Ikuisuusaihe
Olen tasan samaa mieltä kristianin kanssa siitä, miltä HIFKin pitäisi näyttää. Ei kahta sanaa. Iso, pelottava ja sellainen, jota vastaan on IKÄVÄ pelata.
Ape, joka minullakin on ollut ilo tavata, on kuitenkin omalla tavallaan HIFK-tyylinen. Ei pelityyliltään, mutta jääräpäisyysasteeltaan. Apen jokaisesta sanasta ja kommentista paistaa hillitön halu menestyä. Ape haluaa, että HIFK tappelee vähintään mitalista ja on valmis tinkimään ryminästä tähän liittyen. Itse kerroin Apelle, että ymmärrän pointtisi, mutta olen eri mieltä. Apella on visio HIFKistä samantyylisenä jenginä kuin USA:n parhaimmat joukkueet ovat olleet MM-kisoissa ja olympialaisissa. Huippuna Lake Placidin ryhmä vm. -80. Siinä on Apen ihannejoukkue; hirveä vauhti, suunta eteenpäin, peli-iloa ja kontaktipeliä. Mutta ei tappeluja eikä provoja.
Kuten sanottu, olen eri mieltä. Lisäisin tuohon keitokseen pari-kolme hullua malliin Nielikäinen/Yudin. Ape ei. Sivuhuomautus: Pasin pitäminen pehmeänä kaverina SM-liigan poliisin rooliin on bullshittiä. Kaveri on saanut poliisitarjouksen jopa Venäjän liigasta, jossa tunnelma on hieman tiiviimpi kuin meillä täällä. Pasi Nielikäinen on paras mahdollinen kotimainen gooni/pelote SM-liigaan. Mutta The Pentti pitää päänsä; Pasi ei tule.
Ape tulee mittamaan ensi kaudella sen, miten tärkeä brändi on meille. Mitä JOS jengi menestyy Apen systeemillä? Tuleeko silloin tännekin runsaasti kirjoituksia, jotka sanovat, että nyt menestytään, turpa kiinni goonikiekon puolustajat..Mielenkiintoista. Jos HIFK menestyy Apen pohjoisamerikkalaisella vauhtikiekolla, voi siinä olla brändin uusi kuva ja me kaikki goonikiekon puolustajat voimme perustaa reliikkiklubin, jossa muistellaan Tomppaa, Pasia, Rudya jne.
Pentin linja on fyysisempi kuin Apen. Mutta nyt on Apen vuoro näyttää, Pentin fyysinen linja petti viime kaudella, koska mies unohti palkata taitoa vastapainoksi. Mutta jos HIFK ei menesty, ovat Don Frank & co ensimmäisinä muistuttamassa Apea HIFKin perinteistä. Ryminää saadaan lisää.
Todella ristiriitainen on tunnelma minulla ainakin ensi kautta koskien, sillä Apen vauhtikiekko ja siihen liittyvä kontaktipeli miellyttää minua. Mutta ei todellakaan riitä. Haluaisin silti, ikäänkuin henkivakuutukseksi telaketjuosaston. Vihko, Hirso, Grunn, Salminen, Pärä ovat kaukana mikkihiireistä, se on aivan totta. Mutta meillä pitäisi olla AINA 2-3 sellaista jätkää, jotka pelottavat joka jannua. Ja meidän pitäisi saada kiekostakin myös monenlaisia viihde-elementtejä. Apella on tietty ristiriita siinä, että hän muistuttaa urheilun menneen pelkäksi tavoiteduuniksi ilman urheilun iloa. Ja silti mies itse haluaa YLI KAIKEN HIFKin menestyvän ja on valmis tinkimään Nielikäisistä ja kumppaneista. Eikös siinä mene vähän tätä urheilun iloa? Eikä me (jotkut) umpifanit edes vaadita kultaa, vaan viihdettä, vauhtia ja räminää ja jos siinä sivussa tulee pronssia, niin loistohomma. Ja jos siinä sivussa tulee kultaa, kuten -98, menee koko Suomen kiekkoelämä hetkeksi sekaisin. Jokerien kulta tänä keväänä aiheutti 2-3 päivän bileet Jokerien keskuudessa ja siinä kaikki. Ihan kaikella kunnioituksella. Jos ryminä-HIFK vie kultaa, pohditaan vielä elokuussakin, että missä helvetissä on Kanada-malja ja kuka tilasi helikopterikyydin Tukholmaan osalle joukkueesta ja kenen idea oli laskeutua Sergelin torille huutaaman "iiäfkoo iiäfkoo iiäfkoo..." Ja kuka harrasti seksiä Miss Suomen kanssa Hotelli Hesperian katolla. Jne, jne...
Ai niin, Levokarin mollaaminen alkaa olla jo kansalaisurheilua, jota harrastavat kaikki muiden joukkueiden fanit. Minä vaan muistutan, että kaveri on 196/117, kauden alussa luultavasti 110 kg ja kun se osuu, kaveri lentää. Se on fysiikan laki. Tulette huomaamaan. Itse asiassa Levokari tulee olemaan se Vopatin kaveri/stuntti ensi kaudella ja koska kyseessä on SM-liiga, niin kyllä yksi Tuokko tai Kivharju siinä hiljenee, kun Pauli käy keskustelemassa. Muistakaa Haakana. Mies ei kehittynyt vuodessa eikä parissakaan nykyiseen rooliinsa. Lisäksi pakistossamme mitä todennäköisimmin vaikuttaa myös eräs SM-liigan yrmeimmistä hahmoista kautta aikain.
Ensi kausi ratkaisee aika pitkälti brändin tulevaisuuden. Jos menestystä tulee ja katsojia riittää, joudumme tinkimään HIFKin hulluudesta. Jos taas Ape ei onnistu missiossaan, saamme takaisin gooniHIFKin.
Eli mitähän tässä pitäisi toivoa? Sijaa 4. ja myönnytystä vanhoille ajoille? Vai.....