Silti täällä jotkut edelleen puhuvat/kirjoittavat ihan sanatarkasti siitä "kiekollisesta ykköspuolustajasta", esimerkiksi kun kyse oli Nikun tänne haikailusta. Lisäkiekollisuus puolustukseen kelpaa ilman muuta itsellenikin, mutta sen joidenkin haikaileman kiekollisen ykköspuolustajan perään huuteleminen on Stiga-ukkoilua pahimmillaan, vailla mitään realismia.
Viittaat ilmeisesti minun kirjoitukseeni, sillä minä taisin viestissäni käyttää termiä kiekollinen ykköspuolustaja.
Sami Lepistöhän piti olla tuon puolustuksen kiekollinen liideri. No, tunnetuista syistä näin ei ole eikä häntä ole ainakaan toistaiseksi minusta korvattu. Lindbohm oli loistava hankinta, muttei Lepistön paikko. Martin on erinomainen puolustaja, jolla on myös kiekolliset taidot hallussa, muttei hänkään ole minusta Lepistön paikko. Sami Niku olisi, mutta toki olisin kovin yllättynyt, mikäli hän HIFK:hon päätyisi. Jos liigaan jää, niin veikkaan suunnaksi Tamperetta, josta on suhteellisen lyhyt kulkea vaikka päivittäin Jyväskylään.
Minun on kovin vaikea kuvitella liigan sisältä parempaa kiekollista puolustajaa kuin puolustajien pistepörssiä johtava Niku. Taidoiltaan varmasti liigan parhaita ellei paras kiekollinen puolustaja. Tapparalla on Kemiläinen ja Juolevi, Ilveksellä on Glendening ja Lancaster ja meillä on Martin ja…
Toki ymmärrän myös niitä näkemyksiä, että Niku saa kiertää HIFK:n kaukaa. Tämähän on keskustelupalsta, jossa erisuuntaiset näkemykset ovat arkipäivää. Sitä kuitenkin ihmettelen, että millä tavoin liigan parhaisiin kiekollisiin puolustajiin kuuluvan Nikun sovitteleminen HIFK:n puolustukseen on Stiga-ukkoilua parhaimmillaan ja vailla realismia. Tuskin Niku nimittäin enää peliäkään tällä kaudella Jypissä pelaa ja jonnekin hän Jyväskylästä siirtyy loppukaudeksi. Jos kotona on pieniä lapsia, niin haluaako hän lähteä esim. yksin loppukaudeksi Sveitsiin?
Nimimerkki Kantor aika hyvin summaa tuossa ylempänä olevassa omassa kirjoituksessaan omatkin näkemykseni. Jos HIFK:n puolustuksesta ottaa Martinin pois, niin kuka on sitten se kiekollinen liideri. Lindbohm, Melart vai kuka?