparin muualle. Ja sitten HIFK päättääkin, että oikeastaan jatkot kävisikin meille, mutta se onkin jo myöhäistä. Ja silloin HIFK olisi tilanteessa, että joudutaan ottamaan "joku vain" ilman sen suurempaa suunnitelmaa. Koska näinkin voi oikeasti käydä, varsinkin HIFK:ssa. Ja valmennuspiirit ovat Suomessa pienet ja kyllä siellä on silloin tiedossa, että HIFK on ns. kusessa, jolloin vapaat, edes vähän nimekkäämmät koutsit haistavat, että nyt on oiva sauma nostaa omaa liksaa.
Toisaalta tärkeintä on se, että HIFK on Pikkaraisen suuntaan rehellinen ja pelaa avoimin kortein, jotta Pike voi etsiä itselleen uutta työnantajaa. Nybondaksen kusetukset Kojolle mahdollisesta kauden 2011-12 diilistä samaan aikaan, kun Matikaisen kanssa oli jo käytännössä kaikki sovittu ja Törmäsen potkujen mahdollisimman myöhäinen ilmoitusajankohta ovat sellaisia tahroja HIFK:n kilvessä, että toivon totisesti, ettei vastaava toistu enää ikinä. En kyllä Salmelaiselta sellaista odotakaan. Oli päätös mikä tahansa, hyväksyn sen, jos Salmelainen on sen tehnyt.