No tämähän on aika pitkälti unelmointiketju myös.
Mä en toisaalta näe siinä mielessä MaGin sopimusta Liigaan aivan utopistisena, että esimerkiksi Juho Lammikko pelasi 23-vuotiaana NHL:ssä huomattavasti omaan rooliinsa käyttökelpoisempana pelaajana, kuin Markus Granlund kuluneella kaudella — jonka pelit tarunhohtoisessa näyttävät nyt tällä erää pelatuilta.
Granlundin uralle väistämättömältä näyttää paluu Eurooppaan hakemaan uutta nostetta, kun aikaakin vielä hieman olisi. Joo, varmasti saa kovempaa liksaa Sveitsissä ja KHL:ssä, mutta miksi Lammikko ei sitten mennyt Sveitsiin tai KHL:ään? En mä jaksa uskoa siihenkään, että MaG saa suorilta käsin vapaalipun johonkin hyvät puitteet omaavan ruplaliigan porukan ykkösketjun keskelle. En nyt puhu Granlundin IFK -sopimusta tässä todeksi, mutta ei se minun mielestäni niin mahdotonta ole, kuin moni antaa täällä ymmärtää.
Kyllähän tuossa jengissä on selkeä Markuksen mentävä paikka ykkösen keskellä, eikä mikään 1+1 -lappu ulkomaan klasuulilla olisi välttämättä kummallekaan osapuolelle pöllömpi ajatus. Tiedossa selkeä työrauha, tuttu ympäristö, ja todellinen paikka näyttää että siellä on vielä paukkuja reservissä. Ei varmaan Markuksen itseluottamuskaan — saati peli-ilo ole kolmen viimeisimmän sesongin jäljiltä parhaimmillaan ja kyllä Stadi olisi varmasti niiden eheyttämiselle tässä vaiheessa uraa parhaimpia, ellei paras paikka.
Kuten sanoin, en aio ”speak it into existence”, mutta on tähän sarjaan rustattu huomattavan paljon epätodennäköisemmiltä ja mahdottomammilta tuntuneita sopimuksia. Minä haaveilen tämän eurooppalaisen huippuorganisaation esittelevän Markus Granlundin IFK:n pelaajana ennen tulevan kauden alkua, enkä suostu tästä haaveesta luopumaan ennen kuin läski leidi laulaa.
Mitä noihin muihin senttereihin tulee, niin Euroopassa on kyllä vapaana keskikaistan kavereita, jotka ovat ainakin tähän asti kiinnostaneet minua Kunykia enemmän. Pelaajan tilanteen ja tason olen huomioinut suurinpiirtein, että on edes ”minkäänlaista mahdollisuutta tänne näissä olosuhteissa haaveilla”, tässä muutama joka tuli suht nopeasti mieleen;
Markus Ljungh
Justin Azevedo
Petri Kontiola, ehkä.
Joonas Nättinen
Francis Paré
Roman Horák
Lisäksi Aleksi Saarela voisi olla todella mielenkiintoinen haku Pohjois-Amerikan puolelta. Toisaalta jotenkin ajatuksena melko etäinen, että tuollaiseen hankintaan juuri IFK:n kohdalla palaset loksahtaisivat kohdalleen. Lisäksi jotenkin oletusarvoisesti odotan IFK:n olevan tässä tilanteessa jonkun varmemman low risk, high reward -tyyppisen kortin perässä.
Samaa mieltä tästä. Monien nuorten pelaajien arvomaailma on toinen kuin 10 vuotta sitten. En yhtään ihmettelisi jos joku on tienannut muutaman miljoonan ja peli ei kulje, niin miksei tulisi takaisin Liigaan hakemaan itseluottamusta. Useampi pelaaja pitää välivuosia ja haluaa olla perheensä kanssa, eikä raha välttämättä motivoi kaikkia enää samalla tavalla. Markuksen paluu IFK:hon olisi helppo ratkaisu hänelle. Varma paikka ykkösessä ja tieto siitä että IFK hoitaa fasiliteetit kuntoon asuntoa myöten. Samalla saisi olla tutussa kaupungissa ja matkustaa vähemmän. Vaikka Pikkaraista on kovasti kritisoitukin, niin näen että tuo IFK:n viime kauden pelitapa olisi aika sopiva Markukselle. Siinä saa vapauksia ja mennään hyvällä vauhdilla hyökkäyksiin ja saa pelata reagointipeliä jossa molemmat Granlundit on aikalailla vahvoilla.