Isakssonille muutama kommentti.
Ihan alkuun todettakoon että Zidlicky oli Kekäläisen hankinta. Pelasi ensimmäisen ottelunsa jo Kekäläisen lähdettyä. Kyseessä on kuitenkin Kekäläisen ”löytö”. Muutenkin ”Pro Pena” klubille Kekäläinen on jostain syystä niin helvetin arka aihe. Miksiköhän?
Kuhta on muuten myös Kekäläisen löytö. Hänet on mainittu vain ja ainoastaan siksi, että Matikainen ei ole uutta ”Kuhtaa” viidessä vuodessa löytänyt. Mitä tulee Ruudun ja Pärssisen sainaamiseen. Taisin todeta että Pärssisen hankinta on Matikaisen ”huippuhetki”. Miksi hintalappua ei saa mainita? Ja ”mestarillinen veto”? Mitä mestarillista siinä on että liigan Top 3 palkkoja maksava joukkue hankkii maajoukkuepelaajan? Sori, en ymmärrä. IFK:n kuuluisi hankkia ”timopärssinen” kerran kaudessa/joka toinen kausi. Okei, sen myönnän että Tuomo Ruudun hankkiminen takaisin oli hyvä liike, ja kirjoitin siitä turhan negatiivisesti.
Mitä tulee ”Matikainen kakkosen” ulkomaalaisiin. Matikaisen ulkomaalaishankinnat ovat niin luokattomia että en ala kirjoittamaani tekstiä sen enemmän perustelemaan. ”Jos Pentti olisi hankkinut Thomasin ja tämä olisi epäonnistunut, olisiko hankinta ollut floppi?” Totta kai olisi. Ulkomaalaisten kanssa tulee floppeja, niitä tuli myös Kekäläiselle, niitä tulee myös Kerholle ja jopa Kärpille. Kysymys kuuluukin, onko Matikainen vastuussa pelaajista joita hän tänne hankkii? Minusta on. Seuraava kysymys kuuluu, minkälainen onnistumisprosentti on tyydyttävä?. Matikainen on hankkinut kymmeniä ulkomaalaisia, yksi on ollut tähti (Harkins), . Voidaan tietenkin spekuloida sillä, mihin rooliin pelaajia hankitaan jne. Tuleeko kaikilta ulkomaalaisilta edes odottaa ”johtavan pelaajan suoritusta”. Tarkastellaan asiaa miltä kantilta tahansa, Matikaisen hankinnat eivät ole olleet kovin hyvä. Itseasiassa ne ovat olleet todella huonoja.
Ja mitä tulee Stahosin sainaamiseen, ei en vastustanut sitä. Ongelma on kuitenkin siinä että minä en ole jääkiekkojoukkueen toimitusjohtaja. Ja kukaan ei minua siihen hommaan palkkaa (ei muuten ketään muutakaan nimimerkkiä). Virheen tekeminen ei venettä kaada, toistuvat virheet horjuttavat sitä. Ja virheitä Matikainen on todellakin tehnyt. (Kaikki fanit halusivat Peltosen jne. jos tälle fanit haluaa linjalle lähdetään)
Mitä tulee viime kauteen. Minusta Pentti Matikaisen ensisijainen tehtävä on varmistaa, että kauden päätyttyä IFK niminen jääkiekkojoukkue on siinä tilassa että se kykenee kokoamaan kilpailukykyisen joukkueen. Miten haluat että ilmaisen asian, minusta todellakin oli mukavaa nähdä ”vanhoja pelaajia” kotona. Miten se pilkkaa esim Mixua? Se oli minusta mukavaa.
En kuitenkaan ymmärrä miksi heidät piti tänne hankkia, jos taloudellinen riski on ollut niin suuri kun olen ymmärtänyt. Jos IFK:n viime vuoden tulos on plussalla tai tappio on kohtuullinen. Olen asiasta hyvin helpottunut ja perun aivan varmasti puheeni. Ja mitä kysymykseen ”piditkö toimintaa myös typeränä viime vuonna tulee”. Muistan kun luin jostain lehdestä Matikaisen kommentin ”taloudellinen tulos on negatiivinen, jos ei päästä välieriin. Silloin kieltämättä vähän pelotti/suututti. Tarkoitus on että omat lapset antavat seuran lapsilleen eteenpäin, samalla tavalla kun isä sen aikoinaan minulle antoi. Mainittakoon nyt vielä, että en ollut kovinkaan iloinen edellisen mestaruuskauden taloudellisista tappioista.
Jättitappio ei perustu henkilökohtaiseen kaunaan. Se perustuu eri lähteistä saamaani informaatioon. Jälleen kerran, olen tässä asiassa niin mielelläni väärässä.
Ihmettelen suuresti mitä epä-älyllistä on viime kauden kritisoimisessa. Oma mielipiteeni on, että Matikainen rakensi kalliin joukkueen, joka ei menestynyt. Onko epä-älyllistä kritisoida kallista joukkuetta, joka ei menestynyt? Jos se on sinusta epä-älyllistä, en voi sille mitään.
Minusta on tosin huomattavasti epä-älyllisempää hyväksyä kaikki mitä Matikainen tekee, koska hän ei voi tehdä mitään väärin.
Minusta on täysin luonnollista maksavana asiakkaana katsoa taaksepäin ja miettiä miksi joukkue ei menestynyt. Oma mielipiteeni on että joukkuetta on rakennettu väärin 5 vuoden ajan. Ja kyllä, analyysi on tehty kauden jälkeen. Minulla ei ole mitään tarvetta esiintyä täällä kaikkitietävänä ”petterisihvosena”, jolla on vastaus kaikkeen. Vähän vain ihmetyttää että Helsingin IFK on ollut finaalissa viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana 2 kertaa 1998 ja 1999. Silloin pelaajat hankki Jarmo Kekäläinen. Sattumaa?
Ja mitä tulee junioritoimintaan. IFK:n junioritoiminta on loistavaa. Käsität asian tahallasi väärin. A-juniorien toiminta on minusta loistavaa. Sieltä on nostettu Laakso, Turunen, Holma jne. ja tulossa on Nyholmia jne. Voidaan kuitenkin kysyä onko IFK:n oltava täysin omavarainen pelaajien suhteen. Minusta ei. Myös muualta voidaan hankkia pelaajia. Yllä mainitut nimet ovat muuten kaikki ”hankittu” junnuihin maakunnista (Laakso taitaa tosin olla uudeltamaalta). Ihmettelen vain miksi liigajoukkue ei hanki pelaajia maakunnista.
Lopuksi totea vain. Minä haluan muutoksen. Oma mielipiteeni on että Pentti Matikainen ei ole oikea mies hankkimaan pelaajia IFK:hon. Jos se loukkaa sinua Isaksson, olen pahoillani.
Haluan kysyä sinulta seuraavaa
1. Miksi vastasit minulle tyylillä, jossa jatkuvasti muistutat lukijoita kuinka tyhmä olen? Kyseessä on minun mielipiteeni. Olen täysin oikeutettu siihen.
2. Oletko tyytyväinen IFK:n menestykseen vuosina 1995-2005
3. Minkä kouluarvosanan annat Matikaiselle (ainoastaan pelaajahankinnat, ei talous)