Ei vaan puhuin niistä pahemmista skenaarioista jotka ovat IFK:n saikkuhistorian tuntien vielä ikävän mahdollisia, Salmi on siellä suunnilleen varamiehen varamies jos vaikkapa 2 peruspakkia loukkaantuisi, sairastuisi tai saisi pelkieltoa. Siinä vaiheessa varsinkin tärkeissä peleissä sillä on merkitystä onko siellä Salmi, vai Ulander. Salmi tuo joukkueen pakistoon sitä leveyttä, ettei pahimmissa skenaarioissa tarvitsisi heittää Salmea huonompaa pakkia sinne kentälle.
Tästä olen täysin eri mieltä, se on se ja sama onko siellä Ulander vai Salmi, koska kummassakin tapauksessa ollaan imho kusessa. Ulanderin peluuttamisen näkisin sijoituksensa tulevaisuuteen, Salmen peluuttamista vertaisin lähinnä housuun kusemiseen pakkasella, hetken se lämmittää mutta on lopulta kuitenkin ihan helvetin tyhmää puuhaa.
Normaalisti ei miksikään, mutta rotaatiota ajatellaan pitkälti sen kautta että JOS siitä edestä tippuu se määrä pakkeja että se stunttaaja joutuu kehiin. Jos tarvittaisiin kiekollisuutta niin en vieläkään heittäisi ratkaisupeleissä Ulanderia Salmen edelle, noissa tilanteissa ei ole aikaa alkaa katsomaan niitä Liigassa lähes täysin katsomattomia kortteja. Tuohon toiseen kohtaan, silti Salmi pelasi viime kaudella 11 ottelua playoffeissa, jopa finaaleissa kertyi muistaakseni 1-2 matsia (IFK:lla yllättäen loukkaantuneita), ja ei Salmi ollut siellä aivan liian hidas tai jäähyherkkä. Game2 Tapparan voittomaalia ennen Salmi hävisi kulmassa kaksinkamppailun, se oli ainoa vähän isompi virhe joka mulla on jäänyt mieleen, ja siinäkin IFK:n tukimies maalin ja kulman välissä petti vielä Salmen jälkeenkin joka lopulta johti maaliin.
Ensimmäinen virkkeesi summaa sen, miksi en käsitä Salmen jatkosopimusta. Kysynpä vielä, että millä ilveellä Ulander voi ikinä olla mitään muuta kuin lähes katsomaton kortti Liigassa, kun eteen palkataan jos jonkinlaista pelaajaa. Minä pidän Salmea edelleen liian hitaana ja jäähyherkkänä pakkina Liigaan. Toki samaan aikaan on pakko myöntää, että pudotuspelien sallivampi linja pelaa tältä osin Salmen pussiin. Siltikin Rapala kuuluu aivan liian usein miehen repertuaariin.
Runkosarjan osalta olen tästä ihan samaa mieltä, pakkien ollessa sivussa, olisi mielenkiintoista nähdä Ulanderilta enemmänkin kuin tuo yksi peli, ja tällöin voisi laittaa Ulanderin muiden kiekollisten rotaatiopakkien edelle ainakin pariksi peliksi. Mutta tuolloinkin ne minuutit pitää ansaita, jos taso riittää niin lisää minuutteja, jos ei niin sitten ottelun sisällä johtavat pakit ottaa vähän lisää minuutteja.
Tässä aletaan jo olemaan aika lähellä omaa ajatteluani. En ole vaatimassa mitään kiintiöpaikkaa omille junnuille, vielä vähemmän nimenomaisesti Ulanderille. Sen sijaan minä en voi käsittää, miksi seura palkkaa näitä riittämättömäksi todettuja rotaatioukkoja kerta toisensa jälkeen.
Ja noiden IFK:n hyökkääjä junnujen osalta, sieltä ei oikeasti ole alkukauden Hämäläisen, Jääskän ja kumppaneiden otteiden perusteella vielä yhtään läheskään valmista Liigapelaajaa, nuoria pelaajia on minusta hölmöä peluuttaa siksi että hän saisi peliaikaa miesten peleistä, vaikkei ole sitä edes ansainnut. IFK:n junnuputken suurin ongelma on siinä, ettei sieltä tule useimmiten kuin näitä Juha Jääsköjä ja Janne Hämäläisiä, jotka eivät ole riittävän lähellä Liiga tasoa, toki nuo kaksi edellämainittua ovat nuoria vielä joten parin vuoden päästä voi asia olla eri, mutta siihen asti oikea paikka heille on junnut ja Mestis. Rotaation osalta joidenkin Tammisten tai Miehojen edelle noita junnuja voi laittaa satunnaisesti runkosarjassa, Tamminen ja Mieho on aika nähtyjä tapauksia IFK:ssa.
Ei tietenkään taso riitä siinä kohtaa kun Jääsköjä Hämäläisiä ja ties mitä on pelaamassa kokoonpanossa enemmän kuin yksi kerrallaan. Sen sijaan näkisin kuitenkin sitä toista tai kolmatta loukkaantumista paikkaamaan mielummin Jääskän tai Hämäläisen kuin Tammisen.