@Frankie , siirsin vastaukseni huhu-ketjusta ehkä paremmin sopivaan ketjuun... Ja kiitos kattavasta vastauksestasi.
Mun mielestäni me puhutaan nyt vähän eri asioista, kun puhutaan omistajien kukkarolla käymisestä. Se, miksi haastoin siitä, miten asia konkreettisesti hoidetaan, johtuu ihan siitä, että osakeanti ei ole vain mikään ilmoitusluontoinen asia, vaan siinä on paljon juridisia asioita, jotka pitää huomioida. Se taas ei ole mitenkään tavatonta, että joku tai jotkut yksittäiset kumppanit osallistuvat jonkun tietyn pelaajan hankintaan budjetin ulkopuolelta. Näitä nähdään enemmän tai vähemmän Liigassa joka kausi. Mutta tällöin kyse on täysin eri asiasta ja nämä ovat usein joko hätätapauksia tai jollakin tavalla yllättäen kesken kauden mahdollisiksi tulleita hankintoja, joita ei ole osattu tai edes voitu ennustaa. Ja vaikka arkikielessä puhutaan, että kumppanit maksoivat jonkun palkan, yleensä se kuitenkin käytännössä tarkoittaa, että heille on myyty jotain lisää. Todennäköisesti näkyvyyttä, mutta voi olla muutakin. Suomessahan ei edes rahaa saa lahjoittaa ilman veroja kuin 4999€/3 v., ja harva yritys lahjoittaa yhtään mitään täysin vastikkeettomasti, joten näiden kanssa pitää olla oikeasti aika tarkkana. Mutta nythän emme puhu siitä, että HIFK:lla olisi jotenkin aivan erityisesti fyrkat loppu, vaan enemmänkin siitä, että kahdella pahimmalla kilpailijalla on aiemmasta poiketen enemmän rahaa käytössään kuin meillä.
Minä en usko mihinkään välikausiin. Minusta välikausi on konseptina ihan paska, eikä mulla ole käyttöä sellaiselle. Kun kentälle mennään, pelataan aina täysillä voitosta. Ja voi kuulkaa, aika helvetin monta kertaa olen nähnyt sellaistakin, että se materiaaliltaan heikompi jengi on lopulta voittanut ja me olemme saaneet katsoa 2,5M€ pyllistyksiä. Joista tosin n. 1M€ on ollut loukkaantuneena katsomossa. Joka ikinen vuosi lähden siitä, että HIFK pelaa mestaruudesta ja niin teen ensi kaudenkin kohdalla. Minä en missään nimessä pidä HIFK:n ensi kauden joukkuetta huonona tai vailla mitään mahdollisuuksia olevana jenginä. Onko mestarisuosikkiehdokas numero 1, 2 tai 3? Ei ole, mutta ei se minua kiinnosta, koska aika monta kertaa ollaan oltu ennakkosuosikkeja, mutta se ei sitten ole kauden päätyttyä realisoitunut mitenkään. Minua kiinnostaa se, miten joukkue suorittaa kentällä. Ja siitä minulla ei ole vielä mitään havaintoja, koska kausi ei ole vielä edes alkanut. Mutta suhtaudun erittäin positiivisesti siihen, että Salmelainen on rakentamassa joukkuetta vähän eri tavalla kuin mihin olemme tottuneet. Jos HIFK panostaa joukkueeseen vaikka 2M€, se ei ole minusta liian vähän rahaa kasata menestyvä
joukkue, jos rahat on käytetty ajatuksella ja fiksusti. Aika sitten näyttää, miten ensi kauden osalta käy, mutta suhtaudun positiivisesti asiaan. En tosin usko, että HIFK tiputtaa budjettiaan puolta milliä, mutta vaikka tiputtaisikin, kyllä senkin kanssa pärjätään. Vaikka joukkueessa ovatkin monen inhokit Lyytinen, Dyk ja Palola, he ovat kuitenkin faktisesti jokainen VL-pelaajia, joista monessa joukkueessa oltaisiin hyvinkin tyytyväisiä. Ja he ovat meillä kaikki. Joten se on hyvä lähtökohta. Hyväksyn sen, että monet ovat eri mieltä, mutta en vain ymmärrä sitä.
Jokainen kausi on omansa, mutta kun HIFK on selkeästi ilmaissut, että jatkossa halutaan olla enemmän omavarainen, koska se on paitsi taloudellisesti järkevämpää myös paljon kiinnostavampaa, se konkreettinen työ on vain joskus tehtävä. Ja nyt me tehdään sitä työtä ja annetaan niille nuorille niitä näyttöpaikkoja. Ensinnäkin nyt on taloudellisesti vähän pakko olla lähtemättä turhaan kilpavarusteluun, mutta seurassa on myös paljon enemmän oikeasti hyviä nuoria kuin joskus menneinä vuosina. Tällä viittasin niihin "välikierroksiin". Yhdenkään nuoren ei ole
pakko onnistua, mutta joku onnistuu varmasti. Kun pelipaikoista on aitoa kilpailua, joku vastaa kyllä huutoon ja yllättää positiivisesti. Olen valmis lyömään tästä vetoa, mutta vielä en pysty sanomaan, keitä nämä yllättäjät ovat. Menkööt siis koodinimellä "
Mr Joku". Ymmärtäisin tämän narinan välikaudesta ja huonosta jengistä, jos meillä olisi kakkosketjuksi kaavailtu Karvinen-Väänänen-Åstenia, mutta kun ei todellakaan ole. Eikä nuoret kilpaile lähtökohtaisesti ykköskorin pelaajia vastaan, vaan niitä kolmos-neloskorin pelaajia sekä toisiaan vastaan.
Voi hyvin olla, että jatkosopimusten osalta tilanne olisi toinen, jos KHL:n tilanne olisi ollut tiedossa aiemmin. Mutta mä en osaa olla pettynyt Salmelaisen toimintaan tai syyttää häntä mistään siksi, että hän on tehnyt duuninsa silloin, kun normaalisti duuni pitää tehdä. Pidän todennäköisenä, että tämän hetkisten tietojen valossa sopimukset voivat olla jopa seuran kannalta ei-niin-edullisia, mutta mitä sitten? Kukaan ei voinut v. 2021 ennustaa, että maailmantilanne on nyt tämä. Siltikin mä ottaisin 100/100 tämän nykyisen tilanteen, jos vaihtoehtona on se, että käytännössä koko jengi menisi uusiksi ja nyt arvottaisiin, ketä hankitaan kolmosen laitaan ja maksetaanko siltikin liikaa ja saisiko ensi viikolla sittenkin jonkun halvemmalla. Ja joukkueessa olisi taas joukko jotain tuntemattomia rehupuntteja, jotka menee skragalla duuniin. No thanks, nämä nykyiset ovat sentään meidän omia kasvattejamme, vaikka maalta moni onkin.
Ja ihan samalla tavalla siellä on muissakin jengeissä tehty soppareita ennen KHL:n luhistumista ja jos joku ei ollut tehnyt ensimmäistäkään sopimusta ennen sitä niin, onnea heille. Vastaavanlainen tuuri tuskin käy joka vuosi. Ja muutenkin, sieltähän näyttää tippuvan kovaa maailmanluokan tähteä joka joukkueeseen aivan solkenaan.... eiku...
Ymmärrän, että jengiä harmittaa, että Turunen meni Kärppiin. Mutta herran jestas sentään, hän on meillä yhden kauden ja jotain 10 peliä viime kaudella meillä pelannut naapurin kasvatti! Auvitu on myös ikävä menettää, symppis tyyppi. Mutta ei hänkään nyt todellakaan mitenkään pelillisesti korvaamaton ole. Eikä myöskään ole sopimusta julkistettu vieläkään mihinkään muuallekaan. Jos olisi niin korvaamaton kuin mitä täällä näytetään uskovan, niin miksi sopimusta ei ole julkaistu mihinkään? Eikä mun tarkoituksena ole haukkua Turusta tai Auvitua, mutta miettikää nyt itse, millaiset mittasuhteet heidän "tilanteensa" on täälläkin saanut. Ihan kuin vetten päällä kävelisivät...