Itse olen kaikkein eniten huolissani siitä asiasta, että mikään asia ei ensi kaudeksi tunnu oikeasti muuttuvan. Meillä jatkaa sama valmennus ja joukkueen on ainakin 95% rakennettu entisen UTJ:n toimesta. Miten voimme kauheasti odottaa sitä, että jään tasolla mikään muuttuu? Salmelaisen seuraajan kädenjälki alkaa näkymään vasta seuraavan kauden joukkueessa ja osataanko silloinkaan tehdä oikeita linjauksia siitä, että mihin nykykiekko on menossa. Nythän ei oikein ole onnistuttu tunnistamaan ainakaan Salmelaisen toimesta, että mikä joukkueen rakenteessa oli pielessä.
Joukkuettahan ei vielä ole julkistettu, mutta kyllä se hahmolla alkaa olemaan. On hyvin vaikea nähdä, että tyhjät slotit oikeinkaan täyttämällä mitään radikaalia muutosta tulemme näkemään joukkueen rakenteessa:
Maalivahdit: Suurin muutoksen mahdollisuus on siinä, että kenet HIFK Taposen pariksi hankkii. Viime kaudella taas kävi niin, että nuori maalivahti ei pystynyt kantamaan meitä kevään peleissä. Tämä tie on nyt katsottu liian monta kertaa putkeen. Faktahan on se, että Taponen ei ole Lankisen, Husson tai Pelicansin Kokon tasoinen lupaus. Lähteekö HIFK taas kahdella nuorella maalivahdilla kauteen? Itse sanoisin nyt niin, että HIFK.n pitäisi hankkia niin kova maalivahti, että Taponen joutuu syrjäyttämään hänet, jos haluaa isosti vastuuta.
Pakisto: Pakistossa luotetaan jälleen kerran muutamaan kiekolliseen (Kiviharju, Martin) puolustajaan. Voisin kuvitella tai ainakin toivoa, että siellä yhtä kovan tason kiekollista puolustajaa haetaan/ on signattu. Itse olen sillä kannalla, että pelaavassa kokoonpanossa pitäisi olla suhteessa 4 kiekollisempaa ja 3 fyysisempää. Nyt HIFK:lla tuntuu olevan se tapa, että on 3 kiekollisempaa ja 4 fyysisempää ja loukkaantumisten jälkeen suhde on entistä huonompi. Päättyneellä kaudellahan pakistoon oli tarjolla Martin, Sund, Salin, Kiviharju. Kun kausi loppui, niin näistä pelasi yksi.
Toki HIFK:n olisi pitänyt kauden aikana saada enemmän Melartilta ja Lindbohmilta. He ovat kuitenkin sen tason pakkeja, että ovat pystyneet kiekolliseen peliin Liigaa kovemmalla tasolla. Loukkaantumiset söivät heiltä viime kaudesta, mutta esim. Lindbohmin syöttömäärät olivat aika karuja vaikka maaleja alkukaudesta tuli. Pakiston tehtävä olisi kuitenkin puolustamisen ohella pelin avaaminen, joka tuntuu olevan meidän pakistolle ihan kryptoniittia, ellei ole ihan poikkeukselliista luistelutaitoa tai kykyä avata peliä. En ole tämän Knotin peliesityksiä nähnyt tai olen varmaan nähnyt, mutta en rekisteröinyt. Voisin kuitenki kuvitella, että on samaa osastoa Melartin ja Lindbohmin kanssa. Manninen sitten vielä kiekollisesti tätä osastoa heikompi, kuten Luhanka.
Se tässä vähän ihmetyttää, että miksi meillä on niin kauhea fiksaatio näihin fyysisiin ja kömpelöihin puolustajiin eikä oikein tunnuta löytävän esim. Atro Leppästä Espoosta. Olisi meilläkin ollut todella isossa roolissa.
Kautta linjan tuntuu kuitenkin siltä, että pakistostaan HIFK ei saa revittyä irti läheskään rosterin edellyttämiä maksimeitä ja tätä on jatkunut jo vuosia. Mietitään esim. miten Kousalle jopa naurettiin Lahdessa, kun lähti HIFK:hon ja miten se homma päättyi. Nyt meillä on käynyt kääntymässä isoa kasa sellaisia nuoria kiekollisia pakkeja, jotka ovat järjestään alisuorittaneet ja jopa nämä kokeneet Lindbohmit ja Melartit tuskailevat meidän pelisysteemin kanssa. Viime kauden pakiston syöttöpörssin kakkonen oli Johan Motin joka tuntuu pelaavan juuri sellaista kiekkoa, kuin Peltosen kiekossa kuuluu eli toimitetaan kiekkoa mahdollisimman nopeasti pois omalta alueelta. Miksi Lindbohm pystyy pelaamaan kiekollista peliä Olympiajääkiekossa ja MM-kisoissa, mutta ei Peltosen HIFK:ssa? Hyvin kuvaavaa on se, että meiltä lähestulkoon ulos naurettu Saku salmela pelasi ihan helvetin hyvää lätkää Kalpan pudotuspelikeväänä. Kun hän meillä aikanaan pelasi, niin en pitänyt läheskään niin huonona puolustajana, kuin monet. Pitäisin mielummin tämän tyyppisen pakin siellä rotaatiopakkina, kuin Luhangan.
Hyökkäys: Jostain käsittämättömästä syystä nelonen on taas lastattu kokeneilla ja raskasjalkaisilla pelaajilla, joihin käytetään älytön määrä euroja. Tämä tuntuu ihan käsittämättömältä, jos joukkueen pelaajabudjettia on naarattu alaspäin. Myös hyökkäyksessä sellaiset elementit, kuin luistelutaito ja luovuus eivät ole kauhean korkealla. Pakko taas katsoa esim. Kalpan suuntaan ja kysyä, että miksi meillä ei ole Oliver Kapasen tyylisiä pelaajia joukkueessa?