TheAnimalille
...krhm. Keskustelumme etenee edelleen siihen suuntaan, että me olemme väärässä, sinä oikeassa HIFKin taustojen suhteen. Ehkäpä tuo keskustelu on syytä siirtää tässä vaiheessa syrjään, sillä olemmehan samalla puolella aitaa kuitenkin. HIFKin puolella. Sallinet kuitenkin muutaman ystävällismieliseksi tarkoitetun kysymyksen. Ihan tosissaan tehtyjä kuitenkin:
1. Mihin perustuu toistuva, itse asiassa pysyvä käsityksesi siitä, että protestoimalla HIFKin nykymenosta on automaattisesti jo puolimatkassa Ilmalaan?
-Itseäni tuo ainakin loukkaa henkilökohtaisesti, joten siinä mielessä onnittelut, jos oli tarkoitus. Uskoisin, että myöskään Carlos, Korak ja kumppanit eivät ole missään vaiheessa siirtymässä Hjokereiden kannattajiksi. Takinkääntö kuulunee teini-ikään. Vaikea sanoa, kun ei ole kääntynyt ikinä, eikä käänny. Niin, minä en vie KOSKAAN hillojani, firmani hilloista puhumattakaan, Jokereiden toimintaa tukemaan sponsorirahan tai kausikorttien muodossa. Se on varma. Saatan silti olla itsepäisesti poissa HIFKin ja Suhosen neppailutapahtumista ja käyttää tuon ajan vaikkapa perheen kanssa olemiseen, jos he vielä vaikka muistaisivat, että kukas toi kaveri oikein on..ai niin, sehän asuu meillä! Saattaa olla, että käyn apeilun ja penailun jatkuessa katsomassa HIFKiä vain satunnaisesti, vastustajan mukaan. Jos kehissä on Hjokerit tai HPK, niin tulen varmasti. Jokerien (mahdollinen) voittaminen maistuu aina ja HPK:n kanssa pelataan yleensä jääkiekkoa neppailun sijaan. Poissaolo Nordikselta EI TODELLAKAAN ole suora tie PAIKALLAOLOON Ilmalassa. Näin on minun kantani.
2. Suhtautuminen faneihin
Voisitko selventää hieman käsitystäsi siitä, että fanit eivät sittenkään kustanna koko touhua?
Kirjoitit näin:
---
Minä en tiennytkään, että kriittiset fanit maksavat koko touhun. Ei ainakaan viimeksi maksanut, kun budjettia olen katsonut, mutta ehkä tämä asia on muuttunut. Vahvasti toki epäilen.
---
Jopa Pentti Matikainen on itse sanonut, että faneillehan tätä tehdään, maksavalle yleisölle. Se on minulla nauhurilla tallessa vieläkin. Näin on sanonut Frank Mobergkin. Tuokin kommenttisi loukkasi, joten onnittelut siitäkin. Veit keskustelun aika henkilökohtaiselle tasolle. Tai sitten painoarvo oli sanalla "kriittiset"? Siis tarkoitit sitä, että KRIITTISET fanit eivät kustanna koko touhua? Tämähän tarkoittaa suomeksi sitä, että kriittiset FANIT (minä painotan tässä sanaparissa sanaa fanit, sinä näköjään kriittiset), kuten minä, Carlos, Svante, Korak etc. etc. olemme itse asiassa aika epätervetulleita HIFKiin. Ja HIFKin faneiksihan haluttaisiin silloin lähinnä kritiikittömiä faneja. Suomeksi sanottuna lampaita, joka marssivat hallille hiljaisina aina ja ikuisesti, vaikka menestymättömyyskausi kestäisi seuraavat 30 vuotta. Miksiköhän suuri osa meistä kriittisistä faneista, jotka tännekin kirjoitamme, on vuosikaudet, jopa vuosikymmenet HIFKiä kannattanutta ja elämässä jo taloudellisestikin vakiintunutta fiksuhkoa porukkaa? Ja miksiköhän meitä kriittisiä on paljon enemmän kuin lampaita? Vai pidämmekö me vain suurempaa meteliä asioista, koska meillä on taustalla myös aika- ja knowhowperspektiiviä? No, me olemme myös niitä uskollisimpia, olemme olleet mukana nousut ja laskut ja tämä nykyinen lasku on poikkeuksellisen surkea tilanne. Kaikki ovat siis tyytyväisiä, mikäli me häivymme valittamasta ja hallista (vaikka Ilmalaan, heh) ja tilalle tulee lauma lampaita?
Teepä joskus, Animal, matsissa pientä gallupkyselyä HIFKin meiningistä. Tee se ennen matsia, jolloin kyseisen matsin tunnelma ei vaikuta vastauksiin. Ja tee se muualla kuin fanikatsomossa, ns. tavallisten tallaajien parissa. Yllätyt siitä, kuinka moni on tuskissaan ja ihmeissään ja valittaa pääasiassa samoista asioista kuin hardcorefanitkin: tulosta ei tule ja peli on surkeaa neppailua. Käy myös yritysvieraiden aitioissa kyselemässä tunnelmia. Saat samat vastaukset. Myös Matikainen mainitaan usein nimeltä.
3. Miksi pelkkä nimi Hjallis saa niskakarvasi pystyyn ja kaikki tutkasi vilkkumaan punaista? Onko hän ja hänen hyvät puolensa kielletty aihe HIFKistä puhuttaessa? Ja jos, niin miksi?
-Itselläni ei ole mitään henkilökohtaista, syvempään tuntemiseen perustuvaa suhdetta Hjallikseen. Suhtaudun häneen aika neutraalisti; kaveri on hassunnäköinen ja joskus huvittavan kömpelö lausunnoissaan. Lisäksi hän on hyvän bisnesvaiston omaava henkilö, jonka saavutuksiakaan ei voi kiistää. Oman hallin rakentaminen oli kova näyttö. Lisäksi Jokereiden menestyksen mahdollistaminen, osittain luominenkin, on kova näyttö. Ihan kiistatta. Vanhat sotapäälliköt opettavat (Predator tietää ainakin), että lyödäksesi vihollisesi, sinun täytyy ensinnäkin tuntea hänet ja toisekseen arvostaa häntä siinä, missä hän on hyvä. Iske sitten niihen kohtiin, missä tiedät hänen olevan huono. Muuten häviät.
Hjalliksen suhteen tiedämme hänen hyvät puolensa. Miehellä on pokkaa ja härskiyttä toimia niinkuin liike-elämässä pitääkin. Kun Jokereilla meni huonosti ja HIFK ajoi tilapäisesti ohi, Hjallis totesi viileästi, että "HIFKissä on hyvä meininki. Ostanpa sieltä valmentajat ja annoksen meininkiä". Homma onnistui. Jokerien nykykiekosta en henkilökohtaisesti pidä; neppailua aika pitkälti on sekin tarkkaan puolustamiseen perustuva tehokas ja pisteitä jauhava konsepti. Mutta hyvin tehty sen lajin konsepti. Ja se kiinnostaa isoa joukkoa ihmisiä. Osa heistä on gloryhuntereita, osa on firmojen lipuilla tulevia, joille on hieman epäselvää, että milloinkas ne ratsastuskisat alkavat, eikös täällä ole yleensä sellaisia enimmäkseen? Voimme nauraa, ja ihan aiheesta, tälle porukalle, mutta voimme myös kadehtia sitä, että he kantavat rahaa Hjallikselle. Ja sillä rahalla Hjallis, tai paremminkin Virmanen, voi kustantaa yhä parempia pelaajia ja menestys jatkuu. Ja HIFKin kiinnostavuus vähenee. Kohta Nordiksella jumittavat vain kaltaiseni "aina täällä olleet". Ei kivaa.
Minusta HIFK voisi oppia Hjallikselta härskiyden ja etuilun. Kylmästi vaan ostamaan HPK:n Jalonen ja muutama pelaaja, siellähän on hyvä meininki. Ja korvat kiinni inisijöiltä. Sen sijaan pelityyli tietenkin pitäisi säilyttää omana. Ei Hjalliksen kopiointi (joka taas on kopioinut jotain muuta) tietenkään tarkoita sitä, että kaikki pelityyliä ja gloryhuntereita myöten pitää sieltä kopioida. Ainoastaan toimintatapa. Ja sitten lyödään Hjallis hänen omilla aseillaan. Isketään siihen heikkoon kohtaan eli itse tuotteeseen = jääkiekkopeliin. Kokoamalla rymistelevän, puolirikollisen(kin) menestyvän ryhmän, joka haastaa taitavan Jokeritkin myös kentällä, teemme jotain, joka saa Hjalliksen kiehumaan. Ja käännämme vaakaa meillepäin. Näin uskon. Lisäksi Hjallis on jättänyt meille tulevaisuuteen todella helpon ja selkeän aukon: palkkaamalla Jortikan Hjallis ja Jokerit tulevat panostamaan liikkuvaan taitokiekkoon. Jortikka ei tulisi muuten. Joten meillä on jopa valmis sosiaalinen tilaus - kaupunkiin ja liigaan tarvitaan myös se fyysisemmän vaihtoehdon tarjoava joukkue.
Sanot varmaan, että Hjokerit Hockey tekee tappiota. Halliyhtiöllä ei tietääkseni ole valittamista? Katsomot Jokerit kerää kuitenkin lähes täyteen (pääasiassa jengiä jota en meille kaipaakaan) ja kentällä Jokerit menestyy. Siinä on näin fanin näkökulmasta jo pari aika hyvää syytä ottaa jotain oppia sieltäkin. Härskiys ja juuri sen tarjoaminen, mitä juuri tuo ryhmä haluaa. Tämä tuo pitkällä tähtäimellä myös vääjäämättä rahaa Hjokereille, kun taas laskeva kaari vie rahaa meiltä.
Että tällaisia.....
PS.
Sanoit, ettei Rautakorvella ole diiliä HIFKin kanssa. Et kuitenkaan sanonut, että hän ei ole tulossa. Luotan edelleen siihen alkuperäiseen lähteeseeni, joka tiesi Summasen, Westerlundin ja Jortikan kuviot. Jukka Rautakorpi (+Kari Makkonen) valmentaa HIFKiä viimeistään kaudesta 03/04. Tai sitten juuri tämä osa valmentajakierrosta on suurta kusetusta.