Nimenomaan bozik, alasarjat ovat lajissa kuin lajissa oma kipeä viidakkonsa, missä tuomarinkin täytyy joskus olla todella puolueellinen. Siis korostan; täytyy olla. Olen itse pelannut aikoinaan useammankin ottelu jalkapallon alasarjoissa kesäjuttuna ja voin vakuuttaa, että olin ja olen aivan superpaska futaaja, ihan luokaton. Mutta viikatemiehille on käyttöä ja Suomen fudistaso ei ole aivan maailman huippua edes yläsarjoissa, kuinkas sitten alhaalla? En ollut edes pahimmasta päästä, kun halusimme muistuttaa erästä toista jengiä siitä tosiasiasta, että ihan oikeasti mestaruussarjan / 1-divarin pelaajia ei saa peluuttaa 3-4 div. matseissa, vaikka siihen ei kukaan puutukaan. Ja viime kesänä saimme lukea lehdistä, kuinka about 40v äijä veti jalan poikki 16-vuotiaalta kundilta alasarjan fudismatsissa, koska kaveri oli parempi futaaja.
Raja kulkee oikeastaan ammattilaisuudessa. Siinä vaiheessa, kun pelaajat ovat täysammattilaisia (SM-liiga), on heihin suhtauduttava sen mukaan ja luovuttava holhoavasta ennakoinnista. Kysehän on jopa pelaajan palkasta eli elannosta, jos heität hänet perusteetta ulos ja pelikieltoon, koska suviurpoliigan linjauksen mukaan palkanmaksu tuolloin loppuu. Muistan joskus ajan, jolloin esimerkiksi Seppo Mäkelä kutsui joukkueiden kaput / valmennuksen puhutteluun, jos tilanne alkoi näyttää moponkarkaamismerkkejä varsinkin tärkeimmissä matseissa. Useimmiten tunteet viilenivät ja peli pysyi rehellisen kovana ja umpityhmät ylilyönnit jäivät. Voihan sen siis niinkin tehdä. Ja myös niin, että infoaa pelaajaa: "sulla menee nyt liian lujaa, relaa, seuraavalla kerralla tulee enemmän kuin kakkonen".
Tomek ei missään tapauksessa saa yhtään mitään lisäsanktioita eilisestä.