Itse lähestyn asiaa niin, että menneisyys oli ja meni ja nyt keskitytään tulevaisuuteen. Näyttääkö HIFK:n tulevaisuus nyt paremmalta kuin esim. 10 v. sitten, jolloin edellinen mestaruus oli vielä tuoreessa muistissa? Mun mielestäni näyttää. Onko puikoissa samat henkilöt kuin silloin? On ja ei. HIFK on kuitenkin laittanut niitä aspekteja kuntoon, joissa oli 10 v. sitten pahoja puutteita ja vaikuttaa siltä, että siellä on ihan oikeat suunnitelmat olemassa, mikä onkin mukavaa vaihtelua, koska aina niin ei ole ollut.
En minäkään ole tyytyväinen siihen, että edellisestä mestaruudesta on yli 10 v. Todellakaan. Mutta olen sen verran tyytyväinen viime kausien tekemisen meininkiin, että en ole katsonut asiakseni jättää kausareitani uusimatta, koska olen kuitenkin kokenut, että HIFK on joka vuosi kasannut sellaisen jengin, jolla on ollut mahdollisuus taistella mestaruudesta. Eivät ole olleet täydellisiä jengejä, mutta urheilussa aina se paperilla paras ei voita. Mä en koe fanina olevani sellaisessa asemassa, että voin vaatia mitään. Tiedän ennakkoon, millainen joukkueen runko on seuraavalle kaudelle, kun kausikorttini vahvistan ja sitoudun vain vuodeksi kerrallaan. Mitään pakkoa ei ole ja teen valintani ihan vapaasta tahdostani. Sen jälkeen vastuu siirtyy minulle. Jos käy niin, että kysyntä ja tarjonta eivät enää kohtaa, kausikortti jää uusimatta. Juuri tällä nimenomaisella kaudella koen, että olen saanut vastinetta rahoilleni, vaikka urheilullinen tulos jäi syksyllä pahasti vajaaksi. Olen kuitenkin saanut olla tässä vuoristoratamaisessa matkassa mukana ja siksikin mun oli helppo uusia kausikorttini pleijareihin. Ja kun tärkeitä jatkosopimuksia julkistettiin, kävin itseni kanssa lyhyet neuvottelut ensi kaudesta ja totesin, että haluan olla myös silloin mukana. Mutta en mä koe, että sitoutumalla ensi kaudeksi, HIFK on nyt luvannut mulle mitään muuta kuin sen, että seura rakentaa sellaisen joukkueen, jolla voi taistella mestaruudesta myös ensi kaudella. Pelit kentällä sitten näyttää, miten siinä lopulta käy.
Minusta HIFK pelasi syksyllä huonosti, mutta ei kuitenkaan ihan niin huonosti kuin millä tahdilla se onnistui pisteitä kerryttämään. Eli, pelillisistä heikkouksistaan huolimatta HIFK ei ollut ihan niin huono joukkue kuin mitä tulokset kertoivat. Osa tästä menee mun mielestäni ihan puhtaasti henkisen puolen sakkaamiseen, koska ei siellä nyt mitään niin suuria muutoksia tehty, jotka voisivat selittää muutoksen parempaan niin lyhyessä ajassa. Siinähän oli ensimmäinen käänne parempaan jo marraskuussa, itse asiassa kahteen kertaankin.
Loppukauden osalta mun mielestäni on selvää, että HIFK:n pelaavat maalivahdit ovat ensisijaisesti Taponen ja Halonen. Taponen kiistaton ykkönen, kunnes ei enää välttämättä sitä ole. Mutta se ei tarkoita sitä, etteikö HIFK:n minun mielestäni kannattaisi varautua siihen, että kaikki ei menekään suunnitelmien tai parhaiden skenaarioiden mukaan. Mitä tapahtuu, jos "jotain" tapahtuu. Enkä yksilöi tässä nyt mitä se "jotain " voisi olla, koska en halua jinxata mitään. Kuka avaa silloin luukkua, jos toinen nykyisistä veskareista ei siihen pysty? Onko se Vinni? Ja onko hän oikeasti valmis hyppäämään maaliin, jos on pakko? Mun mielestäni hän ei siihen vielä valmis ole, mutta mitäpä minä mistään tiedän. Sellainen "jotain"-tilanne voi tulla myös pelaajasta itsestään riippumattomista syistä, koska elämä yllättää. Keväällä ei voi peluuttaa yhtään sellaista pelaajaa, jonka fokus ei ole 110%:sti pelissä. Ja joskus elämässä käy niin, ettei sellainen ole mahdollista. Tämä asia on sellainen, joka valmennuksen ja Salmelaisen pitää ratkaista ennen kuin kongi kumahtaa 15.2.2023 klo 23:59.