En usko että tässä jengiä hiertää vain Jasu 36v, vaan se että tämä tuntuu olevan jonkinlainen filosofia rakentaa joukkue iäkkäämpien pelaajien varaan.
Yleinen konsensus meidän kannattajien joukossa, oli se sitten oikea tai väärä, tuntuu olevan että joukkuetta pitäisi nopeuttaa ja nuorentaa.
Kun sitten 25v Väänänen vaihdetaan 36v Jasuun niin tuntuuhan se suuntana väärältä itsellenikin.
Vaikea myöskään ostaa ajatusta, että markkinat olivat kuivat ja ei pystytty nuorentamaan joukkuetta, vaan palaan tuohon eri filosofiaan joukkueen kasaamisessa.
Mutta nyt on Salmelainen/Peltonen kaksikolla mahdollisuus muiden hankintojen osalta osoittaa tämä fiilis vääräksi.
Ei tässä tarvitse kenenkään ostaa mitään. En mä ole väittänyt, että asia olisi niin kuin spekuloin. Mullahan ei nimenomaan ollut tietoa siitä, paljonko Liigan sisällä on vapaita senttereitä ja siksi kysyin, että onko jollain tietoa, miten ne saisi helposti kaivettua. En itse jaksa käydä joka seuran ja pelaajan sopimustilannetta läpi ja sitä kautta karsia, kuka pelaaja mahdollisesti voisi siirtyä johonkin toiseen seuraan.
Siirrot pitää suhteuttaa siihen, miten ylipäätään pelaajia liikkuu, kuinka paljon sopimuksia päättyy, kenellä sopimukset päättyvät ja mitä roolia pelaaja on ensi kauden seurassa pelaamassa. Jos tarjolla on vaikka KooKoossa ykkössentterin roolia, miksi hän tulisi HIFK:hon nelossentteriksi, kun hyvän henkilökohtaisen kauden jälkeen tarjolla voi olla paikka Liigan suuremmassa seurassa lähtökohtaisesti vaikka 2. senan paikka tai päästä jopa ulkomaille esim. 3-4 senaksi isommalla palkalla.
En pidä lainkaan todennäköisenä sitä, että Jasu on suoraan korvannut Väänäsen, vaan ennemminkin niin, että Jasu on lyöty kiinni silloin, kun epävarmuustekijöitä on ollut liikaa. Väänäselle ei kannata miljoonia maksaa, koska ei hän sitä saa Pelsuistakaan. Hän saa tod.näk. isomman roolin. Turun liksoista en tiedä, mutta lähtökohtaisesti se kai menee niin, että Stadissa kaikki on kallimpaa, varsinkin, jos on Liigassa jo kannuksensa ansainnut pelaaja. Kaksinkertaiseen liksaan vrt. TPS on vaikea uskoa, mutta jos niin on, eihän se nyt hyvältä kuulosta. Toisaalta, jos vaihtoehtona on se, että Jasukin menee ohi ja kaikki loput senat ovat arpoja, säästetäänkö väärässä kohdassa?
Mulla ei ole vastauksia näin etukäteen. Mä vain spekuloin ja yritin tuoda tapani mukaan toisenlaista näkökulmaa asioihin.