Viestin lähetti Maple Leaf
Ensinnäkin minua häiritsee se tapa, jolla eräät kirjoittajat ovat ilmoittaneet edustavansa "HIFK:n tosifaneja". Pidän itseäni HIFK:n fanina, enkä halua, että minua edustaa täällä kukaan muu kuin minä itse - oli näillä sivuilla minua ja muita edustamaan pyrkivä sitten anti- tai pro-Alpo.
Menee sarjaamme makuasioita, mutta minkä takia sinulla ei lue suosikkijoukkueesi kohdalla HIFK, vaan pelkästään joku meipol liivs? En tiedä mikä tuossa on ideana, mutta ainakin minä saan sen käsityksen että et mahda kovin suurisydäminen fani olla, mutta ehkä sinulla on sitten syysi miksi et halua tuoda sitä julki.
Minulla lukee suosikkijoukkueen kohdalla pelkästään HIFK, koska se on minulle niin pyhä käsite että siihen ei kertakaikkiaan voi sotkea mitään muuta. Vaikka minulla on kyllä muitakin "suosikkeja", kaikki muu tulee vasta noin miljoonan valovuoden päässä, joten ne eivät ansaitse paikkaansa. Edes suuri ja mahtava ÄTPPOMK ei mahdu minulla samaan paikkaan, vaan sekin löytyy pelkästään allekirjoituksesta.
Tiedän, että jokainen kirjoittaja esittää vain oman mielipiteensä (tai sitten peesaa toisten mielipiteitä, mikä on mielipide tavallaan sekin, joskaan ei oma) ja että äskeinen ruikutukseni on nipotusta, mutta minua suoraan sanoen ottaa pattiin se, että saan vastailla Jatkoaikaa lukeville kavereilleni "HIFK-fanien mielipiteistä". Antakaa kirjoitusten räiskyä, mutta älkää väittäkö edustavanne "kaikkia faneja".
No sanoisin että jos joku kuvittelee jokaisen olevan jostain asiasta samaa mieltä, varsinkin sen perusteella mitä lukee jatkoajasta, kannattaa mennä jo itsekseen saunan taakse mietiskelemään. Kaikkein yhteinäisimmässäkin rintamassa on aina erilaisia mielipiteitä, ja se tullee täälläkin aika hyvin esille. Minä olen varmaan yksi niistä joka on julmasti puhunut kaikkien fanien suulla. Tämäkin johtuu aika pitkälle siitä että olen puhunut aika helvetin monen Hifk-fanin kanssa ja aika moni niistä tuntuu kummasti olevan saman suuntaista mieltä, noin yleisissä linjauksissa. Mm. siinä että haluamme liikkuvan ja fyysisen Hifkin.
Tuskin kukaan on täällä julistanut että "kaikkien Hifk-fanien mielestä tämän iltaisessa ottelussa Vopatin pitää tapella jonkun kanssa, muuten Apelle ja Kibelle pitää antaa kenkää." Jos joku julistaa että "Hifkin peli on perseestä, kenkää sille ja tälle", sekään ei tarkoita että "jokainen HIFK-fani on samaa mieltä."
Pitää vissiin lisätä allekirjoitukseen ämerikkalaiseen tyyliin: "Tämä mielipide edustaa lähinnä omaa kantaani, vaikka osittain samansuuntaisia ajatuksia löytyy monilta muiltakin. On kuitenkin mahdollista että joku on täysin erimieltä, mm seuraavat nimimerkit..., ja on olemassa myös faneja jotka eivät ikinä kirjoita Jatkoaikaan, tai edes ole tietoisia siitä, ja on huomioitava että heidän mielipiteensä ei pakosti ole täällä edustettuna. Näitä henkilöitä ovat mm... ja jos käännät täysinäisen vesilasin ylösalaisin, sisältö valuu pois ja tästä voi aiheutua pintojen kostumista. Ja älä laita kissaa tai rautakankea mikroon, syntyy ikävää jälkeä."
Nöyrästi anteeksi kaikille kenen suilla olen puhunut. Tsiisös.
Olen myös huolissani siitä, että osalla kirjoittajista on selviä vaikeuksia hahmottaa äidinkieltä ja sanojen merkitystä. "Taklaaminen", "fyysinen pelaaminen" kun ovat aivan eri asioita kuin "hakkaaminen" ja "tappeleminen".
Kerrotkos keitä nämä sitten olisivat. Mielestäni täällä kukaan ei ole sekoittanut näitä keskenään, joku tosin hekumoi toisella ja joku toisella. Minäkin pidän tappeluista, jos ne tulevati aiheesta pelin aikana, (vrt. susikoira-case) tappelu ihan vaan tappelun vuoksi on tyhmää, kuten itsekin totesit.
Ne teistä, jotka ovat joskus harrastaneet seksiä, ymmärtänevät seuraavan vertauksen: kumpi on parempi, kaatua vuoteeseen intohimon vuoksi vai sen takia, että kalenteriin on merkattu tämäkin toiminto jo kaksi viikkoa sitten?
Sanoisin että vuoteeseen kaadutaan intohimoissaan koska on tavaksi tullut yleensä tehdä sitä siinä vuoteen välittömässä läheisyydessä, sen sijaan jos kaatuu intohimoissaan keittiön pöydälle tai IT-tykin bunkkeriin, puhutaan jos spontaaniudesta, mitä minäkin haluan nähdä peleissä. :-) Siis sitä spontaaniutta.
Silti on joskus masentavaa lukea, kuinka eräät kirjoittajat "omivat" brändin, julistautuen ainoiksi oikeiksi profeetoiksi, ja muutamat opetuslapset ulvovat vieressä ulkoaopittuja lauseita.
Hyvänen aika, tämä on käsittääkseni edelleen mielipidepalsta. Joku "profeetta" sitten julistaa omaa sanomaansa, kuka tahansa saa julistaa sitten myöskin ihan tasan mitä itse haluaa. Jos jonkun "opetuslapsi" ulvoo samaa virttä, niin so what? Kai jokainen saa ulvoa ketä haluaa, mielestäni on erittäin masentavaa miten jotkut omivat itselleen uskontoja ja saavat miljoonat opetuslapset seuraamaan. Sana on vapaa. Jos toisenlaisia mielipiteenkirjoittajia ei sitten ole paljoa, se kertoo ehkä jotain niistä toisenlaisista mielipiteistä; niitä ei ole paljoa.
Hra vaahteralehti on hyvä vaan ja pistää kynän sauhuamaan, kyllä tänne tekstejä mahtuu.
Annetaan nyt HIFK:lle aikaa, ja katsotaan helmikuussa, missä ollaan. Sillä välin ainakin minä aion kannustaa, oli valmentajana, toimitusjohtajana, kiekonkerääjänä ja zambonikuskina kuka hyvänsä, kunhan ei Riki Sorsa.
Juu, kyllä minäkin kannustan, vaikkakin yhteen matsiin tuleminen kustantaa noin 400-500 euroa + liput. Sen takia olen epätoivottu fani, koska en käy hallilla kritisoimassa. Voin kuitenkin vakuuttaa että en jätä yhtään Hifkin kotipeliä väliin Suomessa ollessani, ja vieraspeleissäkin käyn niin paljon kuin mahdollista. Helvetti, minulla on Teppo Kivelän pelipaita, oikea IFK:n ruumiillistuma, eikö se kerro jo jotain että kannatetaan riippumatta kokoonpanosta! :-)
Mutta jos nyt annetaan Hifkille aikaa ja katsotaan Helmikuussa, mitä katsottavaa sitten on? Homma joko meni hyvin tai sitten perseelleen, siinä vaiheessa protestointi on täysin turhaa, mikään ei enää muutu, tuskin edes seuraavalle kaudelle. Sitten Hifk voisi perustellusti kysellä että miksei kukaan pitänyt meteliä ajoissa, helppo se nyt jälkikäteen on sanoa että väärin tehty.
Ja ihan yleisesti kaikille kritiikin vastustajille, luuletteko oikeasti että tänne väsäiltäisiin näitä kriittisiä kirjoituksia tällä tahdilla, jos emme kannustaisi tai olisimme matkalla Ilmalaan? Ihan varmasti emme. Eikö tämä jo osoita sitä että meitä (anteeksi, siis ainakin minua, ehkä jotain muitakin jotka tänne paljon kirjoittavat, poislukien ehkä muutama nimimerkki) kiinnostaa ihan helvetisti, ja emme ole jättämässä tätä rakasta joukkuettamme?
Sitten jos Hifk ryömii ja kukaan ei tee muuta kuin räplää muniaan, voisi olla aihetta huoleen. No smoke - no fire.
Kun sitten mennään runolinjalle, tässä olisi pätkä omaa tuotantoani. Alunperin ko. biisi on kirjoitettu eräälle naiselle, mutta pätkä siitä istuisi aika hyvin myös yhdistelmään Hifk vs. valmennus.
"
Mä sulle kerroin tunteet suoraan sisimmästäni,
se ilmeisesti ihan hiukan sua pelotti.
En voinut mitään itsellein, et voinut sinäkään,
me olimme kai liian vapaat sielut yhtymään.
Tiemme tähtiin oli piirretty, mut kovin kauaksi,
ei voitu nähdä ettei meistä ollut pariksi.
Siitä varmaan meistä kumpainenkin aluks unelmoi,
sitten järki voitti tunteet, meidät erilleen ajoi.