Nää on mielipiteitä ja aikamoista hienosäätöä. Peltonen, varsinkin kaudella 10/11 on ultimaalinen pelaaja ohi pelipaikkansa. Kiben unohdin - sorry! Mun mielestäni Kojo tiukensi peliä playoffeissa, niinkuin pitääkin, ja siksi Hamiltonin puuttuminen sieltä ei edes tuntunut missään. Sekään ei ole hyvä, jos joukkueessa on liikaa prinsessamaista taitoa. Parempaa sanaa en keksi sille, että pelaaja on taitava, mutta ei osaa/uskalla ottaa mustelmia. Somervuorta käytän tässä esimerkkinä, koska hän edustaa puhtaasti tätä pelaajatyyppiä. En näe tilannetta muutenkaan niin mustavalkoisena, että katson pelaajan kiloista ja senteistä onko hän taitopelaaja vai duunari. Katson ennemmin hänen pistepotentiaaliaan. Ja jos joku pelaaja nakuttaa sen +30 pojoa per kausi, hän on hyvällä taitotasolla tähän liigaan. Janos Hari on mun papereissani mielellään mukana HIFK:n kahdessa ylimmässä ketjussa. Ei jaksaisi tehdä kokeiluja, Harista tietää mitä saa. Oonko mä ainoa unkarilaisen fani? Siinä olisi se kädellinen kaveri, joka pelaa tarvittaessa jopa keskellä.
Siitä en tingi, etteikö lätkä olisi enemmän maalinestopeli kuin maalintekopeli. Perustelukin tähän on helppo: mestarijoukkueiden mv-peli + pakisto + maalien päästäminen kokonaisuudessaan ovat aina ihan huippua. Pistepörssi voidaan voittaa jopa seitsemänneksi tulleesta joukkueesta (Hirso vm. -09), mutta ne jengit menevät pitkälle, jotka päästävät vähiten maaleja. Tämä ei ole välttämättä se asia, mitä itse eniten lätkältä haluaisin. Mutta näin se vain nykyään menee. Ylivoiman merkitys on mun omaan makuuni esimerkiksi aivan liian suuri. Mutta koska näin on, pitää olla kaksi kunnon yyvee-koostumusta. Aaltonenhan on väärässä liigassa, hän on huikea. Jos JMA pelaisi NHL/KHL -ympäristössä, hän olisi tyylipuhdas taitopelaaja. Ei hän mun mielestäni ole vieläkään kovin kummoinen peliätekevä laituri, vaan ihastuttavan itsekäs kikkailija tyyliin Caloun. Tyylipuhdas snaipperi. Ja siis pakistosta: kun se on hyvin rakennettu, sieltä tulee myös helvetin iso osa joukkueen maaleista + syötöistä. Varsinkin ylivoimassa. Kivaa lätkässä on se, että tehty maali on loppujen lopuksi aina samanarvoinen. On sen tehnyt ykkösen laituri, nelosen sentteri tai Mikko Kurvinen.