Kausikorttiyleisö ja Fanit = Kanta-asiakkaat
HIFK:n johdossa ei ole miltään osin ymmärretty että seura tuottaa sisältöä pitkäaikaisten, uskollisten asiakkaittensa elämään. Ylimielinen suhtautuminen tärkeimpien ja kannattavimpien asiakkaiden viesteihin on täysin käsittämätöntä. Hienoa on se, että asiakkaat kertovat kysymättäkin mitä mieltä ovat ja toivovat muutosta sen sijaan että äänestäisivät ns. jaloillaan.
Tyytyväinen asiakas on aina äärimmäisen tärkeä asia. Asiakastyytyväisyys tutkitaan HIFKissä ilmeisesti seuraavalla tavalla:
Dinot kuulevat jo kesällä, ettei tulevan kauden kuvioihin ilmeisesti olla erityisen tyytyväisiä, niinpä he käskevät Penan ottaa selvää pitääkö tämä paikkaansa. Penalla on kontaktit kunnossa ja hän soittaa Maxille:
"Pena tässä terve, sori kun eilinen kierros meni vähän penkin alle. En pystynyt näin kauden alla täysin keskittymään ja putterin varsikin taitaa olla vähän vääntynyt. Huomenna oon paremmassa tikissä. Ois kyllä asiaakin. Dinot epäilee, että jengi ei ole tyytyväinen ensi kauden kokoonpanoon. Eihän se pidä paikkaansa?"
"Ei tietenkään kaikki on tyyväisiä. Juttelin just Paten kanssa ja kaikki on tyytyväisiä."
"Ootko varma?"
"Tottakai. Mä edustan tuhatta fania."
"Okei ei sitten muuta. Huomenna saattaa joku lehtimies soitella ja kysellä hommasta, mutta kyllä tiedät mitä vastaat. Mä tuon muuten huomenna ne teidän Clubikausarit. Sulle ja parille avecille. Nähdään."
Pena raportoi tutkimuksen tulokset Dinoille.
"Pena moi. Turhaan hätäilitte, jengi on tyytyväistä."
"Oletko varma?"
"Tottakai. Suoritin kyselyn, on tuhanne fanin mielipide."
"Hyvä juttu, näin mä epäilinkin. Ne huhut olikin vain propagandaa Ilmalasta"
Kausi ei kuitenkaan ala toivotulla tavalla ja huhut tyytymättömyydestä kantautuvat jälleen dinojen norsunluutorniin. Dinot panee Penan jälleen kenttätyöhön käskien ottaa selvää myös muilta tahoilta. Pena panee toimeksi ja kaivaa kännyn taas taskusta.
"Moro Pate, Pena tässä. Oli ihan hyvä matsi eilen Ilmalan porukkaa vastaan. Ei hävitty kotona kuin parilla maalilla, oli tosi tiukkaa. Mites ne sun kausarit muuten, tuliko tarpeeks hyvälle paikalle. Olis kyllä asiaakin. Dinot väittää, että jengi on tyytymätöntä alkukauden otteisiin. Eihän pidä paikkaansa?"
"Ei todellakaan. Jengi on tyytyväistä ja kaikki on hyvin."
"Ootko varma. Katsomossa oli joku lakanakin. Mua vaadittiin ulos. Kävinkin, mutta ei siellä ollut ketään"
"Ääh. Ei se sulle ollu. Jotkut pennut vain vaativat Linkkua pois eetteristä. Selostukset ei miellytä kaikkia. Muuten jengi on tyytyväistä. Kyllä mä tiedän. Mä edustan tuhatta fania."
"Hieno homma. Turhaan oli dinot huolissaan. Lähdetäänkö sinne Liperiin mun mökille vaikka parin viikon kuluttua. Voidaan käydä metsälläkin, jos löydetään joku kuskiksi. Katsellaan samalla ne sun pikkujoulukutsut kuntoon. Jos media tulee kyseleen, tiedät varmaan mitä sanoa"
Pena raportoi kenttätyön tulokset dinoille.
"Ei hätää. Jengi on tyytyväistä. Jotkut pennut vaan vaatii Linkun tilalle uutta selostajaa. Sekoilee liikaa. Ikä ei taida tulla yksin."
"Pitänee hommata uusi selostaja. Ei se Linkku kyllä vielä mikään vanha ole. Meikäläisen ikäluokkaa. Onko se nyt sitten varma, että jengi on muuten tyytyväistä? Se kesän tutkimus taisi mennä vähän reisilleen."
"Joo, varma on. Kyselin vähän eri taholta ja tyytyväisiä siellä ollaan."
"Hieno homma. Jatketaan vanhaan malliin"
Näin ne hommat etenee. Edellä kuvatut tapahtumat ja niissä esiintyvät henkilöt ovat täysin fiktiivisiä. Jos joku tuosta kuitenkin itsensä tunnistaa, on se kokonaan asianomaisen oma vika.