HIFK kaudella 2022–2023

  • 685 757
  • 3 969

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
Harkkapelejä, mitä väliä eikö niin. Selostajakin totesi eilen, että ”Nämä on vaan harkkapelejä ja IFK tietää varmasti että vielä ei saada pisteitä mukaan…”

No, sitten kun ollaan hävitty ekat kolme peliä sarjassa, niin voin jo kuulla Kortelaisen kuluneet kommentit siitä kuinka kausihan on vasta alussa. ”Tärkeää on olla sitten niissä kevään peleissä kunnossa ja meillähän on näitä kevään miehiä kuten Palola ja kumppanit...”

Runkosarjan lopussa sitten kun meillä on joku kolmekymmentä pistettä vähemmän kuin Tapparalla ja Kärpillä (Nättinen ja Jääskä loppukauden telakalla) toistetaan sarjan tasaisuutta ja muistellaan kuinka joku Ässät tm. kerran onnistuivat nousemaan mestariksi sääleistä. ”IFK:lle kaikkihan on vielä mahdollista ja onhan IFK voittanut kaikki joukkueet ainakin kerran kauden aikana...”

Plaah! Tää on jo niin nähty, mutta silti aion kaikki pelit katsoa. Tiedän, että joku päivä suunta muuttuu, sen on pakko!

Skenariiosta puuttui vain, että se artistirajalla hankittu Broadhurstin kaltainen melkein NHL-tason AHL-sentteri, josta ollaan aluksi skeptisiä, mutta muutaman matsin jälkeen innoissaan ja vaikuttaakin yhden ketjun sitovalta voimalta, saa vaikean koronan vuodenvaihteessa ja on vain varjo entisestään palatessaan kehiin maaliskuussa.

Esittämäsi skenaario on muuten täysin mahdollinen.

Mutta en mä voi syyttää noita selostajia. Eihän ne voi muuta puhuakaan. Vaikka olishan se freesiä, jos Telian/C-Moren selostajat aloittaisi heti kauden alusta, että "kyllä tää IFK on nähty. Ja tuo Palolakin. Paska pelaaja. IFKlla ei ole mitään toivoa" tai IFKllekin töitä tekevä Kortelainen sanoisi ennen peliä: "Onhan tää surullista mullekin valmistautua näihin, kun tietää, ettei tällä kaudella tulla saavuttamaan mitään. Paska joukkue. Läjä sitä itseään."
 

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
Sanon vielä, ennen kuin pakko hengähtää jääkiekosta kauden alkuun asti:

Vaikka fiilis on aika alhaalla tällä hetkellä ja tuo takamatka Kärppiin ja Tapparaan on jotain liian suurta, niin edelleen kaikkihan on urheilussa mahdollista.

Lake Placid 1980. Helsingin IFK 2022-23.

Tällä mennään.
 

MHPeg

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Positiivisesti ajatellen, HIFK:n peli on kovan treenin jälkeen tukossa ja aukeaa lähimmän 6 päivän aikana juuri sarja-avaukseen, jonka jälkeen on pelkkää lentoa.
Todellisuus: Sukelletaan syksy, 10 avainpelaajaa telakalla ja kaikkia vituttaa. Hommataan vahvistuksia kiireellä ja paletti sekaisin. Selvitään säälipleijareihin ja pudotaan Sportille.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Häviäminen on paskaa. Aina. Eilisessä pelissähän tuli heti tokan erän alkuun synkkä pariminuuttinen ja siihen se matsi lopulta kaatui. Taas kerran. Maaleja pitäisi tehdä, jotta voisi edes päästä siihen kuuluisaan flowhun.

Harkkapelit ovat harkkapelejä, mutta kivempi niitäkin on voittaa kuin hävitä. Kokoonpanot ovat eläneet aika tavalla ja voisin kuvitella, että nyt on vedelty myös viimeisiä kovia treenejä ennen kuin laskeudutaan normiarkeen, eli siihen, että ottelut ja matkustaminen rytmittää kaikkea. Sinänsä on hyvä, että kaikenlaisia tuloksia on tarttunut haaviin, mutta eilisestä pelistä olisi pitänyt kairata voitto ihan sitten vaikka vain pelkän itseluottamuksen ja hyvän fiiliksen takia. Toisaalta tappio voi olla kaikille ihan hyväkin muistutus siitä, että töitä riittää vielä.

Kokenut osasto on hiihdellyt harkkapelit varjojen mailla, erityisesti hyökkääjien osalta, enkä oikein tiedä mitä siitä pitäisi ajatella. En varsinaisesti ole huolissani, mutta eihän tilanne nyt kovin innostavakaan ole. Ehkä en ajattele mitään. It is what it is.
 

Petrell#32

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Mikael Granlund
Suurin pelaajabudjetti Kärppien kanssa...


Tämä aihe juuri keskusteltiin. Budjetti on tuo, mutta hämärän peitossa on, kuinka paljon jo käytetty
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: BOL

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Tämä aihe juuri keskusteltiin. Budjetti on tuo, mutta hämärän peitossa on, kuinka paljon jo käytetty
Ja hämärän peitossa on myös onko Kärpät ylittänyt omansa? Esim. Jussi Ahokas totesi ettei millään usko Kärppien nykyjoukkueen olevan vain kolmella miljoonalla eurolla kasattu.

Toki Salmelaisella kaiken järjen mukaan on tuo 3M€ käytössä ja jos hän on kasannut 2,5M€:lla nykyisen nipun eikä kesken kauden enää onnistu löytämään oikeanlaisia vahvistuksia joukkueeseen, niin ihan omaan piikkiihän tuo täysin menee.

Itse kuulun siihen koulukuntaan mikä näkee tärkeänä elementtinä sen, että joukkue on jo lähes täysin valmis ennen kauden aloitusta. Kunnon siirtorumba taas päälle, niin mistään ei tule yhtään mitään...
 

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ja hämärän peitossa on myös onko Kärpät ylittänyt omansa? Esim. Jussi Ahokas totesi ettei millään usko Kärppien nykyjoukkueen olevan vain kolmella miljoonalla eurolla kasattu.

"Kärpillä on poikkeuksellisen valmis ja vahva paketti pelaajistonsa suhteen sekä samalla valmius reagoida myös kauden aikana, jos matkan varrelle sattuu esimerkiksi loukkaantumisia."


Lyhyesti sanottuna siellä on kykyä tarvittaessa reagoida vieläkin. NHL-kasvattajakorvauksia kärpät saanut 1-2 miljoonan euron väliltä.

Varmasti IFK:llakin on kykyä reagoida, mutta se ero tulee taas siinä, että Kärpät tai tappara pystyvät paikkaamaan loukkaantumisia tai tekemään ns. luksushankintoja. HIFK taas on hyvin nopeasti siinä tilanteessa, että joudutaan reagoimaan pakon edessä. Sentteriosasto ei kestä yhtään loukkaantumista. Pakistossa on kolme kärkipakkia kärsinyt viime kaudella pahoja loukkaantumisia ja Kotkansalo ei ole pelannut vielä peliäkään. Laitahyökkääjäosastolla on aika selkeä pelintekovaje. Todella paljon sillä osastolla lankeaa vastuuta Hirvoselle ja Nättiselle. Itse en usko IFK:n lähtevän mv-hankintoihin herkästi, koska luulen Halosen ja Taposen suoriutuvan kelvollisesti, joka tavallaan on se pahin ansa siinä mielessä, että keväällä se ero voi taas olla iso. Lyhyesti sanottuna HIFK voi joutua reagoimaan melkein joka osastolla, mutta mv-osastoa ilman loukkaantumisia tuskin vahvistetaan.
 
Viimeksi muokattu:
(1)
  • Tykkää
Reactions: WPK

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
"Kärpillä on poikkeuksellisen valmis ja vahva paketti pelaajistonsa suhteen sekä samalla valmius reagoida myös kauden aikana, jos matkan varrelle sattuu esimerkiksi loukkaantumisia."
Niin? Seura takoi just 3M€ voittoa. Varmasti on valmius reagoida, vaikka olisi jo käyttäneet 3,5M€ nykyjoukkueeseensa.
 

Kara

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse kuulun siihen koulukuntaan mikä näkee tärkeänä elementtinä sen, että joukkue on jo lähes täysin valmis ennen kauden aloitusta. Kunnon siirtorumba taas päälle, niin mistään ei tule yhtään mitään...
Täysin samaa mieltä. Uusi pelaaja sekoittaa aina hieman joukkueen dynamiikkaa, vaikka olisi ennestään tuttu pelaaja. Joku pelaajaa menettää yv-aikansa, toisen vastuu pienenee ja kolmas joutuu katsomoon. Sen takia kesken kauden hankkittujen pelaajien pitää olla äärimmäisen tarkasti skoutattuja ja uuden pelaajan rooli pitää olla kaikille päivänselvä. Muuten alkaa se, HIFK:ssakin valitettavan usein nähty härdelli, joissa ketjut vaihtuu joka otteluun ja kukaan ei lopulta tiedä, mikä se oma rooli joukkueessa on. Sen takia olisi kaikkien etu, että joukkue olisi lähes lopullisessa muodossa kun kausi alkaa, eikä vain toivottaisi, että ehkä jostain vapautuu messias, joka muuttaa yksin heti kaiken
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse kuulun siihen koulukuntaan mikä näkee tärkeänä elementtinä sen, että joukkue on jo lähes täysin valmis ennen kauden aloitusta. Kunnon siirtorumba taas päälle, niin mistään ei tule yhtään mitään...

Minäkin kuulun samaan koulukuntaan, mutta muutaman järkevän ja tarvittavan siirron ja siirtorumban välille jää aika paljon.

Mä olen ajatellut esim. tätä veskariasiaa niin, että HIFK:lla on viime vuosina tullut putkesta ulos monta lahjakasta veskaria, eikä heistä kukaan ole oikein saanut sellaista rohkeaa näyttöpaikkaa meillä. Sen sijaan on maksettu kokeneemmille veskareille isoja, jotka sitten ovat selviytyneet melko lailla keskinkertaisesti. Olen toki myös sitä mieltä, että HIFK:n pelisysteemit ovat olleet veskareille haasteellisia jo useamman kauden, kun ovat joutuneet olemaan pidempiä aikoja ilman duunia ja vastustaja on sitten rokottanut niistä muutamista paikoista hyvällä prosentilla. Ja vastaavasti vastustajan veskarista on perinteisesti tehty kuuma tähti, kun hirveistä myllytyksistä ei ole saatu tehtyä maaleja.

Halosta ylistettiin täällä melko lailla yksimielisesti viime kaudella voittoprosenttinsa vuoksi. Itse en tosin tähän joukkoon varsinaisesti kuulunut, mutta se ei poista sitä tosiasiaa, että Halonen pelasi hyvin, kunnes sitten alkoi sairastelut ja loukkaantumiset. En osaa nähdä, että hänen taitonsa olisivat mihinkään kadonneet, joten siksikin pidän ihan perusteltuna, että nyt se näyttöpaikka annetaan. Ja jostain syystä itselläni on myös Taposeen suuri luotto. Tuskin tullaan tästäkään kaudesta ilman kasvukipuja pääsemään, mutta olen niihinkin valmis, kunhan ei anneta mahdollisen kipuilun mennä liian pitkälle.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Pepper Jack

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

"Siellä on joukossa yllättäviäkin nimiä, joiden palkka on alkavalla kaudella yli 200 000 euroa, sanoo eräs pelaaja-agentti, joka myöntää neuvotelleensa usealle pelaajalleen tuon tason sopimuksen."


Micke-Max, Karvinen & kumppanit?
Tuskin nyt sentään, mutta Lyytinen, Motin, Larsson ja/tai Palola kenties.
 

Bafforosso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK parhaimmillaan
Budjetista vielä. En millään usko että 3 M€:n budjetista on käytetty 2,5 M€, saati kolmea milliä.
Uskon käytetyn max. 2,1 - 2,3 M€. Jos joku on käyttänyt enemmän tuohon materiaaliin, täytyy hänellä olla jokin ruuvi löysällä.
Kokonaan toinen asia on, pyritäänkö olemaan käyttämään yhtään enempää.
 

Theosaurus

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onpa taas paska tuo ohjelma. Tällä viikolla 4 päivään kolme peliä, mut sit lauantain jälkeen seuraava peli vasta ens perjantaina. No ehkä tää oli sitten pakon sanelema tilanne
No ihan sama ainakin tuon torstain pelin tuloksen osalta koska se on jokatapauksessa tekemätön paikka IFK:lle. Suurena riskinä näen kuitenkin että pari loukkaantumista tulee jos ei jo huomenna. Onneksi on vedetty noita treenipelejä kolmella ketjulla ja jämä/lainapelaajilla niin ei yllätä sitten.
 

Theosaurus

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lehterä heittää lähetyksessä kyllä aika kovaa kuraa IFK:sta… ja onhan siinä ihan aihetta.
Ei voi kuin toivoa että toi jengi ottaa tänään pisteet ja näyttää itseni kaltaiselle negatiivipessimistille närhen munat!
Veikkaan että turpaan tulee tänään, Ilves tulee kovaa kuitenkin kotona ja maalivahti tilanne on mikä on.
 

PuukäsiPakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Lehterä heittää lähetyksessä kyllä aika kovaa kuraa IFK:sta… ja onhan siinä ihan aihetta.
Ei voi kuin toivoa että toi jengi ottaa tänään pisteet ja näyttää itseni kaltaiselle negatiivipessimistille närhen munat!
Veikkaan että turpaan tulee tänään, Ilves tulee kovaa kuitenkin kotona ja maalivahti tilanne on mikä on.
Lehterä voi heitellä mitä vaan. Tosiasia on se, että Lehterä on itse niin paska valmentaja ettei ura aukene edes keskieuroopan mutasarjoissa.
 

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Lehterä voi heitellä mitä vaan. Tosiasia on se, että Lehterä on itse niin paska valmentaja ettei ura aukene edes keskieuroopan mutasarjoissa.
Mitä sitten, jos on paska koutsi? Voi silti ymmärtää jääkiekosta paljon vaikka ei valmentajana onnistukaan. Pitäisikö Salmelainenkin lytätä pelaaja-uransa takia ettei voi olla hyvä utj?

Onhan tuo joukkue kasattu hyvin hämmentävästi ja jos tuo epäonnistuu, niin näyttäisin itse Salmelaiselle ovea.
 

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Mä antaisin vielä seitsemän peliä aikaa valmennukselle ja Salmelaiselle. Jos sama konttaaminen jatkuu, niin sitten valmennus ja Salmelainen ulos. Taas kausi ollaan avaamassa päin vittua, mutta annetaan nyt vielä muutama peli aikaa.
 

HJL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Katso Pallo, Vancouver Cancouver
Mä antaisin vielä seitsemän peliä aikaa valmennukselle ja Salmelaiselle. Jos sama konttaaminen jatkuu, niin sitten valmennus ja Salmelainen ulos. Taas kausi ollaan avaamassa päin vittua, mutta annetaan nyt vielä muutama peli aikaa.
Mä hakisin mieluiten sen sentterin ykkösen tai kakkosen keskelle ja odottaisin Motinin pelikiellon päättymistä. Sen jälkeen pohtisin ykkösveskan hankkimista. Sen jälkeen antaisin kaikille kenkää.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: EPK
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös