Nyt mä en tosissani tiedä, ymmärrätkö kaiken ihan tahallasi väärin vai kirjoitanko mä todella niin sekavia, että sait tulkittua kirjoitukseni näin. Vastataan nyt vielä tähän viestiin, vaikka musta tuntuukin, että kierrämme kehää, eikä mulla ole kauheasti uutta annettavaa keskusteluun.
1) Mielestäni AB oli Salmelaiselta hyvä haku, samoin Schmaltz. Mitä Schmaltzille tapahtui lopputalvesta, on itselleni mysteeri. Mutta hänen peliesityksiinsä olin pääsääntöisesti ihan tyytyväinen, vaikka ei nyt mikään
Suuri Sateentekijä ollutkaan. Pleijareiden pimeneminen oli ainakin itselleni yllätys. Olisiko Salmelaisen pitänyt osata varautua tähän? En tiedä, kun en tunne pelaajan menneisyyttä, mutta itse olen siinä uskossa, että JS:n toiminta ei ollut hänelle mitenkään tyypillistä. Kaukalon ulkopuoliseen toimintaan en osaa ottaa kantaa, koska USA:ssa kulttuuri myös kaukalon ulkopuolella poikkeaa siitä, mihin meillä on nyt viime vuosina totuttu. Myös ensimmäinen kausi vieraassa maassa ja "kaikki kiinni" on voinut olla sosiaaliselle tyypille raskaampaa kuin monelle muulle. Enkä tiedä muutenkaan mitään faktaa, millaisesta " yössä riekkumisesta" hänen kohdallaan todellisuudessa oli kysymys. Eli, mielestäni suurta korjaustarvetta rekrytointiin ei tarvita. Toki paljon parempiakin pelaajia saa hankkia. Mielellään myös halvemmalla. En ole missään väittänyt, että Salmelaisen työ on ollut täydellistä, mutta en pidä sitä niin surkeana kuin moni muu.
2.) En oikein saa tästä kysymyksestä kiinni, joten en pysty vastaamaan kysymykseen mitään.
Enhän minä ole missään väittänytkään, että HIFK:n pitäisi etsiä alemmilta sarjatasoilta pelaajia, pikemminkin päinvastoin. Kirjoitin, että Liigaan saapuvat pelaajat ovat viime aikoina olleet pääosin tällaisia pelaajia. Kirjoitin myös, että viime aikoina sopimuksia on tehty kokeneemman kaartin paluumuuttajien kanssa. Ja hehän ovat palanneet jo ennestään tuttuihin seuroihin tai tutun valmentajan alaisuuteen ja Kärpilläkin on rahallisesti kovat piipussa. KHL-pelaajia on kyllä vapaana, en ole missään muuta väittänytkään. Mutta heidän palkkatasonsa on ollut aiemmin sellainen, että vaikka joutuvat palkastaan tinkimäänkin, HIFK tuskin on kärjessä. Varsinkin, jos SHL-, NLA- ja DEL-jengit laittavat myös tarjousta pöytään. Tässä astuu kuvaan myös verotekniset syyt, jotka eivät ole Suomen puolella, kun maassaolopäivät Suomessa tulevat monille täyteen seuraavan n. parin kuukauden aikana. Pidän mahdollisena, että näidenkin pelaajien tai ainakin osan heistä palkkapyynnöt laskevat myöhemmin, mikäli eivät saa sopimusta muualta samaan aikaan muiden saman "korin" pelaajien kanssa. Mutta heillä on nyt myös varaa odottaa ihan rauhassa, mitä markkinoilla tapahtuu. Ja oman logiikkani mukaan, myös nämä pelaajat joutuvat nyt odottamaan, mitä tapahtuu Pohjois-Amerikassa, koska sieltä todennäköisesti tulee samoille apajille uusia pelaajia, jotka etsivät uusia tuulia uralleen ja ehkä myös parempaa palkkaa.
Pressit ja
Klokit ovat sen tason ja hintaluokan pelaajia, että tuskin Liiga on heidän ensisijainen vaihtoehtonsa. Sitä paitsi, HIFK on voinut hyvin jättää heistäkin tarjoukset sisään, mutta pelaajat ovat itse päättäneet olla vastaamatta tarjoukseen ennen kuin "yleinen markkinatilanne" on paremmin selvillä. Saksasta, Sveitsistä ja Ruotsista lienee myös saatavilla jonkun tason pelaajia, mutta kuinka monta saksalaista tai sveitsiläistä olet Liigassa nähnyt sanotaanko nyt vaikka viimeisen 5 v. aikana?
Mitä tulee omistuspohjan laajentamiseen, en missään nimessä vastusta sitä. Se tarkoittaisi kuitenkin käytännössä sitä, että Ry vähentäisi omistustaan. Itse haistelen, että heidän intresseissään ei ole näin toimia ennen kuin on aivan pakko. Ikävä kyllä. Ja joka tapauksessa tarvittaisiin taho, joka olisi halukas HIFK:hon sijoittamaan. Tällä hetkellä kovinkaan moni rahahenkilö tuskin on järin kiinnostunut, koska tuotto-odotukset eivät ole järin suuria. Tarvittaisiin siis ennen kaikkea rakkautta seuraa kohtaa, mutta kun taloudellinen tilanne koko maailman osalta on muutenkin juuri nyt epävarma, moni pidättäytyy tekemästä suuria sijoituksia. Tämä on enemmän kuin ymmärrettävää. Pääomalainoilla voi tietenkin rahoittaa seuraa myös, mutta nekin pitää maksaa takaisin. Pääomalainoilla on myös muita lainoja huonompi takaisinmaksuoikeus, joten sijoittajan näkökulmasta pääomalaina ei nyt varmastikaan ole se kaikkein kiinnostavin instrumentti. Ja vaikka tilanne on se, ettemme elä taloudellisessa yltäkylläisyydessä, HIFK:lla ei kuitenkaan ole mitään akuuttia hätää. HIFK on tilanteessa, jossa pitää vain tehdä taloudellisesti kestävämpiä päätöksiä. Jos mä olisin HIFK:n omistaja, en todellakaan sijoittaisi yhtään enempää seuraan, vaan sanoisin, että operatiivisen johdon tehtävä on pysyä budjetissa.
Siitäkään en ole eri mieltä, etteikö HIFK:n olisi hyvä pysyä kärjen tuntumassa pelaajabudjeteissa, koska ihmisten vapaa-ajanviettotavoista käydään kovaa kilpailua. Pääkaupunkiseudulla varmasti enemmän kuin missään muualla. Itse olen kyllä taipuvainen ajattelemaan, ettei tähän saumaan yksi "varman päälle"-kausi keikuta venettä suuremmin. Talouden ehdoilla pitää joka tapauksessa mennä, pidimme siitä tai emme. Futiksen puolelta voi katsoa varoittavaa esimerkkiä. Jos HIFK päätyy tällä joukkueella TOP4:ään ja tekee taloudellisesti voitollisen tuloksen, tällöin budjetin supistaminen on mun mielestäni todellakin kannattanut. Seuraavalle kaudelle on sitten taas eri lähtökohdat, kun perse kestää merivettä vähän aiempaa paremmin. Itse olen vain aika kypsä siihen, että ostetaan nimekkäitä ja kalliita pelaajia joukkueeseen ja lopulta käteen jää pelilliset ja taloudelliset tappiot. Siksi olen valmis kokeilemaan jotain muuta. En koe olevani kunnianhimoton HIFK:n suhteen, pikemminkin päinvastoin. Haluan seuran saavan perustukset kuntoon ja tekevän jatkossa aiempaa parempaa tulosta. Yleensä elämässä mitään ei saa ilmaiseksi, joten tässäkin asiassa vaaditaan jonkinlaisia uhrauksia. Itse en koe, että nämä "uhraukset" olisivat liian suuria, joten siksi en jaksa niistä itkeäkään,
Omat toiveeni on lyöty siihen, että joukkuepeli saataisiin kuntoon ja sitä kautta yksilöt saisivat onnistumisia ja joukkue voittaisi. Kyllä mä itsekin ymmärrän olevani yltiöoptimisti, mutta kai sellaistakin saa kerran elämässään kokeilla? Ei siinä nyt mitään hävitäkään voi. Paitsi ehkä sen, että muut palstalaiset nauravat mulle. Mutta, kun se taas ei kiinnosta mua ollenkaan, niin pidän tämän valitsemani linjan. Katsotaan ensi kauden jälkeen, mitä jäi lopulta käteen ja kannattiko. Todennäköisyydet ovat sen puolella, että ensi kauden jälkeen kyrsii taas kerran. Mutta sellaistahan se on HIFK-fanin elämä.
Mielenkiintoista tietoa huhu-ketjussa liittyen Auvituun nimimerkiltä
@Hattu . Salmelainen on saanut niin paljon paskaa tällä palstalla nimenomaan Auvituun liittyen, että
tosihenkilö esittäisi kyllä jo pienen anteeksipyynnön. Toki uskon ennemminkin, että täällä vaaditaan todisteita siitä, että näin todella on ja että yhden nimimerkin kertomukset eivät ole totuus ja että tossa ammatissa pitää sietää paskaa...