Negasiivestä päivää:
Siis Juhani Jasu 360 vuotta? Ei saatana. 2 vuotta?
Realistisiivestä tervehdys:
Väänäsen lähtö on todennäköisesti ollut tiedossa jo pidemmän aikaa. Mun jengiin Väänänen olisi ehdottomasti mahtunut, mutta ymmärrän, että Miro itse haluaa enemmän vastuuta. Ymmärrän myös, miksi HIFK ei voinut Miroa korkeammalle ketjuhierarkiassa laskea. Ei siis syyllisiä tässä.
Itse näen Jasun ikään kuin perälautana, jonkinasteisena vakuutuksena. Jääskä lähtee ja se on ollut jo ajat sitten tiedossa. Mäkiaho on tulossa, mutta hän on nuori ja mitä vain voi tapahtua. Hyvässä ja pahassa. Kodytek on tulossa, mutta pidän häntä enemmän sen Ikosen korvaajana, joka meille kuviteltiin hankittavan. Koivistoinen on ollut 50-60 ja hän venytti sopimuksensa allekirjoittamista, koska hän saattoi niin tehdä. HIFK ei voinut jäädä odottamaan Koivistoisen päätöstä tekemättä mitään, vaan "joku" Liiga-kelpoinen sentteri, jolta aloitukset sujuu ja asenne on kohdillaan, on iskettävä kiinni. Ulkkaripelaajat ovat aina kysymysmerkki. Voi mennä hyvin tai voi mennä ihan päin helvettiä. 3/5 senttereitä ei voi laskea arpojen varaan.
Me kaikki tiedämme, että mieluummin liikaa senttereitä kuin liian vähän. Menneistä on siis otettu opiksi. Minkälaiset valituskinkerit täällä olisikaan joskus marras-joulukuussa käynnissä, kun meillä on liian vähän Liiga-tasoisia senttereitä? Ja jos siinä vaiheessa Salmelainen-Peltonen-kaksikko toteaisi, että "Juhani Jasu oli kyllä tarjolla, mutta jätettiin hankkimatta, koska on niin vanha ja joukkueen keski-ikää piti saada alemmaksi", heidät kivitettäisiin.
Posisiivestä päivää:
Jo pelkästään se, että Juhani Jasu pelaa meillä tuo ratkaisevat 2 runkosarjavoittoa enemmän meille ja ne voivat olla tärkeitä pisteitä. Muistini mukaan Juhani Jasu on jostain vuodesta 1897 alkaen tehnyt jokaisessa pelissään HIFK:ta vastaan maalin, yleensä ehkä jopa tasoitus- tai voittomaalin.
Ulkkarit on jees, mutta ne voivat olla mitä tahansa superhyvän ja aivan umpipaskan välillä. Siksi mun mielestäni on hyvä, että otetaan varman päälle. En kuullut, että kukaan olisi koskaan sanonut Jasusta mitään pahaa. Paitsi mä ja mun frendit, kun Jasu teki taas kerran sen vastustajan voittomaalin. Mutta noin niin kuin muuten.
Nyt pitäisi tietää, että kuinka paljon Liigassa senttereitä ylipäätään on nyt liikkumassa. Sitten pitäisi selvittää, kuinka paljon on sisäistä liikehdintää Liigan välillä ja kuinka paljon liikenne käy ulospäin. Saako nämä jostain helposti selville? EP Premiumista? Jos saa, miten?
Tällä hetkellä tilanne on se, että toistaiseksi HIFK:sta on ollut liikettä Väänästä lukuunottamatta vain ulkomaille. Vahvistamattomia siirtoja on molempiin suuntiin ja aika näyttää, mitä niistä seuraa. Odotellaan rauhassa ja tsekataan samalla, mikä on muiden seurojen tilanne. Vaikuttaa jälleen kerran siltä, että kaikki jotka saavat edes kohtuullisen ison roolin ulkomailta Liigaa suuremmista liigoista, nostavat kytkintä. Paluuliikenne on sitten sitä vähän kokeneempaa osastoa. Tai maitojunaa. Tai jenkkiyliopistopelaajia, joista ei oikein voi sanoa juuta tai jaata.
Mä annan kuitenkin aina pelaajalle reilun mahdollisuuden. Odotukset eivät ole Jasun suhteen korkeat, mutta toisaalta, hänen on suht helppo yllättää positiivisesti.