Mä olen pari kertaa törmännyt viimeisen noin viiden vuoden aikaan IFK:n pelaajiin yökerhossa, toinen oli pari kolme vuotta sitten hävityn tappara playoff-sarjan jälkeen ja toinen nyt kesällä "omatoimijaksolla". Siltä pohjalta sanoisin että kaudella nollatoleranssi, mutta antaa nuorten edes hiukan rentoutua tällä tavalla kauden jälkeen ja ehkä hitusen kesän harjoittelujaksollakin.
_
Tottakai ennalta sovitusti voi ja saakin käydä, mutta ei niin, että vedetään jurreja ja ollaan tuolla yössä pitkän kaavan mukaan keskellä kautta. Muistan aikanaan kun eräät herrat olivat neljään saakka Luxissa vaikka pleijarisarja oli kesken.
Minusta pitää oppia se, mikä on dokaamisen ja oluen nauttimisen ero. Esim. Bayern München kävi Oktoberfesteillä kuten käyvät joka vuosi. Pelaajien, valmentajien ja seurajohdon vaimot/tyttöystävät olivat mukana. Söivät siellä ja joivat olutta, eikä se ollut mikään ongelma. Siis lähtökohtaisesti ei sillä ole merkitystä, jos juomassa on vähän prosentteja, jos ei toimi humalahakuisesti ja jos sitä ei harrasta urakalla. Siinä mielessä olen siis sitä mieltä, että joku pari kaljaa Puolassa ei oikeasti todellakaan olisi ollut huono juttu, pikemminkin päinvastoin.
Motivaatio jaksaa painaa pitkää kautta säilyy paremmin, kun kausi pilkotaan pienempiin osiin. Kun olet pelannut x peliä ja alkaa vaikkapa maaottelutauko, saa käydä viihteellä ja dokata kerran. Sitten taas jaksaa ja tämän jaksamisen lomassa vedetään jossain vaiheessa joukkueen kanssa pari kaljaa vaikkapa spontaanisesti. Pelaajat ovat ihmisiä niinkuin kaikki muutkin, mutta heidän pitäisi olla myös huippu-urheilijoita ja ymmärtää se, ettei ylenpalttinen alkoholin käyttö sovi yhteen huippu-urheilun kanssa. Kauden aikana en siis laittaisi täyttä nollatoleranssia, mutta ajankohdat juhlimiselle pitäisi olla sovittu. Eikä sellaista tilannetta saa päästä syntymään, että osa pelaajista ottaa harjoittelun tosissaan kun taas toiset viilettävät yöelämässä.