Peltonen - Wirtanen - Kuhta
Ahtola - Granlund - Haataja
Petrell - Ramstedt - Nyholm
Liivik - Töykkälä - Järvinen
Miltäs maistuisi?
Jaa-a, kaikella kunnioituksella Kimmo Kuhtaa kohtaan, mutta hän ei enää ole mestaruutta tavoittelevan joukkueen ykköseen mahtuva hyökkääjä. Ei ole sitä ollut playoffeissa myöskään, sitä kauden 03-04 kevättä lukuunottamatta. Jotenkaan kaksi yli kolmekymppistä jyrää ykkösessä ei vakuuta ja minä lähtisin rakentamaan tällä tavoin:
Peltonen-Wirtanen-Haataja
Wirtanen ja Haataja pelasivat viime kaudella erinomaisesti yhdessä. Kuten joku hyvin totesi, Wirtanen on astetta puolustavampi kuin Granlund. Haataja tuo liikettä ja mikäli Villen paikat kestävät ja putki liikkuu, niin tässä olisi hyvä, SM-Liigaan ihan riittävän tasokas ykkösketju.
Ahtola-Ramstedt-Granlund
Ei varmaan tarvitse kauheasti perustella. Muuten kuin siten, että jos lähdettäisiin kauteen 18-vuotiaalla ykkössentterillä, joka on kärsinyt myös hieman loukkaantumisista ennen kauden alkua, se olisi todella iso riski.
Petrell-Töykkälä/VVV-Kuhta
Töykkälä on esittänyt ihan lupaavia otteita tämän kesän harjoituspeleissä. Olisiko aika ottaa askel eteenpäin ja kokeilla, riittävätkö rahkeet vaativaan kolmossentterin ruutuun. Toinen mahdollisuus tähän paikalle on VVV, joka on ainakin minulle aikaisemmin piirtynyt vahvan kiekollisen pelin miehenä. Se, mitä nyt on HIFK:n paidassa ehtinyt nähdä, niin tarvitsee lisää voimaa jalkoihinsa ja yhden kauden/kesän Jerry Ahtolan luistelukoulussa. Potentiaalia on.
Meillä pelasi aikoinaan sellainen ketju kuin Pärssinen-Harkins-Kuhta ja ihan hyvin pelasikin. Sitten Pärssinen loukkaantui työsulkukaudella 04-05 ja tilalle laitettiin Lennu. Ja tämä ketju ja erityisesti Lennu siinä pelasi hemmetin hyvin. Minä laittaisin tällä perusteella Lennun ja Kuhdan samaan ketjuun ja keskelle sitten joko, Töykkälä, VVV tai mikäli ennen kauden alkua/kauden aikana hommataan ykkössena, niin sitten keskelle Wirtanen.
Järvinen-Töykkälä/VVV-Liivik
Ei tätäkään tarvitse hirveästi varmaan perustella. Pelaavat 0-0 vastustajaa vastaan ja sitten iskevät, jos sattuu paikka. Tehopisteet ovat plussaa, ensisijainen tehtävä on muualla ja Liivikille minä antaisin muutaman nyrkkeilytunnin jäällä (onhan niitä nykyään kaikkia tanssii tähtien kanssa). Kai nyt yksi jääkiekkoilija osataan opettaa tappelemaan jäällä. Minulle on nimittäin jäänyt mieleen Liivikin tappelu A Rantasta vastaan viime kaudella Raumalla ja eipä Liivik huonosti matsannut, vastustaja huomioon ottaen.
Pöysti, Wärn, Nyholm, Piiparinen ja Tallberg tuuraavat loukkaantumisia kauden aikana, ja näistä varmaan ainakin Wärn ja Nyholm pelaavat varmasti enemmän. Minä laittaisin jopa näitä lainalle muihin liigaseuroihin, jos vain kysyntää riittää, että tuntuma pysyy yllä.
Mikäli aiotaan taistella mestaruudesta, niin hyökkäys tarvitsee mielestäni yhden kovan tason vahvistuksen lisää. Sentterilaituri olisi tietysti kaikista paras ratkaisu, mutta kyllä minulle kelpaisi vahvistukseksi esim. Genoway tai Hyvönen.
Pakiston suhteen olen sitten astetta skeptisempi, sinne tarvitaan joka tapauksessa se yksi todella kovan tason puolustaja, vaikka Delgrosso saisikin koko kauden lapun.