Tylsähänse on tässävaiheessa kautta kääntää katseet jo ensi kauteen, mutta aikas vähän on luottoa siihen, että sarja enää kääntyisi. Ensi kaudella sitten nopea, kova ja fyysinen IFK. Samalla voitaisiin kääntää uusi sivu IFKn historiassa. Niin kiva kun omia poika onkin hankkia, niin pysyttäisiin nyt erossa niistä, jotka ovat joskus lähteneet siitä syystä, ettei heille ole tarjottu sopimusta.
Tiedän ulkomaalaisiin liittyvän aina omat riskinsä, mutta kyllä mä silti kääntäisin katseeni ison veden taakse scouttausten osalta. Tämä ihan vain sen takia, että keskimäärin pohjois-amerikkalaiset pelaajat tekevät pienet asiat paremmin kuin eurooppalaiset. Tällaisia juttuja ovat ainakin kiekon purkaminen omista, aloittaminen, syöttöjen vastaanottaminen ja hyökkäyssinisen pitäminen. Seuraava hahmotelma on koottu uskoen siihen, että non-eu-pelaajia saa jatkossa olla kokoonpanossa vähintään viisi.
Yritin vähän katsella tuolta ison veden takaa itselleni mielekkäitä pelimiehiä, ja kaksi nimeä tarttui silmään, Mark Mancari ja Alexandre Bolduc. Mancarilta olen muutaman ottelun nähnyt. Itselläni on kova usko, että herra voisi jo pelkällä laukauksellaan tehdä kovaa jälkeä kotoisessa liigassamme. Herran miinuksena toki rajoittunut liike. Bolduc on nimenä tuttu. Miehellä on ollut varsin hyvä kausi Portlandin joukkueessa ja tie NHLään vaikuttaa kuitenkin olevan tukossa. Siitä mulla ei ole aavistustakaan, onko kumpikaan herroista saatavissa Suomeen. Eliteprospectin mukaan herrojen sopimukset ovat kuitenkin katkolla kauden päätyttyä.
Hyökkäyksen osalta toivoisin jotain seuraavan kaltaista:
Hagman - Bolduc - Pakarinen
Peltonen/Salmelainen/Hannula - Granlund - Mancari
Talaja - Elkins - Partanen
Leinonen - Virtanen - Nykopp
+Töykkälä, Sailio, junnut
Kakkosen laidassa vanhat herrat ovat siinä järjestyksessä jossa herroja toivoisin kiinnitettävän.
Puolustukseen sitten kolme kiekollista tai semikiekollista pakkia ja kolme isäntää. Laajuutta sitten omista kasvateista kuten Salmi, Vainonen ja Silfver. Itse lasken Melartin ensi kauden joukkueeseen mukaan, koska olen kuullut, että sopimus olis jo allekirjoitettu ja minulla ei ole mitään syytä tätä epäillä. Nykyisistä pakeista jatkoa Södelle, Ilulle ja Klubille, Varakas siinä ja siinä. Jokelalle olisin. Valmis tarjoamaan sopimusta kolmosparin pakin palkalla. En kuitenkaan usko pelaajan ja IFKn näkemysten kohtaavan tältä osin, joten Mikko jatkanee matkaansa. kurviselle ilman muuta diiliä, jos vain on kunnossa pelaamaan koko kauden tai hyväksyy loukkaantumisriskin huomioimisen sopimuksen arvossa. Kurvin varaan ei kuitenkaan uskalla enää puolustusta lähteä rakentamaan. Itse olisin halukas kyselemään Brian Faheyn perään. Siinä olisi asiallinen isäntä peräpäähän. Samoin pyrkisin kotiuttamaan Vainosen isoon rooliin. Herra kuitenkin esitti asiallisia otteita viime kaudella pelaamissaan otteluissa.
Puolustus olisi jotakuinkin seuraavanlainen:
Söderholm - Vainonen
Melart - Klubertanz
Fahey - Eklund
+Kurvinen, Salmi, Silfver
Maalissa uskon näkeväni Raannan. Uskon nuoren miehen tähtäävän vielä toistaiseksi NHLään, ja uskon IFKn tarjoavan siihen suuntaan hyvänponnahduslaudan. Samaan aikaan uskon Raannan tarvitsevan vielä yhden hyvän kauden kotoisessa liigassamme, ennen kuin saa järkevän sopimuksen Pohjois-Amerikassa. KHLään en miehen siis usko suuntaavan.
Raanta
Norja
+ Husso